Kolinaa moottorissa?
Kolinaa moottorissa?
Olen pistäny merkille että mersusta kuuluu koneesta jotakin kolinaa. Eilen vertailin koneen ääntä konepelti auki omasta -92 500tkm, ja kaverin samanlainen mutta -89 ja 750tkm. Mulla kuulu selvää metallista kolinaa jostakin kannen alta, kaverilla kävi niin nätisti
Sillon kun kone on kylmä(ajettu alle 20km) niin kolinaa ei kuulu. Kun lämpimänä polkaisee kaasua niin kaasun palautumis vaiheessa ei ääntä kuulu.
Lähinnä tarvitsisin tietoa mitä siellä vois olla kulunu tai rikki, tosiaan autolla olen ajanut vasta reilu 3000km ja en tiedä miten sitä on huollettu tai rempattu. Mitä osia kannattas vaihtaa siinä samalla kertaa jos alkaa kantta aukasemaan?
Sillon kun kone on kylmä(ajettu alle 20km) niin kolinaa ei kuulu. Kun lämpimänä polkaisee kaasua niin kaasun palautumis vaiheessa ei ääntä kuulu.
Lähinnä tarvitsisin tietoa mitä siellä vois olla kulunu tai rikki, tosiaan autolla olen ajanut vasta reilu 3000km ja en tiedä miten sitä on huollettu tai rempattu. Mitä osia kannattas vaihtaa siinä samalla kertaa jos alkaa kantta aukasemaan?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mun logiikalla vois olla kk-laakeri, jos kierrosten laskiessa hiljenöö. Sillonhan työtahdit ei kiihdytä menoa. Ja tuolleen tasakaasulla, tyhjäkäynnillä ja kiihdyttäissä, muttei himmaillessa kolisi mun laakerivammanen Honta. (Ei pitäs ajaa öljynsuodatin löysällä.) Tietty se kolokotus pitäs kuulla ennenkö tiaknoseeraa. Milleehä ton veivipuolen selviittäs iliman purkamata.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 19.1.2008 20:05
- Paikkakunta: Pori
Tulpat irki ja kieputtelemaan konetta edes takaisin siivasta, tietty sillä viisiinkin saattaa havaita että pistää kuppisuojaimet päähän ja jos saa ruuvarin työnnettyä männän lakeen kiinni ja mäntä ylhäällä kahden puolen yläkääntökohtaa edestakaisin kampiakselia käännellen siivasta ja ruuvarin (mielellään ei pehmeäpäinen vaan mitä kovempi sen parempi) toinen pää suojaimen kuppiin kiinni. Johtaa se ruuvari hyvin äänet suojaimen kupin sisälle.
Aijuu, en mä osaa aatella Dieseleitä...mutta lohkon kyljestä taikka kannen sivusta saa äänet jos sattus niin käymään ettei tartte sytytystulppia...
Aijuu, en mä osaa aatella Dieseleitä...mutta lohkon kyljestä taikka kannen sivusta saa äänet jos sattus niin käymään ettei tartte sytytystulppia...
Viimeksi muokannut nyffikaakoo, 12.4.2008 0:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eipä kannattane paljoa ajella autolla ennenkuin vika on paikallistettu ja korjattu. Kiertokankien laakeriviassa saattaa päästä todella helpolla ne kun voi vaihtaa purkamatta moottoria sen kummemmin mutta jos vian päästää kovin pahaksi on edessä koneen vaihto tai ainakin työläs ja aika kalliskin remontti.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onko pentsa- vai kaasuöljymoottori? Kahdessa samanlaisessa dieselissä voi olla ihan eri ääni, jos ajotus heittää sen vähänkin. Hjuudrauliset nostimetkin karstaantuu jos ököjä ei vaihda ajoittain ja venttiilikoneisto alakaa säksättämään. Vertoopa ääntä johonnii tuttuun sountiin, kirkonkellosta metronomiin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jos on kyseessä diesel, timmi kone käy karkeammin kuin väljä.
Väljistyessään ne rupeavat käymään "sukkasillaan" kuten bensa.
Ja kuten edellä mainittiin ei ääniä voi verrata dieseleissä, varsinkaan noin suurella ajomäärän erolla.
Ääneen vaikuttaa kaikki pumpun säädöstä lähtien.
Etsi joku tietävämersuspesialisti ja käy näyttämässä jos epäilyttää, tietämätön voi antaa aivan väärän diagnoosin.
Väljistyessään ne rupeavat käymään "sukkasillaan" kuten bensa.
Ja kuten edellä mainittiin ei ääniä voi verrata dieseleissä, varsinkaan noin suurella ajomäärän erolla.
Ääneen vaikuttaa kaikki pumpun säädöstä lähtien.
Etsi joku tietävämersuspesialisti ja käy näyttämässä jos epäilyttää, tietämätön voi antaa aivan väärän diagnoosin.
Tähdellisen parantola
- konjamiini
- Viestit: 110
- Liittynyt: 11.12.2005 10:36
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa