Termostaatti vikako?
Termostaatti vikako?
Eilen huomasin pikku mesessä lämmöt nousivat tyhjäkäynnillä
lähes 120 asteeseen. Pääsääntöisesti ne ovat pysyneet 80-82 astetta ajossa sekä tyhjäkäynnillä.
auto on 190E 2.0 -90 ruisku
Onko kyseessä termostaatti vika vai mikä?
Mikä on normaali käyntilämpötila? noin 90 astetta?
lähes 120 asteeseen. Pääsääntöisesti ne ovat pysyneet 80-82 astetta ajossa sekä tyhjäkäynnillä.
auto on 190E 2.0 -90 ruisku
Onko kyseessä termostaatti vika vai mikä?
Mikä on normaali käyntilämpötila? noin 90 astetta?
Ohho, onpa kuumana käyny Ja siellä varmasti on nestettä?
Ei varsin omalle kohdalle ole osunut että termostaatti jumisi kiinni, yleensä käypi päinvastoin. Vaan eipähän se mahotontakaan ole.
Vedenkiertohan se pitäisi jotennii tarkistaa, ettei ole vesipumppu särki, tai jostain muusta kohtaa tukossa, niinkuin syyläristä tahi letkuista.
Kansipahvia kait sitä pian voisi kyllä alakaa eppäilä Onkohan nesteet kirkkaat, kupliiko auton käydessä, tekeekö painetta järjestelmään jo ennenkuin kone on kunnolla lämmennyt?
Ei varsin omalle kohdalle ole osunut että termostaatti jumisi kiinni, yleensä käypi päinvastoin. Vaan eipähän se mahotontakaan ole.
Vedenkiertohan se pitäisi jotennii tarkistaa, ettei ole vesipumppu särki, tai jostain muusta kohtaa tukossa, niinkuin syyläristä tahi letkuista.
Kansipahvia kait sitä pian voisi kyllä alakaa eppäilä Onkohan nesteet kirkkaat, kupliiko auton käydessä, tekeekö painetta järjestelmään jo ennenkuin kone on kunnolla lämmennyt?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Tuon 120 lämmön noston se teki vain eilen. Tällä
viikolla pari kertaa ollut tyhjäkäynnillä reilummin (5-10min)
eikä ole nostanut lämpöjä.
Nestettä on ja siellä tuntuu olevan painetta.
Pitää tutkia mikä vikana.
Tuntuu että kävisi liian kylmänä, kun on lämmöt pääsääntöisesti
tuossa 80 asteessa.
En ole varma onko tuo normaalia, luulisi sen nostavan tuonno 90 asteen
hujakoille..?
viikolla pari kertaa ollut tyhjäkäynnillä reilummin (5-10min)
eikä ole nostanut lämpöjä.
Nestettä on ja siellä tuntuu olevan painetta.
Pitää tutkia mikä vikana.
Tuntuu että kävisi liian kylmänä, kun on lämmöt pääsääntöisesti
tuossa 80 asteessa.
En ole varma onko tuo normaalia, luulisi sen nostavan tuonno 90 asteen
hujakoille..?
Täytyy arvata, koska ensimmäisen viestin kuvauksesta puuttuu tyhjäkäynnin aikana tapahtuvan lämmön nousua edeltävä ajosuorite.
Olisikohan tuo viskotuuletin, nehän on kulutustavaraa. Vai onko sinun tenavassa sellaista ollenkaan?
Minun autossa oli vastaavat oireet lämmön nousun suhteen, vaiva korjautui vaihtamalla visko.
Olisikohan tuo viskotuuletin, nehän on kulutustavaraa. Vai onko sinun tenavassa sellaista ollenkaan?
Minun autossa oli vastaavat oireet lämmön nousun suhteen, vaiva korjautui vaihtamalla visko.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei oo varmaan pikkukoneessa viskoa, vaan tuulettajan makneetikytkin. Sille on siinä termarin hollilla se "satasen anturi" joka saattaa olla pimeänä. Ei ole vissiin kallis osa. Makneetin toiminnan voi kokeilla laittamalla anturin liittimeen vaikka nokkapihdit ja kuuntelee napahtaako tuulettaja kiinni. Aiheesta oli hiljattain ihan oma topiksikin. Älä polta pahvia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Oudolta kuulostaa että noistaa noin korkealle lämmöt
En ole vielä kertaakaan saanut omastani tuota flektiä napsahtamaan ajossa, eikä sen todellakaan näillä keleillä vielä pitäisikään nousta 100 asteen lähelle. Omassani tuulettimen anturi toimii, olen testannut.. mulla on lämpötila suht vakio aina siinä hieman alle 90 astetta
Vaihtaisin kyllä varmaan ekana jäähdytysnesteet ja kannattaisi huuhdella järjestelmä kunnolla, vaikka jotain syylärinputsausainetta ja huuhtelua vedellä.
Voihan se olla kyllä vesipumpusta siivet menossa jo
Onko autollasi paljon ajettu?
En ole vielä kertaakaan saanut omastani tuota flektiä napsahtamaan ajossa, eikä sen todellakaan näillä keleillä vielä pitäisikään nousta 100 asteen lähelle. Omassani tuulettimen anturi toimii, olen testannut.. mulla on lämpötila suht vakio aina siinä hieman alle 90 astetta
Vaihtaisin kyllä varmaan ekana jäähdytysnesteet ja kannattaisi huuhdella järjestelmä kunnolla, vaikka jotain syylärinputsausainetta ja huuhtelua vedellä.
Voihan se olla kyllä vesipumpusta siivet menossa jo
Onko autollasi paljon ajettu?
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Emännän pirssissä alko nousta ruuhkissa lämmöt viime kesänä, eikä flekti sanonut mitään. Otin kaverin tiiseliraadosta sen anturin siihen ja alko puhaltelemaan. En tiedä sitten onko niissä eri kytkeytymislämpötilat, mutta se vanha ei ainakaan toiminut edes sytkärillä lämmittäen. Olis siinäkin autossa vissiin syytä putsata syylärisysteemit mutta se taitaa olla murheista pienimpiä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 11.9.2006 10:14
- Paikkakunta: Pedersöre
Eikö voi olla näissä pikkumeseissä joko visko- vai sähkömagneettikytkin?
Omassani oli suht. samanlainen vika, mutta kun lähti satasen ylipuolella n. puolen matkan 120-rajalle, ilmastoinnin tuuletin napsahti kiinni ja viilensi jäähdytysnestettä.
Mutta ensimmäinen asia tsekkaamaan on kyllä, kuten sanottu, lämpökytkin, ja se ei ole mikään "leijuva", vaan joko siinä ei ole yhtään kontaktia tai vastusta on alle yksi Ohmia.
Eihän tässä muuta kuin yleismittari esiin
Omassani oli suht. samanlainen vika, mutta kun lähti satasen ylipuolella n. puolen matkan 120-rajalle, ilmastoinnin tuuletin napsahti kiinni ja viilensi jäähdytysnestettä.
Mutta ensimmäinen asia tsekkaamaan on kyllä, kuten sanottu, lämpökytkin, ja se ei ole mikään "leijuva", vaan joko siinä ei ole yhtään kontaktia tai vastusta on alle yksi Ohmia.
Eihän tässä muuta kuin yleismittari esiin
Kokeilin nyt sitä magneettikytkimen toimintaa. Tässä oli eräs topiikki
sen testaamiseen. Auto oli käynnissä ja otin tuon vedenlämpötilan anturin
liittimen irti joka ohjaa sähköflektiä. Laitoin siihen hyppy langan kun auto
oli käynnissä ja flekti lähti samantien pyörimään.
Näin ollen kävin hakemassa tuon anturin. Tänään se pitäisi asentaa taikka
huomenna. Sitten nähdään oliko vika juuri tuossa.
Toivottavasti.
Kiitos neuvoista jo etukäteen...
sen testaamiseen. Auto oli käynnissä ja otin tuon vedenlämpötilan anturin
liittimen irti joka ohjaa sähköflektiä. Laitoin siihen hyppy langan kun auto
oli käynnissä ja flekti lähti samantien pyörimään.
Näin ollen kävin hakemassa tuon anturin. Tänään se pitäisi asentaa taikka
huomenna. Sitten nähdään oliko vika juuri tuossa.
Toivottavasti.
Kiitos neuvoista jo etukäteen...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Joskus kävi mielessä torpata siihen piuhoilla vipukytkin rinnalle, niin voisi helteillä ruuhkassa napsauttaa flektin valmiiksi päälle. Ja kun se anturi taas kymmenen vuoden kuluttua porsii, niin ei tarvitse kikkailla hyppylankojen kanssa siihen asti kunnes saa taas uuden anturin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Itehän tein entiseen satalankkuun juurikin tommosen, kytkin nätisti hytän puolelle samaan riviin muitten "ylimäärästen" katkasijoitten kans.. Ja syynä oli se ettei tarvikeliikkeestä just sinä päivänä sattunu löytymään ko. anturia.Easy Rider kirjoitti:Joskus kävi mielessä torpata siihen piuhoilla vipukytkin rinnalle, niin voisi helteillä ruuhkassa napsauttaa flektin valmiiksi päälle. Ja kun se anturi taas kymmenen vuoden kuluttua porsii, niin ei tarvitse kikkailla hyppylankojen kanssa siihen asti kunnes saa taas uuden anturin.
Yllättäen sitä anturia ei sitten vaihettu kahteen vuoteen, ja auton nykyistäkin omistajaa ohjeistin kytkennästä, kuulemma kelpaa hällekin
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86