Pumpun ajoitus OM601
- jiipee
- Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
- Viestit: 1241
- Liittynyt: 29.9.2005 20:40
- Paikkakunta: Sukeva
Pumpun ajoitus OM601
Eilen vaihdoin kaverin 200d mersuun varaston hyllyllä lojuneen, valmiiksi säädetyn syöttöpumpun. Ajoituksen jätin samaan, kuin se oli vakiopumpulla, eli 16 astetta. Kysymys kuuluukin, mikä olisi sopiva ennakko tuolle säädetylle pumpulle
Tästä on ollut ennenkin juttua, mutta on niin huono muisti Oliko se ennakko jotain 13 astetta
Tästä on ollut ennenkin juttua, mutta on niin huono muisti Oliko se ennakko jotain 13 astetta
Jos pyörittää irtopumppua, niin ensin pyöritetään hahlo kohdalleen ja sitten vasta lukitaan tapilla asennuksen ajaksi. Kun pyörittää pumppua irrallaan, kannattaa suojata pumpunakselin päässä olevat tiheät boorit vaikkapa kankaalla, etteivät vaurioidu.miso kirjoitti:Hieno ja selventävä kuva.
Elikkä tappi reikään ja siitä pyörittämällä ajotus kohilleen.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Niin mites sen voi lukita jollei se ole kohdallaJP74 kirjoitti:Jos pyörittää irtopumppua, niin ensin pyöritetään hahlo kohdalleen ja sitten vasta lukitaan tapilla asennuksen ajaksi.
Semmonen näppärä muovinen tai kuminen pyörityskapula oli noilla ammattimiehillä siihen boorattuun akseliin... mistähän semmosia saisi.
W124-201 200 / 250 / 300 D pumpun ajoitus kannattaa säätää ohjearvoa aikaisemmalle; moottorin teho ja vääntö paranee hieman ja polttoaineenkulutus pienenee.
Sopiva arvo on 13 astetta jykk, riippumatta siitä onko syöttöä säädetty vai ei.
Ajoitusasteikko löytyy kampiakselin hihnapyörältä, ja pumpun lukitustapin paikka näkyy erinomaisen hyvin tuosta Veskolan kuvasta.
Aloita pyörittämällä kampiakselin (27 mm hylsy + räikkä) merkki 15 astetta jykk kohdalle ja irrota pumpusta suojaproppu.
Pienellä lampulla ja peilillä voit katsoa onko pumpun merkki kohdallaan - ellei sitä näy pyöritä kampiakselia yksi kierros ja katso uudelleen.
Kun löydät pumpun merkin - miksi sitä nyt sanoisi ? "Koroke ?" - laita ajoitustappi pumpun reiästä niin että pumppu lukittuu.
Tapiksi käy esim. 11 mm poranterä johon on hiottu keskelle päätä kantikas ehkä parin millin levyinen ura.
Kun tappi on lukinnut pumpun, käännä kampiakselilta pyörimissuuntaan niin että ketjusta on "löysät pois".
Nyt näet kampiakselin asteikolta pumpun tämänhetkisen ajoituksen.
------------------------------------
Säätääksesi ajoitusta löysää alipainepumpun ympärillä olevat 3 kpl 13mm kantaista ruiskutuspumpun kiinnitysruuvia ja yksi niinikään 13mm ruuvi pumpun takapäästä.
Myös suihkuputket (14 mm lista-avain) kannattaa löysätä etteivät ne jää jännitykseen pumpun asennon muuttuessa.
Ota ajoitustappi pois.
Nyt voit kääntää pumppua 8mm hylsyn, jatkovarren ja pikkuräikän avulla - säätöruuvi on pumpun ketjupyörän puoleisessa päässä yläpuolella.
Kun käännät pumppua niin että suihkuputkien kiinnityskohta siirtyy lähemmäs moottorin kylkeä, ajoitus aikaistuu.
Käännettyäsi mittaaa ajoitus uudelleen kuten edellä kerrottiin.
Muista että käännellessäsi moottoria välillä vasten pyörimissuuntaa ketju löystyy; kiristä aina kampiakselilta löysät pois pyörimissuuntaan.
Lopuksi kiristä kaikki ruuvit, laita suojaproppu paikalleen ja käynnistä; käyntiääni on hieman terävämpi ja ajossa huomaat että vedot paranivat.
Täsmentäkää, lisätkää, korjatkaa tekstiäni - kiitos.
Sopiva arvo on 13 astetta jykk, riippumatta siitä onko syöttöä säädetty vai ei.
Ajoitusasteikko löytyy kampiakselin hihnapyörältä, ja pumpun lukitustapin paikka näkyy erinomaisen hyvin tuosta Veskolan kuvasta.
Aloita pyörittämällä kampiakselin (27 mm hylsy + räikkä) merkki 15 astetta jykk kohdalle ja irrota pumpusta suojaproppu.
Pienellä lampulla ja peilillä voit katsoa onko pumpun merkki kohdallaan - ellei sitä näy pyöritä kampiakselia yksi kierros ja katso uudelleen.
Kun löydät pumpun merkin - miksi sitä nyt sanoisi ? "Koroke ?" - laita ajoitustappi pumpun reiästä niin että pumppu lukittuu.
Tapiksi käy esim. 11 mm poranterä johon on hiottu keskelle päätä kantikas ehkä parin millin levyinen ura.
Kun tappi on lukinnut pumpun, käännä kampiakselilta pyörimissuuntaan niin että ketjusta on "löysät pois".
Nyt näet kampiakselin asteikolta pumpun tämänhetkisen ajoituksen.
------------------------------------
Säätääksesi ajoitusta löysää alipainepumpun ympärillä olevat 3 kpl 13mm kantaista ruiskutuspumpun kiinnitysruuvia ja yksi niinikään 13mm ruuvi pumpun takapäästä.
Myös suihkuputket (14 mm lista-avain) kannattaa löysätä etteivät ne jää jännitykseen pumpun asennon muuttuessa.
Ota ajoitustappi pois.
Nyt voit kääntää pumppua 8mm hylsyn, jatkovarren ja pikkuräikän avulla - säätöruuvi on pumpun ketjupyörän puoleisessa päässä yläpuolella.
Kun käännät pumppua niin että suihkuputkien kiinnityskohta siirtyy lähemmäs moottorin kylkeä, ajoitus aikaistuu.
Käännettyäsi mittaaa ajoitus uudelleen kuten edellä kerrottiin.
Muista että käännellessäsi moottoria välillä vasten pyörimissuuntaa ketju löystyy; kiristä aina kampiakselilta löysät pois pyörimissuuntaan.
Lopuksi kiristä kaikki ruuvit, laita suojaproppu paikalleen ja käynnistä; käyntiääni on hieman terävämpi ja ajossa huomaat että vedot paranivat.
Täsmentäkää, lisätkää, korjatkaa tekstiäni - kiitos.
wiimax.fi
Käytin tänäaamuna 300d:tä suomen dieselasennuksessa,asentaja katsoi pumpun ajoituksen semmosella lampulla niinku oon nähny bensa autoista katottavan.
Näytti kymmentä astetta ,asentaja laittoi sen kolmeentoista,ainakin käyntiääni muuttui nätimmäksi,nyt lähen koeajolle Kotkaan,saa nähä huomaako tuossa tienpäällä mitä eroa?
Näytti kymmentä astetta ,asentaja laittoi sen kolmeentoista,ainakin käyntiääni muuttui nätimmäksi,nyt lähen koeajolle Kotkaan,saa nähä huomaako tuossa tienpäällä mitä eroa?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Tuohon on narahtanut useampi. Jopa eräs korjaamo neuvoi tarkistamaan ajoituksen siitä. Ajoitusmerkki EI OLE se pelti vaan keskemmällä oleva TAPPI.
Se pelti on siellä erittäin harhauttavasti ja tappi on puolestaan suorastaan piilotettu, mutta ajoutusmerkki on siis tappi, joka osoittaa hihnapyörälllä olevaan asteikkoon.
Se pelti on siellä erittäin harhauttavasti ja tappi on puolestaan suorastaan piilotettu, mutta ajoutusmerkki on siis tappi, joka osoittaa hihnapyörälllä olevaan asteikkoon.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
mahtaako olla pahasti pielessä jos laittaa pelli-lirpakkeen mukaan sen ajoituksen? ja mahtaako olla aikasemmalla vai myöhäsemmällä? tuskinpa kellään kuvaa siitä sattuisi olemaan?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Mallista riippuen kovasti aikaisella tai myöhäisellä. Toimii kyllä. Katselin kerrankin erästä 250D kontetta, jossa oli peltilirpakkeen mukaan säädetty ajoitus. Toimahan se, mutta käyntiääni oli ruma. Siitä asia itse asiassa tulikin puheeksi.
Ota kuva talteen. Poistan sen varmaan piakkkoin. Tuolla laturin puolellakin on joissakin malleissa ollut peltilirpake.
Ota kuva talteen. Poistan sen varmaan piakkkoin. Tuolla laturin puolellakin on joissakin malleissa ollut peltilirpake.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Juu tuohon tappiin se katsotaan ja peltilipare on testerin ajoitusanturia varten. Joissakin se tappin tilalla on sellainen kolmion mallinen osoitin.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi