jarruongelma liukkaalla pinnalla
jarruongelma liukkaalla pinnalla
auto on 200 te aut.-91 ja siinä on sellainen vika ,taikka ominaisuus ,että sitä ei meinaa saada millään pysähtymään esim. jäisellä pihalla ,parkkipaikoilla yms,missä ajetaan hiljaisella vauhdilla.autossa on toimivat abs jarrut,mutta kun painaa jarrua liukkaalla pihalla niin auton vauhti ei juuri hiljene vaan takapyörät työntää autoa eteenpäin.laheltäpititilanteita sattuu päivittäin.olen ajanut paljon myös 250d aut.-90,mutta siinä ei ollut tälläistä vikaa.onko vika jarrupuolella vai automaattilootassa?
jarruongelma liukkaalla pinnalla
eipä ole palat jumissa, tämä vika on ollut niin kauan kuin olen auton omistanut,eli 4v.ja joka kerta katsastuksessa takajarrut on ollut huippukunnossa,mutta jostainsyystä takajarruille ei tule tarpeeksi painetta,kun jarruttaa peilijäällä hiljaisesta vauhdista lukkojarrutuksen ,niin etupyörät menee lukkoon muttei takapyörät.löytyykö sieltä autonalta paineensäätöventtiliä ,jolla saisi jarrubalanssia vähän säädettyä vai onko abs-yksikössä joku säätömahdollisuus.luin tuolta mersuforumin puolelta että tälläinen ominaisuus on vaivannut muitakin 124-aut.autoja.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Sitä pitää sitä pedaalia painaa ihan kunnolla jotta ne takajarrutkin jarruttaa. Yleensä ihmisissä on tapana painaa jarrua hieman sukkasilleen ja kun etujarrut menee lukkoon niin ei sitten painatakkaan enempää, itselläni oli myös samanmoisia ongelmia ensimmäisen automaattimersun kanssa.
-Risto
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mulla ei ennen ollut tuommoista ongelmaa, mutta nyt isommalla padalla löytyypi vääntöjä tyhjäkäynnilläkin, eli ei meinaa liukkaalla pysyä paikollaan. Mutta kun polkee jarrua ns. "lumpio rutisten" niin kyllä se sitten tyssää, jos ei muuten niin vasen jalka apuna. Tyhjäkäyntikierrokset ovat tosin hieman korkealla/heijaa, en tiedä miten niitä saisi vakautettua/laskettua. Pitää vielä jarruja päivittää, eli taaksekin pitäisi laittaa isommilla paloilla olevat 124:n satulat (?) . Pitää sitten tutkia ensi talvena uudelleen, miten ryömii. Vaan onhan se toki metkan näköistä kun liikennevaloissa auto sutii hissukseen omia aikojaan paikoillaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Helou, mikähän muuten on kaverin autossa kun tossa tein kori/ maalaus projektin ja kävin tota kopasemassa niin huomasin että vaikka sulalla jarrutti niin apsit rutis heti pienessäkin jarrutuksessa eikä meinannut oikeen pysähdellä. auto mb 124 200d -90Easy Rider kirjoitti:Mulla ei ennen ollut tuommoista ongelmaa, mutta nyt isommalla padalla löytyypi vääntöjä tyhjäkäynnilläkin, eli ei meinaa liukkaalla pysyä paikollaan. Mutta kun polkee jarrua ns. "lumpio rutisten" niin kyllä se sitten tyssää, jos ei muuten niin vasen jalka apuna. Tyhjäkäyntikierrokset ovat tosin hieman korkealla/heijaa, en tiedä miten niitä saisi vakautettua/laskettua. Pitää vielä jarruja päivittää, eli taaksekin pitäisi laittaa isommilla paloilla olevat 124:n satulat (?) . Pitää sitten tutkia ensi talvena uudelleen, miten ryömii. Vaan onhan se toki metkan näköistä kun liikennevaloissa auto sutii hissukseen omia aikojaan paikoillaan.
mercedes-benz w124 e200d -94 volvo v70 2.5tdi -99 mitä suurempi vika sitä suurempi leka- lempisen maalaus ja paalaus"
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Joo männän tai levyn halkaisijassa ei eroa, mutta eri satulat kuitenkin. Pala kirjojen mukaan 124 ja 16 tappisissa: 13,5mm x 62mm x ?mm, normi 190: 15,5mm x 62mm x ?mm. Pitäsi varaosatiskillä hämmästellä paloja ja satuloita vierekkäin.dealer kirjoitti:Takajarrulevyt on samat 124-201 perusmalleissa, palat eri mutta olikos palojen koossa eroa ?Pitää vielä jarruja päivittää, eli taaksekin pitäisi laittaa isommilla paloilla olevat 124:n satulat (?)
201 2,3-16 ja 2,5-16 on samat palatkin kuin 124 sedanissa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Oot Tiileri ihan oikeessa
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
jarruongelma liukkaalla pinnalla
vaikka seisois jarrupolkimen päällä niin takapyörät ei mene lukkoon jääpinnalla,vain etupää,kysyisin vielä mersumiehiltä saako takajarruille säädettyä lisää painetta jostain ?
Ei ole paineensäätömahdollisuutta.
Jos ABS toimii niin ei etujarrujenkaan pitäisi mennä lukkoon ?
Ettei olisi joskus vaihdettu jarruputkia tai abs-yksikkö ja siinä yhteydessä onnistuttu laittamaan jarruputket jotenkin ristiin ... kun jarrut pitävät rullilla eivätkä jäällä, ainut erohan tilanteissa on siinä että jäällä ABS rutisee koko ajan.
Jos ABS toimii niin ei etujarrujenkaan pitäisi mennä lukkoon ?
joka kerta katsastuksessa takajarrut on ollut huippukunnossa
Oudolta kuulostaa.vaikka seisois jarrupolkimen päällä niin takapyörät ei mene lukkoon jääpinnalla
Ettei olisi joskus vaihdettu jarruputkia tai abs-yksikkö ja siinä yhteydessä onnistuttu laittamaan jarruputket jotenkin ristiin ... kun jarrut pitävät rullilla eivätkä jäällä, ainut erohan tilanteissa on siinä että jäällä ABS rutisee koko ajan.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
EIkös noiden ABSsien pitäisi semmosessa kävelyvauhdissa kuitennin lukkiintua ? Tai ainakin semmonen käsitys mulla on ollut, en toki ole kuin yhden auton jossa ABS oli niin omistanut joten aika hatara kokemuspohjadealer kirjoitti:Ei ole paineensäätömahdollisuutta.
Jos ABS toimii niin ei etujarrujenkaan pitäisi mennä lukkoon ?
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Pitää pitää. Eihän se muuten pysähy se auto.Malm kirjoitti:EIkös noiden ABSsien pitäisi semmosessa kävelyvauhdissa kuitennin lukkiintua ? Tai ainakin semmonen käsitys mulla on ollut, en toki ole kuin yhden auton jossa ABS oli niin omistanut joten aika hatara kokemuspohjadealer kirjoitti:Ei ole paineensäätömahdollisuutta.
Jos ABS toimii niin ei etujarrujenkaan pitäisi mennä lukkoon ?
-Risto
En tiedä kyllä mikä tossa kaverin lahanassa on kun aivan hiljasesta vauhdista se ei meinaa tosiaan pysähtyä, rutisee vaan vaikka sula tienpinta. Ite mietiskelin koska se aikapitkään tuossa projektissa seiso, että jos siellä on jarrut päässy ruostumaan ja ne puoltais reilusti ni se saattais tehä sen. No enskuussa otamme taas remonttiin ja laitam takajarrut uusiks ni täytynee aukasta etujarrut samalla
mercedes-benz w124 e200d -94 volvo v70 2.5tdi -99 mitä suurempi vika sitä suurempi leka- lempisen maalaus ja paalaus"
Re: jarruongelma liukkaalla pinnalla
Onko säiliössä tarpeeksi nestettä, säiliönhän pitää olla aivan täynnä että menee takajarruillekin nestettä, sellainen väliseinä siinä säiliössä.Jospa joskus päässyt hieman tyhjäksi ja ilmaa.. No luulisi silti vähän pitävän, mutta tulipahan mieleen tuollainen vaihtoehtokarikuuva kirjoitti:vaikka seisois jarrupolkimen päällä niin takapyörät ei mene lukkoon jääpinnalla,vain etupää,kysyisin vielä mersumiehiltä saako takajarruille säädettyä lisää painetta jostain ?
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Tässä topickissa näköjään on kaksi kysyjää. qetuoå:lla näköjään rutisee jarrut hiljaisissa vauhdeissa.
No tämähän johtuu absiantureista, etujarruissa ABS anturit laskevat hampaita navasta, vanhemmiten sinne kertyy sen verran paskaa ja ruostetta että itse anturi asemoituu ulommaksi kehälle ja hampaatkin ovat varmaan täynnä kökköä, eiköhän tuosta puhdistamalla selviä, tai sitten anturit ovat viallisia.
-Risto
No tämähän johtuu absiantureista, etujarruissa ABS anturit laskevat hampaita navasta, vanhemmiten sinne kertyy sen verran paskaa ja ruostetta että itse anturi asemoituu ulommaksi kehälle ja hampaatkin ovat varmaan täynnä kökköä, eiköhän tuosta puhdistamalla selviä, tai sitten anturit ovat viallisia.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Juu silloin kuin laakeri on väljä niin navan hampaathan on anturiin päin hieman kenollansa.Jani kirjoitti:Omassa teki tuota rutinaa kävelyvauhdissa kun oli etulaakeri väljä
Laakerin kirimisen ja putsauksen jälkeen loppui.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
helvatin hyvä huomio tuossa on kyllä perää maalaisjärellä ajateltuna, tutkin juttua kun on taas meilläpäin. Kiitos vinkistäMalm kirjoitti:Juu silloin kuin laakeri on väljä niin navan hampaathan on anturiin päin hieman kenollansa.Jani kirjoitti:Omassa teki tuota rutinaa kävelyvauhdissa kun oli etulaakeri väljä
Laakerin kirimisen ja putsauksen jälkeen loppui.
-Risto
mercedes-benz w124 e200d -94 volvo v70 2.5tdi -99 mitä suurempi vika sitä suurempi leka- lempisen maalaus ja paalaus"
Vika löytyi ja taisi korjauskin onnistua.
Kaadoin säiliön täyteen nestettä ja alettiin ilmaamaan varmuudeksi takajarruja niin alkoi jarrunestettä valua lattialle. Putkihan sieltä oli poikki ja siinä samalla meni kaikki jarruputket takaa uusiksi ja yksi bensaputki samalla.
Aika ovelasti oli kyllä säiliö melkein puolillaan nestettä mutta silti takajarrupiiri tyhjä
Kaadoin säiliön täyteen nestettä ja alettiin ilmaamaan varmuudeksi takajarruja niin alkoi jarrunestettä valua lattialle. Putkihan sieltä oli poikki ja siinä samalla meni kaikki jarruputket takaa uusiksi ja yksi bensaputki samalla.
Aika ovelasti oli kyllä säiliö melkein puolillaan nestettä mutta silti takajarrupiiri tyhjä