jarruongelma liukkaalla pinnalla

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
karikuuva
Viestit: 9
Liittynyt: 11.2.2007 8:45

jarruongelma liukkaalla pinnalla

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

auto on 200 te aut.-91 ja siinä on sellainen vika ,taikka ominaisuus ,että sitä ei meinaa saada millään pysähtymään esim. jäisellä pihalla ,parkkipaikoilla yms,missä ajetaan hiljaisella vauhdilla.autossa on toimivat abs jarrut,mutta kun painaa jarrua liukkaalla pihalla niin auton vauhti ei juuri hiljene vaan takapyörät työntää autoa eteenpäin.laheltäpititilanteita sattuu päivittäin.olen ajanut paljon myös 250d aut.-90,mutta siinä ei ollut tälläistä vikaa.onko vika jarrupuolella vai automaattilootassa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmeisesti takajarrupiiri ei toimi oikein.
Sylinterit tai palat jumissa tms...
wiimax.fi
karikuuva
Viestit: 9
Liittynyt: 11.2.2007 8:45

jarruongelma liukkaalla pinnalla

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

eipä ole palat jumissa, tämä vika on ollut niin kauan kuin olen auton omistanut,eli 4v.ja joka kerta katsastuksessa takajarrut on ollut huippukunnossa,mutta jostainsyystä takajarruille ei tule tarpeeksi painetta,kun jarruttaa peilijäällä hiljaisesta vauhdista lukkojarrutuksen ,niin etupyörät menee lukkoon muttei takapyörät.löytyykö sieltä autonalta paineensäätöventtiliä ,jolla saisi jarrubalanssia vähän säädettyä vai onko abs-yksikössä joku säätömahdollisuus.luin tuolta mersuforumin puolelta että tälläinen ominaisuus on vaivannut muitakin 124-aut.autoja.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Sitä pitää sitä pedaalia painaa ihan kunnolla jotta ne takajarrutkin jarruttaa. Yleensä ihmisissä on tapana painaa jarrua hieman sukkasilleen ja kun etujarrut menee lukkoon niin ei sitten painatakkaan enempää, itselläni oli myös samanmoisia ongelmia ensimmäisen automaattimersun kanssa.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mulla ei ennen ollut tuommoista ongelmaa, mutta nyt isommalla padalla löytyypi vääntöjä tyhjäkäynnilläkin, eli ei meinaa liukkaalla pysyä paikollaan. :lol: Mutta kun polkee jarrua ns. "lumpio rutisten" niin kyllä se sitten tyssää, jos ei muuten niin vasen jalka apuna. Tyhjäkäyntikierrokset ovat tosin hieman korkealla/heijaa, en tiedä miten niitä saisi vakautettua/laskettua. Pitää vielä jarruja päivittää, eli taaksekin pitäisi laittaa isommilla paloilla olevat 124:n satulat (?) . Pitää sitten tutkia ensi talvena uudelleen, miten ryömii. Vaan onhan se toki metkan näköistä kun liikennevaloissa auto sutii hissukseen omia aikojaan paikoillaan. :happy:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
qetuoå
Viestit: 47
Liittynyt: 10.3.2008 6:47
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja qetuoå »

Easy Rider kirjoitti:Mulla ei ennen ollut tuommoista ongelmaa, mutta nyt isommalla padalla löytyypi vääntöjä tyhjäkäynnilläkin, eli ei meinaa liukkaalla pysyä paikollaan. :lol: Mutta kun polkee jarrua ns. "lumpio rutisten" niin kyllä se sitten tyssää, jos ei muuten niin vasen jalka apuna. Tyhjäkäyntikierrokset ovat tosin hieman korkealla/heijaa, en tiedä miten niitä saisi vakautettua/laskettua. Pitää vielä jarruja päivittää, eli taaksekin pitäisi laittaa isommilla paloilla olevat 124:n satulat (?) . Pitää sitten tutkia ensi talvena uudelleen, miten ryömii. Vaan onhan se toki metkan näköistä kun liikennevaloissa auto sutii hissukseen omia aikojaan paikoillaan. :happy:
Helou, mikähän muuten on kaverin autossa kun tossa tein kori/ maalaus projektin ja kävin tota kopasemassa niin huomasin että vaikka sulalla jarrutti niin apsit rutis heti pienessäkin jarrutuksessa eikä meinannut oikeen pysähdellä. auto mb 124 200d -90Kuva
mercedes-benz w124 e200d -94 volvo v70 2.5tdi -99 mitä suurempi vika sitä suurempi leka- lempisen maalaus ja paalaus"
Avatar
qetuoå
Viestit: 47
Liittynyt: 10.3.2008 6:47
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja qetuoå »

Auto muuten manuaali, ja sen onkelma varsinkin kääntäessä esim.risteyksessä, rutisee mut ei pysähry :cry: :cry:
mercedes-benz w124 e200d -94 volvo v70 2.5tdi -99 mitä suurempi vika sitä suurempi leka- lempisen maalaus ja paalaus"
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitää vielä jarruja päivittää, eli taaksekin pitäisi laittaa isommilla paloilla olevat 124:n satulat (?)
Takajarrulevyt on samat 124-201 perusmalleissa, palat eri mutta olikos palojen koossa eroa ?
201 2,3-16 ja 2,5-16 on samat palatkin kuin 124 sedanissa.
wiimax.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

dealer kirjoitti:
Pitää vielä jarruja päivittää, eli taaksekin pitäisi laittaa isommilla paloilla olevat 124:n satulat (?)
Takajarrulevyt on samat 124-201 perusmalleissa, palat eri mutta olikos palojen koossa eroa ?
201 2,3-16 ja 2,5-16 on samat palatkin kuin 124 sedanissa.
Joo männän tai levyn halkaisijassa ei eroa, mutta eri satulat kuitenkin. Pala kirjojen mukaan 124 ja 16 tappisissa: 13,5mm x 62mm x ?mm, normi 190: 15,5mm x 62mm x ?mm. Pitäsi varaosatiskillä hämmästellä paloja ja satuloita vierekkäin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tais muuten olla ero vain paksuudessa. :idea:
En nyt varmaksi sano ... mutta niinkin on muisaakseni käynyt että 124:ssä oli 201 satula jolloin 124 pala ei sopinut.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Oot Tiileri ihan oikeessa :ope:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eli pitääkö tämä tulkita niin, että tuossa on haettu vain vanteelle tilaa kun satulaa on hoikennettu?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vai olisiko satulan kokoa kasvatettu isompikorista autoa varten - mäntähän voi olla eri halkaisijalla sekin ?
W201:han tuli ennen 124:ää.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mäntä on -93 taulukkokirjassa ainakin sama olikohan 38mm.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
karikuuva
Viestit: 9
Liittynyt: 11.2.2007 8:45

jarruongelma liukkaalla pinnalla

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

vaikka seisois jarrupolkimen päällä niin takapyörät ei mene lukkoon jääpinnalla,vain etupää,kysyisin vielä mersumiehiltä saako takajarruille säädettyä lisää painetta jostain ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole paineensäätömahdollisuutta.
Jos ABS toimii niin ei etujarrujenkaan pitäisi mennä lukkoon ?
joka kerta katsastuksessa takajarrut on ollut huippukunnossa
vaikka seisois jarrupolkimen päällä niin takapyörät ei mene lukkoon jääpinnalla
Oudolta kuulostaa.
Ettei olisi joskus vaihdettu jarruputkia tai abs-yksikkö ja siinä yhteydessä onnistuttu laittamaan jarruputket jotenkin ristiin ... kun jarrut pitävät rullilla eivätkä jäällä, ainut erohan tilanteissa on siinä että jäällä ABS rutisee koko ajan.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

dealer kirjoitti:Ei ole paineensäätömahdollisuutta.
Jos ABS toimii niin ei etujarrujenkaan pitäisi mennä lukkoon ?
EIkös noiden ABSsien pitäisi semmosessa kävelyvauhdissa kuitennin lukkiintua ? Tai ainakin semmonen käsitys mulla on ollut, en toki ole kuin yhden auton jossa ABS oli niin omistanut joten aika hatara kokemuspohja :D

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
elekku
Viestit: 147
Liittynyt: 10.10.2006 21:46

Viesti Kirjoittaja elekku »

Malm kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ei ole paineensäätömahdollisuutta.
Jos ABS toimii niin ei etujarrujenkaan pitäisi mennä lukkoon ?
EIkös noiden ABSsien pitäisi semmosessa kävelyvauhdissa kuitennin lukkiintua ? Tai ainakin semmonen käsitys mulla on ollut, en toki ole kuin yhden auton jossa ABS oli niin omistanut joten aika hatara kokemuspohja :D

-Risto
Pitää pitää. Eihän se muuten pysähy se auto.
Avatar
qetuoå
Viestit: 47
Liittynyt: 10.3.2008 6:47
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja qetuoå »

En tiedä kyllä mikä tossa kaverin lahanassa on kun aivan hiljasesta vauhdista se ei meinaa tosiaan pysähtyä, rutisee vaan vaikka sula tienpinta. Ite mietiskelin koska se aikapitkään tuossa projektissa seiso, että jos siellä on jarrut päässy ruostumaan ja ne puoltais reilusti ni se saattais tehä sen. No enskuussa otamme taas remonttiin ja laitam takajarrut uusiks ni täytynee aukasta etujarrut samalla :!: Kuva
mercedes-benz w124 e200d -94 volvo v70 2.5tdi -99 mitä suurempi vika sitä suurempi leka- lempisen maalaus ja paalaus"
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: jarruongelma liukkaalla pinnalla

Viesti Kirjoittaja AM »

karikuuva kirjoitti:vaikka seisois jarrupolkimen päällä niin takapyörät ei mene lukkoon jääpinnalla,vain etupää,kysyisin vielä mersumiehiltä saako takajarruille säädettyä lisää painetta jostain ?
Onko säiliössä tarpeeksi nestettä, säiliönhän pitää olla aivan täynnä että menee takajarruillekin nestettä, sellainen väliseinä siinä säiliössä.Jospa joskus päässyt hieman tyhjäksi ja ilmaa.. No luulisi silti vähän pitävän, mutta tulipahan mieleen tuollainen vaihtoehto :roll:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Nii, ja onkos jarruvalokatkasija tarkastettu? Ja jarruvalot on oikian vahvuset??
Jarrujenhan pitäisi lukkiutua alle 4 km/h:n nopeudessa. :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tässä topickissa näköjään on kaksi kysyjää. qetuoå:lla näköjään rutisee jarrut hiljaisissa vauhdeissa.
No tämähän johtuu absiantureista, etujarruissa ABS anturit laskevat hampaita navasta, vanhemmiten sinne kertyy sen verran paskaa ja ruostetta että itse anturi asemoituu ulommaksi kehälle ja hampaatkin ovat varmaan täynnä kökköä, eiköhän tuosta puhdistamalla selviä, tai sitten anturit ovat viallisia.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Omassa teki tuota rutinaa kävelyvauhdissa kun oli etulaakeri väljä :roll:
Laakerin kirimisen ja putsauksen jälkeen loppui.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Jani kirjoitti:Omassa teki tuota rutinaa kävelyvauhdissa kun oli etulaakeri väljä :roll:
Laakerin kirimisen ja putsauksen jälkeen loppui.
Juu silloin kuin laakeri on väljä niin navan hampaathan on anturiin päin hieman kenollansa. :wink:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
qetuoå
Viestit: 47
Liittynyt: 10.3.2008 6:47
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja qetuoå »

Malm kirjoitti:
Jani kirjoitti:Omassa teki tuota rutinaa kävelyvauhdissa kun oli etulaakeri väljä :roll:
Laakerin kirimisen ja putsauksen jälkeen loppui.
Juu silloin kuin laakeri on väljä niin navan hampaathan on anturiin päin hieman kenollansa. :wink:

-Risto
helvatin hyvä huomio :!: tuossa on kyllä perää maalaisjärellä ajateltuna, tutkin juttua kun on taas meilläpäin. Kiitos vinkistä :!:
mercedes-benz w124 e200d -94 volvo v70 2.5tdi -99 mitä suurempi vika sitä suurempi leka- lempisen maalaus ja paalaus"
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Löytyikö autosta vikaa?
Piti tänään herkistellä farkku lankun takajarrut kunnei taho pysähtyä liukkaalla mutta männän olikin liikkeessä. Taakse ei vaan tule painetta että mikään mäntä liikkuisi.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

jos on paine onkelmia, itsehän miettisin myös pääsylinteriä :shock:
sieltähän se paine laitetaan liikkeelle...
® Mesen linttaklubi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Vika löytyi ja taisi korjauskin onnistua.

Kaadoin säiliön täyteen nestettä ja alettiin ilmaamaan varmuudeksi takajarruja niin alkoi jarrunestettä valua lattialle. Putkihan sieltä oli poikki ja siinä samalla meni kaikki jarruputket takaa uusiksi ja yksi bensaputki samalla.
Aika ovelasti oli kyllä säiliö melkein puolillaan nestettä mutta silti takajarrupiiri tyhjä :lol:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

sen säiliön pitää olla melki piripintaan täynnä nestettä... katoppa vasiten että mistä ottaa nesteen takajarrupiirille, niin huomaat pointin :wink:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”