Sama täällä,varmasti lähtee jos kylmänä raaskii käynnistellä.Meihemi kirjoitti:No ohhoh, jopas on jos ei lähe käyntiin
Kyllä mulla ainakin lähtee vaikka millasella pakkasella käyntiin tosi iisisti, ei vaan kovin viittis repiä kylmänä käyntiin. Eihän -20 astetta ole mitään.
W 123 "lang"
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Njoo, heleästihän ( ) tuo 240dee lähti käyntiin, kun pakkastakaan ei ollut muutamaa astetta enempää. Lieneekö sitten akku mystisesti tyhjentynyt pakkasyössä sen verran ja huonolaatuset öljytki vielä vaikuttanu siihen, ettei viimeksi oikeen käynnistynyt... No, oli mikä oli.
Asiaan: Kunnon mökkitien kuoppaan päristellessä vasemman takaiskarin alakiinnitys sanoi sopimuksensa irti, eli irtosi pohjasta.
Millähän tuo mahtaa olla kiinni taka-akselistossa? Pulteilla vai hitsaamalla? Säätöiskarin alapää roikkuu nyt siis ilmassa, miten mää saan sen takaasin?? Kiireiltä ei oo asiaa kerennyt vielä ihmettelemään...
Muuttuihan se ajettavuus ihan "mielenkiintoiseksi" kun on toinen takaiskari pois pelistä Kaupan päälle tasonsäätöjousitus ilmeisesti puskee toisen iskarin aikalailla ylä-asentoon, eikä se toinen puoli pysy pelkällä jousella kovinkaan hyvin ylhäällä... Että vähän "kenossa" ollaan tällä haavaa.
Asiaan: Kunnon mökkitien kuoppaan päristellessä vasemman takaiskarin alakiinnitys sanoi sopimuksensa irti, eli irtosi pohjasta.
Millähän tuo mahtaa olla kiinni taka-akselistossa? Pulteilla vai hitsaamalla? Säätöiskarin alapää roikkuu nyt siis ilmassa, miten mää saan sen takaasin?? Kiireiltä ei oo asiaa kerennyt vielä ihmettelemään...
Muuttuihan se ajettavuus ihan "mielenkiintoiseksi" kun on toinen takaiskari pois pelistä Kaupan päälle tasonsäätöjousitus ilmeisesti puskee toisen iskarin aikalailla ylä-asentoon, eikä se toinen puoli pysy pelkällä jousella kovinkaan hyvin ylhäällä... Että vähän "kenossa" ollaan tällä haavaa.
Viimeksi muokannut laurw123, 16.2.2008 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos en ihan väärin muista, niin kahella pultilla alhaalta päin..laurw123 kirjoitti: Asiaan: Kunnon mökkitien kuoppaan päristellessä vasemman takaiskarin alakiinnitys sanoi sopimuksensa irti, eli irtosi pohjasta.
Millähän tuo mahtaa olla kiinni taka-akselistossa? Pulteilla vai hitsaamalla?
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...
Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Juurikin näin, yleisin irtoamissyy on irtiruostuminen, välillä näkee mitä mielenkiintoisimpia toteutuksia em. syyn seuraukseksen korjaamiseen.ArPi kirjoitti:Jos en ihan väärin muista, niin kahella pultilla alhaalta päin..laurw123 kirjoitti: Asiaan: Kunnon mökkitien kuoppaan päristellessä vasemman takaiskarin alakiinnitys sanoi sopimuksensa irti, eli irtosi pohjasta.
Millähän tuo mahtaa olla kiinni taka-akselistossa? Pulteilla vai hitsaamalla?
-Tapsa
Tähdellisen parantola
Iskari on jälleen kiinni takalistossa ja sitä myöten ajettavuus parasta A-luokkaa...
Kiitos neuvoista. Ilmeisesti pultit jäi vähän löysälle iskarien vaihdon jälkeen -> täristivät itsensä ajan oloon irti tai jotain.
Sain myös aikaa korjaamolle, lohkolämmitin laitetaan kuntoon ja vaihteistoon vaihdetaan öljyt tuossa ensi viikolla... Raportoidaan sitten, mikä on lopputulos
Kiitos neuvoista. Ilmeisesti pultit jäi vähän löysälle iskarien vaihdon jälkeen -> täristivät itsensä ajan oloon irti tai jotain.
Sain myös aikaa korjaamolle, lohkolämmitin laitetaan kuntoon ja vaihteistoon vaihdetaan öljyt tuossa ensi viikolla... Raportoidaan sitten, mikä on lopputulos
Abiristeily on näetty ja koettu, nyt alkaa täällä lukuloma kevään yo-kirjoituksiin ja tätä myöten on taas mukavasti aikaa väsätä Mers... - Eikun lukea koulujuttuja
Kuitenkin, joitain viikoja sitten Langi sai osakseen huoltoa. Autoon vaihdettiin vaihteiston öljyt (3-vaihteen rutina hiljeni 2%), asennettiin uusi lohkolämmitimen vastus (kovin pakkanen siitä asti -2'c), pumppua säädettiin (kiihtyvyys parantunut 3 s, savutus lisääntynyt 0,5%), ja kardaaniin vaihdettiin kannatinlaakerit (2 kpl) ja vaimennin, eli asentajan mukaan "kumirätti" (vauhdissa ulina hiljeni jonkin verran, silti mökää riittää vielä aivan tarpeeksi). Lisäksi metalliset naftaputket vaihdettiin tiiviimpiin.
Lopputuloksena huomattavin muutos oli silti lompakon keveneminen 90%:lla
Uskon kuitenkin, että jokainen korjaustoimenpide oli tarpeen tai ainakin hyvästä. Tuskin tuo ainakaan toimintavarmuuta vähentää. Muuten Mersu on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa, joten ei tuo legenda 123:sien yli-inhimillisestä kestävyydestä ole todellakaan tuulesta temmattu.
Saipa meikäläinen muuten Vuoden kuskin tittelin lukion potkiaisissa, koska "sillä on niin komee auto"
Täältä tähän.
Kuitenkin, joitain viikoja sitten Langi sai osakseen huoltoa. Autoon vaihdettiin vaihteiston öljyt (3-vaihteen rutina hiljeni 2%), asennettiin uusi lohkolämmitimen vastus (kovin pakkanen siitä asti -2'c), pumppua säädettiin (kiihtyvyys parantunut 3 s, savutus lisääntynyt 0,5%), ja kardaaniin vaihdettiin kannatinlaakerit (2 kpl) ja vaimennin, eli asentajan mukaan "kumirätti" (vauhdissa ulina hiljeni jonkin verran, silti mökää riittää vielä aivan tarpeeksi). Lisäksi metalliset naftaputket vaihdettiin tiiviimpiin.
Lopputuloksena huomattavin muutos oli silti lompakon keveneminen 90%:lla
Uskon kuitenkin, että jokainen korjaustoimenpide oli tarpeen tai ainakin hyvästä. Tuskin tuo ainakaan toimintavarmuuta vähentää. Muuten Mersu on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa, joten ei tuo legenda 123:sien yli-inhimillisestä kestävyydestä ole todellakaan tuulesta temmattu.
Saipa meikäläinen muuten Vuoden kuskin tittelin lukion potkiaisissa, koska "sillä on niin komee auto"
Täältä tähän.
Höh, tulipa tässä eräänä päivänä huomattua, että nuo ovien alareunoissa olevat listat ovat vähän heikolla hapella... Eli etuoven edellä oleva pikkulista on jo viipottanut vauhdissa itsensä irti ja toisen takaovenkin pitkä lista oli lähes irti
Minua viisaammat kehotti aikanaan kiinnittämään ainakin takaovien listat sikaflexillä ja lujaa puristamalla, koska "mitä vähemmän reikiä, sitä vähemmän tulevaa ruostetta". Näin tehtiin, mutta eipä tuo näytä pitävän arktisessa talvessamme
Onko maalipintaan turvallista lähteä porailemaan uusia reikiä listankiinnikkeille? Eihän se halkee? Myös vinkkejä, miten listat pysyvät loppuelämän paikoillaan, otetaan vastaan.
Toiseksi, talven aikana koriin on tullut muutama läpi maalin ulottuva kiveniskemä/rupi, miten nämä kannattaisi korjata viksusti? Ajattelin tässä kohtapuoliin masinoida pientä "keväthuoltoa"...
Minua viisaammat kehotti aikanaan kiinnittämään ainakin takaovien listat sikaflexillä ja lujaa puristamalla, koska "mitä vähemmän reikiä, sitä vähemmän tulevaa ruostetta". Näin tehtiin, mutta eipä tuo näytä pitävän arktisessa talvessamme
Onko maalipintaan turvallista lähteä porailemaan uusia reikiä listankiinnikkeille? Eihän se halkee? Myös vinkkejä, miten listat pysyvät loppuelämän paikoillaan, otetaan vastaan.
Toiseksi, talven aikana koriin on tullut muutama läpi maalin ulottuva kiveniskemä/rupi, miten nämä kannattaisi korjata viksusti? Ajattelin tässä kohtapuoliin masinoida pientä "keväthuoltoa"...
Eiköhän ne ihan alkuperäisillä kiinnikkeillä pysy kunhan ei ole oven alareunaa leivottu kokonaan pakkelista Etuovien listojen olen huomannu irtoavan sen takia että lokasuojan ja oven etureunaan on kasaantunu jäätä -> ovi avataan -> ja näin saatiin oven etureuna solmuun tai hyvällä tuurilla vain lista irti Reilu vuosi sitten kävin ex. 240TD:stä korin läpi ja maalauksen jälkeen uusin joka ikisen listakiinnikkeen. Kyllä ne pysy paikallaan mutta lokasuojien alalistoja en saanut sitten millään asennettua, meni aina kiinnikkeet pyöreiksi kun aikansa väkersi
Emmie tiä oliko tästä apua mutta tulipahan sanottua hehee
Emmie tiä oliko tästä apua mutta tulipahan sanottua hehee
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Mistäköhän se johtuu, mutta aina kun saa kaaran rauhassa talliin, purkaa vähän ja katselee... Jossain vaiheessa tulee sellainen "no korjataan/katsotaan nyt vielä tuokin"
Nyt on siis harrastettu pientä paikkamaalausta, laitettu listoja kiinnikkeillä ja sikalla, säädetty venttiilit ja vaihdettu ohjausiskunvaimennin - olikohan vielä jotain muutakin Pitemmän päälle melko raivostuttavaa hommaa tuo venttiileiden roplaus, mutta tulipahan tehtyä... Tuntuivat välykset olevan järjestään pielessä, yleensä liian pienet. Mahtoikohan siitä johtua kiihdyttäessä kuuluva pieni "sirinä"?
Voisinpa tässä laittaa vaikka muutaman uuden kuvan kun saa hommat valmiiksi ja aut... Ei kun siis Mersun takaisin baanalle.
Nyt on siis harrastettu pientä paikkamaalausta, laitettu listoja kiinnikkeillä ja sikalla, säädetty venttiilit ja vaihdettu ohjausiskunvaimennin - olikohan vielä jotain muutakin Pitemmän päälle melko raivostuttavaa hommaa tuo venttiileiden roplaus, mutta tulipahan tehtyä... Tuntuivat välykset olevan järjestään pielessä, yleensä liian pienet. Mahtoikohan siitä johtua kiihdyttäessä kuuluva pieni "sirinä"?
Voisinpa tässä laittaa vaikka muutaman uuden kuvan kun saa hommat valmiiksi ja aut... Ei kun siis Mersun takaisin baanalle.
Ei vaan ostamalla venttiilinhiomatahnaa ja laittamalla sitä venttiilin ja istukan väliin ja pyörittämällä venttiiliä istukkaa vasten. Toistetaan sen verran useasti, että näkee että on hioutunut joka kohdasta eli venttiilit ei sitte vuoda.
Noin suurinpiirtein. Eli kansi pöydälle, jos haluat sirinän loppuvan.
Noin suurinpiirtein. Eli kansi pöydälle, jos haluat sirinän loppuvan.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
No nyt kesän korvalla tosimielellä myyntiaikeissa. Ottakeehan yhteyttä jos kiinnostaa, Mesen lukijoille hinnasta voidaan vielä neuvotella.
viewtopic.php?t=22430
viewtopic.php?t=22430
Nyt on omasta puolestani aika päättää tämä ketju, Langi on siirtynyt jo hyvän aikaa sitten Pieksamäelle uuden omistajan hoiviin. Täytyy toivoa uudelle kuskille ja autolle mitä parhainta menestystä jatkossa
Samalla täytyy kiitellä kaikkia teitä jotka olivat rakentelussa mukana neuvomassa tai muuten vaan henkisenä tukena. Voi todellakin sanoa että ilman Meseä ei Langista olisi tullut yhtä hyvää autoa, jos olisi tullut autoa lainkaan. KIITOS!
Uusi omistaja (joka muuten tunnusti olevansa mesen lukija) saa nytten sitten mielensä mukaan jatkaa tätä ketjua tai pykätä uuden pystyyn. Varmasti kuulumiset kiinnostaisivat muitakin kuin itseä! Ei muuta kuin parasta jatkoa ja käyttöä sinne Itä-Suomeen, ainakin olen varma siitä, että MB w123 Lang saa jatkossakin arvoistaan huolenpitoa.
Eikä tässä itsekään aivan ilman Mersuja jäädä - juurikin tuossa pihassa seisoo isäukon uskomattoman upea, museokilvissä oleva 280s...
Samalla täytyy kiitellä kaikkia teitä jotka olivat rakentelussa mukana neuvomassa tai muuten vaan henkisenä tukena. Voi todellakin sanoa että ilman Meseä ei Langista olisi tullut yhtä hyvää autoa, jos olisi tullut autoa lainkaan. KIITOS!
Uusi omistaja (joka muuten tunnusti olevansa mesen lukija) saa nytten sitten mielensä mukaan jatkaa tätä ketjua tai pykätä uuden pystyyn. Varmasti kuulumiset kiinnostaisivat muitakin kuin itseä! Ei muuta kuin parasta jatkoa ja käyttöä sinne Itä-Suomeen, ainakin olen varma siitä, että MB w123 Lang saa jatkossakin arvoistaan huolenpitoa.
Eikä tässä itsekään aivan ilman Mersuja jäädä - juurikin tuossa pihassa seisoo isäukon uskomattoman upea, museokilvissä oleva 280s...
"kerrasta ei lannistuta" ja vaisuuteen ei palata, vaan tarina jatkuu topikeissa ja off-topikeissa siitä, mistä se luontevasti vaan jatkuu...
ja tämä topiikki jatkukoon siis tästä.
Kolmonen kurahtaa edelleen, toimii. Mittarissa aivan rahtunen auki 600, ostettaessa laurw123:lta oli vielä reilusti yli 40 matkaa. (enkä älynny edes tinkiä, kun oli vankkurille tarve) Ja ihan viestiketjusta piti tarkastaa, jotta onko tosiaan vasta kolme kesää ollut meidän perheellä. Kesäkäyttö - uimaan, mökille, joku reissu, kerhoon, kauppaan...toimii. Kuitenkin. Mersu omaa mystisen sielun. Viharakkaussuhde syntyi välittömästi.
Ulina kuuluu perästä, vänkärin puolen vetarissa välystä, auttaa asiaa...
Kuskin puolen iskari varmaan ottanut siipeensä remontista ja tahtoo seisoskellessaan pidemmän aikaa "nojailla" vaan ajoa ei mainittavasti haittaa.
Pakko "lukiolaispoikaa" entisöinnistä sen verran härnätä jotta eipäs pohjaan sitä happoa. No joku sopiva kerta tässä puhallus auki ja uutta lientä. Noin muutoin yllättävän asiallisesti toteutettu kokonaisuus. Uskon että tunnelataus auttoi asiaa.
"Onko tosiaan vasta 3 kesää" kyllä, toistan itseäni silti. Joku viisas tuumasi aikoinaan ettei tila-autosta ilkeä nousta julkisella paikalla, siksi Langi.
6 lasta, meidän perheen AUTO. Mitä muuta kuulumisia? Suunniteltu on paljon, juuri mitään ei toteutettu. Dekooderin/inspektorin kautta selvitelty jotta tekniikka alkuperäistä. Vaikeita valintoja, yhtä kaikki. Nyt taas talviajan huilivuorossa.
Komia peli, niinkun sanoovat.
Ai niin, orkkis 15" pelti vanteet puhalluttaen/väri pintaan. Ja siitä kauppaan kuuluneesta varaosamersusta ohjausvaihde entisen tilalle. Uusi akku, paikoillaan ollut luotettavahkoksi kehuttu merkkiakku onkin aina ollut syvältä, hyvä maine, toimii aikansa. Hydraulipumpun stefat uusiksi ja lisäksi normaalit huollot. Muutoin kovaa ajua. Ja nostalgisen mukavaa...
Kyseli eräs tuossa suvemmalla tankilla tuunikorollan kanssa jotta ootko ite jatkanut mersun noin hienoks? "Tietysti."
ja tämä topiikki jatkukoon siis tästä.
Kolmonen kurahtaa edelleen, toimii. Mittarissa aivan rahtunen auki 600, ostettaessa laurw123:lta oli vielä reilusti yli 40 matkaa. (enkä älynny edes tinkiä, kun oli vankkurille tarve) Ja ihan viestiketjusta piti tarkastaa, jotta onko tosiaan vasta kolme kesää ollut meidän perheellä. Kesäkäyttö - uimaan, mökille, joku reissu, kerhoon, kauppaan...toimii. Kuitenkin. Mersu omaa mystisen sielun. Viharakkaussuhde syntyi välittömästi.
Ulina kuuluu perästä, vänkärin puolen vetarissa välystä, auttaa asiaa...
Kuskin puolen iskari varmaan ottanut siipeensä remontista ja tahtoo seisoskellessaan pidemmän aikaa "nojailla" vaan ajoa ei mainittavasti haittaa.
Pakko "lukiolaispoikaa" entisöinnistä sen verran härnätä jotta eipäs pohjaan sitä happoa. No joku sopiva kerta tässä puhallus auki ja uutta lientä. Noin muutoin yllättävän asiallisesti toteutettu kokonaisuus. Uskon että tunnelataus auttoi asiaa.
"Onko tosiaan vasta 3 kesää" kyllä, toistan itseäni silti. Joku viisas tuumasi aikoinaan ettei tila-autosta ilkeä nousta julkisella paikalla, siksi Langi.
6 lasta, meidän perheen AUTO. Mitä muuta kuulumisia? Suunniteltu on paljon, juuri mitään ei toteutettu. Dekooderin/inspektorin kautta selvitelty jotta tekniikka alkuperäistä. Vaikeita valintoja, yhtä kaikki. Nyt taas talviajan huilivuorossa.
Komia peli, niinkun sanoovat.
Ai niin, orkkis 15" pelti vanteet puhalluttaen/väri pintaan. Ja siitä kauppaan kuuluneesta varaosamersusta ohjausvaihde entisen tilalle. Uusi akku, paikoillaan ollut luotettavahkoksi kehuttu merkkiakku onkin aina ollut syvältä, hyvä maine, toimii aikansa. Hydraulipumpun stefat uusiksi ja lisäksi normaalit huollot. Muutoin kovaa ajua. Ja nostalgisen mukavaa...
Kyseli eräs tuossa suvemmalla tankilla tuunikorollan kanssa jotta ootko ite jatkanut mersun noin hienoks? "Tietysti."