Vito 110 TD -99 naksuttaa kuin vanha Singerin ompelukone
Vito 110 TD -99 naksuttaa kuin vanha Singerin ompelukone
Eli kylmänä käynnistäessä OK, mutta heti kun lämmöt nousee alkaa kilkutus kuulua...
Tuntuisi tulevan venttiileistä / nostajista / jostain muualta "yläkerrasta"
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?
Kilsoja on 178t
Merkkiliikkeen korjaamopäällikkö kävi kuuntelemassa ja sanoi ettei ainakaan pahasti kuulostaisi siltä että jotain on juuri hajoamassa, mutta itseäni tuo ääni vähän hirvittää... varsinkin kun pe pitäisi lähteä Ruotsiin lomareissulle.
Merkkiliikkeen mies suositteli ensiapuna kokeilemaan jotain öljyn sekaan laitettavaa puhdistusainetta, eli epäilys ilmeisesti oli että oljy ei mene ihan joka paikkaan...
Onko venttiilinostajissa tai siellänurkilla jotain ohuita kanavia, jotka ovat saattaneet tukkeutua?
Kiitos avusta
Jari
Tuntuisi tulevan venttiileistä / nostajista / jostain muualta "yläkerrasta"
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?
Kilsoja on 178t
Merkkiliikkeen korjaamopäällikkö kävi kuuntelemassa ja sanoi ettei ainakaan pahasti kuulostaisi siltä että jotain on juuri hajoamassa, mutta itseäni tuo ääni vähän hirvittää... varsinkin kun pe pitäisi lähteä Ruotsiin lomareissulle.
Merkkiliikkeen mies suositteli ensiapuna kokeilemaan jotain öljyn sekaan laitettavaa puhdistusainetta, eli epäilys ilmeisesti oli että oljy ei mene ihan joka paikkaan...
Onko venttiilinostajissa tai siellänurkilla jotain ohuita kanavia, jotka ovat saattaneet tukkeutua?
Kiitos avusta
Jari
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Eli öljyillä ajettu aina n. 15 000 km ja vaihdettu suodatin samalla...
Eilen tein suositellun luiotushoidon, ääni ei lakannut, ehkä vähän hiljeni...
Tänä aamuna vein vaimon töihin ja tulomatkalla huomasin peilistä harmaan savun seuraavan autoa. Auto tienreunaan ja tutkimaan...
Mekkala ei normaalia pahempi (ehkä jopa pienempi kuin 2 päivää sitten) mutta aina kun antaa kierroksia on maailma harmaata samua täynnä...
Pahasti ei ainakaan omassa nenässä haissut öljy...
Olisiko siis kannentiiviste ensimmäinen epäilys?
Mitenkäs ton voisi varmistaa?
Johtuuko toi nakutuskin siitä kannetiivisteestä, vai kannattaako samalla kun pistää koneen palasiks kunnostaa koko yläkertakin?
Nyt auto seisoo tuolla yhden firman pihassa, ja odottaa v-käyrän laskua... ehkä sitä sitten tossa lähiaikoina pitää mennä hinailemaan kohta tallia ja alkaa ihmettelemään mitä kaikkia vikoja sieltä löytyy...
Jari
Eilen tein suositellun luiotushoidon, ääni ei lakannut, ehkä vähän hiljeni...
Tänä aamuna vein vaimon töihin ja tulomatkalla huomasin peilistä harmaan savun seuraavan autoa. Auto tienreunaan ja tutkimaan...
Mekkala ei normaalia pahempi (ehkä jopa pienempi kuin 2 päivää sitten) mutta aina kun antaa kierroksia on maailma harmaata samua täynnä...
Pahasti ei ainakaan omassa nenässä haissut öljy...
Olisiko siis kannentiiviste ensimmäinen epäilys?
Mitenkäs ton voisi varmistaa?
Johtuuko toi nakutuskin siitä kannetiivisteestä, vai kannattaako samalla kun pistää koneen palasiks kunnostaa koko yläkertakin?
Nyt auto seisoo tuolla yhden firman pihassa, ja odottaa v-käyrän laskua... ehkä sitä sitten tossa lähiaikoina pitää mennä hinailemaan kohta tallia ja alkaa ihmettelemään mitä kaikkia vikoja sieltä löytyy...
Jari
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Samoilla oireilla sekä savuilla vaihdoimme yhteen Vitoon kannentiivisteen.
Alkuun naputteli melko rauhallisesti, eikä se tainnut siitä paljoa paheta,
sittemmin savua tuli enemmän ja pakoputken pääkin öljyinen.
Eli öljyä meni ykköspyttyyn, syynä kannen tiiviste.
Alkuun naputteli melko rauhallisesti, eikä se tainnut siitä paljoa paheta,
sittemmin savua tuli enemmän ja pakoputken pääkin öljyinen.
Eli öljyä meni ykköspyttyyn, syynä kannen tiiviste.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Kilometrit ja oire viittaa siihen kannentiivisteeseen. Se on näitä viton ihanuuksia.
Kannentiivisteen saa vaihdettua kone paikallaan. Työtä siinä kuitenkin on aika mukavasti.
Jos konetta on muuten pidetty/huolettu hyvin niin tuskin sinne muuta tarvii tehdä kuin se pahvi vaihtaa. Varsinkin jos tiivistevaurio on 1 sylinterin ja öljykanavan välissä.
Kannentiivisteen saa vaihdettua kone paikallaan. Työtä siinä kuitenkin on aika mukavasti.
Jos konetta on muuten pidetty/huolettu hyvin niin tuskin sinne muuta tarvii tehdä kuin se pahvi vaihtaa. Varsinkin jos tiivistevaurio on 1 sylinterin ja öljykanavan välissä.
Jep kättenvoiteita on riittänyt.... mutta nyt on kansi pois ja käytetty näytillä koneistamossa.
Koneistajan tuomio oli että ei kannata alkaan repimään etukammioita irti, kansi on niin hyvässä kunnossa ja suora...
Uusi tiiviste ja kasaan
Entäs muut tarkistuskohteet
suuttimet (kävi jo testipenkissä)
turbo
startti
eli kannattaako avata samalla kertaa kun koko konehuone on räjäytetty..
Ja mitä esim turbosta voi silmämääräisesti tarkastaa, vai pitääkö se kuskata johonkin testattavaksi?
On meinaa sen verran pahassa paikassa, että ei viittis heti ensi viikolla alkaa turboa irroittelemaan... vaikka nythän tuo koneen purkaminen sujuu, kun sitä on muutama päivä tullut harjoiteltua
Kun itte korjaa, niin saa sellasen kun sattuu tuleen
Jari
PS: On se melko jonglööri joka on irrottanut ton kannen konetta pois ottamatta... itse jouduin loppumetreillä pudottaan etupään kehikosta irti, että isot kourani mahtuivat irrottamaan turbon pultteja...
PS2: Niin ja sieltähän se oli vuotanut mistä kai aina, öljyt sylinteriin nokkeketjun puoleisesta päästä...
Koneistajan tuomio oli että ei kannata alkaan repimään etukammioita irti, kansi on niin hyvässä kunnossa ja suora...
Uusi tiiviste ja kasaan
Entäs muut tarkistuskohteet
suuttimet (kävi jo testipenkissä)
turbo
startti
eli kannattaako avata samalla kertaa kun koko konehuone on räjäytetty..
Ja mitä esim turbosta voi silmämääräisesti tarkastaa, vai pitääkö se kuskata johonkin testattavaksi?
On meinaa sen verran pahassa paikassa, että ei viittis heti ensi viikolla alkaa turboa irroittelemaan... vaikka nythän tuo koneen purkaminen sujuu, kun sitä on muutama päivä tullut harjoiteltua
Kun itte korjaa, niin saa sellasen kun sattuu tuleen
Jari
PS: On se melko jonglööri joka on irrottanut ton kannen konetta pois ottamatta... itse jouduin loppumetreillä pudottaan etupään kehikosta irti, että isot kourani mahtuivat irrottamaan turbon pultteja...
PS2: Niin ja sieltähän se oli vuotanut mistä kai aina, öljyt sylinteriin nokkeketjun puoleisesta päästä...
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Turbon välykset. Noilla km saatta olla pientä välystä, mutta ei se menoa haittaa. Sitten jos on öljykulutusta tai ahdin ääntää niin kannattaa laittaa vaihtoon.
Termostaatti on siellä takana, että jos sen haluaa vaihtaa niin se kannattaa vaihtaa samalla. Muuten on aika hankala vaihdettava. Samoten laturin laakerit kannattaa samalla tarkastaa, ettei kahise. Samalla hihnapyörät, kiristin ja rulla.
Muista putsata kannenpulttien kierteet lohkosta kunnolla. Itse öljysin pulttien kannat ja kierteet moottoriöljyllä ennen kasausta. Näin pultit ei pauku kiristäessä, saa helpommin momenttiin. Pulteilla on myös maksimi venymä, että ne kannattaa mitata.
Omasta olen käyttänyt kannen irti pari kertaa. Konetta ei tarvinnut pudottaa. Eikä turboa irrottaa.
Mulla meni muutama vuosi sitten kansipahvi, sitten kansi, sen jälkeen kytkin ja sitten turbo. Kaikki tuhannen kilometrin välein. Senkin jälkeen on puuhaa riittänyt ihan tarpeeksi. tätä omaa romua kun ei tunnu saavan korjaamalla kuntoon. Aina on joku paikka rikki. Sen kun korjaa hajoaa pari muuta paikkaa heti sen perään. Oisko nyt sellainen reilu 500 tuntia korjattu. Tämä nyt on jo otettu harrastuksen kannalta, mitään järjen hiventä kun tässä ei ole ollut enää muttamaan vuoteen.
Termostaatti on siellä takana, että jos sen haluaa vaihtaa niin se kannattaa vaihtaa samalla. Muuten on aika hankala vaihdettava. Samoten laturin laakerit kannattaa samalla tarkastaa, ettei kahise. Samalla hihnapyörät, kiristin ja rulla.
Muista putsata kannenpulttien kierteet lohkosta kunnolla. Itse öljysin pulttien kannat ja kierteet moottoriöljyllä ennen kasausta. Näin pultit ei pauku kiristäessä, saa helpommin momenttiin. Pulteilla on myös maksimi venymä, että ne kannattaa mitata.
Omasta olen käyttänyt kannen irti pari kertaa. Konetta ei tarvinnut pudottaa. Eikä turboa irrottaa.
Mulla meni muutama vuosi sitten kansipahvi, sitten kansi, sen jälkeen kytkin ja sitten turbo. Kaikki tuhannen kilometrin välein. Senkin jälkeen on puuhaa riittänyt ihan tarpeeksi. tätä omaa romua kun ei tunnu saavan korjaamalla kuntoon. Aina on joku paikka rikki. Sen kun korjaa hajoaa pari muuta paikkaa heti sen perään. Oisko nyt sellainen reilu 500 tuntia korjattu. Tämä nyt on jo otettu harrastuksen kannalta, mitään järjen hiventä kun tässä ei ole ollut enää muttamaan vuoteen.
Siis miten sää sen teit????
Otikko pakosarjan lohkosta irti, vai mistä välistä "katkaisit"?
Mää otin ne pakosarjan ja ahtimen välisen laipan 3 kuparimutteria auki, mutta silti piti vielä löysätä turbon kiinnikettäkin, ennenkuin suostu laippa aukeamaan...
Olis se ehkä voinut onnistuakkin ilman koneen pudotusta, mutta kun ei nähnyt mitä siellä on vastassa, eikä kädet sopinut väliin...
Joten päätin pudottaa koneen etureunaa (pukkeineen kaikkineen) n. 10 cm, jolloin koneen taakse näki ihan eri tavalla ja siellä mahtui puuhailemaankiin...
No kai se on jonkinmoisena harrastuksena tätä auton korjailua pidettävä, tai sitten "muut tekee mitä ne osaa, mää teen mitä mää haluan..." -syndrooman todentumana.
No nyt osaan tänkin homman )
Jari
PS: Niin ja oli ne korjaamojen arviot sen verran suolaisia, että kyllä tässäkin tuntipalkalle taitaa päästä...
Otikko pakosarjan lohkosta irti, vai mistä välistä "katkaisit"?
Mää otin ne pakosarjan ja ahtimen välisen laipan 3 kuparimutteria auki, mutta silti piti vielä löysätä turbon kiinnikettäkin, ennenkuin suostu laippa aukeamaan...
Olis se ehkä voinut onnistuakkin ilman koneen pudotusta, mutta kun ei nähnyt mitä siellä on vastassa, eikä kädet sopinut väliin...
Joten päätin pudottaa koneen etureunaa (pukkeineen kaikkineen) n. 10 cm, jolloin koneen taakse näki ihan eri tavalla ja siellä mahtui puuhailemaankiin...
No kai se on jonkinmoisena harrastuksena tätä auton korjailua pidettävä, tai sitten "muut tekee mitä ne osaa, mää teen mitä mää haluan..." -syndrooman todentumana.
No nyt osaan tänkin homman )
Jari
PS: Niin ja oli ne korjaamojen arviot sen verran suolaisia, että kyllä tässäkin tuntipalkalle taitaa päästä...
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta