Ajonesto ja varoitusvalot syttyvät moottorin lämmittyä
Ajonesto ja varoitusvalot syttyvät moottorin lämmittyä
Mistä moinen vika? 220D kaikki keltaiset varoitusvalot syttyvät noin 10 min ajon jälkeen ja kierrsoluku- sekä nopeusmittari menevät nollaan. Muuten ajaminen täysin normaalia paitsi että ajonesto menee päälle jos pysähtyy. 10 min jälkeen taas kunnossa. Lataus toimii.
Bonde
Bonde
Rele on sama kuin 124:ssäkin eli sellainen alumiinikuorinen jossa sulake tai kaksi päällä.
Jos on niin löytyy vänkärin puolelta ison mustan muovisuojuksen alta, siis sen levyn joka ei ole ruuveilla kiinni.
Tai josko sitä levyä ei ole vaan testipistokkeen kansi on pyöreä 13 mm avainkannalla varustettu niin jossain siellä vänkärin puolella kuitenkin ... mikä vuosimalli se auto on ?
Jos on niin löytyy vänkärin puolelta ison mustan muovisuojuksen alta, siis sen levyn joka ei ole ruuveilla kiinni.
Tai josko sitä levyä ei ole vaan testipistokkeen kansi on pyöreä 13 mm avainkannalla varustettu niin jossain siellä vänkärin puolella kuitenkin ... mikä vuosimalli se auto on ?
No niin, eihän 1998 mallissa enää ole ylijänniterelettä. Nyt on ollut kuivaa säätä taas eikä vika ole ilmennyt. Valot mitkä syttyvät kesken ajoa ovat kaikki patisi öljy ja lataus ja vissiin ABS. Mittareista vain polttoaine toimii. Tacho ja matka jäävät paikoilleen. Lähtevät taas rullaamaan kun lähtee uudestaan liikkeelle mistä jäivät tauon jälkeen. Keskusyksikkö tavallaan menee hetkeksi jumiin, eli vika ei voi olla mittarikonsolissa eikä sen liitoksissa. Pitäisi vaihtaa toiseen autoon mutta kuka nyt tällaista ruosteläjää Luucaksilla ostais.
s
s
Ajettua tasatahtia maantietä noin 1/2 tunnin ajan tuli taas CAM häiriö eli täysi black out ECR:ssä. Samalla tarkkailin volttimittaria eikä siinä minkäänlaista muutosta (tasaisesti 13,7-13,8 V).
C-mallissa HS-vikalistoilla mainitaan päävirtakaapelin murtumista. Missä tällainen murtuma saattaisia sijata?
Mitä tapahtuu, jos dieselissä kesken ajoa akku kytkeytyy pois hetkeksi?
s
C-mallissa HS-vikalistoilla mainitaan päävirtakaapelin murtumista. Missä tällainen murtuma saattaisia sijata?
Mitä tapahtuu, jos dieselissä kesken ajoa akku kytkeytyy pois hetkeksi?
s
eikös tuo boksi jossa on nuo sulakkeet ole näissä uudemmissa juuri ylijännite/releboksi? vai miksikä sitä haukutaan. Joka tapauksessa tuo antaa jännitteet tuolle vieressä olevalle ABS boksille ja vissiin myös tuolle taemmalle moottorinohjaus boksille. Minulla oli mystinen ABS vika joka paljastuin johto viaksi tulipellissä. siis juuri tuo iso nippu mikä tulee sulake boksilta tuohon ABS boksilleBondestam kirjoitti:Tässä pari kuvaa lootoista.
s


Helvetti. Noin 45 min ajon jälkeen alkoi valot taas syttymään. Ensin keltaiset EPC ja hehkutus, nestemäärä ja öljyt sekä kierrsolukumittari sitten ABS:n liittyvät valot ja lämpömittari sekä nopeusmittari. Tunnin ajon jälkeen sammuivat jäälleen, tosin ne keltaiset jäi mutta pysähdyttyä nekin lähti toimimaan käynnistyksen jälkeen.Ihan kuin jossain höyrystyisi kosteutta joka aiheuttaa oikosulkua. Mitä ne oli ne tuli pellin päällä olevat johdot, jos ymmärään oikein nehän on aina hiukan kosteina.?
Mistä nyt etsiä vikaa?
s
Mistä nyt etsiä vikaa?
s
On pohjassa ja takana nastat paikoillaan. Katsoin sinne koska oli edellinen omistaja repinyt sieltä omatekoisen hälytimen irti. Täytyy katosa uudestaan kun vika on päällä. Viime kerralla vika meni ohi puolen tunnin ajon jälkeen. Vain neljäö valoa jäi päälle +kierroslukumittari sammukissa. Uudelleen käynnistäminen palautti takaisin normaalitilanteeseen. Voisi olla jokin liitos mittariston takana, maadotus?
Nykyisin käyttäjä Paavo, just in case.
Nykyisin käyttäjä Paavo, just in case.
Hmm... Eipä vika tullut enää esiin toisella avaimella ajettaessa. Muistan, että myöhään syksyllä avain olisi kastunut merivedestä ja jonkin aikaa sen jälkeen ongelmat ilmaantuivat. Vika ilmenee vain, kun matkustamo on ollut lämmin jonkin aikaa. Kerran vika meni itsestään pois ja muistaisin, että silloin pantiin hiukan kylmemmälle. Voisko tosiaan olla niin, että avaimen puolassa on kontaktivirhe johon lämpötila vaikuttaa? Paristot ovat kunnossa.
Ajonestohan menee päälle, jos avaimen puola (käämi) muuttuu siitä mitä se on kerrottu keskustietokoneeseen.
Kokeilu jatkuu. Voisi tietysti lämmittää avaimen elektroniikkaa hiustenkuivaajalla ja katsoa vaikuttaako se mihinkään.
Yksi pitempi koeajohan ei vielä kerro onko vika avaimessa.
s
Ajonestohan menee päälle, jos avaimen puola (käämi) muuttuu siitä mitä se on kerrottu keskustietokoneeseen.
Kokeilu jatkuu. Voisi tietysti lämmittää avaimen elektroniikkaa hiustenkuivaajalla ja katsoa vaikuttaako se mihinkään.
Yksi pitempi koeajohan ei vielä kerro onko vika avaimessa.
s