W124 tomaatti broblem

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja miknip »

No niin, laatikon kyljestä löytyi seuraavanlainen numerosarja:
124 270 0301 722 411 02 498637 että sikäli. Löysäsin vaijeria luultavasti liikaa kun alkoi heittään vähän liiankin äkkiä isompaa pesään, ja vähän luistaankin vaihtaessa kolmoselle, no käänsin paineta lisää ja kiristin vaijeria, no vähän parani mutta ei tarpeex, on näköjään yhtä tarkkaa hommaa kun kirpun nainti (milli vikaan niin osuu silmään) jatketaan huomenna, tulin kyllä siihen tulokseen, että öljyn jäähdytin/lauhdutin ei vuoda koska olisihan väkisinkin vesipuolella öljyä. :?:
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Täällä meinaa kans kohta järki lähteä tuon tenavan laatikon kans. Sääjelty suuntaan jos toiseen, eikä apua.
Mulla vielä häviää nestettä kaiken lisäks.. voiskohan se joutua sinne Atf:n joukkoon. Jotenki tuntuu että lootassa öljyn pinta lisääntyy :x
Tuo tikussa oleva asteikko, onko se tarkoitettu kuuman öljyn mittaamiseen?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eikö se öljynpaine laatikossa ole suuruusluokassa kymmenkertainen koneeseen nähden, tehostimessa ja jarruissa satakertainen ja dieselruiskutus tuhatkertainen. Noin niinkuin nyrkkiohjeena pilkun paikka baareissa. Eli olisi puskenut öljyä todennäköisesti syyläriin ja sieltä uloskin. Vai onko lootan jäähyllä oma kierto?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

jk25 kirjoitti:Täällä meinaa kans kohta järki lähteä tuon tenavan laatikon kans. Sääjelty suuntaan jos toiseen, eikä apua.
Mulla vielä häviää nestettä kaiken lisäks.. voiskohan se joutua sinne Atf:n joukkoon. Jotenki tuntuu että lootassa öljyn pinta lisääntyy :x
Tuo tikussa oleva asteikko, onko se tarkoitettu kuuman öljyn mittaamiseen?
Onko auto aina vaaterissa? Lämpötila vaikuttaa tikun näyttämään, mitataan tosiaan lämpimänä, kaikki vaihteet selailtuna läpi hiljakseen ja P-asennossa koneen käydessä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jk25
Viestit: 112
Liittynyt: 08.11.2006 20:46
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Kyllä se aika tasanen alusta on ollunna. jah kuumana tosiaan. Mulla tuo loota ei meinaa millää suostua vaihtamaan 3. vaihetta "oikein" elikkä lyö sen pesään jo n. 40 km/h vauhdissa. Muitten vaihteiden vaihtohetki nousi kyllä ylemmäs kun vaijeria kiri.. Ikävä risteyksistä lähteä 3:lla, ku se sitä vaan junnaa päällä..
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja miknip »

Joo, mullakin on säätö kesken, vasta pari kertaa säädetty, en oo vielä vaipunut epätoivoon, katotaan huomenna jos vaikka sitten vaipuis. Siinä laatikon mittatikun ylä- ja alarajan väli tuntuu oleva miltei olematon, ehkä muutaman desin eli öljyn lämpötila, sekä alustan katevuuden pienetkin erot vaikuttavat aika paljon.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Ei tartte vaipua epätoivoon. Jos viivyttelee--->kiritään vaijeria.
Jos hötkyilee---->löysätään.
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

johtuuko kickdown vaijerin säädöstä, kun tuossa omassa on aika kovia noi vaihdot, ainakin 2-3 nykäsee voimakkaasti ja ei tee kickdownia enää yli 90 nopeudesta??
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Vaihdon pehmeyttä säädetään bensakoneisessa laatikon paineita säätämällä laatikon kyljestä.
Dieselissä ei välttämättä tarvi laatikkoon koskea, jos täyskaasuvaihdossa ei ole liikaa luistoa havaittavissa. Siinä tapauksessa että pitoa piisaa täydellä kaasulla, jaetaan paine vain oikelle tehoalueelle alipainemodulaattoria kääntämällä.
Modulaattori on dieselissä ruiskutuspumpun kyljessä. Ylä- ja alareunassa on 10mm kantaiset ruuvit jotka löysätään. Tämän jälkeen rasiaa voi kääntää akselillaan eteen, ja taaksepäin. Rintapellin suuntaan käänettäessä vaihdot kovenevat ja eteenpäin käännettäessä pehmenevät.

Bensakoneisessa on imusarjan alipaine joka ohjaa. Sitä ei luonnollisesti voi säätää. Dieselin modulaattori tavallaan "matkii" imusarjan toimintaa.

Kickdown ei ainakaan minulla toimi yli 90 vauhdissa kummassakaan autossa.
Moottorin ollessa kylmä, ei tarvi yrittää alemmissakaan vauhdeissa. Lienee joku suojaus tuossa bensakoneisessa ainakin. :roll:
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

mites kun se modulaattori on jo säädetty täysin eteenpäin..
W639 130cdi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Onko se modulaattori kunnossa, asento säädetty oikein ?
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

mistäs sen kunnon saa todettua? itse en ole siihen vielä koskenut..
W639 130cdi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Perussäätö on:
- kaasu nollilla
- auto sammuksissa
- löysää modulaattorin kaksi ruuvia
- käännä modulaattoria kunnes tuntuu jousivaste = siihen kiinni

Alipainemittarilla......käsipumppuversiolla.....
- muistaakseni liitetään vaihteistolle menevään letkun lähtöön
- auto sammuksissa, kaasu nollilla
- pumpataan ei vuotoa
- pidetään paine
- lisätään kaasua = alipaineen pitäisi pudota, täysi kaasu = 0

Modulaattoi on aina tilattava valmistenumeron mukaan, niissä on nimittäin eroja :wink:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mitenkäs L-D tinnerikoneella oleviin tehdään "oikeaoppisesti" laatikon (perus)säätö kaikkinensa? Pitäsi alkaa ihmettelemään tuon sekasikiön kaasu ja laatikonvaijereita ja paineita ihmettelemään.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jaa-------has :shock:

Olikos siinä paljo muutakuin se ohjauspainevaijein säätö:
- kaasu pois
- kuulakuppi irti
- pitäisi osua kohdilleen ellei niin säätöä

Monasti vain vaijei on venähtänyt, niin ajelua ja perstuntumalla säätö.
Tasauspaineen säätö on vaihteiston kyljessä olevassa mokkulassa ja sen oikeaoppinen säätö vaati painemittarit, joita ei esim. minulla ole. Havoin tarvitsee sinne kajota.

Em systeemit pätee myös tiisseleihin.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

kiersin hiukan tulipeltiin päin, niin nyt tuntuis vaihtavan hiukan nätimmin..
W639 130cdi
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

maxpower07 kirjoitti:kiersin hiukan tulipeltiin päin, niin nyt tuntuis vaihtavan hiukan nätimmin..
Jaahas: nimim."väistinkö muurin" :D
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Lucky-Dog kirjoitti:Perussäätö on:
- kaasu nollilla
- auto sammuksissa
- löysää modulaattorin kaksi ruuvia
- käännä modulaattoria kunnes tuntuu jousivaste = siihen kiinni

Alipainemittarilla......käsipumppuversiolla.....
- muistaakseni liitetään vaihteistolle menevään letkun lähtöön
- auto sammuksissa, kaasu nollilla
- pumpataan ei vuotoa
- pidetään paine
- lisätään kaasua = alipaineen pitäisi pudota, täysi kaasu = 0

Modulaattoi on aina tilattava valmistenumeron mukaan, niissä on nimittäin eroja :wink:
tässä olis yksi malli käsipumpusta :idea:
Kuva
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Onko tuo modulaattorin säätö kuinka tarkkaa perstuntumalta, milli -> koeajo -> milli -> koeajo :?:

Tuommosia mittareita ku ei oo nii pitää ite sääjellä, vaihtaa turhan jämäkästi :?
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

noita pumppuja löytyy kuulemma jallu sivuilta,osta sieltä pumppu ja laita siihen mittari :idea: mittari ei paljon maksa :roll: ja sitähän voi käyttää muihinkin alipaine mittauksiin :idea: toi makso aikanaan parisataa markkaa :shock: ostin autotarvike liikkeestä (tilaus tavaraa) :D
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Itte ostin Motonetistä, oisko ollu kolkytviis euroa hinta. Hyvä se on tarkistella alipainekellot ja -letkut ilman että konetta tarvii käyttää. Siin on ylipainepumppu samassa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos se pumppu alkaa vuotaa vähän läpi niin ruiskuttaa sinne reippaasti siliconi öljyä niin alkaa taas pitämään paineensa (kokemusta on)
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mika.S kirjoitti:Onko tuo modulaattorin säätö kuinka tarkkaa perstuntumalta, milli -> koeajo -> milli -> koeajo :?:

Tuommosia mittareita ku ei oo nii pitää ite sääjellä, vaihtaa turhan jämäkästi :?
Mika!
Aivan hyvin voit säätää perstuntumalta. Milli kerrallaan.
Hyvä tulee. :wink:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tuos ois tuo virallinen ohoje:
http://www.students.oamk.fi/~t3mail00/s%e4%e4t%f6.pdf

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ettippäs noi Malm suomenkielellä ja 126:seen :D
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

touhottaja kirjoitti:ettippäs noi Malm suomenkielellä ja 126:seen :D
Bensarotteloonko ? Tuo ylempihän on tiisseliin.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Malm kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:ettippäs noi Malm suomenkielellä ja 126:seen :D
Bensarotteloonko ? Tuo ylempihän on tiisseliin.

-Risto
No eh eh...enhän minä tajunnu että pensarotteloissa se tulloo suoran imusarjasta :oops:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Malm kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:ettippäs noi Malm suomenkielellä ja 126:seen :D
Bensarotteloonko ? Tuo ylempihän on tiisseliin.

-Risto
jumankauta se ei ole mikään rottelo vaan p-kasa :twisted:
joo pensa konehan siinä ja vielä 280 :idea:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

touhottaja kirjoitti:
Malm kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:ettippäs noi Malm suomenkielellä ja 126:seen :D
Bensarotteloonko ? Tuo ylempihän on tiisseliin.

-Risto
jumankauta se ei ole mikään rottelo vaan p-kasa :twisted:
joo pensa konehan siinä ja vielä 280 :idea:
No eikai siinä kasassa mittää tollasta modulaattoria oleskaan, mitä tuo pdf käsitteli, tulloo suoraan imusarjasta.

On mulla jossain noita vaijereiden säätöohjeitakin, kunhan vain tietäisi että missä.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Malm kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:
Malm kirjoitti: Bensarotteloonko ? Tuo ylempihän on tiisseliin.

-Risto
jumankauta se ei ole mikään rottelo vaan p-kasa :twisted:
joo pensa konehan siinä ja vielä 280 :idea:
No eikai siinä kasassa mittää tollasta modulaattoria oleskaan, mitä tuo pdf käsitteli, tulloo suoraan imusarjasta.

On mulla jossain noita vaijereiden säätöohjeitakin, kunhan vain tietäisi että missä.

-Risto
nythän olis vain halukas tietää miten ja mistä sen levyläjän oljynpaineet mitataan ja minkälaiset paineet että osaan hommata siihen sopivan mittarin :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”