Zoorni kirjoitti:Vaikka tässä onkin vuoden takaisia kokemuksia, niin kulutus kuitenkin kiinnostaa ihmisiä joka päivä enemmän
Minulla on tuollainen E 270 CDI T A 2003 mallia. Ostin sen 100 tkm ajettuna. Keskikulutus oli mittarin mukaan 7,2 l ja mittausmatka 5000km. Ostin siihen netin kautta Saksasta
128€ hintaisen tuningboxin ja seuraavan 5000km:n keskikulutus oli 6,2l.
Tuolla laitteella on aivan selkeä vaikutus kulutukseen, vaikka sitä kuinka mittaisi. Matka-ajossa sillä pääsee n. 5,5l, kun vanhalla pääsi 6,2l.
Hankkikaa ihmeessä moinen laite (en ole tuningboxien myyjä tai välittäjä).
Aennuskin oli tosi helppo tehdä itse.
Heppoja siihen piti tulla 210hv ja vääntöä 480Nm, niitä en ole mittannut, mutta kiihtyvyys parani selvästi.
No joo
Tulikin herättyä tänään jo aikaisin ja nyt alkaisikin olla sellaiset fiilikset, että taidanpas kirjoitella vähän pidemmän jutun.
Käykää rauhassa ensi jääkaapilla.
No ensinnäkin, minä nyt en varsinaisesti ole kyllä näitten "purkkapoksien" vihaaja, vaikka näköjään aina kirjoittelenkin niistä melkoisen negatiiviseen sävyyn.
Niin nytkin.
Säästän varsinaisen haukkumisen tuonne "loppunousuun".
Olen ainakin yrittänyt kovasti miettiä tätä kulutuksen pienenmistä ihan toimintaperiaatteen kannalta ja nykyisin olenkin sitä mieltä, että kyllä se voikin olla mahdollista.
Kukaan, tai missään sitä ei kyllä ole (suomeksi) selitetty.
Itse kuvittelisin, että seuraavilla edellytyksillä se voisi jopa olla mahdollistakin.
Moottorinohjausjärjestelmähän laskee jokaiselle työtahdille oikean, tai oikeastaan kaasupolkimella pyydetyn ruiskutusmäärän aina erikseen, vieläpä siten, että se määrä on eri jokaiselle suuttimellekkin, tällä pyritään korjaamaan suuttimien eroja, sekä tasaamaan käyntiä, sekä rasitusta.
Railpaine liikkuu käytännössä välillä 350-1600bar.
Oikea ruiskutusmäärä muodostuu kulloisenkin paineen ja käytettävän ruiskutusajan funktiona.
Siis siten, että jos paine on vielä pieni, niin saavuttaakseen halutun (pyydetyn) ruiskutusmäärän, täytyy järjestelmän pidentää ruiskutusaikaa.
Sitä mukaa, kun kierrokset ja paine nousee, saavutetaan haluttu ruiskutusmäärä yhä lyhyemmällä ruiskutusajalla.
Tilanne siis "elää" koko ajan.
Tämä sopii myös hyvin moottorin toimintaperiaatteeseen.
Pienillä kierroksillahan ruiskutusikkunassa onkin leveyttä.
Suurilla kierroksilla lyhyt ruiskutusaika onkin sitten jo vaatimus.
No, miten tämä vaikuttaa sitten kulutukseen ?
Nähdäkseni kahdella tapaa.
Ensiksikin, korkeapainepumppu ottaa useita hevosvoimia tehoa toimiakseen.
Yleisesti käytetyillä matka-ajokierroksilla (1500-2500rpm) ja "pienillä" kaasupolkimen asennoilla näyttäisi railpaine olevan kuiteskin aika korkea, jotain 800-1000bar luokkaa.
Tähän, käytettävän paineen suuruuteen vaikuttaa varmaan määräävänä tekijänä kulloinkin voimassa olevien saastenormien täyttövaatimus.
Siis päästöt on täytynyt saada riittävän pieneksi.
Paineen määrän on siis määrännyt jokin muu tekijä, kun varsinaisesti moottorin "toimintavaatimus".
Railpaineessa on siis varaa pienentää, joka heti antaa "hyvää" moottorin toimintavastuksissa.
Toiseksi, niinkuin jo ylempänä todistelinkin, niin alentunut railpaine pidentää ruiskutusaikaa.
Mielestäni tästäkään ei ole mitään haittaa, kunhan pysytään riittävän pienillä kierroksilla.
Päinvastoin, pidemmän ruiskutusajan mukanaan tuoman, sanoisinko rauhallisemman ja pitempiaikaisen paineennousun sylinterissä etuina voisi olla vaikkapa, pienempi moottorin rasituminen, sekä parantunut moottorin vääntömomentti.
Edelleenkin tääsä täytyy muistaa se, että ruiskutusajankin pituudessa on jatkuvasti ainaskin parinkymmenen prosentin "justeeraamisvara" vakioon nähden, johtuen niistä saastenormeista,
ei moottorin toimintavaatimuksista, tai edes parhaan toiminnan edellytyksistä.
Suhteellisesti parantunut vääntömomentti antaa heti hyvää silläkeinon, että kaasupoljinta voidaan nostaa ja kuitenkin saavutetaan "entinen" nopeus, tai suorituskyky.
Näillä edellytyksillä siis olisin valmis uskomaan polttoaineen säästymiseen.
Jos tällainen selitys olisi luettavissa jonkun boxinvalmistajan, tai lastuttajan sivuilta, olisin myös valmis uskomaan heidänkin juttuunsa, muuten en.
Luulenpa vaan että kaikki "ekolastuttajat" on puppua.
Se herra taas, joka asian tietää, ei siitä numeroa tee, tekeepähän vaan muutoksen ohjelmaan, jos asiakas siitä mainitsee ja sillä siisti.
Sitten se loppunousu.
Tämä aiheuttaa ahdistusta lisäboxien omistajille, kehotan lopettamaan lukuhommat tähän.
Siis on aivan selvää, että jos polttoainetaloutta halutaan oikeasti parantaa, niin siihen on periaatteessa kaksi tietä.
Ensiksikin muutokset ajotavassa.
Jo asian tiedostaminen auttaa siinä.
Toiseksi muutokset tekniikassa.
Niitä voi olla uudet osat, tai koko järjestelmän toiminnan parantaminen.
Nämä lisävastukset huijaa syöttöä suuremmaksi, eivätkä tee muuta.
Siis, jos syöttöä vaan lisätään, niin miten ihmeessä kulutus voi laskea ?
Kulutus laskee vaan, jos entinen "vakiojärjestelmä" saadaan toimimaan paremmalla hyötysuhteella, eli entinen suorituskyky pienemmällä ruiskutusannoksella, tai pienemmällä, moottorin sisäisellä vastuksella.
Minä en usko mitenkään, että ehjään, toimivaan järjestelmään lisätty, sinne kuulumaton vastus, joka huijaa ohjelman toimimaan väärin, parantaisi moottorin hyötysuhdetta.
Siis se vastus huijaa polttoaineen syöttöä.
Toimiakseen oikein, ohjelmalle täytyy kertoa oikea syöttömäärä.
Monta muutakin asiaa, kun varsinainen tehonmuodostus määräytyy sen (oikean) syöttömäärän mukaan.
Miten ihmeessä lisäboxin valmistaja voi saada oikeasti aikaan yhdellä vastuksella sellaisen "toiminnan parantumisen" moottorissa aikaan, johon itse moottorin valmistaja ei ole alkuperäisessä ohjelmassaan pystynyt ?
Se, että kulutus boxeilla todellakin näyttää heti tippuvan, ei todellakaan ole mikään uutinen.
Sehän kuuluukin ihan "asiaan", kun ne huijaa sitä syöttöä.
Ajeltaessa suunnilleen entistä vauhtia, niin moottorinohjausjärjestelmä todellakin näkee sen syötön huijattua määrää pienempänä, eli ei todellisena.
Siinä se "salaisuus".
Elkää hyvät ihmiset laitelko niitä boxeja autoihinne.
Se moottorinohjausjärjestelmä ei toimi enää sen jälkeen oikein, miltään osin.
Siis, tällä ei todellakaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että kestääkö moottori, tai lisääntyykö se teho, ja varsinkaan sen suhteen, että "toimiiko" se boxi, eli se yksi vastus, höh.
No, jos kuitenkin tunnette vastustamatonta halua siihen boxin laittoon, niin valitkaa siten edes sellainen, jota
ei kytketä sinne railapaineanturin johtoihin.
Vaikka minä mielelläni suosittelisin erästä herraa, niin kuitenkin kirjoitan näin:
Jos haluatte pikkuisen tehonlisää sinne autoonne, niin käykää lastuttamassa se, ihan sama, missä, mikä tahansa "tunnettu" lastu on varmasti parempi, kun mikä tahansa "boxi", niin se vaan on, olipa se vaikka minkä tahansa raapuksen raketin valmistajan tekele, piste ja loppu.