Ooppelin jarrujen kanssa askartelua, muutama kysymys...

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Ooppelin jarrujen kanssa askartelua, muutama kysymys...

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Joka pojalla on oltava terapia-auto, kyseessä on tällä kertaa terapia-Opel Astra -92. Meinasin tänään vaihtaa joutessaan jarrupalat eteen mutta en keksiny millä pirulla saan ne vanhat palat pois?

4 kuusiokolo pulttia löysin, 2 kpl kumitulppien alla olivat ihmekokoa tyyliin 9mm ja sitten on 2 isompaa pulttia jolla koko satula on kiinni jousitolpassa. Kummat noista pulteista pitää punoa irti palan vaihtoa varten? Vai molemmat?

No entäs sitten kun toisessa takarummussa vuotaa työsylinteri ihan niin että ruiskuaa? Pitääkö jarrukengät punoa pois ja onko se sylinteri tosissaan vaan yhdellä 10mm pultilla kiinni jarrukilvessä? Vähän tuossa omassa mielessä visioin että jos nykäsee känkkää niin sehän levittää jarrukenkiä ja vois hyvinkin mahtua nappaamaan sen työsylinterin pois välistä ilman että tarvii kenkiä purkaa poies? Menikö mehtään?

Ää ja sitten se väljä raidetangon pää, irrotanko ison mutterin ja lyön moskalla varteen, vasaralla jo hakkasin vaan ei inahtanutkaan?

Auttakee nyt joku, heinesin kirjakin maksaa maltaita :lol:
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jarruista en tuossa autossa tiä, mutta rairetankoon laita tippakannusta ölijyä ja maltillisesti lämpöjä pikku kosanilla tai kuumailmavöönillä. Vois aueta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29402
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

2 kpl kumitulppien alla
Ne auki.
(Edittiä: olikohan tapeilla niinku tuossa alla mainitaan ? Enpä ookkaa varma)
onko se sylinteri tosissaan vaan yhdellä 10mm pultilla kiinni
On.
vois hyvinkin mahtua nappaamaan sen työsylinterin pois välistä ilman että tarvii kenkiä purkaa poies
Helposti lähtee.

Kengäkkö ei oo jarrunesteessä, ettei tartte vaihtaa ? :shock:
Viimeksi muokannut dealer, 03.2.2008 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ranex
Viestit: 372
Liittynyt: 06.1.2007 19:36
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja ranex »

ainaskin kadetissa etupalaset lähtee sokkatapit lyömällä pois siis ne tapit jotka kulkevat palojen läpi.

taka sylkky saattaa lähteä kun käkkärillä levität kengät auki. Jos kengät on nesteessä keitä ne veessä kymmenisen minuuttia :arrow: mutta ooppelin osat on tosi halpoja, joten ei kannata keittää. Tarkasta sitten sylinterin halkaisija niitä on muistaakseni 3 eri halkaisijaa.

raidetangonpää pitäs lähteä seuraavasti: löysää mutteri ja moskalla siihen "rautaan" jonka läpi raidepään tappi tulee tai aina parempi jos oot molempi kätinen ja kahdella moskalla samaan aikaan niin pitäs tipahtaa. yleensä suoralyöti suoraan raidepäähän ei auta mitään.
tähän on kyllä olemassa ulostyöntäjiä ja vetäjiä sekä kiilahaarukoita, mutta mie oon vanhan koulukunnan lekanheiluttaja ja aina on lähteneet ku on tarvinna.

ja sitten lisää neuvvoja täältä

www.opelclubfinland.fi

ps pitää jokataloudessa ainakin yks ooppeli olla, on meinaa jotain mitä ropata 8)
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

OK! Kiitoksia taas kerran kaikille vastanneille, tässon tosissaan ne liukutapeilla varustetut (uivat?) etusatulat. Mie huomenna viimestään raportoin miten kävi ja kuin remontti edistyy.

En oo ikänään tälläsiä purkanu kun kaikissa edellisissä ollu vaan perinteisiä tappi&sokka+mäntäpari systeemejä...

Ja se jarruhihnojen jarrunesteessä uittaminen ei oo hyvä homma? Meinasin säästää ja jättää vanhat paikolleen mutta taidan napata uudet matkaan samalla kun haen sen työsylinterin jos meinaan taas kerran säästää väärässä paikkaa :?

Mie jo poralla jouduin sorvaamaan ne rumpujen lukitusruuvit pois kun joku edeltävä askartelija oli sorvannu kannat pois...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Easy Rider kirjoitti:Jarruista en tuossa autossa tiä, mutta rairetankoon laita tippakannusta ölijyä ja maltillisesti lämpöjä pikku kosanilla tai kuumailmavöönillä. Vois aueta.
Siis tarkotin tässä sitä raidetangon kierrettä jos se on jankkelissa, pallon kartio lähtee kuten ranex kirjoitti. Tosin kovin suuria muodonmuutoksia siihen kääntövarteen ei kannata piestä, "ulosvetäjiäkin" saa aika halvalla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Astrassa on aten satulat, tosiaan kumitulppien alta 7mm kuusiokolot auki niin palat saa vaihdettua. Kadetissa delcot, joissa sokilla palat kiinni.
Kengät jos on kunnolla kastuneet niin tehoja et saa kohilleen katsastukseen vaikka miten kuivaat ja lämmittelet jarruja. :roll:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Turhaa askartelet ne jumissa viikon päästä kumminkin :lol:
ranex
Viestit: 372
Liittynyt: 06.1.2007 19:36
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja ranex »

niin ovatkin mutta jokaisen pitää kokea oopelin jarrujen ihanuus :twisted:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Pst: neon justiin samanlaiset satulat ku volkkarissa, volvossa, bemarissa jne.. :idea:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Pulttikone on siunaus! Olin etäältä viisas ja vanhoihin volvokokemuksiin perustuen osasin ostaa työsylinterin lisäksi myös kupariputken joka tulee sylinteriltä aina siihen taka-akselin kumiletkuun asti. Lämmitettiin, pajotettiin, liotettiin ja viimein sivareilla jarruputki poikki, hakataan hylsy jämään, pulttimopoon kierrosta ja nipat on irti... Eikä menny kun 30 min...

Noo hommahan alko vastustamaan sitten siinä vaiheessa kun uusi sylinteri oli jo paikollaan, automaattikiristin nollattu (on muuten aika lapsellinen vehje, voisin ennemmin vaikka kiristää manuaalisesti) roippeet ja kaikki jouset kasattu rummun sisään :arrow: alettiin ilmata.

Jossain vaiheessa auton alla istuessa aloin ihmetellä outoa lirinää, kaveri polkee jarrua ja mie arvelin että tähän aikaan illasta jo lirisee korvien välissä... Nooo sitten välähti ooppelin syntyä miettiessä mieleen että perkele se vasen rumpu on irti kun sieltä luntattiin miten kengät ja jouset pitää kasata. Tässä vaiheessa on sitten jo myöhäistä rykiä, sylinterit pullahtanu ulos molemmin puolin ja nestettä tulee norona kumien väleistä...

Päätettiin ykstuumaan että nyt sitten kasataan toisellekkin puolen yhtäkyytiä uudet jarruosat, olihan tässä jo kertaalleen harjoteltu kyseistä hommaa. Putsaus ja mäntien sylinteriin takaisin painelu, uudet rojut rumpuun ja taas mennään. Hyvä tuli kun mummon jalasta, tää puoli menikin paljon nopeammin kun edeltävä jossa vasta harjoteltiin oikeita työmetodeja...

Sitten se raidetangonpää, vaikka miten kynkkää hakkas lekalla niin ei vaan antaudu. 15min turaamisen jälkeen alkaa olla huumori loppu, varsinkin kun venttiilikopantiivistettä vaihtava kaveri vihjaa että tuolla hyllyssä on se puristin jolla voi sen raidetangonpään puristaa pois ilman että tarvihtee hakata... :lol:

Uuden osan paikalleen laittohan ei ollu kun napsauttaa, helppoa kun heinänteko...

Tulpat, vj-kansi, pyörijä ja etujarrupalat löysivät myös paikkansa...

:arrow: Katotaan jos sitä huomenna leimalle :lol: :shock:
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”