Tyhjäkäynti ja automaattiloota.

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Tyhjäkäynti ja automaattiloota.

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Olen miettinyt tyhjäkäynnin säätöä kaasuvaijerista syystä, että kylmemmillä ilmoilla etenkin kylmänä tyhjäkäyntitaajuus aiheuttaa lievää auton tärinää ja saapi aikaan muovimaista vaimeaa resonanssiääntä mm. konehuoneessa. Kun kierroksia nostaa 50r/min niin käynti ja tärinät lakkaa ja käy niin siististi. Ajattelen, että moottorin kannatinkumit on kylmänä niin kovat, että osin moinen aiheutuu siitä.

Mutta miten on, jos vaijerin pituutta muuttamalla hinais tyhjäkäyntiä 50 kiekkaa korkeammalle, siis noin 700 r/min niin liekö siitä harmia lootalle. Siis onko tilanne ikään kuin keppiä liikutellaan eri asentoihin jalan levätessä lievästi kaasulla ja piileekö siinä jotain vaaraa tekniikaalle... Epäselvää tämä kirjallinen ulosanti nyt :? mutta jos joku viisaampi valaisis asiaa :?:
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ei kai niitä kierroksia voi oikein vaijerista säätää. Jotta tietokonneet ja tyhjäkäynninsäädin ei korjaisi sitä kierroslukua takaisin samaksi, pitää vaijeria kiristää niin paljon että tyhjäkäyntikärjet putoaa pelistä, eikä sen jälkeen toimi mm. polttoaineen katkaisu moottorijarrulla. Eikös automaateissa pitäisi olla sellainen toiminto, että vaihde päällä tyhjäkäyntikierrokset hieman nousee, tai ainakin lisää happea että kierrokset pysyisi samana? Olisko tuossa systeemissä vikaa? En tunne kyseisiä autoja enkä niiden tekniikkaa, eikä tässä mainita mistä koneesta on kyse, joten kirjoittamani on silkkaa oletusta. EDIT: Jaa olihan siinä allekiriootuksessa kone mainittu, no en tiedä tupaölijykonneista senkään vertaa.
Viimeksi muokannut Easy Rider, 31.1.2008 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

kyseessä mb e 300 tdt -98
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onnistuuhan se nostaa vaijerista. Muuten sitä ei taida saadakkaan nostettua tuossa vehkeessä kun on sähköisesti ohjattu syöttöpumppu.

Laatikolle tuosta ei ole haittaa. Kokeiluksi menee että jos kylmänä nostaa tyhjäkäyntiä hieman niin paljonko se nousee sitten kun kone on käynti lämmin.
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Säädin inan (noin hieman) vaijeria ja siis tyhjäkäynti on nyt 700 kierrosta aiemman n. 660 sijaan ja kaikki kylmänä esiintyvät resonanssiäänentyyppiset pysyy poissa sisällä ja konehuoneessa ainakin toistaiseksi. Onkos se niin, että tossa vehkeessä kaasun ja jarrun samanaikainen painaminen pudottaa aina kierrokset tyhjäkäynnille ja siis sen sähköohjatun pumpun ohjaamalle tyhjäkäynnille. Jos näin, niin yleensä jarrua painan kun vaihdetta liikuttelen P-R-N-D välillä ja siis kierrokset on tyhjäkäynnillä

Mutta voiko niitä moottorin kannatinkumeja vaihtaa koneen ollessa paikallaan. Ja mikä muu, kuin kymmenen vuotta kovettuneet kumit tyhjäkäynnin karkeutta kylmänä aiheuttaa. Ei mikään kamala tärinä tosiaankaan aiheudu, mutta kesällä ei moista kuitenkaan esiinny.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

väykky

Viesti Kirjoittaja jamppa »

ahdasta siellä on,mutta olen vaihtanyt kyseiseen automalliin
moottorin vasemman korvakkeen ,pikkusen mottia nostaen

jamppa
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Kannattaako edes ajatella ryhtyvänsä korvakkeenvaihtotoimeen taivas-alla tunkin ja pukkien kanssa :?:
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kalskahtaa minun korvaan hapenpuutteelle ongelman ydin.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
matti.h
Viestit: 11
Liittynyt: 20.1.2008 11:28
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja matti.h »

Mulla aiheutti tossa omassa autossani aikamoista resonanssi ääntä tuo moniurahihnan kiristimen vaimennin joka oli rikki.
siinäkin kaikki äänet hävisivät just kierroksia hieman nostamalla,mutta tyhjäkäynnillä aina äänet palasivat.hihnan,kiristinrullan ja iskunvaimentimen vaihdolla äänet hävisivät,mutta sinä olet varmaan jo sen vaihtoehdon tutkinut?
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Jep, vaihdoin noin vuosi sitten sen iskarin ja siitä lähtevä resonanssi oli äänekkäämpi ja oirehti juuri kuten kerroit.

Tän hetkinen ääni on muovisen oloinen ja vaimeahko ja hankala paikantaa, mutta pysyy poissa kaasuvaijerin säädöllä ja esiintyy kylmähköllä ilmalla. Se saattaa kuulua imusarjan alta, jossa pari muovi/kumiletkua (p-aine? ) on hukannut muovisen kiinnityspisteensä ja siis roikkuvat vapaana ja niiden klemmarit kutittelee toisiansa, mutta en ole vielä asiaa päässyt tarkemmin tutkimaan kun ylhäältä ei näe kunnolla, eikä mahdu väsäämään ja alhaalta ei millään viitsisi purkaa "alasuojia" tutkiakseen ainoastaan tätä asiaa...
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Boss kirjoitti:Kalskahtaa minun korvaan hapenpuutteelle ongelman ydin.
siis se ääni vai se kumienvaihto operaatio taivasalla vesisateessa tuulella ja selkä kipeänä ja ..t housussa ja ... :?
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

iglu kirjoitti:
Boss kirjoitti:Kalskahtaa minun korvaan hapenpuutteelle ongelman ydin.
siis se ääni vai se kumienvaihto operaatio taivasalla vesisateessa tuulella ja selkä kipeänä ja ..t housussa ja ... :?
Se tyhjäkäynnin heijailu, miksei tietysti tuo jälkimmäinenkin :lol:
Ettei olis ilmavuotoja missään letkuissa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Hmmm...!!taitaa ongelman tutkiminen asettua ihan uuteen valoon ... Tarkennatko lisää jotta pääsen oikein jäljille
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

heh, laitanpa ratkaisun tähän ongelmaan, kun en olekaan siihen vastannut itselleni... Siis syy resonanssiääneen kauan sitten oli haljennut flektin "ilmanohjain muovi" flektin ja koneen välissä. Liimasin sen kiinni ja vahvikkeeksi ohut pellinpala pop-niitillä. On pysynyt ylimääräiset äänet poissa monta vuotta :D
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”