Ei voi olla tottakaan....

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Ei voi olla tottakaan....

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Mikä helev###i on kun ei lopu lokariin repiminen?
Olen aiemminki kitissy aiheesta täällä,antakee anteex :roll:
Alkaa ihan oikeesti repimään myös hermoa pikkuhiljaa! :twisted:
Ongelma:Eturenkaat repii sisälokarin takareunaan,eniten kuskin puolella.
Ratkaisu(yritykset):Jouset vaihdettu(myyjä väitti et on vahvistetut?)
Iskarit vaihdettu(nesteiskareihin,koska kaasut liian kovat
Jousiin vaihdettu 23 mm kumit
Ja vielä repii..tuollasissa loivahkoissa(kin)heitoissa,joita tuppaa Suomen tiestö olemaan täynnä.Otanko rälläkän ja lasken lokariin riittävän suuren reiän,että pyörä mahtuu rollaamaan?Joku heitti,että sisälokarit ei olis malliin kuuluvat?Pitäs repiä loksu irti että sais senki selville.Ilkeä vain talvella taivasalla tehjä mittää.
Alla MB,n omat alut,vaihdanko peltivanteisiin?
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Rullauta kaaret... Muutama kymppi menee mutta meneehän se toisaalta renkaisiinkin äkkiä jos kovin repii :wink:

Ainakin Siilinjärvellä tai sielläpäin oli joku paja, joka tekee tosi hyvää jälkeä. Nick "DSL" on ainakin rullauttanut siellä ja levittivät takakaaria jopa hieman ulospäinkin :shock:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ohjauskulmien säätö; casterin korjaus
Viimeviikolla oli potilas ja samat oli oireet.
Annettiin omistajalle buranaa ja säädettiin autosta kulmat......no ei raaputtele enää 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Eikös sitä rengasta voi säätää kolossaan etiäpäin :roll:
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Sitäpä oli ex-omistaja kokeillut (suuntausta)aikanaan,ei auttanut.On mulla lukematkin,jos kiinnostaa?Eilen tilasin ajan nelipyöräsuuntaukseen,kassotaan jos auttas?
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Eikös sitä rengasta voi säätää kolossaan etiäpäin
Tuo on mullekkii tullu mieleen..Vaan eikös just cantterit&kaverit sen tee?
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Arapaho kirjoitti:
Eikös sitä rengasta voi säätää kolossaan etiäpäin
Tuo on mullekkii tullu mieleen..Vaan eikös just cantterit&kaverit sen tee?
Se ompi se Herra Caster, joka sen renkaan siirtää eteenpäin :ope:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ai hittolainen - minen hoksannutkaan että pyöränkulmiin ei ollut vielä koskettu :oops:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

torstaina sääjetään kastit ja kantit..saap nähä onko apuva?
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Castereiden säädöllä ainakin täällä loppui tai ainakin väheni raapiminen. Ei pantu aivan ohjearvoon, mutta samapa se sille.
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

Eihän ole liian korkeaprofiiliset renkaat? Tää oli sitten vaan heitto :roll:
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Tai liian pieni ET :roll: ?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Renkaat Uniroyalin 195x65x15.Vanteessa 7 J 15 H2-35
Tuammotti tiatoi...renkaat ei kaksiset tunnu olevan,pitää kyllä,mutta...
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Arapaho kirjoitti:torstaina sääjetään kastit ja kantit..saap nähä onko apuva?
Mulla on sama ongelma. Kerrotko sitten, miten kävi, niin tietää tilata itsekin ajan suuntaukseen. Lisäksi etupäässä narisee (ei nyt enää, mutta syksyllä vielä) joku, kun vääntää rattia hieman keskiasennosta jommalle kummalle puolelle. Onko ehdotuksia, mitä puslia/kumeja tms. pitäis vaihtaa....
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Ilman muuta kerron.Jaan vuorollani minäkin tietoa,kun olen täältä sitä saanut tarvitessani.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3410
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Jsus4 kirjoitti: Lisäksi etupäässä narisee (ei nyt enää, mutta syksyllä vielä) joku, kun vääntää rattia hieman keskiasennosta jommalle kummalle puolelle. Onko ehdotuksia, mitä puslia/kumeja tms. pitäis vaihtaa....
Apusimpukka?
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
time
Viestit: 12
Liittynyt: 26.12.2007 21:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja time »

Casterin säädöllä pääsin samasta ongelmasta. Vasen puoli raapi. Arvot nyt vasen 10.06 oikea 9.54. Ovat ohjearvojen sisäpuolella. Ennen säätöä vasen oli 9.41. Säätäessä on parempi luottaa silmään kuin sokeasti laitteen antamiin arvoihin.

Kannatta etsiä säätäjä jolla on mersuista kokemusta. Itse jouduin käymään samassa paikassa kaksi kertaa, kun en luottanut omaan silmään vaan uskoin asentajan väitteeseen että kone kyllä kertoo missä on oikea paikka.
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Alatukivarren sisemmät puslat voivat myös olla väljät. Tällöin rengaskulmat pääsevät elämään. Nekin kannatta tarkistaa/vaihtaa. Voivat narinaakin aiheuttaa.
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mullaki hieman raapii melkein heitossa kuin heitossa. Eihän se mukavalta kuullosta, mutta olkoon. Syynkin tiedän tuohon raapimiseen - syksyllä asennetut eturoiskeläpät pääsee vastaamaan maahan :)
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kulmat säädetty tehtaan mittoihin.Silti repii kiinni... :x Pitänee viijä takasin pajalle ja laitattaa pyörä keskelle lokasuojaa,sen mukaan sitten muut säädöt.Ei toi raapiminen muuten,mutta sisäloksu on kuiteski aika tiukkaa muovia,ilkeempi juttu jos satasen vauhdissa repäsee renkaan paskaks.Reiällä kokoa noin 2x5cm
Tietty vois ottaa kuumailmapuhaltimen ja hiukka muotoilla lokaria uudestaan.Sisälokari on oikeaan malliin,jube muistaakseni aiemmin kyseli et onko ees oikean mallin loksut.On kyllä liki,että poistan loksut,täälläpäin kun ei suolata muuta ko kalat. :wink:
Ensin kumminki tehtävä lumityöt,sateli yöllä tuommosen 25senttiä ja lisää tulee. :(
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Kummisetä
Viestit: 18
Liittynyt: 30.9.2005 17:16
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Mulla oli apparin etupyörä hieman taaempana ja montuissa rengas otti sisäloksuun kiinni. 4-pyöräsuuntauksen jälkeen ei ongelmia. Meinaan että tuskimpa se pelkillä kulmien säädöllä paranee...
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Kaksi vaihtoehtoa:
Laita talvirenkaille alkuperäiset peltivanteet et- luku 49, tai poistat kokopeittävät sisälokasuojat ja laitat tilalle alkuperäiset, elleivät ole nykyisten alla jo valmiina. Ilman minkäänlaisia suojia en ainakaan minä ajaisi. :wink:

Heh-- huomatkaa sana "alkuperäinen". Toistelen sitä jostain kumman syystä. Joku voisi luulla että olen museomiehiä. :lol:
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Tarkoitin,vaikken sanonukkaa,et 4-pyöräsuuntaus tehtiin...
Ko pystys niin ottais loksut pois,ni sais katsottua onko orkkikset alla,sekin voi olla pullisteluun syynä.
Vanteita/renkaita ei butjetti anna tälle talvelle hankkia.
Mitattiin etuvanteen/takavanteen välit kummaltaki puolelta ja mitta millilleen sama kummallakin puolella,joten ei se etupyörä ole taaempana,vaikka näyttääkin olevan.Eli etuv.takareunasta takav.etureunaan,muistaakseni 239,5 oli mitta.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

romu kirjoitti:Heh-- huomatkaa sana "alkuperäinen". Toistelen sitä jostain kumman syystä. Joku voisi luulla että olen museomiehiä. :lol:
Ei Romu, kukaan ei luule. :roll:

Kaikki jo tietävät :twisted: :lol:

Mistäs saatasi Romulle semmonen näppis jossa olisi jo valamiina näppäin "Alkuperäinen", huom isolla A:lla :nerd:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Vanja-eno kirjoitti:
Jsus4 kirjoitti: Lisäksi etupäässä narisee (ei nyt enää, mutta syksyllä vielä) joku, kun vääntää rattia hieman keskiasennosta jommalle kummalle puolelle. Onko ehdotuksia, mitä puslia/kumeja tms. pitäis vaihtaa....
Apusimpukka?
Voipi olla, koska auto myös vaeltelee hieman. Mitenkäs iso homma tämä apusimpukkaremontti mahtaa olla. Onko kellään kokemuksia?
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Vihdoin viimein!Löytyi semmonen seppä,joka tietää miten sääjetään auraukset.Kävin POHJOLAN RENKAALLA Jsuussa ja siellä saatiin repiminen loppumaan.Liekö joku joskus "yrittänyt"säätää casteria ja jättäny pultin löysille..jokatapauksessa rengas oli ihan takareunassa.Kalliiks vain tuli tuoki homma..ei eilinen säätö,vaan ne kolme aiempaa turhaa säätöyritystä.Miksi edes yrittää säätämistä,jollei tiijä mitä tehdä?Sanois reilusti ettei tiedä.Niin on itekkii joutunu tekeen monet kerrat eikä satu yhtää.
Oppirahat on maksettava,ei voi mittää.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Pölöhölän Renkaalla kävin ihekkiin joskus aikoinaan kossina ensimmäistä kertaa eläissäni kulumia säädättämässä 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Absinthe
Viestit: 114
Liittynyt: 13.2.2007 21:29

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

itsellä 200d -93 w124 kävin säädättämässä pyöränkulmat kun oikea etupyörä repi aina roiskeläppään kiinni montussa. Vika ei korjaantunut pyöränkulmien säädöllä ja väittivät ettei caster kulmaa pysty mersussa säätämään ollenkaan ainoastaan aurausta ja camberia eli olkapoikkeamaa. Vika korjaantui jouset uusimalla. Jos joku Noh huollon tasohan oli sellaista, että raidetangon lukitusmutteria väännettiin raidetangon pään palloniveltä vasten. En kyllä itsekään löytänyt äkkisilmäyksellä mitään mistä casteria olisi pystynyt säätämään, ylä- ja alapää näyttäisivät olevan "kiinteitä"
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

väittivät ettei caster kulmaa pysty mersussa säätämään ollenkaan
Seuraavalla kerralla sitten osaavampaan paikkaan...
Alatukivarren sisäpään pulteista säätyy toisesta camber ja toisesta caster.
Avatar
pystyvalo
Viestit: 211
Liittynyt: 09.8.2006 16:00
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Dealer, valaiseppa mua, kummasta alatukivarren sisäpään pulteista pystyy säätämään casteria??

Mun mielestä kummatkin näistä alatukivarren sisäpään ruuveista vievät tukivartta ulos- ja sisäänpäin, takimmainen tosin vaikuttaa vipuvarren päästä renkaan pituussuuntaiseen asemaan autoon nähden...tätäkö tarkoitat caster-säädöllä ??

Tämän korkean alustani kanssa molempien pulttien säädöt ovat maksimissaan ulkona => eniten negatiivista camberia (+-0astetta),eniten positiivista casteria ja rengas mahdollisimman edessä pyöränaukossa; menikö oikein??
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”