Öljynpaine tyhjäkäynnillä yli 6 baaria

Vastaa Viestiin
juzzi
Tekijämies
Viestit: 100
Liittynyt: 19.6.2007 19:20

Öljynpaine tyhjäkäynnillä yli 6 baaria

Viesti Kirjoittaja juzzi »

Onkohan koneessa öljunsuodatin tukossa vai minkätakia öljynpaineet nousi heti yli 6 baariin jopa tyhjäkäynnillä. Ja kaikenlisäksi öljyt tuli vielä jostain öljynsuodatttimen jalanjuuresta mäkeen. Moottori ollut käyttämättömänä muutaman vuoden ja nyt laitoin sen tulille niin tämmäsen tempun teki, öljyt ja suodatin on vanhoja. Auto 300d.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7186
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Paineletkun/anturin paikka on suodattimen jälkeen. Joten jossain muualla on tukos. Kiertääköhän siellä öljy ollenkaan. :shock:

Vanhat mineraali öljyt sisällä? Kanavat tukossa.
jäpä k
Viestit: 72
Liittynyt: 31.10.2006 20:51
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja jäpä k »

Öljynsuodatin tukossa....!!
juzzi
Tekijämies
Viestit: 100
Liittynyt: 19.6.2007 19:20

Viesti Kirjoittaja juzzi »

Otin suodattimen jalan irti, tiiviste oli muuten ehjä mutta tulo- ja paluupuolen välistä oli tiiviste korkannut. En oikein tiedä mistä öljyt on päässyt ulos tulemaan, mutta huomenna uusi yritys uudella suodattimella ja öljyillä.
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Niin miten korkealle sen öljynpaineen pitää nousta käynnistyksen jälkeen, jos auto on 'kunnossa'. Neuvokaa aloittelijaa...!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

namnam kirjoitti:Niin miten korkealle sen öljynpaineen pitää nousta käynnistyksen jälkeen, jos auto on 'kunnossa'. Neuvokaa aloittelijaa...!
no diisselistä en tiedä,mutta omassa ässässä kylmänä ja tyhjäkäynnillä tapissa ja lämpösenä 2 bar 850r/min :roll: hyvin on kone kestänyt (vielä) :D
Avatar
namnam
Viestit: 1304
Liittynyt: 17.11.2007 14:29
Paikkakunta: Nauvo

Viesti Kirjoittaja namnam »

Kiitos. Bensakone se on, unohdin mainita.

Hyvältä näyttää. Ei se tainnut myyjä nyt tässä kohdassa valehdella. Jokunen muu yksityiskohta kun on vaatinut tarkistelua.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

namnam kirjoitti:Kiitos. Bensakone se on, unohdin mainita.

Hyvältä näyttää. Ei se tainnut myyjä nyt tässä kohdassa valehdella. Jokunen muu yksityiskohta kun on vaatinut tarkistelua.
ainahan nuo käytetyt autot vaatii tarkastelua,oli sitten uudempi tai vanhempi auto kysymyksessä :roll:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mitähän se ylipaineventtiilin avautumispaine on..6-7bar? Jokatapauksessa kylmänä paineet ovat aina "tapissa" olipa kyseessä mikä kone tahansa. Lämpimän koneen arvot voivat sitten heittää vaikka kuinka riippuen siitä kuinka kuuma kone on, tyhjäkäyntikierrosluvusta tai sitten öljylaadusta/iästä.
Kierroksilla kylmä kone kierrättää osan öljyistä ylipaineventtiilin kautta, se minkä verran painetta menee nokalle asti... jaa ' a. :roll:

Mitkähän jankit sulla on siellä koneessa?? Jos ne on saksilla leikattavassa muodossa on siellä nokka kovilla.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Joissakin merkeissä on saattanut paineensäätöventiili mennä jumiin, jos kone on pitään käyttämättä. Itselle on sattunut kahdesti. Ensin painetta on niin mahdottomasti, mutta sitten ei juuri yhtään. Yksi tapa olisi purkaa öljypumppu ja herkistellää se ventiili. Se käytännöllisempi on antaa vähän kierroksia koneelle, kyllä se venttiili siitä herkistyy. Kylmänä tai kierroksilla paineet on siinä, missä ventiili alkaa painetta säätämään. 5 baria taitaa olla aika monessa mersun koneessa ventiilin avautumispaine.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olen huomannut omassa remontoidussa OM617 koneessa semmoisen ilmiön että lämpimänä noin 30min seisseenä että öljynpaine nousee melko hitaasti.Paine myös nousee ensin kiloon hitaasti mutta siitä neula syöksähtää nopeasti noin reiluun pariin kiloon joka on lämpimän koneen normi paineet.Mistäköhän tuo johtuu,onko saksalainen tarvike pumppu paska vai mitä?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
lavetti300daut
Viestit: 23
Liittynyt: 20.7.2007 18:06
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja lavetti300daut »

Perttu K kirjoitti:Joissakin merkeissä on saattanut paineensäätöventiili mennä jumiin, jos kone on pitään käyttämättä. Itselle on sattunut kahdesti. Ensin painetta on niin mahdottomasti, mutta sitten ei juuri yhtään. Yksi tapa olisi purkaa öljypumppu ja herkistellää se ventiili. Se käytännöllisempi on antaa vähän kierroksia koneelle, kyllä se venttiili siitä herkistyy. Kylmänä tai kierroksilla paineet on siinä, missä ventiili alkaa painetta säätämään. .
saako tuota öljypumppua näppärästi auki, ulkopuolelta vai edellyttääkö se koneen ottamista keulilta?
nimittäin 5-pyttynen 300d eli OM617 hajosi, vaihdettiin toinen samanlainen keulille ja nyt huolestuttaa ensi koeajon jälkeen heikko öljynpaine. Aluksi hyvä, mutta putosi puoleen muutaman kilometrin ajon jälkeen. Kun annoin kunnolla kierroksia öljynpaine nousi puoliväliin ja täyden välille... Onko kone vain väljä? muuten toimii hyvin, käy tasaisesti, mitä nyt venttiilit kilisee kylmänä.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pumpun saa helposti irroitettua kun ottaa vaan sen pikku peltipohjan irti moottorista,itse epäilisin juuttunutta paineventtiiliä mikä on siinä pumpussa kiinni.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
lavetti300daut
Viestit: 23
Liittynyt: 20.7.2007 18:06
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja lavetti300daut »

kuinka tuolla nyt uskaltaa sitä ennen ajella? ainakin kotio täytyy päästä vääntäytymään... perkllll kun risoo niin pirusti, ei olis aikaa yhtään sekuntia tämmösiin hommiin... kannattaako juosta päivän päätteeksi vauhtiputkaan ja vaihtaa öljyfilsa kun on niin helppo homma? ei ainakaan haitanne?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7186
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Suodatin ensiksi vaihtoon.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Jaahas? :roll: Onkos se nyt niin ,että mersussa on vain 3 bar. paineet kun mittarin kolmeen :lol: ..
Kokeilkaapas oikealla mittarilla ja kylmänä ,niin tietää todella mitkä paineet on!. Väittäisin että ihme keksintö jos kylmä vaan 3 bar.. :wink:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

audimies kirjoitti:Jaahas? :roll: Onkos se nyt niin ,että mersussa on vain 3 bar. paineet kun mittarin kolmeen :lol: ..
Kokeilkaapas oikealla mittarilla ja kylmänä ,niin tietää todella mitkä paineet on!. Väittäisin että ihme keksintö jos kylmä vaan 3 bar.. :wink:
Juu,

Tuossa näkköö OM617 oikeat öljypaineet:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9oGv1HZGMSI[/youtube]
Näyttää olevan kierroksilla 100-105 psi:tä lämpimänä, tai siis videon postaaja kertoo. Pitkästi yli 3 baria näyttää oleva, yksi psi on: 0.0689475729 bar joten 100 psi:tä on piälle 6 baria, silloin se ylipaineventtiili tuossa tapauksessa aukiaa.


-Risto
Viimeksi muokannut Malm, 18.1.2008 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Malm kirjoitti:
audimies kirjoitti:Jaahas? :roll: Onkos se nyt niin ,että mersussa on vain 3 bar. paineet kun mittarin kolmeen :lol: ..
Kokeilkaapas oikealla mittarilla ja kylmänä ,niin tietää todella mitkä paineet on!. Väittäisin että ihme keksintö jos kylmä vaan 3 bar.. :wink:
Juu,

Tuossa näkköö OM617 oikeat öljypaineet:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9oGv1HZGMSI[/youtube]
Näyttää olevan kierroksilla 100-105 psi:tä lämpimänä, tai siis videon postaaja kertoo. Pitkästi yli 3 baria yksi psi on: 0.0689475729 bar joten 100 psi:tä on piälle 6 baria, silloin se ylipaineventtiili tuossa tapauksessa aukiaa.


-Risto
Niin, Tuohan on oikea eli se mittaristossa oleva 0-3 bar. mittari on vain suuntaa antava , jos sitäkään..
Ainakin vag-kulkineissa kajahtaa tarvikemittarit tappiin kylmänä eli yli 6 bar... :lol:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

audimies kirjoitti:Tuohan on oikea eli se mittaristossa oleva 0-3 bar. mittari on vain suuntaa antava , jos sitäkään..
Ainakin vag-kulkineissa kajahtaa tarvikemittarit tappiin kylmänä eli yli 6 bar... :lol:
W123 dieselin öljynpainemittari on mekaaninen ja siten voisi olettaa sen olevan melko tarkka toisin kuin uudemmissa sisarissaan :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

jari_w123 kirjoitti:
audimies kirjoitti:Tuohan on oikea eli se mittaristossa oleva 0-3 bar. mittari on vain suuntaa antava , jos sitäkään..
Ainakin vag-kulkineissa kajahtaa tarvikemittarit tappiin kylmänä eli yli 6 bar... :lol:
W123 dieselin öljynpainemittari on mekaaninen ja siten voisi olettaa sen olevan melko tarkka toisin kuin uudemmissa sisarissaan :lol: .
No niin on ja ensimmäisissä w201:ssä ,mutta onko se tapissa vai kolmessa baarissa? Ei tarvii kauhee insinööri olla..... Laita sinne letkuun kiinni vaikka ihan tavan paineilmamittari missä asteikko 0-10 bar ja tarkistappa sillä. :lol:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

audimies kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:
audimies kirjoitti:Tuohan on oikea eli se mittaristossa oleva 0-3 bar. mittari on vain suuntaa antava , jos sitäkään..
Ainakin vag-kulkineissa kajahtaa tarvikemittarit tappiin kylmänä eli yli 6 bar... :lol:
W123 dieselin öljynpainemittari on mekaaninen ja siten voisi olettaa sen olevan melko tarkka toisin kuin uudemmissa sisarissaan :lol: .
No niin on ja ensimmäisissä w201:ssä ,mutta onko se tapissa vai kolmessa baarissa? Ei tarvii kauhee insinööri olla..... Laita sinne letkuun kiinni vaikka ihan tavan paineilmamittari missä asteikko 0-10 bar ja tarkistappa sillä. :lol:
Ihme asian jaakaamista ympäriinsä :D

Kyllähän sen kaikki tietää että mersun mittari näyttää vain 3:n baariin, ja aika moni myös tietää että todellisuudessa paineet ovat kovemmat kierroksilla ja eritoten kylmänä.

Lisäksi tiedetään että wanhojen mersujen mekaanisiin mittareihin voidaan luottaa tuonne 3:n baariin asti ja uudempien mersujen mittarit näyttävät maadotushäiriöisinä vähän mitä sattuu :lol: :shock: :D :lol:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
lavetti300daut
Viestit: 23
Liittynyt: 20.7.2007 18:06
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja lavetti300daut »

jepjep, mutta meikäläisen sekasikiössä on ilmoitettu PSI:nä paineet, huoleni kasvoi siitä kun mittari heilui koneen lämmettyä tyhjäkäynnillä alle 30:nen (eli 2:n barin). Sittemmin joku taisi naputella että jopa puolitoista olisi ihan normaalia vanhassa koneessa...?
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

lavetti300daut kirjoitti:jepjep, mutta meikäläisen sekasikiössä on ilmoitettu PSI:nä paineet, huoleni kasvoi siitä kun mittari heilui koneen lämmettyä tyhjäkäynnillä alle 30:nen (eli 2:n barin). Sittemmin joku taisi naputella että jopa puolitoista olisi ihan normaalia vanhassa koneessa...?
0,5 on normaalia vanhassa koneessa. Useampiakin bensa ja diesel mersuja tiedän joissa tyhjäkäynnillä kuumana pyörii paineet 0,5-1bar tuntumassa eikä kukaan omistajista ole vielä hiuksia päästään repinyt tai ressannut joutavaa... Öljynä SAE30 Delvac...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Paljonkos muuten sulla Mihaline on öljypaineet 10w30 öljyillä tyhjäkäynnillä remontoidussa koneessa?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”