Jousien irroitus
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 11.7.2006 19:56
- Paikkakunta: Naapurin autotallin eestä katsottuna vasemmalla...
Jousien irroitus
Mitenkäs tuomosesta 190D w201 mersusta saa jouset pois ko olis tarkotus laittaa madallusjouset paikoilleen?
Viittiskö joku, joka noita on vaihdellut selventää, että mikä näissä mersun jousissa on niin erikoista, että tarvii omat puristimet? Kun ymmärtääkseni eräät ovat kuitenkin onnistuneet jousia vaihtelemaan ihan noilla yleismallin "halpis" puristimilla.
Itsekkään en viitsisi montaa sataa maksaa puristimista, jos onnistuu halvemmillakin Ja vaihdattaminen ei ole vaihtoehto, kun pitää kuitenkin säätää jousenaluskumeilla sopivalle korkeudelle. Eli pitää ehkä useammankin kerran irroittaa ja ymmärtääkseni liikkeessä ymmärtävät rahan päälle
Eli keksiikö joku riittävän pelottavan tarinan?
Itsekkään en viitsisi montaa sataa maksaa puristimista, jos onnistuu halvemmillakin Ja vaihdattaminen ei ole vaihtoehto, kun pitää kuitenkin säätää jousenaluskumeilla sopivalle korkeudelle. Eli pitää ehkä useammankin kerran irroittaa ja ymmärtääkseni liikkeessä ymmärtävät rahan päälle
Eli keksiikö joku riittävän pelottavan tarinan?
Takapää lähtee helpoiten kun otat pakoputken loppupöntön pois ja ja pudotat takakelkan alas tunkkia vasten jahka oot pukittanu auton.
Etupään joku joskus huhuili onnistuvan seuraavalla tapaa, merkkaat epäkeskon luotettavasti ja tukivarsi irti sisemmästä päästä. Kuitenkin etupään osalta parempi jos ei tuota kokeilis, tosin itse käytin kaksia puristimia etupäässä toisella kertaa. Toisilla tilanpuutteen takia lätistettiin vähän ja toisilla rajummilla sitten loput.
EDIT: Erikoisuus on siinä ettei ole tilaa puristimille, ovat niin sisällä tukivarressa ettei meinaa normi puristajilla mahtua. Liian kolhot leuat, jonka takia itsekkin käytin kaksia puristimia että sai tarpeeksi läjään että mahtu poies välistä.
Etupään joku joskus huhuili onnistuvan seuraavalla tapaa, merkkaat epäkeskon luotettavasti ja tukivarsi irti sisemmästä päästä. Kuitenkin etupään osalta parempi jos ei tuota kokeilis, tosin itse käytin kaksia puristimia etupäässä toisella kertaa. Toisilla tilanpuutteen takia lätistettiin vähän ja toisilla rajummilla sitten loput.
EDIT: Erikoisuus on siinä ettei ole tilaa puristimille, ovat niin sisällä tukivarressa ettei meinaa normi puristajilla mahtua. Liian kolhot leuat, jonka takia itsekkin käytin kaksia puristimia että sai tarpeeksi läjään että mahtu poies välistä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Kiitos tästä, nyt uskallan laittaa motonetin puristimet tilaukseen Näkyvät myyvän niitä pareittain. Saapa sitten nähdä, kuinka ne saadaan sinne mahtumaan..Fetisisti kirjoitti:Takapää lähtee helpoiten kun otat pakoputken loppupöntön pois ja ja pudotat takakelkan alas tunkkia vasten jahka oot pukittanu auton.
Etupään joku joskus huhuili onnistuvan seuraavalla tapaa, merkkaat epäkeskon luotettavasti ja tukivarsi irti sisemmästä päästä. Kuitenkin etupään osalta parempi jos ei tuota kokeilis, tosin itse käytin kaksia puristimia etupäässä toisella kertaa. Toisilla tilanpuutteen takia lätistettiin vähän ja toisilla rajummilla sitten loput.
EDIT: Erikoisuus on siinä ettei ole tilaa puristimille, ovat niin sisällä tukivarressa ettei meinaa normi puristajilla mahtua. Liian kolhot leuat, jonka takia itsekkin käytin kaksia puristimia että sai tarpeeksi läjään että mahtu poies välistä.
Oma autonihan on kyl w202 koppanen, tiiä sitten kuinka tuo alusta muuttunut 201:stä. No katsotaan mitä noilla halpispuristimilla saadaan aikaiseksi.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Toinen erikoisuus on pituus, Mersun jouset on puristettuna puoleen vapaasta pituudestaan siellä autossa. Jousen ulkohalkaisija on myöskin verrattain pieni, joten ne puristimet eivät yleensä istu hyvin siihen kaarelle. Nyt jos se jousi on jo irti kuopistaan kun ne kiinalaiset nallipyssymetallista valetut jousivinkat pettävät tai lipeävät ja jousi pukkaa naamapalloon, niin perheenjäsenesi ihmettelevät että kenet autotalliin on tapettu, ennen kuin huomaavat ettet ole heidän kanssaan sitä ihmettelemässä. Entisellä työkaverilla singahti Mersusta etujousi mahaan Noin kuukauden sairasloma, kylkiluita meni ja sisäelimiin tuli verenpurkautumia tjsp, mahanahka oli aika merkillisen värinen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Noniin, alkoihan niitä tarinoitakin löytyä Olen itsekkin lukenut useammasta onnettomuudesta noiden jousien kanssa. Tarkoitushan minullakin olisi pysyä elävien kirjoissa vielä jousienvaihdon jälkeenkin.
Minkälaiset puristimet easy riderin kaverilla oli käytössä?
Tarkoitus olisi tosiaan kaksilla puristimilla jousi painaa linttaan jolloin lipeämisen vaara tuntuisi olevan pienempi
Minkälaiset puristimet easy riderin kaverilla oli käytössä?
Tarkoitus olisi tosiaan kaksilla puristimilla jousi painaa linttaan jolloin lipeämisen vaara tuntuisi olevan pienempi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Minulla oli käytössä pari motonetti puristimia, ja toinen järeämpi pari siihen lopulliseen kirraukseen. Se vaan on melko tappelu että kun sielä välissä prässäät motonetti puristajilla niin ongelma on saada ne toiset kunnolla väliin että pääsee kirraamaan tarpeeksi läjään jousen poistulemikseksi. Varmaan merkkikohtaisilla helpompaa mutta onnistuu muutenkin, luovuutta vaan vähän peliin
Eikä o kertaakaan lipsahtanu leuoilta jousi, joten mulla kai o perinteistä paremmat vehkeet käytösä.
EDIT:
Tämmösellä yhdistelmällä olen itse vaihtanu. Pienemmillä mutta järeämmillä lopullinen kirraus, ei leuat petä ainakaan. Kierre tosin kysyy vähän ruutia vääntöön sielä loppuvaiheessa. Ja nuo pienemmät on samalla syy miksi tarvii kahdet, eli leukojen ulottuvuus on niin pieni että otetaan toisilla puristajilla vähän läjään että saahaan yhen kierroksen pidemmälle menemään nuo varsinaiset puristajat.
Oliko nyt tarpeeksi vaikeaselkoinen?
EDIT2: Oikeasti, kyllä on tekijässä vika jos ei ymmärrä milloin se jousi ei istua leualle kunnolla. On noita jousia tullu jonnin verran vaihdettua.
Eikä o kertaakaan lipsahtanu leuoilta jousi, joten mulla kai o perinteistä paremmat vehkeet käytösä.
EDIT:
Tämmösellä yhdistelmällä olen itse vaihtanu. Pienemmillä mutta järeämmillä lopullinen kirraus, ei leuat petä ainakaan. Kierre tosin kysyy vähän ruutia vääntöön sielä loppuvaiheessa. Ja nuo pienemmät on samalla syy miksi tarvii kahdet, eli leukojen ulottuvuus on niin pieni että otetaan toisilla puristajilla vähän läjään että saahaan yhen kierroksen pidemmälle menemään nuo varsinaiset puristajat.
Oliko nyt tarpeeksi vaikeaselkoinen?
EDIT2: Oikeasti, kyllä on tekijässä vika jos ei ymmärrä milloin se jousi ei istua leualle kunnolla. On noita jousia tullu jonnin verran vaihdettua.
Viimeksi muokannut Mulqvist, 08.1.2008 10:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Tai sitten perinteistä parempi tuuri..
Senverran oon kuullu juttuja,etten lähtis irroittamaan ilman MB puristimia ainakaan jollei o satavarma mitä tekee.Kuulemma tuolla Joensuussa on liike,jossa vaihtelevat ilman rutistimia etujousiakin,tosin heillä on ammattitaitoakin siihen.Perivät toki maksunkin hukkaan heitetystä vapaa-ajastaan.
Senverran oon kuullu juttuja,etten lähtis irroittamaan ilman MB puristimia ainakaan jollei o satavarma mitä tekee.Kuulemma tuolla Joensuussa on liike,jossa vaihtelevat ilman rutistimia etujousiakin,tosin heillä on ammattitaitoakin siihen.Perivät toki maksunkin hukkaan heitetystä vapaa-ajastaan.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65
>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Isuzu Bellett 1500 vm-65
>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Minun mielestä se jousi näyttää oikeallakin puristimella puristettuna niin vaaralliselta, ettei sitä mielellään sylissä pitele.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Katohan sitten että se nelileukainen istuu siihen jousen kaarelle. Onnea matkaan...kimpe kirjoitti:Kiitos vastauksista, laitanpa motonetistä tavaraa tulemaan. Nuo 2-leukaiset puristimet Fetisistin laittamassa kuvassa näyttävät melko pelottavilta, tuommoisilla pelkästään en ryhtyisi jousia vaihtamaan Kahden nelileukaisen kaverina varmasti toimiva setti.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Katohan sitten että se nelileukainen istuu siihen jousen kaarelle. Onnea matkaan... [/quote]Easy Rider kirjoitti:Nuo 2-leukaiset puristimet Fetisistin laittamassa kuvassa näyttävät ......
No nii Kimpe, siinäs sen kuulit,
Ja miun ei tarvinna tojistella sen enemppä siitä kaarelle sopivuuvvesta.
Eiku ,mie oon laittanna vaa YV:tä Kinpelle mite millasil mie tein, ja samat sävelehä ne on toisillakkii.
VALMET 5oo -69
Itselläni on kohta jousien vaihto edessä joka nurkkaan ja alle menee varmaa -30mm madallusjouset...
Onko noista motonetin madallusjousista mihinkään?
Itse katselin et vaihtaa vaa reippaasti sillee et ottaa noi alatukivarret hieman irti niin jousi mahtuu hyvin tulee
Kuiteskii on SUOSITELTAVAA käydä jousien taikka iskreiden vaihdon jälkeen 4piste suuntauksessa...
Onko noista motonetin madallusjousista mihinkään?
Itse katselin et vaihtaa vaa reippaasti sillee et ottaa noi alatukivarret hieman irti niin jousi mahtuu hyvin tulee
Kuiteskii on SUOSITELTAVAA käydä jousien taikka iskreiden vaihdon jälkeen 4piste suuntauksessa...
Mada mada dane
W201 -85 2.0i
W124 TE Brabus 3.6 4matic
+puolen tusinaa muita projekteja
W201 -85 2.0i
W124 TE Brabus 3.6 4matic
+puolen tusinaa muita projekteja
Riippuu siitä, että minkä merkkinen sarja on. Aikanaan orioniin motonetistä ostin ja oli lesjöfors- merkkinen. Soita ja kysäse.Smuge kirjoitti:
Onko noista motonetin madallusjousista mihinkään?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Ainakaan ne nelileukaiset mitä mulla on, ei sovi mitenkäänpäin mersun etujouseen.kimpe kirjoitti:Kiitos vastauksista, laitanpa motonetistä tavaraa tulemaan. Nuo 2-leukaiset puristimet Fetisistin laittamassa kuvassa näyttävät melko pelottavilta, tuommoisilla pelkästään en ryhtyisi jousia vaihtamaan Kahden nelileukaisen kaverina varmasti toimiva setti.
Ja lienevät motonetista ostetut nekin
En viitsisi edes yrittää tuollaisilla virityksillä.
Olen minä joskus nähnyt yhden jousen kuvan n.5m korkeudella gyproc-katossa
2-leukaset pitää ihan hyvin, kärsii kopauttaa vasarallakin. Muttajoo, onhan se helppoa noilla virallisilla puristajilla mutta onnistuu muutenkin.
Noo, toisilla on vehkeet, toisilla ei. Ja toisilla vaikka ei ois vehkeitä niin saapi pienemmällä vahingolla vaihettua tuollaaset yhet jouset.
EDIT: Nuo 2-leukaset on siitä hyvät, että ne sattuu olemaan juuri sopivan kokoiset mersun jousille, 13,7mm on justiisa melko nafti. Taas motonettipuristajilla leuat tuppaa olemaan hieman liian väljät. Ja nuitten kanssa voipi vaikka viskoakki jousta eikä laukea, vai tehdäänkö tieteellinen koe videoituna?
Noo, toisilla on vehkeet, toisilla ei. Ja toisilla vaikka ei ois vehkeitä niin saapi pienemmällä vahingolla vaihettua tuollaaset yhet jouset.
EDIT: Nuo 2-leukaset on siitä hyvät, että ne sattuu olemaan juuri sopivan kokoiset mersun jousille, 13,7mm on justiisa melko nafti. Taas motonettipuristajilla leuat tuppaa olemaan hieman liian väljät. Ja nuitten kanssa voipi vaikka viskoakki jousta eikä laukea, vai tehdäänkö tieteellinen koe videoituna?
Viimeksi muokannut Mulqvist, 08.1.2008 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Tollasilla tula koukkusilla oon muutaman kerran noista omista romuista vaihtanu jousia. 124:ssa lähtee aika mukavasti kun irrottaa iskarin ylä pään ja laskee tukivarren hallitunkilla alas,123:ssa yläpallonivel irti sit samalla tyylillä. Kyllä se on sellasta "kuolemaa uhmaten" hommaa. ÄLKÄÄ TEHKÖ NÄITÄ HOMMIA KOTONA, ilman asian mukaisia puristimia.
-Tero
-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Niitä varmaan pystyy hieman muokkaamaan, jos eivät muuten sinne asetu.. Mutta paha mennä väittämään mitään, kun en ole niitä itse päässyt sovittamaan. Joka tapauksessa eivät niin suuri investointi ole, jotta niitä ei kannattaisi kokeillaJani kirjoitti:Ainakaan ne nelileukaiset mitä mulla on, ei sovi mitenkäänpäin mersun etujouseen.kimpe kirjoitti:Kiitos vastauksista, laitanpa motonetistä tavaraa tulemaan. Nuo 2-leukaiset puristimet Fetisistin laittamassa kuvassa näyttävät melko pelottavilta, tuommoisilla pelkästään en ryhtyisi jousia vaihtamaan Kahden nelileukaisen kaverina varmasti toimiva setti.
Ja lienevät motonetista ostetut nekin
En viitsisi edes yrittää tuollaisilla virityksillä.
Olen minä joskus nähnyt yhden jousen kuvan n.5m korkeudella gyproc-katossa
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vois olla vähemmän hullua tehä hierojan työkaluilla sitä hommaa, joskaan ei fiksuakaan, jos vielä kaiken varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi köyttää sen jousen kiinni auton runkoon vaijerilla ja -lukolla tai kettinkillä ja sakkelilla. Näin tehden se jousi ei ehkä yllä pomppaamaan silmille asti suorin käsin työhellen, jos se viritys sattuis räpsähtämään. Ettei tulis:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
En tiedä mite mie sen sitte sain nii helposti ja iha mitää vänkäämätä ja riskinottoo. Nii hellästi, senku nosti pois.
Nimen omaan, hiukka muokkasin, jousen kaarevuudelle sopivaksi, silloin ruuviosallekin tulee lisää tilaa kun ruuvvaminen tapahtuu kauempana jousen kannattimesta.
Mie sujutin ne koukut jousen väliiin irrallisina ja sitte ruuvi.
Ei ne muuten mene. Mite lie Fetistsi.......hitto koon vaikee sana...fetez.....
prk..e ...se just tuoll ylempänä just se ,lukekee se sieltä, se sana
...laittanu ne sinne vällii, jotennii, eine muute mene.
Nimen omaan, hiukka muokkasin, jousen kaarevuudelle sopivaksi, silloin ruuviosallekin tulee lisää tilaa kun ruuvvaminen tapahtuu kauempana jousen kannattimesta.
Mie sujutin ne koukut jousen väliiin irrallisina ja sitte ruuvi.
Ei ne muuten mene. Mite lie Fetistsi.......hitto koon vaikee sana...fetez.....
prk..e ...se just tuoll ylempänä just se ,lukekee se sieltä, se sana
...laittanu ne sinne vällii, jotennii, eine muute mene.
VALMET 5oo -69
Itse ole aina vaihtanut mersun etujouset, samalla tavalla kuin takajousetkin, autuaan tietämättä mistään hengenvaarasta. Iskarin alapää irti, kallistuksen vakaaja pääty irti, samalla hyvä vaihtaa vakaajan kumit, lopuksi tunkki tukivarren alle, pallonivelen kiinnitys mutteri auki ja pultti vasaralla pois.
Ilmeisesti vaarallinen tapa, vähentäisiköhän vaarallisuutta jos jousen ns. lukitsisi kuormansidonta liinalla, ettei jousi pääse pongahtamaan vapaaseen pituuteen. Alkuperäisen jousen takaisin laitosta ei tällä tavalla mitään hajua, takasin menneet jouset ollut puolet lyhyempiä aina.
Ilmeisesti vaarallinen tapa, vähentäisiköhän vaarallisuutta jos jousen ns. lukitsisi kuormansidonta liinalla, ettei jousi pääse pongahtamaan vapaaseen pituuteen. Alkuperäisen jousen takaisin laitosta ei tällä tavalla mitään hajua, takasin menneet jouset ollut puolet lyhyempiä aina.