4-maticin takajouset

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
BDA
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2007 23:49
Paikkakunta: Karjala

4-maticin takajouset

Viesti Kirjoittaja BDA »

300e 4-matic 1989 koslassani löytyy Lorinserin jouset ja iskarit.
Takapäässä renkaan keskeltä lokasuojan reunaan on mittaa vain 315 mm
ja olen ihmetellyt kun pienemmässäkin heitossa takapää tuntuu pohjaavan
Käytin takaiskarin alapään irti ja katsoin kuinka paljon siinä on sisäänmenovaraa jäljellä , eipä ollut kuin noin 10mm.
Ajattelin nostaa takapäätä ylöspäin rungon ja jousen väliin tulevan kumin avulla. Ymmärtääkseni kumeja on eri paksuisia, paikallaan olevista kumeista ei ole tietoa kuinka paksut ne ovat.
Kuinka suuri ero on paksuimman ja ohuimman kumin välillä ja miten vaikuttaa takapään korkeuteen ?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10763
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Morjens. Kumissa pitäisi olla "nystyrät" joiden mukaan saat selville niiden korkeuden. Ykkösen kumissa 1 jne jne.

Tässä motonetistä otettu hinnasto, jossa myös kumien korkeudet.

JOUSIKOROKKEET/POHJAUSKUMIT MERCEDES W124 MALLI 85--95
W124 Takajousen korokekumi "3" 18mm. . . . . . . . . . . . 18-1203 3.36
W124 Takajousen korokekumi "2" 13mm (keskiverto). . . . . . 18-1202 3.36
W124 Takajousen korokekumi "1" 8mm. . . . . . . . . . . . . 18-1281 3.03

Tuosta sitten miettimään mikä olisi omaan autoon passeli kumi. Eteen on saatavilla 4 eri korkeutta.

En tiiä onko tuossa 4-maticissa sitten omat korkeudet?

:)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
BDA
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2007 23:49
Paikkakunta: Karjala

Viesti Kirjoittaja BDA »

Kiitokset vastauksesta. Ajattelin tilata nuo paksummat kumit , tuskin nousee liian korkeaksi perä, on meinaan sen verran lintassa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10763
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Jos kerran farkusta on kyse niin perässä pitäisi olla tasonsäätö. Itsekin olen vasta noviisi tuon farkun suhteen, joten kokeileppa kahtella täältä ohjeita tasonsäädön säätämiseen, josko sillä saisi perää ylemmäs.

Mika.S:n topicissa oli juttua tuosta tasonsäädöstä, ootappa...
viewtopic.php?t=15956
Tuolla juttua jossain kohti...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
BDA
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2007 23:49
Paikkakunta: Karjala

Viesti Kirjoittaja BDA »

Ei ole farkku, on karvahattumallin 4-matic sedan
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Olisin myös ehdottanut korjausta tasonsäätöön mutta ei ongelma niin helpolla ratkennutkaan (taitaa käytännössä ratketa helpommalla kuin tasonsäädön korjaus olisi ollut).

Mutta onko tuo kumien lisääminen oikea ratkaisu, eikö siihen autoon pitäisi saada myös joustovaraa paremmilla jousilla. Kumien lisääminen ei juuri muuta kuin perän korkeutta mutta sehän pohjaa silti liki yhtä helposti.

Onko tämä joku Saksasta tuotu, edellisen omistajan alas laskema vai miten siinä voi olla noin vähän joustovaraa?
BDA
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2007 23:49
Paikkakunta: Karjala

Viesti Kirjoittaja BDA »

Ostin koslan puolitoista vuotta sitten Saksasta " luotettavalta turkkilaiselta autokauppiaalta". Katsoin netistä sopivan koslan , tuttu kaveri tuo autoja ja moottoripyöriä Saksasta tänne Karjalaan . Kaverille rahat mukaan ja auto tuodaan kotipihaan.
Saksassa ovat vaihtaneet jouset ja iskarit , en tiedä milloin.
Jousissa on vielä joustovaraa noin 10 mm / jousikierros eli ei ole ongelma vaikka laittaisin paksummat kumit
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

BDA kirjoitti:Ostin koslan puolitoista vuotta sitten Saksasta " luotettavalta turkkilaiselta autokauppiaalta". Katsoin netistä sopivan koslan , tuttu kaveri tuo autoja ja moottoripyöriä Saksasta tänne Karjalaan . Kaverille rahat mukaan ja auto tuodaan kotipihaan.
Saksassa ovat vaihtaneet jouset ja iskarit , en tiedä milloin.
Jousissa on vielä joustovaraa noin 10 mm / jousikierros eli ei ole ongelma vaikka laittaisin paksummat kumit
OK, kyllähän se joustovara sitten kasvaa kumien paksuuslisän verran. Ehkä ihan tarpeeksi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, iskarihan tuossa pohjaa. :roll:
Onkohan väärät iskarit ?
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Omassa 4matic sedanissa on takana vetovaunujouset ja kolmosen kumit :idea: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
BDA
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2007 23:49
Paikkakunta: Karjala

Viesti Kirjoittaja BDA »

Niin, iskarihan tuossa pohjaa.
Onkohan väärät iskarit ?
Takajousissa oli merkintä Lorinser 4320325-2 ja iskareissa Lorinser sport service Nr 3234125.
En tiedä ovatko yhteensopivat.
Vetoakselin pyöränpuoleinen pää on ylempänä kuin vetopyörästönpuoleinen , rasittanee vetoniveliä ja suojakumeja, ellei korjaa jousitusta ( nosta perää ylemmäksi )
Mikä lie normaaliasento noilla vetoakseleilla ?
BDA
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2007 23:49
Paikkakunta: Karjala

Viesti Kirjoittaja BDA »

Vaihdoin Motonetistä ostetut takajousien "3" kumit (paksuus 18 mm) paikallaan olevien "1" ( paksuus 8 mm ) kumien tilalle.
Jousista otin samalla mittoja:Jousilangan paksuus 14,5 mm, vapaapituus 295 mm.
10 mm lisäys kumeilla nosti perää 20 mm korkeammalle , saas nähdä riittääkö , vai joutuuko vaihtamaan vielä lyhyemmät iskarit , ettei iskarit pohjaisi heitoissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”