ThaBandit^ kirjoitti:Pakko sanoa tähän väliin, että kyllä on selkeä ero 200D:llä ja 250D:llä. Sitä et voi kiistää.
No joo kokemusta ei kyllä ole,mutta jotenkin tuntuu kun paperilta lukee että 2 sekunnin 0-100km/h ero ei kannikassa tunnu...
vaikka no tuntuuhan tuo kannikassa että tuo olisi jo saatu kurottua umpeen kun nyt oston jälkeen on EGR saanut kyytiä ja se saakuran kuristus tötterö putsarilta keulalle...mutta sekin taitaa olla luulotautia
Ja aivan varmasti tuntuu säädön jälkeen ero muuallakin kuin pään sisällä
Jarkko N:lle. Kyllä tuo munkin mersu ihan kiitettäväsi paransi kiihtyvyyttään, vaikkei siinä vetäviin kierroksiin koskettu lainkaan. Eli kyllä siinä pumppua rukataan syöttämään enemmän myös alle 4000 kierroksella. Ei muuten se ero olisi voinut alkaa tuntumaan jo alle 2000:n (tai oikeastaan jo heti melkein tyhjäkäynniltä) Eli kyse ei ole vain siitä, työntääkö nilkkaa suoremmaksi vai ei. Mulla se oli aina suorana kiihdytyksissä sekä ennen, että jälkeen pumpun säädön Sun pitäis Jarkko ihan oikeasti ajaa autoa ennen ja jälkeen pumpun säädön Eli kipin kapin oma auto pajalle
Tuli kans tuohon omaan 300d rotteloon syöttöä lisättyä 1,5 kier. ja saman verran pyörittelin tyhjäkäynti ruuvia. Sekä pumpun päältä ruuvailin tyhjäkäyntiä hivenen alemmas.
Seuraukset --> vetoja ei tuntunu tulleen lisää, tyhjäkäynti nousi,
P ja N asennoissa varmaan jtn 900 kier., vaihe päällä tyhjäkäynti putoo taas alemmas. Laatikon luisto ei ainakaan vähentyny. Muutenki tuntu häirinneen lootan toimintaa tuo säätö..
Täytyy ruuvailla takas, jos vielä kulutus nousee.
Kyllä minä uskon, että vääntöä on enemmän, jos ainetta
syötetään enemmän. Tämä vastaa lastuviritystä
uudemmissa autoissa. Niissä vastaan tulee päästörajat.
Mutta ennen katalysaattoreita rajat olivat aika ylhäällä, joten
miksei auto ole valmiiksi säädöissä? Kyse ei voi olla Mersun
taitamattomuudesta pumpun säätäjänä.
Kysymys on
-syötetäänkö ainetta niin paljon, että kaikki ei pala. Muutenhan
auto olisi jo tehtaalla säädetty valmiiksi kuntoon.
-nostetaanko syötön tasoa yli sen, mihin päästään säätämättömällä
pumpulla kaasu pohjassa
-mihin perustuu väittämä, että kulutus laskisi tällä säädöllä, vaikka
osa aineesta jää palamatta
Taloudelliseen ajoon rivakasti kiihdyttämällä pääsee myös painamalla
reilusti kaasua. Säästö perustuu moottorin käyttämiseen raskaasti
kuormitettuna, jolloin se toimii hyvällä hyötysuhteella. Säästöä
tulee vain, jos keskinopeus on sama kuin vertailutilanteessa, jossa
kiihdytetään laiskasti.
Säästö voi jäädä myös saamatta, sillä löysästi kiihdyttämällä
joudutaan käyttämään isompia huippunopeuksia, jotta keskinopeus
olisi sama. Isommalla nopeudella kulutus voi olla pienempi kuin
pienellä. Taloudellisin vauhti on jossain 70 km/t tienoilla. Eli löysät
kiihdytykset ja 70 vauhti on luultavasti taloudellisempi kuin rivakat
kiihdytykset ja 60 vauhti, riippuen missä ajetaan.
Jälleen lisää mutuilua,mutta siis yleensähän diesel ei poltakaikkea polttoainetta vaan aina jää osa palamatta,eli voepi olla että tehtaalla säädetään niin että saadaan suurin osa sopasta poltettua,vaikkakin sillon tehoissa jäädään...ja kun pumppua ruuvataan niin alkaa sitä pienhiukkasta lentämään kun soppaa jää entistä enemmän polttamatta mutta samalla myös saadaan enemmän sitä palavaa tavaraa...
ei kukaan satu tietämään mistä löytyis esimerkiksi syöttö pumpun räjäytyskuvat?? tulee pähkäiltyä sitä syöttöjen nostoa mutta kun enhän minä ymmärrä että miks tuossa hlvatun uudemmassa pumpussa on syöttö ruuvi korvattusillä jollain anturilla,pitääkö sitä anturi tiedon vastaan otto puolta huijata sit jotenkin,tiedä häntä...
joskus kun tulee popiteltua enemmän ja ajelee esim kauppakatua (20km/h köröttelyä) niin sitten kun alkaa taas 40 alue ja lyö lankun lattiaan niin tuntuu että kirmaa ihan ihmeen hyvin,sillä olen sit miettinyt että luuleeko se anturi,(mikä ilmeisesti on siellä sen takia että tyhjäkäynti pysyisi vakiona vaikka sähkölaitteilla laturin kautta rasitettaisiinkin konetta) että kone tarvitsisi lisää syöttöjä ettei sammu kun vahvistimet ottaa aina aika reippaita virta piikkejä (kaikki valot vilkkuu,vähän huonot maadoitukset ja kaikkea pientä)...
kyllähän tuo vähän vika ostos tais olla tämä ikäiselle miehelle varsinkin kun on noin uusi että ei voi edes ahtaa...tehoton ja verotkin ihan helvetinmoiset ...
Sulla on siinä todennäköisesti yläpuolella se elr:n mokkula ja alhaalla nykimiseneston mokkula. Sen alemman ku otat irti, niin johan löytyy syöttöruuvi. Mutta omasta kokemusta voin kertoa, että 200 d:hen kotioloissa syötönlisäys ei auta juuri mitään..
Vie PP tieselille.
jk25 kirjoitti:Sulla on siinä todennäköisesti yläpuolella se elr:n mokkula ja alhaalla nykimiseneston mokkula. Sen alemman ku otat irti, niin johan löytyy syöttöruuvi. Mutta omasta kokemusta voin kertoa, että 200 d:hen kotioloissa syötönlisäys ei auta juuri mitään..
Vie PP tieselille.
no se voi olla että jos ei koti oloissa auta niin sama sit alkaa miettimään auton vaihtoa,perhana vaan kun joku on tuota kokeillut vähän liikaa suolalla maustaa = ruostetta siellä täällä...
Kun dieselissä ei ole kaasuläppää kuristamassa virtausta,
niin luullakseni ilmaa riittää hyvin palamiseen osakaasulla.
Vastaavassa bensamoottorissa kulkee vain murto-osa
siitä ilmamäärästä, joka menee dieselin läpi samoilla
pienillä kierroksilla. Tästä syystä diesel ei helposti ylikuumene
tyhjäkäynnillä, kun virtaus jäähdyttää.
Diesel jättää tosiaan aika paljonkin polttamatta ja siitä se
nokikin tulee. Kun lisätään huipputehoa ja vääntöä, niin raja tulee
vastaan juurikin savutuksessa, kun ilmaa ei riitä läheskään kaiken
ruiskutetun aineen polttamiseen. Tämä pätee varsinkin
suurilla kierroksilla, jossa pakoputki yms. osat ahdistavat.
Pienillä kierroksilla polttoaineella on myös aikaa syttyä ja palaa.
Pienillä kierroksilla ei pakoputki tai ilmansuodatin ahdista,
joten luulisi ilmaa riittävän. Toisaalta syöttöä aletaan
vähentää 4000 rpm kohdalla juuri tästä syystä eli ilman
puutteen takia. Luulisi silti Mersun säätäneen pumpun niin,
että savutus on aika lailla vakio kierroksista riippumatta.
Jos Mersu on säätänyt syötöt laihalle tarkoituksenaan tuottaa
vain vähän nokea, niin pumpun säätäminen tarkoittaa, että nokea
tulee enemmän, kun syöttö ei enää ole laihalla. Tämä siis
edellyttäen, että kaasua painetaan sen verran, että ainetta
palaa enemmän kuin säätämättömällä pumpulla. Koska ennen
vanhaan ei ollut päästömittauksia, niin kyseessä täytyi olla
kosmeettinen haitta, eli nokipilvi näkyy selvästi kiihdytyksissä.
Entä, jos autossa on katti? Meneekö se tukkoon noesta?
(moni varmaan vaatii katin poistoa tässä vaiheessa)
Kun syöttöä on lisätty, niin kulkeeko auto samaa moottoritienopeutta
pienemmillä kierroksilla? Ilmeisesti näin on, koska polttoainetta
ruiskutetaan nopeutta vastaava määrä jo alemmilla kierroksilla.
Tämä tarkoittaa, että moottori pyörii hitaammin ja ilmaa virtaa
vähemmän sen läpi. Moottori voi siis polttaa huonommin ja savuttaa,
entistä suurempi osa aineesta jää polttamatta. Moottorin
kuormitus on sama kuin aikasemmin, joten hyötysuhde lienee
sama kuin aiemminkin.
Tästä voisi päätellä, että polttoaineen kulutus voi hiukan lisääntyä,
lisääntynyttä savutusta vastaavassa määrin.
PPD ilmeisesti kääntää syötön täysille, joten luulisi savua näkyvän.
Onko joku okeasti mittaillut noita kulutuksia säädön jälkeen?
Kun syöttöä on lisätty, niin kulkeeko auto samaa moottoritienopeutta
pienemmillä kierroksilla? Ilmeisesti näin on, koska polttoainetta
ruiskutetaan nopeutta vastaava määrä jo alemmilla kierroksilla.
Tämä tarkoittaa, että moottori pyörii hitaammin ja ilmaa virtaa
vähemmän sen läpi.
Kyllä auto kulkee samoilla kierroksilla tasan samaa nopeutta jos välityksiin ei puututa oli sitten sylintereissä mitä tahansa ainetta missä tahansa suhteessa.
Savua rupee tuleen n 4000rpm jälkeen ja kulutus on tippunut n 3-5dl/100km ajotavasta riippumatta(eli reippaassa ajossa:D) Unohtaisin noi turhat spekulaatiot ja veisin ppd:lle jos noin paljon askarruttaa. Eikö olekin harmi kun kaikkea ei saa ilmaiseksi? Turha kanssa ns.kotiasentajien ihmetellä eri ruuveja ja sanoa ettei syötön lisäys auta,auto ammattimiehelle niin homma käy.
Joo, aika tasan tarkkaan menee samoilla kierroksilla samaa vauhtia,
jos momentinmuunnin on lukossa nin kuin tasavauhdissa taitaa olla.
Eli samoilla kierroksilla syötetään saman verran ainetta, nilkka vaan ei
ole niin ojossa.
Kun kaasuläppääkään ei ole, ei moottorin kuormitus kai vaikuta
alipaineeseenkaan. Eli syötön lisäys vastannee aika lailla tarkkaan
kaasupolkimen "uudelleensäätöä", paitsi maksimisyöttö voi kasvaa.
Mersun moottorin hyvä puoli on, että se toimii luotettavasti.
En usko, että yksinkertaisella säädöllä saataisiin aikaan
ratkaisevasti paremmin toimiva auto ilman kompromissia
kestävyyden tai esim. noen tai kulutuksen suhteen.
Jos ainoa haitta on lisääntynyt noki, niin se vielä menee niin
kauan kuin katalysaattori ei vedä tukkoon.
Jarkko N kirjoitti:Eli syötön lisäys vastannee aika lailla tarkkaan
kaasupolkimen "uudelleensäätöä", paitsi maksimisyöttö voi kasvaa.
Mersun moottorin hyvä puoli on, että se toimii luotettavasti.
En usko, että yksinkertaisella säädöllä saataisiin aikaan
ratkaisevasti paremmin toimiva auto ilman kompromissia
kestävyyden tai esim. noen tai kulutuksen suhteen.
Jos ainoa haitta on lisääntynyt noki, niin se vielä menee niin
kauan kuin katalysaattori ei vedä tukkoon.
Pakko vähä kommentoia:
Jos pumpun sääthöin ei kosketa son justiin sama mitä kaasupolkimen sääjöile tehhään. Pumppu/pumpun sääjöt määrittellee sen mitä sielä tapahtuu.
Boschilla sääjethään pumput toleranssien sissään, ei justiinsa kohilheen. Erinäisiä uusia pumppuja olen käyttäny penkissä ja "kaikissa" esim sylinterikohtaset erot on ollu luokkaa liikaa.
Toinen asia mitä on pähkäilty ennenki on tuo konheen kestävyys. Jos tuomosen konheen tehot (esim turbottamalla) vähinthään tuplathaan ja se kestää normi käytön silti niin ei sitä kyllä pelkälä pumpunsääjön tuomala lisätehola saa rikki vasiten särkemättä. Son minun mielipie komromissistä.
Kiitos ja antheeksi.
Ps. Kaasupolkimen sääjöilä periaatheessa saapii joko löysää tai löysät poies kaasuvaijerista/vivustosta.
No niin, minä vain pähkäilen asiaa teoriassa.Olisi kiva ymmärtää,
mitä tuossa dieselmoottorissa oikeasti tapahtuu.
Kiitos siis kommenteista.
Kaasupolkimen "säädöllä" tarkoitetaan tässä vaikkapa
nilkkaviritystä, jossa kaasu painetaan aina kick-downiin saakka.
Silläkin saa ainetta moottoriin.
Nuo tuplaksi viritetyt tehot vaikuttavat moottorin kestävyyteen
jo varsin havaittavasti. Suuremmat kierrokset aiheuttavat
mekaanisia rasituksia ja suuremmat tehot lämpörasituksia.
Pienempikin viritys voi vaikuttaa selvästi kestävyyteen,
tosin ratkaisevaa on, käytetäänkö suuria tehoja vai ei.
Onko kellään mittaustuloksia, paljonko vakiohengityksellä ja
vakiopumpulla saadaan lisää vääntöä pelkän säädön avulla?
Sovitaan treffit ja saat vähän polkea tuota nuhapumppulavetti250:stä ja jos olet joskus säätämätöntä 250:stä ajanut niin eiköhän sen eron käytännön suorituskyvyssä huomaa. Ennen ajolenkkiä voisi vielä kierroksen verran avata tuota ruuvvia pumpun päällä, se kun on tällä hetkellä sellaisessa 7l/100 km -säädöissä ja putkestakin tulee oikeastaan vaan raikasta vuori-ilmaa.
Saisi kätevästi siinä samalla vähän paikkoja auki ja muutaman takasektorissa autoilevan päivän mustattua
Kiitos tarjouksesta. En minä epäile, etteikö kulkisi.
Ei tuo säätö mikään poppakonsti ole, korjaamo-CD
kehottaa myös säätämään syöttöä, jos ei auto kulje.
Maksimikierroksia saa myös nostaa oikein luvan kanssa.
On siinä muitakin tarkistuksia, kuten turbon paineet
ja kaasuvivuston liike ääriasennossa.
Jos auto ei ole vähäpäästöinen, syötön lisäys ja kierosluvun
nosto ei edes edellytä pumpun irrotusta penkkiin, vaan
kumpaakin säädetään ruuvista vääntämällä. Näyttää helpolta
ainakin teoriassa.
Tuo minun pähkäilyni oli teoreettista ja "kaasuvivuston säätö"
kuvitteellista, sen voi ajatella nilkan ojennuksena. Halusin tietää,
miksi MB on säätänyt pumpun laihalle, jos tehot saisi suuremmiksi,
kulutuksen alas ja saasteilla ei ole juuri väliä ennen vuotta 1992.
Toiset kokeilevat, toiset pähkäilevät. Kokeilijat luultavasti
hajottavat enemmän moottoreita. Itse olisin kiinnostunut tästä
palamisen teoriapuolesta. Voisin siirtyä kokeluihinkin, jos
ymmärtäisin jotain asiasta. Varsinaisesti en tarvitse lisää
tehoja, kyse on harrastuksesta.
Pähkäilyn tulos:
Näyttää siltä, että tehoa saadaan lisää savutuksen kustannuksella
huolimatta ilmaylimäärästä pienillä kierroksilla. Savua muodostuu
enemmän vain niiltä osin, kuin ainetta jää enemmän polttamatta eli
vain silloin kun vääntöä on käytössä enemmän kuin aikaisemmin
oli suurimmillaan mahdollista. Katalysaattori saattaa kuitenkin
tukkeutua nopeammin kuin aikaisemmin, jos semmoinen autossa on.
Kulutuksen pieneneminen on epätodennäköistä, sitä ei
puolla mikään seikka.
Jos siis auto liikkuu samaan tahtiin kuin aikaisemmin, kulutus, kestävyys
ja savutus ovat samat kuin aiemmin. Jos käytetään kasvaneita
voimavaroja, putkesta pölisee enemmän hiukkasia ja pitää
tankata useammin. Saattaa tulla joillekin osille hiukan tiheämpi
vaihtovälikin.
Lisää vääntöä saa alakierroksille myös yksinkertaisesti painamalla
enemmän kaasua. Jos tämä ei riitä, on väännettävä enemän
syöttöä tai vaihdettava autoa. Koska kaasupoljin kertoo pumpulle,
paljonko ainetta halutaan käyttää, vastaa pumpun säätäminen
käyttäjän näkökulmasta ikään kuin kaasupolkimen vaihtamista
parempaan malliin, joka painuu entistä "syvemmälle".
Pasi ja tehdas säätävät kumpikin pumpun tietyllä tarkkuudella.
Pasin toleranssit voivat olla pienemmät, mutta sillä ei nähdäkseni
ole juuri merkitystä tehoon tai kulutukseen. Jos pyttyjen välillä on
hiukan eroa, niin ne vähemmän ainetta saavat pytyt tuottavat
hiukan vähemmän tehoa, mutta eivät ne kuitenkaan jarruta. Jos
pannaan kaikkiin pyttyihin +20%-+50% enemmän ainetta, niin on
aika lailla sama tehdäänkö se prosentin vai promillen tarkkuudella.
eikä se kaasujalkakaan tarkka ole. Bensamoottorin tapauksessa
asia on toinen, koska ilman ja polttoaineen määrien suhde pitää
olla tarkka.
Sanottakoon nyt vielä varmuuden vuoksi, etten aseta
kyseenalaiseksi PPD:n kykyä säätää pumppua tarkasti isommalle
tai täysille.
Vielä jää avoimeksi, saisiko alakierrosten vääntöä helposti parannettua
vaihtamalla joitain osia, kuten turbon tai pakoputken (yhdistettynä
syötön lisäykseen). Välijäähdytin on ainakin yksi varma tapa
lisätä vääntöä.
Viimeksi muokannut Jarkko N, 09.1.2008 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-mihin perustuu väittämä, että kulutus laskisi tällä säädöllä, vaikka
osa aineesta jää palamatta
Kulutusmittauksiin. Silkkaa faktaa.
Polttoaineenkulutus laskee ammattilaisen säätäessä pumpun ja ennakon hyväksi todettujen arvojen mukaan kohdalleen.
Samalla suorituskyky paranee, sekä kellolla mitaten että erityisesti "perstuntumalla".
Sekä kulutuksen pienenemistä että suorituskyvyn paranemista autokohtaisesti korostaa se tosiseikka että uusimmatkin säädettävät rivipumput ovat nähneet maailmaa jo toistakymmentä vuotta ja kilometrejä / käyttötunteja on takana reilusti.
Ennakon säätö kohdalleen varmasti pienentää kulutusta,
kun palaminen tapahtuu oikea-aikaisesti.
Samaten suuttimen kärkien kunnostus vaikuttaa, kun
polttoaine leviää oikean muotoisena suihkuna.
Pumpun säädön vaikutuksesta kulutusta pienentävästi ei
ole toistaiseksi esitetty mitään perusteita. Kulutuksen kasvun
tueksi on esitetty perustelu huonommasta palamisesta
pienemmän ilmaylijäämän takia, ts. samassa määrässä
ilmaa poltetaan enemmän ainetta.
Ehkä kulutus pienenee, ehkä ei. Jos joku on kokeillut ja todennut
käytännössä pienemmän kulutuksen, kyseessä voi olla ajotavan
muutos. Jotta asiaa voisi kokeellisesti perustella, pitäisi
tehdä tilastollisesti luotettava mittaus, jossa olisi paljon
kokeilijoita ja joissa muut tekijät huomioitaisiin. Silti
jäisi selittämättä, miksi kulutus pieneni, joten olisi epäselvää,
johtuiko se pumpun säädöstä vai jostain tuntemattomasta
tekijästä.
Todennäköisesti yksi osatekijä, auto kun kulkee pumpunsäädön jälkeen huomattavasti vähemmällä kaasupolkimen survomisella paremmin kuin ennen kaasu pohjassa.
ja p****nmarjat sanon minä pumpun säädön jälkeen ajoin 450km matkan jota ajelen parin viikon välein ja kaasupoljin kävi yhtä monesti jossei enemmänkin siellä konehuoneen puolella niin melkein puoli litraa kulutus pienempi mitä tähän asti mittaillu ja kiihtyvyyskin muuttui paljon rivakammaksi.ennemmin olisi pitäny tehdä jo tuo säätö
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Jostakin syystä teoria ei lyö nyt kättä käytännön kanssa.
Eilen illalla ajoin E300d:llä (om606). Totesin että säädetty 250td (om 602) kulkee paremmin alaväännöllä ja takuuvarmasti paremmin kiihtyen. Tämä 300 oli aivan loistopeli, mutta se pumppu...
Aivan tuhoton ero. Ei siinä mikään auta.
Paperilla hevosvoimaero on kymmeniä 300:n hyväksi.
Jarkko N kirjoitti: Jotta asiaa voisi kokeellisesti perustella, pitäisi
tehdä tilastollisesti luotettava mittaus, jossa olisi paljon
kokeilijoita ja joissa muut tekijät huomioitaisiin.
On näitä tehty viimesen kymmenen vuoden aikana niin paljon eri dieselpajoilla ympäri suomea.Koskaan en ole kuullut asiasta negatiivistä palautetta henkilöltä jonka autosta on pumppu säädetty.
Niiltä kyllä,jotka ajavat vielä tehtaan säädöissä olevalla.
Kun et nyt jostain syystä tunnu uskovan johtavan tiedefoorumin viisaita miehiä (en siis minä,esim.Tiileri),niin katsoppas vaikka asiasta haulla osoitteessa www.mersuforum.net .En nyt haluaisi mainostaa,mutta em.paikassa on todella paljon asiasta.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Uskonasiat on erikseen, jokainen voi uskoa mitä haluaa. Ei
niitä tarvitse järjellä perustella, noin määritelmän mukaan.
En minä mielestäni ole väittänyt, etteikö säätö voisi vähentää kulutusta.
Olen todennut, etten näe siihen mitään teknistä syytä ja
olen kysynyt perusteluja, miksi näin tapahtuisi. On esitetty,
että kulutuksen pieneneminen johtuisi sylinterien välisen syötön
tasaamisesta. Tämä selitys ei kuitenkaan kerro, miksi se pienentäisi
kulutusta. Nähdäkseni pienet erot eivät vaikuta kulutukseen. Jos
puhutaan todella suurista eroista - useita kymmeniä prosentteja -
syötön tasaus voisi vaikuttaakin.
Bensamoottorin tapauksessa asia on selvä. Vanhan dieselmoottorin
tapauksessa asia on ainakin minulle epäselvä. Jos se on jollekulle
täällä selvä, niin siitä vaan kertomaan, miten se asia on. Jos joku
todella tietää, millä tavalla esim. syöttöjen tasaus voisi vaikuttaa kulutusta
pienentävästi, niin kertokaa ihmeessä. Kaipaan siis teknistä
selitystä, en mitään "kokeilin ja toimii" selitystä.
Minä en siis väitä, etteikö vanhan saastuttavan
mersun kulutus voisi pumpun rukkaamisella pienentyä. Minä
väitän, että asialle ei ole esitetty perusteluja, miksi kulutus
pienentyisi. Havaintoja väitteen tueksi on, mutta selitystä ei ole.
Arto N:lla on ruuvi 7 l/100km -asennossa. Jos käännät syöttöä lisää,
laskeeko kulutus? Mikset kääntäisi, jos näin on?
Jos kulutus laskee, miksei MB (tai Bosch) vääntänyt syöttöä
suuremmalle? Tai tasannut syöttöjä? Osaavat suunnitella
ja rakentaa pumpun, muuta eivät saa sitä saadettyä, vai?
Saasteet eivät olleet esteenä ennen vanhaan.
Moottorin kestävyyskään tuskin on vaarassa, jos vääntöä
lisätään sinne, missä sitä ei ole ja pidetään väännön huippu
kuta kuinkin ennellaan. Tai jos moottorin kestävyys on
vaarassa, niin missä ovat raportit rikkoontuneista osista?
Kannentiivisteitä on mennyt, mutta silloin on ollut kyse
suuremmasta lämmöntuotosta kasvaneiden tehojen takia
nimenomaan suurilla kierroksilla.
Selvyyden vuoksi todettakoon nyt vielä, että uskon kyllä, että
monilla on havaintoja pienentyneestä kulutuksesta säädön jälkeen.
Samaten uskon, että auto kulkee rivakammin säädön jälkeen.
On tässä itselläkin ollut aikomuksena käydä PPD:lla, mutta
mielelläni ensin ymmärtäisin, mitä moottorissa tapahtuu.
Tää on Jarkko niitä juttuja mitkä näyttäisi toimivan juu käytännössä hyvin mutta teoriassa ei mitenkään.
Ilmeisesti saisi pajamiehetkin vähän käydä kokeilemassa tuota teoriapuolta ennenkun rupee kunnon käytännön teorioitsijoita kiusaamaan kaikenmaailman käytännöillään.
Jarkko N kirjoitti:Arto N:lla on ruuvi 7 l/100km -asennossa. Jos käännät syöttöä lisää,
laskeeko kulutus? Mikset kääntäisi, jos näin on?
Niin vastaan saman tien.
Kulutus täyskuormalla lisääntyisi jos ruuvvia kääntäisi enemmän auki JA jos rajusti polkisi menemään. Olen tällä nykypumpulla saanut auton viemään jonkin verran yli kympin lukemia raskaalla kuormalla ( n. 1.5 tn hyötykuormaa ). Tehtaan säädöillä ei tuollaista kulutuslukemaa saanut aikaiseksi vaikka yritti. Tämän kertoo nyt kokemus.
Lisäksi savutus alkaisi selvästi pienemmillä kierroksilla ja pienemmällä kaasun painamisella jos ruuviia avaisi Ei hyvä juttu.
Normiajossa ei kulutuseroa huomaisi lainkaan; autolla ajaa sen tuhat kilometriä tankillisella kuin nakutettu, tankkaan aina seuraavana päivänä lampun syttymisen jälkeen
Joo, kukaan ei toivottavasti pahastu, kun tinkaan tietoa.
Tämä foorumi tosin on enemmän käytännön kuin teorian
asialla ja hyvä niin.
Jos tyytyisin vaan ajelemaan autolla, niin veisin sen PPD:lle
suositusten perusteella ja olisin tyytyväinen tuloksiin.
Kun tämä auto on kuitenkin harrastus, niin tulee tutustuttua
tarkemmin tähän teoriapuoleenkin. Varmaankin noita
teoriagurujakin jossain on.
Kannukseen on asiaa 1.2., mutta ei taida aikataulu venyä
niin, että jättäisin auton aamulla PPD:lle ja hakisin illalla pois.
Sitä paitsi olisi kiva vertailla itsekin noita kulutuksia ja en ole
pitänyt kirjaa tästä autosta. Lähes kaikista edellisistä onkin tarkka
kirjanpito kuluista ja kuklutuksesta.
Tässä jarkolle mitattuja aikoja ennen ja jälkeen pumpun säädön. Autona 124 200d -94 17 tuumaiset rinkulat alla. Ajettu 580 tkm
Ennen/nyt
0-100km/h 22s/16s
60->90 km/h 3 vaihteella 10.5s/7.5s
60->120 km/h 4v. 33s/23s
Ajat itse mitattu sekkarilla, useita kertoja vedetty.
Ja irtopumpun käytin pp-dieselissä, itse laitoin paikoilleen eikä ajoitus varmasti ole kohdallaan kun kampiakselilta puuttui ajoitusmerkki. Vähän mututuntumalla laitettu. Samalla imusarja putsattu, egr tukittu ja läppä lukittu auki kun en saanut irti. Kulutus laski 6.5 litrasta 6 litraan ja kaasujalka on VÄHINTÄÄN yhtä raskas kuin ennenkin. Kulutusmittauksia tehty ennen ja jälkeen säädön useita tankillisia. Kyllä tuo muutos tuntuu ihan varmasti jokaisen persdynossa. Ja vielä pointtina, mustaa ei tule vieläkään
MatKa kirjoitti:Tässä jarkolle mitattuja aikoja ennen ja jälkeen pumpun säädön. Autona 124 200d -94 17 tuumaiset rinkulat alla. Ajettu 580 tkm
Ennen/nyt
0-100km/h 22s/16s
60->90 km/h 3 vaihteella 10.5s/7.5s
60->120 km/h 4v. 33s/23s
Ajat itse mitattu sekkarilla, useita kertoja vedetty.
Ja irtopumpun käytin pp-dieselissä, itse laitoin paikoilleen eikä ajoitus varmasti ole kohdallaan kun kampiakselilta puuttui ajoitusmerkki. Vähän mututuntumalla laitettu. Samalla imusarja putsattu, egr tukittu ja läppä lukittu auki kun en saanut irti. Kulutus laski 6.5 litrasta 6 litraan ja kaasujalka on VÄHINTÄÄN yhtä raskas kuin ennenkin. Kulutusmittauksia tehty ennen ja jälkeen säädön useita tankillisia. Kyllä tuo muutos tuntuu ihan varmasti jokaisen persdynossa. Ja vielä pointtina, mustaa ei tule vieläkään
no ni tulihan sitä asia tietoja,kaikki muu täsmää minun autoon paitsi että rinkulat on 15" no kesälle tulee 17 tai peräti 18 ehkä...perhana näinköhän sität uli nytten ppd;lle asiaa kun aika hurjia nuo erot jo jos 10 sekunttia putoaa kiihtyvyys 60-120km/h mikä tuntuu tuolla minunkin traktorilla olemaan aika tiukka paikka...
tuo 0-100km/h kiihtyvyys vaan on aika jännä että kuitenkin ennen mennyt aika paljon pidempään mitä tehtaan ilmoittama,no onhan tuossa kyllä tehtaalta lähtiessä kilometrejäkin tullut ja voihan se olla että noilla 17";llakin on oma vaikutuksensa...
perhana meinaa vaan tuo välimatka vähän hirvittää...020202 sivujen mukaan 309km eli sitä saa lähteä aamulla ennen kissanpieremää ja jos laittamisessa menee jotain 8 tuntia ja sit vielä ajaa takas niin se on semmonen vuorokauden reissu...
Joo ja tuossa 0-100 ajassa on varmasti vaikutusta keppimiehelläkin, ei viitti ihan särkeä vanhusta. Ja imusarja oli jonninverran karstottunut, kyllähän sekin vaikuttaa. Osansa tuolla rengastuksellakin, luulisin.
Älä nice sitä välimatkaa pelkää, siitä tulee kuitenkin sellainen päivä mitä et kadu ikinä. Nyt tuntuu että pysyy muun liikenteen mukanakin jo..