Syöttöä lisää,300d

Katso myös W201.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29294
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yksi vaihtoehto on ottaa pumppu irti.
Ei sekään nyt ihan vasemmalla kädellä ohimennen onnistu mutta sittenpä on mukava ruuvata kun pumppu on käsissä.
wiimax.fi
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

dealer kirjoitti:Yksi vaihtoehto on ottaa pumppu irti.
Ei sekään nyt ihan vasemmalla kädellä ohimennen onnistu mutta sittenpä on mukava ruuvata kun pumppu on käsissä.
sekin kävi mielessä mutta enhän minä puu silmä huomannut että millä itse pumppu on kiinni ja että mitä kaikkea pitäis irrottaa...

kumpiko noista nyt sitten ois se nopeampi vaihtoehto jos kaikki menis ok?? ottaen huomioon että ei ole monttua/ajoramppeja...

ainiin ja paljonko muuten kannattaa syöttöjä säädellä,onko 2 kierrosta jo liikaa tuohon vapari nuhapumppuun??
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

no ni syöttöjen lisäyksestä tulikin tekemätön juttu...syöttö ruuvia ei ole vaan sen tilalla on joku ihmeen kiekko hässäkkä,onko se nyt se joku ELR vai mikä nyt olikaan...onko siis tuossa mitään tapaa nostaa syöttöjä?? autohan on siis vm -94 ahtamaton tuplatippanen...
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Mr_nice kirjoitti:...onko siis tuossa mitään tapaa nostaa syöttöjä?? autohan on siis vm -94 ahtamaton tuplatippanen...
On, tule käyhmään :pappa:
No Merc at the moment
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Paljon se tommonen liikkeessä säädättämässä käyttäminen sit suunnilleen kustantaa??
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Mr_nice kirjoitti:Paljon se tommonen liikkeessä säädättämässä käyttäminen sit suunnilleen kustantaa??
Ota vaan PP D rohkeasti yhteyttä. Ei hän purematta nielle.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

300 D farkku kirjoitti:
Mr_nice kirjoitti:Paljon se tommonen liikkeessä säädättämässä käyttäminen sit suunnilleen kustantaa??
Ota vaan PP D rohkeasti yhteyttä. Ei hän purematta nielle.
no joo kaipa sitä pitäis uskaltoo...

mutta ensin pitää kyllä vielä udella että onko kellään mitään hajua toimisko että jos laittais lambdan (onko näissä edes semmosta) johdon väliin potenttio metrin ja sillä tavalla huijais että kone olis muka liian laihalla?? yks kaveri vaan puhu että tollein oli joku jotain olikohan nyt foordin syötönohjausta huijannut,että siis eihän meillä ole hajua käviskö tuo sama mersuun...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Tuota noin.
Diesel on aina liian laihalla, mekaaninen pumppu.
Syötön säätö on näissä Om 601-617 koneissa helppoa, syöttöjen tasaus taas vaatii asiantuntijan (PPD).
Itsekin saa säädettyä jos vain uskaltaa.
Maksimikierrosten lisääminen nostaa syöttöjä keskikierroksilta ylöspäin. Pelkkä vetävien kierrosten lisääminen parantaa kulkua.
Ohjeita löytyy tästäkin kirjoituksesta kuvien kanssa. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Sami R kirjoitti:^Tuota noin.
Diesel on aina liian laihalla, mekaaninen pumppu.
Syötön säätö on näissä Om 601-617 koneissa helppoa, syöttöjen tasaus taas vaatii asiantuntijan (PPD).
Itsekin saa säädettyä jos vain uskaltaa.
Maksimikierrosten lisääminen nostaa syöttöjä keskikierroksilta ylöspäin. Pelkkä vetävien kierrosten lisääminen parantaa kulkua.
Ohjeita löytyy tästäkin kirjoituksesta kuvien kanssa. :wink:
jep jep,no kyllähän mulla oli pumppu auki ja luulin että ois helppo homma mutta kun olikin kansi saatu vihdoin ja viimein 4 tunnin purkamisen jälkeen auki niin selvis että tuo pumppu on jo sillä jollain ELR-järjestelmällä joten ei siellä mitään syöttö ruuvia löytynytkään vaan oli vaan niitä ihmeen kiekkoja enkä äkkiseltään mistään löytänyt että miten tuossa sit syöttöä sain muka nostettua...maksimi kierroksia säädin sillein että se "pultti" on melkein sen lukitus mutterin tasalla,vaikutus todella minimaalinen mielestäni...

ja tosiaan nyt kun sain sen 4 tunnin purun + 3 tunnin kasauksen (joo purku oli osittain pimeellä yksin,kasauksessa kaveri apuna) jälkeen auton vielä pyörimään niin ei kyllä innostais purkaa ihan heti uusiks,niin sillä just tuota lambdan kautta huijaus juttua kyselin...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Minkä hel*vetin lambdan? Ei oo W124 Diisseli mersussa lambdaa, soppaa tulee sen mitä pumppu antaa.
Ei maha olla missään diiselissä? Ainahan ne menee ilmaylimäärällä.
Mie lähtisin nyt jo sinne PPD:lle... :wink:
Pro HVM
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Rässi66 kirjoitti:Minkä hel*vetin lambdan? Ei oo W124 Diisseli mersussa lambdaa, soppaa tulee sen mitä pumppu antaa.
Ei maha olla missään diiselissä? Ainahan ne menee ilmaylimäärällä.
Mie lähtisin nyt jo sinne PPD:lle... :wink:
jep jep juu,niin minä epäilinkin,muituiluahan tuo oli vaan kun kaveri vaan vihjas jotain semmosta että joku ois jotain tiiseli foortiva sillein viritelly...en tiedä,aika tiukka voi olla opiskelija pudjetille tuo PPD,pitää miettiä ja kysellä...

että melkein pitäis ehkä olla isompi motti jo ja mielummin föönillä kun liikkeessä lähtee käyttämään...
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Mr_nice kirjoitti:En tiedä,aika tiukka voi olla opiskelija pudjetille tuo PPD,pitää miettiä ja kysellä...
Seli seli, niin se olin minäkin opiskelija kun kävin. Pumpun säädön jälkeen on vaan säästynyt rahaa, nimittäin polttoainekuluissa.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
M3rsu 2ooD
Viestit: 6
Liittynyt: 18.7.2007 20:20
Paikkakunta: Pyhäjärvi

MB

Viesti Kirjoittaja M3rsu 2ooD »

Onko mersua valmistettua 300TD (ei farmarina) niin manuaali laatikolla ku ite oon semmosta ettiny, mut ei oo löytynyt ku automaatti laatikolla :cry: Ja ne automaatti laatikot eivät kuulema kestä? :idea:
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Re: MB

Viesti Kirjoittaja jiipee »

M3rsu 2ooD kirjoitti:Onko mersua valmistettua 300TD (ei farmarina) niin manuaali laatikolla ku ite oon semmosta ettiny, mut ei oo löytynyt ku automaatti laatikolla :cry: Ja ne automaatti laatikot eivät kuulema kestä? :idea:
300TD on vapari farmari, 300tdt on turpodieseli farmari, eli vissiin tarkoitat 300D turpodieseli sedania. Kaikki 300 turpodieselikoneiset on automaatilla. Kyllähän ne nuo automaatitkin kestää, kun vaan välillä muistaa vaihtaa öljyt sineen lodjuun.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: MB

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

jiipee kirjoitti:Kaikki 300 turpodieselikoneiset on automaatilla.
Näin on. 250 turpodieselikoneista on saanut manuaalina.
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29294
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Erikoistilauksesta on kuulemma saanut 300dt:nkin manuaalina, käytännössä sellaista on toivotonta löytää.

Tekisi mieli sanoa että onneksi, niin passeli on tuo automaatti kuutosturpotiiselin jatkeeksi. 8)
wiimax.fi
Avatar
M3rsu 2ooD
Viestit: 6
Liittynyt: 18.7.2007 20:20
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja M3rsu 2ooD »

ok. Mut passaako vapari 300d vaihdelaatikko toho automaatin tilalle??:)
Kinke
Viestit: 29
Liittynyt: 10.10.2007 16:37
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kinke »

K.puska kirjoitti:Tuossa eilen tuli värkättyä pumpun kanssa ihan kyllästymiseen ja toivottumuuteen saakka :evil: .

kun netissä on ollut semmone kuva, misä on syöttöpumput (w123 ja w124) aukastu. No tähän kyseiseen kuvaan on kirjotettu yhen pultin kohalle että tyhjäkäynnin "raaka" säätö. Eli pumpun oikealla yläkulmassa kun takaapäin katotaan.
Tämän kyseisen säätäminen ei vaikuta yhtään mitään mihinkään :!: :!: :?:
Jos joku heittäs vinkin että mikä tässä hommassa on nyt niin että ei toimi tuo tyhjäkäynnin säätö.

Säädettiin tyhjäkäynti "kohilleen" tyhjäkäynnin voimaa määrittävällä pultilla. Ja tästähän ei taas mittää hyötyä ollu, kun ei voi liikkeele lähtiä ilman kaasun painamista :evil: :x Kun se on "tapissa" saakka..
...Nii ja mustaakaan ei vielä tuu kummemmin :x :cry:
Itsellä samankaltaisia ongelmia 250D:n kanssa. Eli kun syöttöä ruuvaa lisää niin tuo yläkulmassa oleva tyhjäkäynnin säätö ei vaikuta mitenkään. Mutta jos vakio syötöillä sitä kiristää niin myöskin nousee tyhjäkäynti. Missä vika ja mitä ruuvataan seuraavaksi??
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

eikö kellään ole mielessä miten tuota sähköhöysteillä varustettua pumpun reuhkaa sais säädettyä antamaan lisää soppaa?? siis noin kotikonstein...

vähän liian laiska tuo 200 vapari,kun ei saa edes konttia mustaks vaikka on valkonen auto... :cry:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mr_nice kirjoitti:eikö kellään ole mielessä miten tuota sähköhöysteillä varustettua pumpun reuhkaa sais säädettyä antamaan lisää soppaa?? siis noin kotikonstein...

vähän liian laiska tuo 200 vapari,kun ei saa edes konttia mustaks vaikka on valkonen auto... :cry:
Täh? Ei kai mersu ole koskaan tehnyt 200 vaparia sähköohjatulla pumpulla. 220d kyllä ja siihen paras lääke on nakata luukaksen pumpulla kuikkaa ja asentaa tilalle sopivasti ruuvattu mekaaninen boschin rivipumppu.

Lisätietoa :arrow: viewtopic.php?t=1895
I drive an Opel. What's your excuse?
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Melitos kirjoitti:
Mr_nice kirjoitti:eikö kellään ole mielessä miten tuota sähköhöysteillä varustettua pumpun reuhkaa sais säädettyä antamaan lisää soppaa?? siis noin kotikonstein...

vähän liian laiska tuo 200 vapari,kun ei saa edes konttia mustaks vaikka on valkonen auto... :cry:
Täh? Ei kai mersu ole koskaan tehnyt 200 vaparia sähköohjatulla pumpulla. 220d kyllä ja siihen paras lääke on nakata luukaksen pumpulla kuikkaa ja asentaa tilalle sopivasti ruuvattu mekaaninen boschin rivipumppu.

Lisätietoa :arrow: viewtopic.php?t=1895
kyllä tuossa räppänässä vaan on se joku mikä ihmeen ELR vai mikä onkaan niin sen takia ei ole koko syöttöruuvia missään näkyvissä siellä pumpun kannen alla...ja on muuten aika paskamainen purkaakkin siihen pisteeseen että uudestaan pääsis käsiks sinne kannen alle...

jos ainoa vaihtoehto on tosiaan lähteä viemään auto päälle 300 km päähän säädettäväks niin kait sitä pitää sinnitellä luumulla talvi ja vaihtaa keväällä auto,ehkä jopa johonkin föönilliseen rakkineeseen...
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mr_nice kirjoitti:
jos ainoa vaihtoehto on tosiaan lähteä viemään auto päälle 300 km päähän säädettäväks
PPD;llä on oikein joustava palvelu.Ite kävin arkipyhänä (matkaa tuli n.900 km. yhteensä :shock: ),aamulla kun viiden aikaan lähti,niin hyvissä ajoissa alkuillasta oli kotona :wink: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
anttari
Viestit: 165
Liittynyt: 31.10.2007 16:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja anttari »

Juu.PPD:llä tuli just käytyä.Eka kävin kyllä metsän puolella:D Loistavaa palvelua ja rykiä tuli niin paljon kun vaan pumpusta pystyy.Nimim.laatikko luistaa :lol: Ei luista loota enää. 3,5 kierrosta ruuvattiin myötäpäivää laatikkoa ja poistettiin samalla tarpeeton alasuojahässäkkä :lol:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Itsekin olen harkinnut tuota PPD:a, mutta ei ole ollut aikaa käväistä.
Lisäksi hiukan epäilyttää kajota tehtaan säätöihin. Jokin peruste
MB:lla varmasti on, miksi auto on säädetty tehtaalla heikoksi.

Unohdetaan tässä yhteydessä nyt suurimman tehon kasvattaminen
suurilla kierroksilla ja ajatellaan vain alhaisia kierroslukuja. Suurilla
kierroksilla ja tehoilla on vaikutusta osien kestävyyteen, joten
rajoitukset on helppo ymmärtää.

Eikös diesel toimi niin, että sitä ilmaa saa olla ylimääräistäkin ja
sen takia ei tarvita kaasuläppää. Kaasupoljin säätää, paljonko
polttoainetta ruiskutetaan poltettavaksi. Periaatteessa siis kaasupolijinta
enemmän painamalla saa enemmän ainetta menemään ja tehoa on
enemmän. Kannattaisiko pumpun sijasta siis säätää kaasuvivustoa
eikä pumppua, jos haluaa vain enemmän vääntöä pienellä kaasulla?

Vai mennäänkö siinä pumpun säädössä yli niin, että polttoainetta
saadaan ruiskutettua enemmän kuin mitä saataisiin vakiopumpulla
kaasu pohjassa (tietyllä kierrosluvulla, joka on alhainen)?
Silloin polttoainetta voisi tulla jopa niin paljon, että
ilma ei riitä sen polttamiseen, vaan osa jää palamatta ja auto
savuttaa. Savutuksen takia valmistaja ei sitten olisi valmiiksi säätänyt
ruiskutusta suurelle. Jos käyttäjä ja katsastaja hyväksyy lievän
savutuksen, niin lisää vääntöä saadaan säädöllä.

Pieni merkitys väännön kasvattamisella on myös eri sylinterien
välisen ruiskutuksen tasaamisella. Tällä ei ole nähdäkseni
merkitystä osakaasulla, ainoastaan kaasu pohjassa saadaan
suurin vääntö ja pienin savutus, kun kaikissa pytyissä on sama
määrä polttoainetta. Osakaasulla ilmaa on riittävästi ja ainostaan
pyttyihin ruiskutetun polttoaineen kokonaismäärällä on väliä
riippumatta jakaumasta sylinterien välillä.

Vaan jos säädöllä lisätään ruiskutusta ja osa polttoaineesta
jää palamatta ja muuttuu savuksi, mihin perustuu väite säädön avulla
pienentyneestä polttoaineen kulutuksesta? Eikö kulutus ole pienin, kun
kaikki polttoaine palaa kunnolla?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jarkko N kirjoitti:Itsekin olen harkinnut tuota PPD:a, mutta ei ole ollut aikaa käväistä.
Lisäksi hiukan epäilyttää kajota tehtaan säätöihin. Jokin peruste
MB:lla varmasti on, miksi auto on säädetty tehtaalla heikoksi.

Unohdetaan tässä yhteydessä nyt suurimman tehon kasvattaminen
suurilla kierroksilla ja ajatellaan vain alhaisia kierroslukuja. Suurilla
kierroksilla ja tehoilla on vaikutusta osien kestävyyteen, joten
rajoitukset on helppo ymmärtää.

Eikös diesel toimi niin, että sitä ilmaa saa olla ylimääräistäkin ja
sen takia ei tarvita kaasuläppää. Kaasupoljin säätää, paljonko
polttoainetta ruiskutetaan poltettavaksi. Periaatteessa siis kaasupolijinta
enemmän painamalla saa enemmän ainetta menemään ja tehoa on
enemmän. Kannattaisiko pumpun sijasta siis säätää kaasuvivustoa
eikä pumppua, jos haluaa vain enemmän vääntöä pienellä kaasulla?

Vai mennäänkö siinä pumpun säädössä yli niin, että polttoainetta
saadaan ruiskutettua enemmän kuin mitä saataisiin vakiopumpulla
kaasu pohjassa (tietyllä kierrosluvulla, joka on alhainen)?
Silloin polttoainetta voisi tulla jopa niin paljon, että
ilma ei riitä sen polttamiseen, vaan osa jää palamatta ja auto
savuttaa. Savutuksen takia valmistaja ei sitten olisi valmiiksi säätänyt
ruiskutusta suurelle. Jos käyttäjä ja katsastaja hyväksyy lievän
savutuksen, niin lisää vääntöä saadaan säädöllä.

Pieni merkitys väännön kasvattamisella on myös eri sylinterien
välisen ruiskutuksen tasaamisella. Tällä ei ole nähdäkseni
merkitystä osakaasulla, ainoastaan kaasu pohjassa saadaan
suurin vääntö ja pienin savutus, kun kaikissa pytyissä on sama
määrä polttoainetta. Osakaasulla ilmaa on riittävästi ja ainostaan
pyttyihin ruiskutetun polttoaineen kokonaismäärällä on väliä
riippumatta jakaumasta sylinterien välillä.

Vaan jos säädöllä lisätään ruiskutusta ja osa polttoaineesta
jää palamatta ja muuttuu savuksi, mihin perustuu väite säädön avulla
pienentyneestä polttoaineen kulutuksesta? Eikö kulutus ole pienin, kun
kaikki polttoaine palaa kunnolla?
Pumpusta ei tosiaan kaasuvivustoa säätämällä saa sen enempää löpöä ulos. Eli pumpun säätöihin pitää kajota, jotta se eri kierrosluvuilla syöttää enemmän polttoainetta.

Savutuksen saa katsastusta varten tarpeeksi alhaiseksi säätämällä alppiventtiilistä syöttöä pienemmälle :lol:

Jos kaasu on aina niin pohjassa, että auto savuttaa, niin ei varmasti kuluta vähempää kuin ennen :ope: Pienempi polttoaineen kulutus perustunee juurikin tasattuun sylinterien väliseen syöttöön (liekö vähäinen merkitys tällä) ja suurempaan vääntöön alhaisemmilla kierrosluvuilla. Jos sama määrä polttoainetta syötetään pienemmällä kierrosluvulla saman väännön aikaansaamiseksi, niin kulutuskin on pienempi. Tai jotain sinnepäin.. Pasi tai joku muu asiantuntija selittäköön tarkemmin :lol:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jos pumpusta ei tule enempää ainetta, kun painaa kaasua,
niin miksi auto sitten kiihdyttää?

Jos kaasuvivustoa säätää niin, että pumppu luulee polkimen
olevan syvemmällä kuin se onkaan, niin eikö pumppu syötä
enemmän ainetta (esim. 2000 rpm:lla)?

Miksi polttoainetta kuluisi osakaasulla vähemmän, kun syöttö on tasattu
sylinterien välillä, jos ilmaa kuitenkin riittää kaiken polttamiseen?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jarkko N kirjoitti:Jos pumpusta ei tule enempää ainetta, kun painaa kaasua,
niin miksi auto sitten kiihdyttää?
Siks, kun sieltä tulee kuitenkin tarpeeksi siihen kiihdyttämiseen :lol: Pumpusta tulee eri kaasupolkimen asennossa eri määrä ainetta. Toinen määrä riittää tasanopeuteen, toisella saadaan kiihtyvyyttä aikaiseksi. Säätämällä pumppua saadaan enemmän kiihtyvyyttä aikaiseksi :D
Jarkko N kirjoitti: Jos kaasuvivustoa säätää niin, että pumppu luulee polkimen
olevan syvemmällä kuin se onkaan, niin eikö pumppu syötä
enemmän ainetta (esim. 2000 rpm:lla)?
Kun ei sitä kaasuvivustoa saa säädettyä niin. Jos saisi, niin toki olisin omastanikin itse sen säätänyt, enkä vienyt Pasille ;) Jos poljin on jo täysin syvällä, niin ei auta kuin mennä pumpun sisälle ja säätää se pumpun sisäinen "poljin" suhteessa vielä syvemmälle :lol:
Jarkko N kirjoitti: Miksi polttoainetta kuluisi osakaasulla vähemmän, kun syöttö on tasattu
sylinterien välillä, jos ilmaa kuitenkin riittää kaiken polttamiseen?
Voisko liittyä jotenkin siihen, että epätasaisella syötöllä tulee ylimääräistä "aaltoliikettä" eri sylinterien välille, joka sitten aiheuttaa turhaa energiahukkaa. En tiedä :lol: Siksi pyysinkin jotakuta oikeasti tietävää selittämään meille tietämättömille :lol: Sen verran "tapahtui tosielämässä" -kertomuksia tästä on kuitenkin olemassa, että uskon pienentyneeseen kulutukseen :)
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

En oikeasti harkitse kaasupolkimen ruuvaamista, koska voihan
nilkkaa ojentaa syvemmälle. Yritän vain keksiä, millä perusteella
pumpun säätö toisi etua normaalissa ajossa. Jos pumpun säädöllä
saatu hyöty on lähinnä pään sisällä, niin taidan tyytyä nilkkaviritykseen.
Haluaisin ymmärtää hiukan enemmän tästä asiasta.

Asia on kokonaan toinen, kun mennään yli 4000 kierroksille, koska
silloin pumppu alkaa ruiskuttaa nuukemmin ja lopettaa homman
kokonaan, kun maksimikierrokset tulevat vastaan. Maksimitehoa
voi lisätä nostamalla kierrosrajaa. Siinä vaan tulee sitten jo
moottorin hengitys ja kestävyys vastaan.
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

No tosiasiahan on että tehtaiden säädöt ovat yleensä suoraan sanottuna perseestä,varsinkin uusissa turbo autoissa saadaan ohjelmia muuttamalla tehoa enemmän koneelta pihalle jopa pienemmällä kulutuksella...

tämähän perustuu tietääkseni juuri polttoaineen,nokan (nokkien) ja sytytyksen ajoittamiseen paremmin toisiinsa nähden...ja kun koneesta saadaan enemmän huipputehoa,saadaan yleensä enemmän tehoa myös huipputeho alueen ulkopuolelle jolloin perus käyttöä ajatellen esimerkiksi jos nyt joutuu nilkka suorana vetämään koko kiihdytyskaistan,saadaan puolikaasulla samalla matkalla kiihtymään samaan vauhtiin...ja kuten autokoulussa opetetaan että rivakka kiihdytys on taloudellinen saadaan se poljin lattiaan polkasemalla lyhyemmällä matkalla haluttu vauhti jolloin voidaan höllätä takaisin matka kaasulle...

sitä en sitten tiedä onko hyöty vaan korvien välissä.Jos kyseessä on 200D mikä on laiskapaska jo muutenkin,ja arvio on säädönjälkeen saada ehkä vähän enemmän voimoo kun 250D;ssä on vakiona niin tuleeko hyöty olemaan mitään havaittavaa todellisuudessa...

mutta jos puhutaan esimerkiksi 300TDT;stä niin uskon hyödyn olevan suuri,ainenkin mitän juttua olen lukenut niin taitaa sitä löylyä kiukaasta saada peruskäyttöön riittävästi... :lol:

tämä oli sitten täyttä mutuilua koko sonta että elkää välittäkö kirjoitusvirheistä/musitakaan asia virheistä...

Itseä kiinnostaisi myös käyttö ppd;llä ja kysymystäkin tuli läheteltyä mutta lähinnä sit on juuri tuo että auttaako tuossa 200D;n luumussa mitään se operaatio vai pitääkö alkaa harkitsemaan autonvaihtoa ennemmin...

itse olisin ehkä jossain vaiheessa valmis taas syöttöjä nostamaan omakätisesti jos joku osais vaan kertoa mitenkä tuohon -94 vuoden rottelon nykimisen estolla varustettuun pumppuun niitä vois kotikonstein nostaa... :?
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Pakko sanoa tähän väliin, että kyllä on selkeä ero 200D:llä ja 250D:llä. Sitä et voi kiistää. :lol:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”