Analyysi tulee (tieto)koneen huollon takia myöhässä, pahoittelut tästä (ja kirottu olkoon Tapiola).
Melitos olikin jo aika hyvin alustanut aiheen.
Hyvin kiikaroitu peli. 924 historian löytää netistä joten siihen en sen enempää kajoa. 944 tuli leveämpänä ja isomoottorisempana veljenä markkinoille 80-luvun alussa.
Alkupään mallit, etenkin talviautoina, vaikkakin edullisina, kannattaa skipata, ongelma on
sukulaisuus 924 kanssa, ilmanvaihto tai enempikin sen puute, referoin 924 omistajaa talviautoilusta
"syksyllä laitan lämmityksen täysille ja kevällä pois, siinä välissä palellaan koko talvi".
Vuosimallista 85,5 eteenpäin on autossa
uusi kojelauta joka toi tullessaan termostaatti ohjatun lämmönsäädön ja oikean ilmanvaihdon (tarvittaessa käy saunasta). Samalla vaihtuivat alatukivarret Golf I --> alumiinisiin (16€/kpl vs. n.1200€ pari) joihin onneksi saa korjaussarjan.
Vuosimallista 87 eteenpäin vaihtui alusta jonkin verran ja puhutaan "uudemmasta ET:stä" mikä Suomentuu parempaan vanne valikoimana, jota ei missään nimessä voi pitää laajana, ellei ole valmis sijoittamaan vanteisiin auton verran käteistä. Alkuperäiset vanteet on hyvä sijoitus. Jako on harvinainen 5x113.
Luotettavuudeltaan ja käytännöllisyydeltään auto on kelpo peli. Koneilla on hyvällä historialla ajettu ilman availuja 4-500tkm. Takapenkit kippaamalla mahtuu tavaraa kahden hengen viikon-parin reissua varten, ml. laskettelukamat. Istuinmukavuus on kerta istumalla Hki-Joensuu ilman rykimistä. Auto on tehty viihtymään matkanteossa kovillakin nopeuksilla (mm. pyyhkijässä 4 nopeutta). Takapenkki arvatenkin tarjoaa poikittain istuen kehnon tilan yhdelle humalaiselle ja tarpeen vaatiessa kahdelle Kännissä olevalle (tosin pihalta on lähteny 924S kyydissä 6 humalaista) tuskaisen verran tilaa. Muistaakseni takapenkille löytyy oma lastenistuimensa.
Osia saa edullisesti, vaatii vaan vähän kaivelua ja vaivaa, yhteensopivista osista on olemassa jonkin sortin lista joka kertoo vastaavuudet VW jne osista. Kytkin on kallis, osat muistaakseni 6-800€ luokkaa, teetettynä AC:lla (AutoCarrera) 1800€. Työssä joutuu pudottaa Transakselin ja perä/laatikon=paljon tunteja. Takalasin ovh AC:lla on 4k€
Ajettavuus on sitten oma lukunsa, paperilla auto ei vaikuta niin ihmeelliseltä tai nopealta. Liikennevaloista saattaa (on ollutkin) joku Volvon turbofarmari olla nopeampi, mutta jos valoista aukeaa mutkainen tie niin Volvo ei pitkään roiku puskurissa.
Autolla voi ajaa tutut mutkatiet kovaa, osaavan käsissä Todella kovaa ja homma ei missään vaiheessa tunnu räimimiseltä tai repimiseltä vaan meno on aikuisen sivistynyttä ja eleetöntä. Auto ja alusta tekee työt ja kuski nauttii. Vääntöä on sen verran ettei Hondamaista kiljuttamista tarvitse harrastaa, vaan senkun vaihtaa ajoissa ja polkee. Ajotuntuma on hyvä, ratti kertoo kumminpäin yliajettu kolikko oli ja perse minnepäin se lähti. Eli alusta toimii olematta kivireki, joustaa ja myötäilee, mutta silti ei tarvitse pelätä että kyljet raapis maata. Jarrut on ajantasalla ja pysäyttää auton sen kummemin itsestään numeroa tekemättä (jarrut onkin sitten Porsche maailman kulmakivi, pysähtyy taatusti). Porschen pitkät mallisarjojen iät teki autoista jatkuvien pienten parannuksien kohteita, eli uudempi=parempi.
Positiivisia puolia
+
Todella hyvä ajaa, helppo ja silti antaa itsestään joka kerta jotain uutta haastetta.
+ Vääntö ja kulutus (etenkin matkassa) vs. muut samankokoiset. 130-150 matkanopeus ja kulutus oli n.8l, kaupungissa 11l alkaen.
+ Galvanoitu kori
+ Kattoluukku (semiavo), avoautoilun hyvät puolet ilman niskasärkyjä
+ Jykevyys, näitä on mällätty, toinen kylki solmus ei vaikuta ehjän puolen toimintaan mitenkään.
+ Ergonomia ja penkit (etenkin sport penkit)
+ Urheiluauto, ei bulevardisportti.
+ Tankin koko, 85l, ei tarvitse jatkuvasti pysähdellä
Miinuspuolta ja tarkastettavia kohteita.
- Valot, vaatii releytyksen ja johdotuksen
- Oven kahvat, rasvaa
- Takakontin avaus sisältä, säätöä (toimii 1/25)
- Moottorin tukikumi, sisältää glygolia, kuluu ja vuotaa tyhjäksi. Koneen tulee käydä tyhjäkäyntiä värinöittä, koneessa on kaks tasapainotus akselia.
- Lohko alumiinia, sylinteriptket pinnoitettu Nicasil:illä. Ei porata, putkitus/pinnoitus.
- Bensaletkut pakosarjan päällä, tarkistettava/vaihdettava.
- Hihnat, 60tkm max. Ei tietoa vaihdosta, heti vaihtoon.
- Kattoluukun avausmekanismin muovirattaat.
- Kytkin, polkimen pitäis olla kevyt, kytkimen alkaessa olla loppu poljin muuttuu raskaammaksi. Tiedetään tapauksia joissa kytkinpoljinaseltema on revennyt tulipellistä.
- DME rele, kannattaa vaihtaa uudempaan versioon. Ohjaa bensansyöttöä ettei matka katkea.
- Nostaa lämpöjä hitaassa kaupunkiajossa. Ei väliä jos flekti ja termari toimii.
- Näkyvyys taakse, etenkin alkuperäisillä peileillä (paranee 968 peileillä)
- Urheiluauto, sisään ja ulosmeno hienoista urheilua.
- Tankin koko, 85l 98E, no onneks ei tarvii jatkuvasti tankata.
:Mallit:
924 Ok, mopo, audin kone porschen sisuskaluilla.
931 (924turbo) Old Skuul turbo, harvinaisempi, erikoisemmat osat vaatii etsimistä.
944 <-- 85.5 Hyvä alku, 24 periytyvät ongelmat konttorin puolella.
924S kakspuolikas Porschen oma kone 924 korissa.
944 --> 85.5 Paras valinta ekaks porscheks, edullinen lähestymiskulma ja vastinetta koko rahalle.
951 (944turbo) Aivan Omaa Luokkaansa, Porschen best kept secret. Vapari ja Turbo on
täysin eri autoja, potentiaalia todella pitkälle. Tehtaan insinööri teki töitä paljon saadakseen autosta mopomman ettei malli talloisi isoveli 911 varpaille.
Kallis pitää !
944S 2.5 16V enemmän kierroksia ja tehoa (193hp), vähempi vääntöä. 16v "kalleus"
mene suoraan 944 S2, kulkematta lähtöruudun kautta
944 2.7 Tekohengitys, väännökäs, ero 2.5 on 1hp
944 S2 Kolmelitrainen "isolohko" 211hp tarjoaa menoa ja meininkiä, erittäin hyvä korvike Turbolle. Vääntöä Todella mukavasti
968 (944 S3) "Täysin" uusi auto, joten uusi numero, VarioCam (vrt. VTec) tuo 3 tehopiikkiä ja vääntöjuhla jatkuu. 6 vaihteinen laatikko=kallis.