Auton ilmansuodatin saattaa tukkeutua.
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jossakin isossa jenkki-turbo-diesel-pick-up-4WD-paripyörä-kuormurissa oli konehuoneessa siinä putsarin kyljessä vastaava indikaattori, kuin pölynimurissa on pölypussin täyttymisestä ilmoittamassa.Melitos kirjoitti:Ei ole saksalainen ingenjööri osannut laskea suomessa ilmassa olevan pölyn määrää oikein. Sorateillä ajelu ja nastarenkaiden sekä hiekotuksen aiheuttama pöly kyllä tukkii suodattimen helposti. Milloinkahan keksivät autoihin varoitusvalon tuolle, työkoneissa ja traktoreissahan syttyy merkkivalo kun paine-ero ilmansuodattimen yli kasvaa tietyn rajan yli (eli suodatin ahdistaa ilman kulkua).
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
En minä näistä tiedä, mutta mielestäni cdi-väykystäkin löytyy ilmansuodattimen tukkeutumisen indikaattori. Olenko väärässä? Ja jos/kun olen niin onko niin että siihen indikaattoriin ei ole luottamista?Easy Rider kirjoitti:Jossakin isossa jenkki-turbo-diesel-pick-up-4WD-paripyörä-kuormurissa oli konehuoneessa siinä putsarin kyljessä vastaava indikaattori, kuin pölynimurissa on pölypussin täyttymisestä ilmoittamassa.Melitos kirjoitti:Ei ole saksalainen ingenjööri osannut laskea suomessa ilmassa olevan pölyn määrää oikein. Sorateillä ajelu ja nastarenkaiden sekä hiekotuksen aiheuttama pöly kyllä tukkii suodattimen helposti. Milloinkahan keksivät autoihin varoitusvalon tuolle, työkoneissa ja traktoreissahan syttyy merkkivalo kun paine-ero ilmansuodattimen yli kasvaa tietyn rajan yli (eli suodatin ahdistaa ilman kulkua).
Ööö, en ole kyllä huomannut mutta onhon noita cdi-väyryläisiä useita eri konetyyppejä ja vuosimalleja.Meissenkeri kirjoitti:
En minä näistä tiedä, mutta mielestäni cdi-väykystäkin löytyy ilmansuodattimen tukkeutumisen indikaattori. Olenko väärässä? Ja jos/kun olen niin onko niin että siihen indikaattoriin ei ole luottamista?
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Vitosta ainakin löytyy. Tosin mulla koko suodatinkoteloa ja putkea ei ole enään paikallaan kun vakio ilmansuodattimen ilmavirtaus ei riittänyt virityskäytössä. Turbon imuputki meni kurttuun. Nykyään imuputki on rosteria ja aem ilmansuodatin joka näyttää vaativan pesua vähintään 10tkm välein.Easy Rider kirjoitti:Jossakin isossa jenkki-turbo-diesel-pick-up-4WD-paripyörä-kuormurissa oli konehuoneessa siinä putsarin kyljessä vastaava indikaattori, kuin pölynimurissa on pölypussin täyttymisestä ilmoittamassa.Melitos kirjoitti:Ei ole saksalainen ingenjööri osannut laskea suomessa ilmassa olevan pölyn määrää oikein. Sorateillä ajelu ja nastarenkaiden sekä hiekotuksen aiheuttama pöly kyllä tukkii suodattimen helposti. Milloinkahan keksivät autoihin varoitusvalon tuolle, työkoneissa ja traktoreissahan syttyy merkkivalo kun paine-ero ilmansuodattimen yli kasvaa tietyn rajan yli (eli suodatin ahdistaa ilman kulkua).
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
On siinä ilmansuodatinkotelossa vähän samanlainen mittari kuin pölyimurissa. Pitänee joskus ottaa kuva siitä ja lukea ohjekirjasta että mitä sanovat.heikki5 kirjoitti:Ööö, en ole kyllä huomannut mutta onhon noita cdi-väyryläisiä useita eri konetyyppejä ja vuosimalleja.Meissenkeri kirjoitti:
En minä näistä tiedä, mutta mielestäni cdi-väykystäkin löytyy ilmansuodattimen tukkeutumisen indikaattori. Olenko väärässä? Ja jos/kun olen niin onko niin että siihen indikaattoriin ei ole luottamista?
Tässäpä erään kymmenen vuotta vanhan mersun moottorin ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin.
Auto ei tullut huoltoon vaan katsastustarkistukseen, huomasin ajaessani että sisälle ei tule yhtään, ei siis yhtään, ilmaa puhaltimella vaan isommalle laittaessa vain ääni kovenee.
Katsoin "raikkarin" kuntoa, ja kyllähän se umpitukossa oli.
Tuli sitten mieleen tarkistaa myös moottorin ilmansuodatin ennen pakokaasutestiä ja ehkä oli hyvä niin...
Tässä molemmat suodattimet:
Moottorin suodattimesta valahti sitä irrottaessa pari kourallista hiekkaa suodatinkoteloon.
Kokeilin tipauttaa sen lattialle noin metrin korkeudelta:
Auto ei tullut huoltoon vaan katsastustarkistukseen, huomasin ajaessani että sisälle ei tule yhtään, ei siis yhtään, ilmaa puhaltimella vaan isommalle laittaessa vain ääni kovenee.
Katsoin "raikkarin" kuntoa, ja kyllähän se umpitukossa oli.
Tuli sitten mieleen tarkistaa myös moottorin ilmansuodatin ennen pakokaasutestiä ja ehkä oli hyvä niin...
Tässä molemmat suodattimet:
Moottorin suodattimesta valahti sitä irrottaessa pari kourallista hiekkaa suodatinkoteloon.
Kokeilin tipauttaa sen lattialle noin metrin korkeudelta:
joviaalin kanssa samaa mieltä.. SiSSoS!
...ja nyt takaraivossa raksuttaa että mä oon vaihtanut sen ainakin kerran tässä parin vuoden sisällä.. ja eihän mulla oo noin likanen eihän.. ei se voi olla. kai. eli katsotaan mihin aikaan aamuyöstä mun on pakko mennä asiaa tarkistamaan kun ei saa nukahdettua ennen.
...ja nyt takaraivossa raksuttaa että mä oon vaihtanut sen ainakin kerran tässä parin vuoden sisällä.. ja eihän mulla oo noin likanen eihän.. ei se voi olla. kai. eli katsotaan mihin aikaan aamuyöstä mun on pakko mennä asiaa tarkistamaan kun ei saa nukahdettua ennen.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
ML:n ilmansuodatinta satuin toissapäivänä vilkasemaan kun on ollut nyt 30tkm ajan paikoillaan. (loppukesästä -12 vaihettu)
Oli niin hirveässä kunnossa että piti tänään hakea uus.
Miten hel#¤% se noin imee roskaa sisäänsä.. Talvella ei kuitenkaan kovin mikään pölise.
Ilmanotto on ilmeisesti todella huonossa paikassa noissa.
Oli niin hirveässä kunnossa että piti tänään hakea uus.
Miten hel#¤% se noin imee roskaa sisäänsä.. Talvella ei kuitenkaan kovin mikään pölise.
Ilmanotto on ilmeisesti todella huonossa paikassa noissa.
Täällä etelän teillä ei kyllä noin paljon hiekkaa saa ilmanputsariin varmaan vaikka 200tkm olisi sama suodatin. Mustaksi menee kyllä kaiken maailman ilmansaasteista ja siten tukkoon. Sen sijaan kilometri toisen auton hiekkapöly pilvessä lähellä ajaen sai aikanaan ilmanputsarin todella hiekkaan. Ajo-olosuhde vaikuttaa mielestäni paljon suodattimen vaihtoväliin. Oikeasti nyky autoon vaihdoin 50tkm ajettuna suodattimen eikä varmasti ollut yhtä likainen kuin 1km hiekkapilvessä ajettu suodatin aikanaan.
Jokunen ginipaukku piti ottaa, että tähän topikkiin voi kantaa ottaa, niin mykäksi kuvat veti Nummisten miehen....
Siis jos hommaa vähän miettii, Giniä vattassa on miettiminen helppoa, niin tuo ilmansuodattimen puhtaana pitäminen on vähintään yhtä tärkeetä, kuin öljyjen vaihtaminen ajallaan... Ellei jopa tärkeempää.
Öljy vissiin vielä jotenkin toimii, vaikka siitä iso osa olisi klimmppiintynyt jonnekin päin moottoria, kunhan ei kanavat tukkeennu, mutta hiekan palotilaan puhaltaminen ei kuullosta edes karstan poistomielessä kivalta.
No, eiköhän nuo kuvat ole sellaisista autoista, joiden huoltovastaava ei varsinaisesti ole automies
Meinaan vaan, että joilekin ei koneiden toiminta vaan aukene, tai yleistä välinpitämättömyyttä ei lääkitä oikein tai ei ollenkaan, tai sitten vaan kaikki eurot lasketaan jollain kierolla kaavalla.
Jotkut laskee kaikki euronsa niin anaalisti, että itse oikein hätkähtää. Siis semmoset jutut on tarkkaan laskettuna, jotka itselle on... vaikea keksiä edes tapaa ilmaista, ei merkityksettömiä, mutta sellaisia joille omassa kirjanpidossa ei ole edes saraketta.
Nojoo... se kiero laskutapa ei ota huomioon massiivisesti kasvanutt polttoaineenkulutusta...
Kaikille voi kyllä jotain tuon suuntaista tapahtua. Mun vito oli monta vuotta faijalla ajossa. Siitä loppui sisäpuhaltimen hiilet ja vaikka laitoin uuden puhaltimen, ei sisään tullut ollenkaan ilmaa. Suodatinhan siinä oli 14 vuodessa mennyt aika tukkoon. Vaikka jonkinlaisena tekniikan ihmisenä itseäni pidän, pääsi näin käymään.
Siis jos hommaa vähän miettii, Giniä vattassa on miettiminen helppoa, niin tuo ilmansuodattimen puhtaana pitäminen on vähintään yhtä tärkeetä, kuin öljyjen vaihtaminen ajallaan... Ellei jopa tärkeempää.
Öljy vissiin vielä jotenkin toimii, vaikka siitä iso osa olisi klimmppiintynyt jonnekin päin moottoria, kunhan ei kanavat tukkeennu, mutta hiekan palotilaan puhaltaminen ei kuullosta edes karstan poistomielessä kivalta.
No, eiköhän nuo kuvat ole sellaisista autoista, joiden huoltovastaava ei varsinaisesti ole automies
Meinaan vaan, että joilekin ei koneiden toiminta vaan aukene, tai yleistä välinpitämättömyyttä ei lääkitä oikein tai ei ollenkaan, tai sitten vaan kaikki eurot lasketaan jollain kierolla kaavalla.
Jotkut laskee kaikki euronsa niin anaalisti, että itse oikein hätkähtää. Siis semmoset jutut on tarkkaan laskettuna, jotka itselle on... vaikea keksiä edes tapaa ilmaista, ei merkityksettömiä, mutta sellaisia joille omassa kirjanpidossa ei ole edes saraketta.
Nojoo... se kiero laskutapa ei ota huomioon massiivisesti kasvanutt polttoaineenkulutusta...
Kaikille voi kyllä jotain tuon suuntaista tapahtua. Mun vito oli monta vuotta faijalla ajossa. Siitä loppui sisäpuhaltimen hiilet ja vaikka laitoin uuden puhaltimen, ei sisään tullut ollenkaan ilmaa. Suodatinhan siinä oli 14 vuodessa mennyt aika tukkoon. Vaikka jonkinlaisena tekniikan ihmisenä itseäni pidän, pääsi näin käymään.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Ei oo kauaakaan kun juttelin uudehkon B sarjalaisen (taksi) omistajan kanssa, jotta kuinka on yhteinen taival alkanut. Noin 20 tkm ajettuna oli moottorin vikavalo syttyny, ja ajankohdan vuoksi ko. yrittäjä oli päättäny ensitöikseen kurkata ilmansuodattimen kunnon.
Oli ollut kuulemma järkyttävän pölyinen, ja kopauttamalla muutamaan otteeseen lattiaan / pölistelemällä oli asentanu takaisin autoon, ja vikavalo pois ...
Tämä voi olla urbaania legendaakin, mutta kyllä nuo pk-seudunkin pölinät johonkin aina katoaa, osittain ilmansuodattimiin siis !
Oli ollut kuulemma järkyttävän pölyinen, ja kopauttamalla muutamaan otteeseen lattiaan / pölistelemällä oli asentanu takaisin autoon, ja vikavalo pois ...
Tämä voi olla urbaania legendaakin, mutta kyllä nuo pk-seudunkin pölinät johonkin aina katoaa, osittain ilmansuodattimiin siis !
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Eräs nelisatanen ässä käväisi huollossa, pikapikaa moottoriöljyt (10 litraa ) ja polttoainesuodatin.
"Onkos ilmanputsarit millon vaihettu ?"
"Sinähän ne toissakesänä vaihtelit isommassa huollossa"
"Jaajaa, paljokos sulla tulee kilometrejä vuoteen ?"
"Oiiisko ... kuutisenkymmentätuhatta..."
"Selevä, vilkastaan miltä ilmanputsarit näyttää"
Ja siltähän ne näytti:
"Onkos ilmanputsarit millon vaihettu ?"
"Sinähän ne toissakesänä vaihtelit isommassa huollossa"
"Jaajaa, paljokos sulla tulee kilometrejä vuoteen ?"
"Oiiisko ... kuutisenkymmentätuhatta..."
"Selevä, vilkastaan miltä ilmanputsarit näyttää"
Ja siltähän ne näytti:
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Samalla linjalla määkin olen ja muutkin OM 642laineracing kirjoitti:Nää v6 cdit eli yleisin w211 mallit tuntuvat imevän tosi nopeasti ilmansuodattimet huonoon kuntoon. Keulan malli sillain että imee kaikki puitten lehdet ym sinne??
Melkein joka öljynvaihdossa ois syytä ne vaihtaa..
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Ärrässä olikans 30tkm ajetut putsarit jo aika valmiit. Ei likikään niin pahat kuin monesti kohtaa, mutta ihan tarpeeksi. Aattelin viritellä keulaan jokku kärpäsverkot kesäksi kun ne on yleisesti aian täynnä isoja perhosia, sudenkorentoja ja muita isoja öppisiä + lehtiä heinää ym sellaista mitä muissa moottorityypeissä ei tapaa.
Talveksi taidan nyppiä imuputken pätkät pois että saa vetää ilmansa konehuoneesta eikä lumipöllyä tieltä. Vähän niinku vanhan corolla ilmaputsarin kesä ja talviasento
Talveksi taidan nyppiä imuputken pätkät pois että saa vetää ilmansa konehuoneesta eikä lumipöllyä tieltä. Vähän niinku vanhan corolla ilmaputsarin kesä ja talviasento
W211 OM642, suodattimilla (toinen kuvassa) ajettu hieman yli 20tkm / 10 kuukautta. Ei ole liioittelua vaihtaa näihin ilmansuodattimet vähintään kerran vuodessa, ja useammin jos kilometrejä tulee paljon.
Sitten tämä "joskus vejot hukasa" - W202 cdi
Ilmamassamittari oli likaantunut, miksikähän...
Sitten tämä "joskus vejot hukasa" - W202 cdi
Ilmamassamittari oli likaantunut, miksikähän...
wiimax.fi
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Mitenkäs nuo bensa kompurat? Meillä oli tuon uudemman C180 kompuran ilmanputsari järkyttävän näkönen, kun ekan kerran vaihdoin sen. Huoltokirjan mukaan sillä oli ilmeisesti ajettu noin 30tkm.
Onneksi satuin huomaamaan asian muuten autoon tutustuessani, sillä liike, josta auton ostin, väitti huoltaneensa auton juuri. Huollosta oli leimat huoltovihossa ja huoltoväli-ilmaisin oli nollattu. Molemmat putsarit ja öljyt piti olla vaihdettu mutta öljytkin oli sellaista tervaa, että vähintään huoltoväli oli niillä ajettu. Kaikkein illahduttavin episodi oli kun menin liikkeeseen kyselemään asiasta. Mulla oli ne paskaset suodattimet mukana malliksi ja pyysin, että hyvittäisivät mulle sen 100€ minkä moottoriöljyt ja uudet suodattimet makso kun auton kerta piti olla huollettu. Myyjä vaan jankkasi, että kyllä se on huollettu ja suuttu mulle lopulta, kun en suostunu sitä hyväksymään.
Onneksi satuin huomaamaan asian muuten autoon tutustuessani, sillä liike, josta auton ostin, väitti huoltaneensa auton juuri. Huollosta oli leimat huoltovihossa ja huoltoväli-ilmaisin oli nollattu. Molemmat putsarit ja öljyt piti olla vaihdettu mutta öljytkin oli sellaista tervaa, että vähintään huoltoväli oli niillä ajettu. Kaikkein illahduttavin episodi oli kun menin liikkeeseen kyselemään asiasta. Mulla oli ne paskaset suodattimet mukana malliksi ja pyysin, että hyvittäisivät mulle sen 100€ minkä moottoriöljyt ja uudet suodattimet makso kun auton kerta piti olla huollettu. Myyjä vaan jankkasi, että kyllä se on huollettu ja suuttu mulle lopulta, kun en suostunu sitä hyväksymään.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Imuilmanoton paikalla lienee iso vaikutus. Pösöön en ole jaksanut moottorin ilmasuodatinta vaihtaa kahdeksaan vuoteen, mutta viime syksynä tuli sitten suodatin vaihdettua. Odotin tietysti jotain aivan kauheaa, josta voisin vaikuttavan kuvan tähän topikkiin ottaa, mutta eipäs mitä. Suodatin oli vain hieman pölyinen. Koitin sitä kopistella, muttei siitä mitään oikein irronnut, joten jäi se kuvakin ottamatta kun niin pettynyt olin
Pösö on 307 ja siinä 1.6 litranen bensakone. Eihän sillä suodattimella ollut kuin vajaa 120 000 ajettu.
Ennen ilmansuodatinta on ilmakanavassa jonkinlainen resonaattori ja ainakin vedenerotin, ilma kun kulkee sellaisen S-mallisen reitin. Liekö tälläkin jotain vaikutusta asiaan.
Hiekkatietäkin sillä joutuu ajamaan, jos kotoa pois haluaa.
Pösö on 307 ja siinä 1.6 litranen bensakone. Eihän sillä suodattimella ollut kuin vajaa 120 000 ajettu.
Ennen ilmansuodatinta on ilmakanavassa jonkinlainen resonaattori ja ainakin vedenerotin, ilma kun kulkee sellaisen S-mallisen reitin. Liekö tälläkin jotain vaikutusta asiaan.
Hiekkatietäkin sillä joutuu ajamaan, jos kotoa pois haluaa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Mutta tärkeinhän sentään oli tehty... leimattu huoltokirjaVäsynyt Mies kirjoitti:Mitenkäs nuo bensa kompurat? Meillä oli tuon uudemman C180 kompuran ilmanputsari järkyttävän näkönen, kun ekan kerran vaihdoin sen. Huoltokirjan mukaan sillä oli ilmeisesti ajettu noin 30tkm.
Onneksi satuin huomaamaan asian muuten autoon tutustuessani, sillä liike, josta auton ostin, väitti huoltaneensa auton juuri. Huollosta oli leimat huoltovihossa ja huoltoväli-ilmaisin oli nollattu. Molemmat putsarit ja öljyt piti olla vaihdettu mutta öljytkin oli sellaista tervaa, että vähintään huoltoväli oli niillä ajettu. Kaikkein illahduttavin episodi oli kun menin liikkeeseen kyselemään asiasta. Mulla oli ne paskaset suodattimet mukana malliksi ja pyysin, että hyvittäisivät mulle sen 100€ minkä moottoriöljyt ja uudet suodattimet makso kun auton kerta piti olla huollettu. Myyjä vaan jankkasi, että kyllä se on huollettu ja suuttu mulle lopulta, kun en suostunu sitä hyväksymään.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
W211 om642:ssa sutarit on tosiaan vaihdettava joka huollossa. Aina on kotelot täynnä ampiaisia, sudenkorentoja ja muita otuksia. Viimeksi ostin tarjouksesta kolme settiä suodattimia. Nyt pitäisi taas tilata muutama suodatinpari.
Aiemmissa w211 220cdi:ssä ja W201 2.6:ssa pääsi n. 40tkm ennen putsarin vaihtoa vaikka ilmanotto on ihan samassa kohdassa kuin v6:ssakin...
Aiemmissa w211 220cdi:ssä ja W201 2.6:ssa pääsi n. 40tkm ennen putsarin vaihtoa vaikka ilmanotto on ihan samassa kohdassa kuin v6:ssakin...
V**** S60 Bi-fuel -07
W460 300GD -81
W460 300GD -81