Onko kellään ollu tämmöistä nykimisoiretta 2.3:sessa?
Onko kellään ollu tämmöistä nykimisoiretta 2.3:sessa?
Eli tämmöinen nykiminen vaivaa, että tasakaasulla ja kaasua painettaessa nykii ja hyytyy tosi pahasti, mutta kun kaasun painat pohjaan niin sitten kyllä kiihtyy ongelmitta. Tulpanjohdot ja pyörijä uudet, huomenna vaihdan jakajan kannen ja tulpat. Mutta niistä nyt tuskin on apua, niistä vaan aina pitää aloittaa oli vika mitä tahansa Auto siis 190E 2.3 8-venttiilinen vm 87.
Otin ruiskusta pari kuvaa, voisiko joku vähän selvittää mitä nuo numerolla merkityt osat ovat? Tuosta numero 1:desta puuttui alipaineletku joka tulee tuohon vasemmalle, laitoin sen kiinni niin pelasi kyllä hetken aikaa mutta nyt tuntuu taas välillä nyhtävän
Voisko vika olla semmonen että joku suutin tai useampi ois tukkonen?
Voisko vika olla semmonen että joku suutin tai useampi ois tukkonen?
Viimeksi muokannut Kinnunen, 25.11.2007 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu tutun näköisiä osia
Osa nro 1 = bensapaineen(tasaaja), eli kun kone on käynnissä se pitää bensan paineen tasaisena ja kun moottori sammutettaan se sulkeutuu ja estä ä bensan valumisen tankkiin (eli pitää bensapaineen yllä myös sammutettuna) Osa toimii siis alipaineella ja siellä on sisällä kalvo joka liikkuu alipaineen tahdissa.
Osa nro 2 = kylmäkäynnistysventtiili, suihkuttaa ylimääräistä polttoainetta käynnistettäessä moottoria -> helpompi käynnistys ja tasaisempi tyhjäkäynti kylmällä koneella
Osa nro 3 = tyhjäkäyntiventtiili (tyhjäkäyntisäädin, ei virallista nimeä kait ), eli säätelee tyhjäkäyntiä kylmällä koneella suuremmaksi ja laskee sitten automaattisesti kierroksia kun kone lämpiää. Tämä osa likaantuu käytössä ja pitäisi putsata esim. liottamalla bensassa.
En osaa nyt suoraan heittää mikä voisi olla vikana, noista osista veikkaisin tuota nro 1:stä, joka on kait ainoa mikä noista vaikuttaa ajossa, muut siis pelkässä tyhjäkäynnissä
Tutkippas nyt kun sinulla on se ruisku siinä irti niin kaikki kumiosat ja letkut (erityisesti sen ruiskun alaosan kumikaukalo), missään ei saisi olla vuotoja sillä muuten ruisku menee täysin sekaisin. Myös alipaineen letkut katso tarkasti! Ainiin ja bensapumpun paine olisi hyvä saada selville eli tuleeko polttoainetta riittävästi..
Osa nro 1 = bensapaineen(tasaaja), eli kun kone on käynnissä se pitää bensan paineen tasaisena ja kun moottori sammutettaan se sulkeutuu ja estä ä bensan valumisen tankkiin (eli pitää bensapaineen yllä myös sammutettuna) Osa toimii siis alipaineella ja siellä on sisällä kalvo joka liikkuu alipaineen tahdissa.
Osa nro 2 = kylmäkäynnistysventtiili, suihkuttaa ylimääräistä polttoainetta käynnistettäessä moottoria -> helpompi käynnistys ja tasaisempi tyhjäkäynti kylmällä koneella
Osa nro 3 = tyhjäkäyntiventtiili (tyhjäkäyntisäädin, ei virallista nimeä kait ), eli säätelee tyhjäkäyntiä kylmällä koneella suuremmaksi ja laskee sitten automaattisesti kierroksia kun kone lämpiää. Tämä osa likaantuu käytössä ja pitäisi putsata esim. liottamalla bensassa.
En osaa nyt suoraan heittää mikä voisi olla vikana, noista osista veikkaisin tuota nro 1:stä, joka on kait ainoa mikä noista vaikuttaa ajossa, muut siis pelkässä tyhjäkäynnissä
Tutkippas nyt kun sinulla on se ruisku siinä irti niin kaikki kumiosat ja letkut (erityisesti sen ruiskun alaosan kumikaukalo), missään ei saisi olla vuotoja sillä muuten ruisku menee täysin sekaisin. Myös alipaineen letkut katso tarkasti! Ainiin ja bensapumpun paine olisi hyvä saada selville eli tuleeko polttoainetta riittävästi..
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Kiitoksia tiedoista Swataialle!
Tuo kuvan ruisku ei ole sama mikä on autossa paikallaan, tuo on ylimääräiseksi jäänyt varaosaruisku.
Vika on todellakin sellainen, että välillä nyhtää ja välillä ei. Eilen aamupäivästä se nyhti, illalla toimi normaalisti. Samoin tänään ajelin n. 200 km:n reissun, viimeisen 15 km:n aikana nykiminen alkoi. Ei oo mukava ku joutuu kaasu pohjassa ajelemaan . Johonkin alipainevuotoon voisi ehkä liittyä se, että economy-mittari on aika hervoton, se on suurimman osan ajasta punaisella/täysin tapissa, vaikka koneeseen ei suurta kuormitusta kohdistu. Samoin tyhjäkäynnillä se ei mene "nollille", vaan jää roikkumaan.
Tuo kuvan ruisku ei ole sama mikä on autossa paikallaan, tuo on ylimääräiseksi jäänyt varaosaruisku.
Vika on todellakin sellainen, että välillä nyhtää ja välillä ei. Eilen aamupäivästä se nyhti, illalla toimi normaalisti. Samoin tänään ajelin n. 200 km:n reissun, viimeisen 15 km:n aikana nykiminen alkoi. Ei oo mukava ku joutuu kaasu pohjassa ajelemaan . Johonkin alipainevuotoon voisi ehkä liittyä se, että economy-mittari on aika hervoton, se on suurimman osan ajasta punaisella/täysin tapissa, vaikka koneeseen ei suurta kuormitusta kohdistu. Samoin tyhjäkäynnillä se ei mene "nollille", vaan jää roikkumaan.
Toimiiko tyhjäkäynti kuitenki normaalisti?
Siitä kait se kannattaa lähteä niinku jo mainittiin että kattoo sen määränjakajan pohjassa olevan kumikaukalon ja kaukalon pohjasta tyhjäkäyntiventtiilille menevän letkun, että on ehjiä. Ne tyhjäkäyntiventtiilin yläpuolella olevat letkut pitää olla myös ehjiä ja vettiilin putkilähdössä olevan nuolen pitää osottaa ylöspäin (eli huohottimelta tulevaan letkuun päin), muuten tulee ongelmia.
Jos sulla jumittaa tuo tyhjäkäyntiventtiili auki, niin sillon se pienentää ilmamäärämittarin lautaselle tulevaa alipainetta ja seos laihenee. Voithan kokeilla irrottaa tuosta tyhjäkäyntiventtiilistä sähköjohdon sillon ku ongelmia ilmenee.
Minun käsityksen mukaan ECU ohjaa tyhjäkäyntiventtiiliä ainoastaan sillon ku kaasupoljinta ei paineta. Kaasuläpässä on täysin auki ja kiinni asennon tunnistus. Kaasuläpän kiinni-asennon ollessa päällä ECU ainakin tekee seuraavaa: lukitsee sytytysennakon, ottaa tyhjäkäyntiventtiilin käyttöön ja poistaa ilmamäärämittarin potentiometrin käytöstä.
Siitä kait se kannattaa lähteä niinku jo mainittiin että kattoo sen määränjakajan pohjassa olevan kumikaukalon ja kaukalon pohjasta tyhjäkäyntiventtiilille menevän letkun, että on ehjiä. Ne tyhjäkäyntiventtiilin yläpuolella olevat letkut pitää olla myös ehjiä ja vettiilin putkilähdössä olevan nuolen pitää osottaa ylöspäin (eli huohottimelta tulevaan letkuun päin), muuten tulee ongelmia.
Jos sulla jumittaa tuo tyhjäkäyntiventtiili auki, niin sillon se pienentää ilmamäärämittarin lautaselle tulevaa alipainetta ja seos laihenee. Voithan kokeilla irrottaa tuosta tyhjäkäyntiventtiilistä sähköjohdon sillon ku ongelmia ilmenee.
Minun käsityksen mukaan ECU ohjaa tyhjäkäyntiventtiiliä ainoastaan sillon ku kaasupoljinta ei paineta. Kaasuläpässä on täysin auki ja kiinni asennon tunnistus. Kaasuläpän kiinni-asennon ollessa päällä ECU ainakin tekee seuraavaa: lukitsee sytytysennakon, ottaa tyhjäkäyntiventtiilin käyttöön ja poistaa ilmamäärämittarin potentiometrin käytöstä.
Tuota potentiometriä se ei mielestäni ohita tyhjäkäynnillä, koska sen kunto vaikuttaa suoranaisesti auton tyhjäkäyntiin!Makia kirjoitti:Kaasuläpän kiinni-asennon ollessa päällä ECU ainakin tekee seuraavaa: lukitsee sytytysennakon, ottaa tyhjäkäyntiventtiilin käyttöön ja poistaa ilmamäärämittarin potentiometrin käytöstä.
Tuli mieleeni vielä yksi vikakohde mikä voisi vastata tuota sinun kuvaustasi. Tässä kuvassa: http://img61.imageshack.us/my.php?image=tokarx2.jpg
Osa nro. 3:n yläpuolella oleva musta mötikkä (fuel pressure control solenoid, eli varmaan savoksi bensapaineen solenoidi/säädin) säätelee ECU:n avulla suuttimien bensapainetta ja jos se ei toimi kunnolla (ehkä vain täyskaasulla) voisi oireet olla tuonlaiset.. ja jos kerta economymittarisi sekoilee myös viittaisi se vian olevan bensapuolella.
Mutta tosiaan tutki ensiksi alipainepuoli ja jos siellä ei näy vuotoja aletaan ihmetellä tuota polttoainepuolta. Asiathan ovat sinun osaltasi hyvin jos tuo varaosaruisku näemmä löytyy! Olisipa itselläkin
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Kuinkas paljon muuten lambdan toiminta vaikuttaa näissä mekaanisissa ruiskuissa? Huomasin tuossa eilen, että kaikki johdot on siitä irti. Lambdan päästä musta johto oli katkennut juurestaan niin ei sitten onnistunu että oisin laittanu sen toimintaan. Sähkösissä ruiskuissa lambdallahan on aika suuri merkitys toiminnan kannalta, mutta miten näissä ke-jeteissä? Meinaan vaan, että kannattaako 100 euroa alkaa maksamaan mokomasta? Auto on alunperin ollut katillinen, mutta se on näköjään otettu pois..
Itsellä (2.3 16v) on katti poistettu kun auto on jenkkituontia. Aina hyvin mennyt päästöistä läpi vaikka katin poistaja on jostain syystä katkaissut lamdan piuhat.Kinnunen kirjoitti:Kuinkas paljon muuten lambdan toiminta vaikuttaa näissä mekaanisissa ruiskuissa? Huomasin tuossa eilen, että kaikki johdot on siitä irti. Lambdan päästä musta johto oli katkennut juurestaan niin ei sitten onnistunu että oisin laittanu sen toimintaan. Sähkösissä ruiskuissa lambdallahan on aika suuri merkitys toiminnan kannalta, mutta miten näissä ke-jeteissä? Meinaan vaan, että kannattaako 100 euroa alkaa maksamaan mokomasta? Auto on alunperin ollut katillinen, mutta se on näköjään otettu pois..
OK. Liekköhän sitten toiminnallisesti suurta merkitystä tuolla että lambda on pois pelistä? Ainakin entisessä E36-bemarissa epäkuntoinen lambda aiheutti todella kovaa pensansyöntiä, tyhjäkäynnin soutamista ja tehottomuutta. Tosin siinähän oli kyllä sähköruisku joka vaatii lambdan toimiakseen oikein.Kinke kirjoitti:Itsellä (2.3 16v) on katti poistettu kun auto on jenkkituontia. Aina hyvin mennyt päästöistä läpi vaikka katin poistaja on jostain syystä katkaissut lamdan piuhat.
Sähköruiskuissahan tuo lamdan pelistä putoaminen aiheuttaa sen että auto heittää seokset varaohjelmalle. Eli käy rikkaalla. Itsellä menee nyt mursulla 9,5 l/100km eli kyllä se kulutukseen todennäköisesti vaikuttaa näissäkin. Tarkoitus olisi itselle se laittaa kiinni kunhan löytyy eculta tulevat piuhat jotka on nyitty tuolta pois. Hyvähän se kiinni olisi olla.Kinnunen kirjoitti:OK. Liekköhän sitten toiminnallisesti suurta merkitystä tuolla että lambda on pois pelistä? Ainakin entisessä E36-bemarissa epäkuntoinen lambda aiheutti todella kovaa pensansyöntiä, tyhjäkäynnin soutamista ja tehottomuutta. Tosin siinähän oli kyllä sähköruisku joka vaatii lambdan toimiakseen oikein.Kinke kirjoitti:Itsellä (2.3 16v) on katti poistettu kun auto on jenkkituontia. Aina hyvin mennyt päästöistä läpi vaikka katin poistaja on jostain syystä katkaissut lamdan piuhat.
Joku fiksumpi voisi kertoa että miten tämä näissä menee??
mulla on sama homma 2.3 8v -89 moottorissa mutta kun nykitys alkaa niin pysähdyin ja annoin auton käydä (huonosti pysy käynnissä) ja katoin niin joka pytyltä heittää kipinää tulppa ontelossa eli kipinä hyppii maahan ja tästä johtuu huono käynti kaikki virta osat uudet ( johdot virranjakajan kansi pyörittäjä) vaihdoin tulpat niin loppu vika joksikin aikaa ja taas alkoi tekemään samaa mutta harvemmin mitä yleensä onko tietoa mikä vialla?
Tulpanjohot lyö läpi... Ovat melko herkkiä murtumaan jos väärällä tavalla irrottelee, itekki opin vasta kolmannella kerralla et niitä ei passaa mennä käsin nykimään vaan ne pitää ottaa jollain nokkapihteillä siitä metalliosasta kiinnipitäen irti... Vaihappas vielä johot nii jos se sit loppus...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
joo pitää yrittää vielä eritulpilla ku ei mitkää ihan uudet tulpat mitä kokeillu oon .. mitä muuten pitäs tehä ku saa sahata aika kauan käyntiin aina joku 5 sek ja jos tekee et starttaa nopiaa vaik 2 peräkkäin 1 sek kerrallaa nii heti lähtee onko josai tyhjäkäynti moottoris tai josaki muusa vikaa ? :O
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 05.11.2007 13:07
Minulla on 2litrainen vm-88 tenava ja tekee just samaa mitä tuohon sahaamiseen tulee. Oletan että ECU ei osaa aina määritellä onko tarpeen ruikata kylmäkäynnistyssuuttimesta vai ei. Lämpöanturi ehkä? Laitoin kojelautaan napin jolla voin antaa manuaalisesti lisäruikkauksen. On ollut muutenkin hyvä näillä viimeaikaisilla pakkasilla.Kahila kirjoitti:joo pitää yrittää vielä eritulpilla ku ei mitkää ihan uudet tulpat mitä kokeillu oon .. mitä muuten pitäs tehä ku saa sahata aika kauan käyntiin aina joku 5 sek ja jos tekee et starttaa nopiaa vaik 2 peräkkäin 1 sek kerrallaa nii heti lähtee onko josai tyhjäkäynti moottoris tai josaki muusa vikaa ? :O
joo pittää vähä tutkia asiaa.. kyllä mulla aina kuitenki lähtee käyntii ihan sama mitkä pakkaset on : )nollajakari kirjoitti:Minulla on 2litrainen vm-88 tenava ja tekee just samaa mitä tuohon sahaamiseen tulee. Oletan että ECU ei osaa aina määritellä onko tarpeen ruikata kylmäkäynnistyssuuttimesta vai ei. Lämpöanturi ehkä? Laitoin kojelautaan napin jolla voin antaa manuaalisesti lisäruikkauksen. On ollut muutenkin hyvä näillä viimeaikaisilla pakkasilla.Kahila kirjoitti:joo pitää yrittää vielä eritulpilla ku ei mitkää ihan uudet tulpat mitä kokeillu oon .. mitä muuten pitäs tehä ku saa sahata aika kauan käyntiin aina joku 5 sek ja jos tekee et starttaa nopiaa vaik 2 peräkkäin 1 sek kerrallaa nii heti lähtee onko josai tyhjäkäynti moottoris tai josaki muusa vikaa ? :O
Mb 2.3 nykii
Löytykö tämän ketjun alottaja nykimiseen vikaa? Mulla mersu tekee samalla lailla :/ tasakaasulla ajaessa nykii niin pirusti mut kaasun painaa pohjaan niin toimii jotenkin.
Re: Mb 2.3 nykii
Yksinkertaisin selitys on ilmavuoto imusarjassa. Pieni vuoto ei vaikuta läppä auki. Mutta tämän varmaankin jo tiesitkin.Jonivaa kirjoitti:Löytykö tämän ketjun alottaja nykimiseen vikaa? Mulla mersu tekee samalla lailla :/ tasakaasulla ajaessa nykii niin pirusti mut kaasun painaa pohjaan niin toimii jotenkin.