vikakoodi perjantain pähkinäksi
vikakoodi perjantain pähkinäksi
tuonne toiselle voorumille laitoin ---> http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57091
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Vink = "Copy paste "
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Re: vikakoodi perjantain pähkinäksi
Joillakin on "bannit" ko.foorumille , joten kerrotko uudestaan mitä haluat tietää mersun ...Bomber4 kirjoitti:tuonne toiselle voorumille laitoin ---> http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57091
big jopo
tässä :)
Jaahas väykky 290 kertoo tälläistä vikakoodia kun tuntematon 4946 eikä saatu kuitattua! onko hajua mistä olis kyse?Oireet ovat tehoton ja ei kierrä kuin hädin tuskin 3000.Ilmamäärä mittari on ehjä! ilmamäärämittarin koodia aiheuttavat viat on tutkittu ja ei tod.näk. ole samoja vikoja. Veholle kaiketi mentävä maanantaina poikkeen.....Tässä pähkinää... kerron jos saadaan korjattua
Vikatilassa.
Tarkistappa sieltä ilmanputsarin kyljestä ne magneettivenat. Niiden johdotukset ja letkutukset. Samaten ahtopaine anturi kuskin puolelta. Letkun tulee imusarjan takapäästä.
Pakokaasunkierrätys toiminnassa? jos ei ole niin kokeileppa laittaa kierrätys käyttöön. Oma 290 tilttaa het kun tukkii kierrätyksen.
Tarkistappa sieltä ilmanputsarin kyljestä ne magneettivenat. Niiden johdotukset ja letkutukset. Samaten ahtopaine anturi kuskin puolelta. Letkun tulee imusarjan takapäästä.
Pakokaasunkierrätys toiminnassa? jos ei ole niin kokeileppa laittaa kierrätys käyttöön. Oma 290 tilttaa het kun tukkii kierrätyksen.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Koodista en osaa sanoa juurikaan mitään ja tuon ikäisen auton diagnostiikka on hiukan sinnepäin osastoa
Yleisiä vikoja ovat:
- paineenmuunnin viat; ahtopainesädin ja vastaava EGR:lle
- ahtopuolen kaikki kumiliitokset; esim. koneen yli menevän putken ja ja imusrjan välinen "letku"
Yksi 290 teetätti töitä oikein urakalla. Viimeinen vika oli ilmamäärämittari; sen viallisuutta esim. MB:n alkuperäinenkään testeri ei näytänyt
En niin kauheasti laskisi tuon "Vikakoodi > sen korjaus " varaan.
Edit.
Muistelisin tuon koodin olevan juurikin paineenmuunninta tarkoittava......
Yleisiä vikoja ovat:
- paineenmuunnin viat; ahtopainesädin ja vastaava EGR:lle
- ahtopuolen kaikki kumiliitokset; esim. koneen yli menevän putken ja ja imusrjan välinen "letku"
Yksi 290 teetätti töitä oikein urakalla. Viimeinen vika oli ilmamäärämittari; sen viallisuutta esim. MB:n alkuperäinenkään testeri ei näytänyt
En niin kauheasti laskisi tuon "Vikakoodi > sen korjaus " varaan.
Edit.
Muistelisin tuon koodin olevan juurikin paineenmuunninta tarkoittava......
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
egr ollut pois käytöstä pari vuotta ja en kyl ymmärrä miks auto nyt yht äkkiä keksis ton viaksi.... toki mahdollista tuokin. Mappia epäilen jostain syystä itekin,kuinkahan tuon toteaisi helpoiten,oisko jollain vaikka lainata ja ostan mahdollisesti jos mappi kaupan niin pois tietenkin,tarvii kysästä mitä mappi maksaa. vika tuli ihan normi ajossa joten tarkkaa vian tekohetkeä ei ole tiedossa,mutta koneen ääni on kummallisen hiljainen
Autossa tuskin mitään suurta mekaanista vikaa ei ole kun n.-5 asteen pakkasesta lähti kylmä käynnistyksellä yön seisottuaan ihan nätisti käymään ja käy muutenkin nätisti.Perskeles kun ei kerinny bosion suuttimista nauttia kun pari päivää kun lykkäs vikatilan päälle epäilin tuota mittaavaa suutinta jo vialliseksi, mutta ei se auto vissiin sitten lähtis ollenkaan käymään?.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
EGR:n voi kytkeä pois toiminnasta ilman, että koskee edes siihen EGR:n paineenmuuntimeen. Jos esim. se EGR:n paineenmunnin vuotaa ei toimi myöskään ahtopuolen painenmuunin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kumpi; auto vai EGR
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tuki se pakosarjalta EGR:lle menevä metallinen putki, umpiprikka väliin Jo vain toimii......siis autokin
Jostain syystä se alip. letkun tukkiminen EGR ventiililtä sekoittaa sen paineenmuuntimien alipainesysteemin; eli tulos on sama jos jompikumpi niistä olisi rikki
Jostain syystä se alip. letkun tukkiminen EGR ventiililtä sekoittaa sen paineenmuuntimien alipainesysteemin; eli tulos on sama jos jompikumpi niistä olisi rikki
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Poistin egr:n ohjaus letkusta tulpan ja ei mitään vaikutusta vikatila edelleen päällä eli tossahan on nyt siis omat hyvät ja huonot puolet tota umpiprikkaa olin jo suunnitellut toteuttaa tuohon väliputkeen,taidan laittaa sen prikan puoleen väliin putkea niin sen prikan alapuolelle vois tehdä pakopaine/pakolämpö mittaus liitännän.Jaahas huomenna ajettava taas vikatestiin eri paikkaan.Oli muuten aikas hintainen tuo ilmamäärä mittari (kl-ssä 390e) en tosin sitä vielä ostanut,pistin toiselle voorumille yhdelle nimimerkille yv:tä kun kauppas ilmamäärämittaria,taidan ostaa sen varoiksi talliin hyllyyn ainakin mikäli oma vielä on ehjä.Kiitoksia nyt kuitenkin vinkeistä vian suhteen.
Kerrataanpas vielä eli ajon jälkeen heti nappasin hukkaportin kellon ohjaus letkun irti ja sieltä kuului tsup.Siis toimiiko tuon letkun purkki? No sitten irroitin ne 2 purkkia autosta pois kokonaan eli sähköt irti,tukin hukkiksen letkun +egr:n letkun ja imaisin siitä alipaine letkun tulo (harmaa letku) letkusta(siis siitä purkin kannessa olevasta) niin jostain vuotaa koska joutuu kokoajan imemään,siis eihän sitä pitäisi tarvita imeä kun mistään ei pitäis tulla korvaavaa ilmaa,eikö niin?siis onko nyt niin että se toinen purkki vuotaisi sitten.Voikohan noita aukaista,tai siis taidan aukaista ja kurkata mitä ne on syönyt.yksi tuollainen purkki maksaa kl:ssä 111e.Alipaine tasaus toimii kun sihen mustan letkun sisään menoon purkkien pohjassa puhaltaa niin ilma virtaa hyvin ja puhdistin vielä tuon mustan letkun suodattimenkin varmuudeksi.Kysymys onko mulla nyt tuossa purkeissa vuoto josta johtuu tuo vikatilan pysyvä tila.
Dodii.Paineenmuuntimia tutkiessa selvisi että toinen vuosi solkenaan läpi ilmaa.Nyt se on uusittu mutta auto ei vieläkään luovuttanut ja on siis edelleen vikatilassa.Kierrätyksen metallinen putki tukittu umpiprikalla,ja muuten kaikki on normaalisti kiinni.Imusarja pesty.Ei kai tässä auta kun hakea uusi ilmamassa mittari(390e) vielä vaikka onhan se kallis kokeilu vain,mutta voihan se vika tietysti siinäkin olla.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Katoppa se imsarjalta ahtopainetunnistimelle menävä pikkuinen letku; onko imusarjan lähtö ja se letku auki ?
Onko pakoputkisto auki, ei ole katti tukossa ?
Onko pakoputkisto auki, ei ole katti tukossa ?
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Imusarjasta lähtevä letku painetunnistimelle on auki,mulla on samassa lähdössä toi ahto mittari ja se elää jonkun verran.Katti on poistettu jo vuosi sitten(ahdin vaihdettu 2 viikkoa sitten ja muutettu 3" dp).Voisko alipaine pumppu olla rikki kun en huomannut kokeilla auton käydessä siitä harmaasta letkusta että tekeekö ollenkaan alipainetta.Tai sitten mittaava suutin on rikki,vaikka reilu viikko sitten juuri bosiot vaihdettiin.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
En nyt muista miten ne paineenmuuntimet päästivät alipainetta tuuletukseen, tais mennä virta päällä kiinni....jos on kunnossa
Ja ne kaikki ahtoputket on kunnossa ?
Se ilmamäärämittari vika voi tosiaankin laittaa sen vikatilaan ja siloin ei ahdotkaan nouse. Yleensä ne nousee alussa kun lähtee ajelemaan ja sitten NAPS...ahtopuoli on nolla eli vikatila päällä.
Niijoo....vetäse sille turbon kellolle alipaineet suoraan ja kokeile pelittääkö sitten
Ja ne kaikki ahtoputket on kunnossa ?
Se ilmamäärämittari vika voi tosiaankin laittaa sen vikatilaan ja siloin ei ahdotkaan nouse. Yleensä ne nousee alussa kun lähtee ajelemaan ja sitten NAPS...ahtopuoli on nolla eli vikatila päällä.
Niijoo....vetäse sille turbon kellolle alipaineet suoraan ja kokeile pelittääkö sitten
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Mittaile ne sähkövenojen resistanssit. Jos kela on poikki niin varmaankin menee vikatilaan.
Oliko se vuotava venttiili pakokaasunkierrätykselle?
toinenhan ohjaa hukkaporttia. Hukkis menee alipaineella kiinni joten sinne on pakko vetää alipaine jos meinaa että se turbo jotain ahtaisi.
Suoralla alipaineella mulla ahtoi vakio turbolla 1.8 joten oleppa varovainen
Oliko se vuotava venttiili pakokaasunkierrätykselle?
toinenhan ohjaa hukkaporttia. Hukkis menee alipaineella kiinni joten sinne on pakko vetää alipaine jos meinaa että se turbo jotain ahtaisi.
Suoralla alipaineella mulla ahtoi vakio turbolla 1.8 joten oleppa varovainen
Vuotava purkki oli hukkaportin.Kävikö nyt kuitenkin niin että toi vuotava olisikin ehjä ja tuo "läpättävä"olisikin se rikkinäinen?nyt kuitenkin hukkaportilla on tuo uusi kiinni.kokeilen huomenna vielä vaihtaa tuon vuotavan ja läpättävän päikseen,ihan vain kokeilumielessä.Olettaen että tuo uusi purkki on ehjä ja siihen en enää koske.Yritän päästä huomenna mittauttamaan tuon yhden suuttimen siis sen mittaavan jos vaikka siinä olis vikaa.Täytyy yrittää myös raaskia ostaa uusi ilmamassamittari.Mitäs voisko kampiakselin asento tunnistin olla rikki tai viallinen ja mitä se vaikuttais viallisena tässä autossa,lähtiskö ehkä ollenkaan käymään?.Kaippa tuon joskus kuntoon saa
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Juu se tosiaan ahtaa alipainetta vasten eli se mitä on alipainetta, pitäs olla ahtojakin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Dodii.Suutin rikki ! Siis se mittaava.Kyllä pystyy mittaan yleismittarilla,siinä oli jotkut arvot en muista enää mut laitan toki tänne tiedon heti taas kun kysyn sen.En sitten taida noita muita virityksiä edes kokeilla.Kokeillaan tuo suutin nyt ensin.Onhan tää ollu vähän tällänen mersu tutuksi projekti
Oudommaksi menee! autoon ei ole tehty mitään muutoksia suutin mittauksen jälkeen.Hyvin nukutun yön jälkeen auto kiertää nyt hyvin loppuun asti ! Mutta ei ahda kuin 0,1bar?.Otin yleismittarin autoon mukaan ja seuraan mittarilla nyt aktiivisesti tuota yhtä suutinta niin sen arvot pitäis olla 80-120 ohmia.Mikä tuota autoa riivaa.Isoa cooleria odotellaan ja sittenhän joutuu kaikki ahtoletkut uusimaan.Voisko olla että tuo suutin toimisi sitten aina välillä ja kylmänä? En nyt oikein taas keksi mistä alkais pöyhiä ja mitä.