OM606, nost. naputus, öljynpainemit. seilaa

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

OM606, nost. naputus, öljynpainemit. seilaa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jutun uhri on tässä tapauksessa lankussa oleva 24-venttiilinen vaparidiesel.

Viimeisten kuukausien aikana venttiiliennostajien naputus on lisääntynyt ja muitakin lieveilmiöitä on ilmaantunut. Listaan alle moottorin käyttäytymisen ominaispiirteitä, ne kun vaihtelevat välillä hetkestä toiseen. Taustatietona vielä sen verran, että 1,5v sitten konetta hieman varusteltiin uudelleen, vaihtolistalle kuuluivat mm. jakoketju, alipainepumppu, suuttimen kärjet, hyrd. venttiilinnostajat, ja pumpun syöttöjä tasattiin ja säädettiin. Eli vika tuskin on nostajissa, vaan jossain ihan muualla. Mutta, ne nykyhetken ominaispiirteet...:

- kylmäkäynnistys ok, naputusta ei käytännössä esiinny; tai jos esiintyy, se on hyvin pientä
- mitä kuumempi kone (vaikkapa motarilla rullattu), sitä herkemmin naputusta ilmenee tyhjäkäynnillä (ja tietenkin koko kierrosalueella); naputuksen tahti tietenkin menee käsi kädessä kierrosluvun kanssa
- välillä tyhjäkäynnillä hyrrää niin kuin kissa, ilman mitään naputusta, siis kone normaalilämpöisenä
- tyhjäkäynnin kiekkamäärä vaihtelee kerrasta toiseen, ei kuitenkaan vaella kerralla (eli välillä (kuumana) tyhjäkäynti on 6501/s, toisena, 800 ja kolmantena jopa 900).
- öljynpainemittari ei aina toimii "loogisesti". Joskus kuumana tyhjäkäynnillä paineet ovat 1,5-2,0 pinnassa kuten normaalisti pitääkin, toisena kone kuumana tapissa 3:ssa ja tyhjäkäyntikierrokset ovat normaalia korkeammat, n. 700-800.
- yleisesti ottaen kuumaksi ajettuna, jos tyhjäkäynnin kierrokset ovat normaalit, myös öljynpainemittari toimii "normaalisti"; joskus taasen kuumalla koneella kiekat ovat 850-900 ja paineet tapissa (3).
- nesteitä (öljy, vesi) ei kulu eivätkä ne sekoitu
- moottori vetää normaalisti oli naputusta tai ei
- naputuksen kovuus vaihtelee laidasta laitaan; välillä naputtaa vain vähäsen, mutta toisena kuuluu kunnon kalkatus
- koneen lämmöt eivät seilaa
- silloin kun naputtaa/kalkattaa, ääntely pysyy vaikka kierroksia nostaisi
- koneella ajettu 343000

Oon lukenut foorumilta jos jonkinmoisia tarinoita kansipahveista. Jotkut ovat arvelleet, että kuumalla koneella öljynpaine falskaisi jostain (tjsp), mikä sitten aiheuttaisi nostajien ääntelyn.

Nyt kun potilas on esitelty, mikä mahtaisi olla diagnoosi? Kansipahvi? Olisiko pelkästään sen vaihto riittävä ilman muita operaatiota? Mieluusti tekisin tässä vaiheessa koneelle jotain, jos sillä pystyy estämään tulevaisuuden lisävahinkoja.
Viimeksi muokannut Andy, 03.11.2007 16:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tuosta en tiiä,mutta om 602 ja 603 kokemuksella vois sanoa,että em.moottoreissa kansipahvin vuoto.Vuotaa öljyurasta ykköspyttyyn=yläkerta ei saa riittävästi voitelua-nostajat naputtaa.
Tosin tyhjäkäynnillä öp-mittari noilla oireilla seilaa hieman,vaikka kierrokset pysyy samana.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

kilander kirjoitti:Tuosta en tiiä,mutta om 602 ja 603 kokemuksella vois sanoa,että em.moottoreissa kansipahvin vuoto.Vuotaa öljyurasta ykköspyttyyn=yläkerta ei saa riittävästi voitelua-nostajat naputtaa.
Tosin tyhjäkäynnillä öp-mittari noilla oireilla seilaa hieman,vaikka kierrokset pysyy samana.
Jos totta puhutaan, joskus öp-mittari seilaa tyhjäkäynnillä, ei kuitenkaan aina.

Jos kansipahvi vuotaa, korjautuuko homma pelkästään pahvin vaihdolla vai pitääkö samalla tehdä jotain muutakin?
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,silloin se vaikuttais että kansipahvi uusiksi,siivu pois kannesta koneistamolla,kun syöpymää siinä varmaan hieman jo on.
Nii ja nostajat toki uusiksi.Ajokilometreistä et maininnut,mutta veikkaisin että suunnilleen noilla selviää,toki samallahan voi vaihella muutakin.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

kilander kirjoitti:Nii ja nostajat toki uusiksi.Ajokilometreistä et maininnut,mutta veikkaisin että suunnilleen noilla selviää,toki samallahan voi vaihella muutakin.
Kilometrejä on tosiaan 343000. Nostimet on vaihdettu 1,5v sitten (n. 50-60000km sitten).
jmo2204
Viestit: 196
Liittynyt: 24.6.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

mitä tuolle ruiskupumpulle on tehty jos ei laakereita ole vaihdettu niin se vois syynä olla tuohon naputukseen kun mersun kone alkaa käymään tyhjäkäyntiä miten sattuu jos pumpun laakeri on huonossa hapessa Tuohon öljynpaineeseen se ei sanottavasti vaikau ainoastaa jos tyhjäkäyntikierrokset vaelrtaa niin silloin se paine nousee kuumanakin hieman . Vaikea on näkemättä mikä on vialla voi se kansipahvikin olla jos yläpää ei saa öljyä
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Vapari 606 moottorissa on normaali massa tiiviste ja oireet samat kuin esim 603:sessa . Uusi tiiviste on metalli tiiviste ja ongelmat on poissa. Mutta yleensä vaatii sen kannen oikaisun :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Garash
Viestit: 74
Liittynyt: 27.11.2011 19:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Garash »

Kysynpä tässä samassa topikissa omaa 606 turbon vikaa, vika melkein samanlainen, mutta kylmänä?
Eli kylmäkäynnistyksessä (alkoi pakkasilla). Ensimmäiset 10sekunttia saattaa käydä nätisti jonka jälkeen tuntuu 'rynkytystä' ja putkesta puskee mustaa, jonka jälkeen tasanen naputus alkaa. Kestoltaan se on noin 20sekunnin luokkaa ennen kun rauhottuu taas käymään hyvin.
Naputusta ei kuulu niin pitkän aikaa jos auto on lämmitetty piuhan päässä ennen lähtöä.
Kesäsin öljynä on käytetty 10w-60, jotka on nyt tämänkin talven ajan ollu sisällä(voisko johtua jäykistä öljyistä?).
Tai sitten voisko olla kaukaa haettua ja johtua pumpun säädöistä?
Joku aikasemmin itse säädelly pumppua, tietämättään mitä tehnyt.
Kone käy muutenkin vähän hytkyen ja heiluen, mutta tuo naputus alkanut pakkasten aikoihin.
Pumppuhan pitää joka tapauksessa käydä penkissä ajamassa läpi -> Onko mynällä jotkut omat arvot mitä ne on käyttäny, vai osaako se paikallinen dieselukko säätää pumpun penkissä kohdilleen mynän säädöistä huolimatta?

Tässä vielä videon tynkää tuosta naputuksesta, jos siitä jotain selkoo sais!
http://youtu.be/LIs87hvomxM
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Naputus vois olla ihan vaan joku vähän heikompi suutin tai vastaava jos kerran häipyy lämmetessä. Oma 606 vapari pitää vähä samankaltaista "naputtelua" kylmänä jonkun aikaa. Ääntä kuvaisi hyvin jos sanoisi että hakkaa pienellä vasaralla alasinta :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

näin videota katsomatta...

Jälkihehkun sammuessa käynti ei ole vielä kunnollista.
Eli sylinterit ei ole vielä lämmenneet.

Kokeeksi ennakkoa pari astetta lisää.
Suuttimien kunnon voisi myös tarkistaa.

Koneen hytkyminen sun muut viittaisi vähän väärään ennakkoon.
606turbossa on sähköohjattu pumppu joten tuskin sille on kukaan mitään tehnyt.
Myös savuaminen kylmänä viittaa myöhäiseen ennakkoon.

Ennakonsäätö tapahtuu kuitenkin vielä perinteisesti pumppua kääntämällä.

Talveksi kyllä suosittelisin vaihtamaan sinne notkeat öljyt.
0w40 tai 5w40 synteettiset.
Garash
Viestit: 74
Liittynyt: 27.11.2011 19:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Garash »

Mika.T kirjoitti:näin videota katsomatta...

Jälkihehkun sammuessa käynti ei ole vielä kunnollista.
Eli sylinterit ei ole vielä lämmenneet.

Kokeeksi ennakkoa pari astetta lisää.
Suuttimien kunnon voisi myös tarkistaa.

Koneen hytkyminen sun muut viittaisi vähän väärään ennakkoon.
606turbossa on sähköohjattu pumppu joten tuskin sille on kukaan mitään tehnyt.
Myös savuaminen kylmänä viittaa myöhäiseen ennakkoon.

Ennakonsäätö tapahtuu kuitenkin vielä perinteisesti pumppua kääntämällä.

Talveksi kyllä suosittelisin vaihtamaan sinne notkeat öljyt.
0w40 tai 5w40 synteettiset.
Pumpuksi vaihdettu 603:sen mekaaninen, tämä tekniikka siis nykyisin 124sessa. Ennakko on 17jykk.
Pitää ainaskin nuo öljyt vielä vaihtaa ja kattoo rauhottusko se käymään ihan nätisti.
Milläs lailla nuo suuttimien kunto kannattaa tarkastaa?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

17ast JYKK?

Oikea ennakko vakiopumpulle on 13JYKK
Ei ihme jos käy huonosti.
Garash
Viestit: 74
Liittynyt: 27.11.2011 19:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Garash »

Mika.T kirjoitti:17ast JYKK?

Oikea ennakko vakiopumpulle on 13JYKK
Ei ihme jos käy huonosti.
Joo 17, aikasemmin 25ast jykk. Vähä karkeemmaks muuttu käynti, enempää ei tainnut saada otettua pois ilman pumpun poisottamista. Tuli vaan mieleen, että onkohan toi 25astetta ollut sitten jo mynän ajoilta..Eikö mynälle ole kotisivuja olemassa, olis sieltä kysynyt ne arvot tuolle pumpulle kun veis penkkiin säädettäväks vai onko sillä suurta merkitystä jos vien pumpun tuohon lähimmälle korjaamolle jossa olis penkitysmahdollisuus vaikka onkin aikasemmin mynällä käynyt elementtien vaihdossa ja säädössä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”