Mersun lämpenemisteho
Mersun lämpenemisteho
Tuolta toiselta foorumilta sain kipinän kysästä asiaa myös täältä, eli miten teillä on riittänyt W210 Diesel mersuissa lämmitysteho kovilla pakkasilla? (mielenkiintoista olisi kuulla myös bensaversioiden lämmityskyky)
Meidän versiossa auto (320cdi -00) kyllä lämpenee, mutta todella hitaasti, vaikka autossa on Webasto. Toisin sanoen sisätilat lämpenee kunhan moottori on hilannut itsensä 60 asteeseen (n. 25min -20pakkasessa), mutta tätä ilmiötähän varten autossa on webasto? Siis sitä varten että myös sisatilat saisi nopeammin lämpimäksi ettei moottorin lämpenemistä tarvitsisi odottaa. Moottorin apulämmittimenä toimii käsitykseni mukaan myös sähkölämmitin.
Onko kysymyksessä siis alimitoitettu Webaston Suomen olosuhteisiin (auto saksan tuonti)?
Sitten toinen asia: kuulin että uudessa mersun dieselissä ei ole ollenkaan webastoa, pitääkö tämä paikkaansa? Jos pitää niin onko kysymyksessä jokin Hondan kaltainen ratkaisu ilmastoinnin kylmäaineen hyväksikäytöstä vai mistä on kysymys?
Meidän versiossa auto (320cdi -00) kyllä lämpenee, mutta todella hitaasti, vaikka autossa on Webasto. Toisin sanoen sisätilat lämpenee kunhan moottori on hilannut itsensä 60 asteeseen (n. 25min -20pakkasessa), mutta tätä ilmiötähän varten autossa on webasto? Siis sitä varten että myös sisatilat saisi nopeammin lämpimäksi ettei moottorin lämpenemistä tarvitsisi odottaa. Moottorin apulämmittimenä toimii käsitykseni mukaan myös sähkölämmitin.
Onko kysymyksessä siis alimitoitettu Webaston Suomen olosuhteisiin (auto saksan tuonti)?
Sitten toinen asia: kuulin että uudessa mersun dieselissä ei ole ollenkaan webastoa, pitääkö tämä paikkaansa? Jos pitää niin onko kysymyksessä jokin Hondan kaltainen ratkaisu ilmastoinnin kylmäaineen hyväksikäytöstä vai mistä on kysymys?
Jeps, termostaatti vaihettiin tuossa syksyllä ennen ilmojen kylmenemistä Veholla mahdollisimman isoon. Mutta tosiaan auton lämpeneminen 60 asteeseen kestää suhteellisen kauan, ja koska jostain syystä Webasto ei saa sisätiloja kunnolla lämmitettyä niin sisätilojen lämpenemiseen pitää oottaa moottoria matkaan.
Termostaattihan minun käsityksen mukaan ei nopeuta auton lämpenemistä vaan se määrittelee kuinka lämpimäksi kone saa mennä.
Termostaattihan minun käsityksen mukaan ei nopeuta auton lämpenemistä vaan se määrittelee kuinka lämpimäksi kone saa mennä.
Tuota auto lämpenee tuonne 65 asteen tienoille ja sen jälkeen sisälläkin kyllä lämpöä riittää. Sen korkeammalle ei lämpö nouse tässä kuten ei muissakaan autoissa ole noussut. (paitsi jos tyhjäkäyttää holtittomasti).
Se vaan kestää sinne 60 asteen tienoille nouseminen luvattoman kauan kun webaston puhku ei oikeen riitä sisätiloja lämmittelemään. Liekkö sitten suomi-mersuissa vakiona isompi Webasto?
Se vaan kestää sinne 60 asteen tienoille nouseminen luvattoman kauan kun webaston puhku ei oikeen riitä sisätiloja lämmittelemään. Liekkö sitten suomi-mersuissa vakiona isompi Webasto?
Paljon kiitoksia kommenteista, hyvä tietää että lämmöt kuuluu nousta tuossa mersussa 80 tienoille. Se on kyllä suhteellisen korkea kun ajattelee mitä muut autot ovat olleet (65-75), mutta paremminhuon nuo pellaa mitä lämpimämpiä ovat. Hyvä oli myös tietää että webaston tyyppi ei muutu oli sitten kyseessä suomi/saksa maahantuonti. Osaatteko muuten vielä sanoa että onko näissä webastoissa vesipumppua vai hoitaako moottori/lämpö vakiona nesteen liikuttamisen?
Lämmöt ei siis tosiaan mee sinne 80 asteeseen saakka vaikka auto on parikin tuntia liikenteessä joten pitänee alkaa sitä ihmettelemään.
Lämmöt ei siis tosiaan mee sinne 80 asteeseen saakka vaikka auto on parikin tuntia liikenteessä joten pitänee alkaa sitä ihmettelemään.
Terve!
Vilkaiseppas seuraavaa topikkia. Siinä on mukava läpileikkaus
käyntilämmöistä. Seassa myös CDI-koneita.
viewtopic.php?t=1619
Heikki
Vilkaiseppas seuraavaa topikkia. Siinä on mukava läpileikkaus
käyntilämmöistä. Seassa myös CDI-koneita.
viewtopic.php?t=1619
Heikki
Re: Mersun lämpenemisteho
Omaani vaihdoin termostaatin alkutalvesta ja lisäksi laitoin MB:n alkuperäisen mustaa muovilevyä olevan "pahvin" maskin taakse. Sen jälkeen on lämpöä riittänyt. Suuresta koneen massasta johtuen lämpenemisnopeus on kyllä pikkuautoihin ja bensakoneisiin verrattuna hitaampi. Webastoa ei ole (vanhemmassa olisi ollut vakiona, mutta halusin uudemman) mutta se sähkölämmitin löytyy. Matka-ajossa noin vajaalla 90 km/h nopeudella lämmöt nousi 89 asteeseen (tietokoneen mukaan) noin 15 km ajon jälkeen, kun pakkasta oli 28 astetta.Wsa kirjoitti: miten teillä on riittänyt W210 Diesel mersuissa lämmitysteho kovilla pakkasilla?
Meidän versiossa auto (320cdi -00) kyllä lämpenee, mutta todella hitaasti, vaikka autossa on Webasto. Toisin sanoen sisätilat lämpenee kunhan moottori on hilannut itsensä 60 asteeseen (n. 25min -20pakkasessa), mutta tätä ilmiötähän varten autossa on webasto? Moottorin apulämmittimenä toimii käsitykseni mukaan myös sähkölämmitin.
Lohkolämmitin on vähän vajaa tehoinen isoon koneeseen, mutta auttaa kyllä lämpöjen nousemisnopeuteen.
Eli olen tarjennut
MB S210 320 cdi Avantgarde
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
Termari meni vaihtoon, otti nokkiinsa kylmistä keleistä - kait.
Hiihtolomareissun aikoihin pohjoisessa oli yöllä -30 ...-35 pakkasta ja etelään ajelin ko. lämpötiloissa.
Pikkusen huolestuin kun lämmöt koneessa (290TD) laski hiljaksiin. Lasku pysähtyi tuohon 70 aseen vaiheille maantieajossa. Taajamassa 60 C webaston käydessä jatkuvasti.
Vaihdoin uuden termarin ja taas on n. 85 C mittarissa, taajamassa ja tiellä.
Johan tuo muistaakseni kolme vuotta toimikin kunnolla.
Hiihtolomareissun aikoihin pohjoisessa oli yöllä -30 ...-35 pakkasta ja etelään ajelin ko. lämpötiloissa.
Pikkusen huolestuin kun lämmöt koneessa (290TD) laski hiljaksiin. Lasku pysähtyi tuohon 70 aseen vaiheille maantieajossa. Taajamassa 60 C webaston käydessä jatkuvasti.
Vaihdoin uuden termarin ja taas on n. 85 C mittarissa, taajamassa ja tiellä.
Johan tuo muistaakseni kolme vuotta toimikin kunnolla.
. . .
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Mersun lämpenemisteho
Hyvästi on riittänyt lämpöä, eikä ole sen takia tarvinnut ajossa Webastoakaan pitää päällä.Wsa kirjoitti:....eli miten teillä on riittänyt W210 Diesel mersuissa lämmitysteho kovilla pakkasilla?
Vieläkin lämmöistä termarinvaihdon jälkeen.
Tieteellisen oikean käden kämmenmittauksen perusteella keskisuuttimista tuleva ilma tuntuu selvästi kuumemmalta (riisselissä) kun nyt termarinvaidon jälkeen koneen lämpömittari näyttää tasaisesti 85 C °.
Lämmöillä 75C° oli tuntu melkeinpä haalean puolella.
Lämpenemisnopeus on myös selvästi parantunut.
On se vaan kumma kun nykyään autot tehdään heikkommin kuin ennen.
Vanhoina hyvinä aikoina -66 WVkuplaankaan ei koskaan tarvinnut vaihtaa termaria .
Tieteellisen oikean käden kämmenmittauksen perusteella keskisuuttimista tuleva ilma tuntuu selvästi kuumemmalta (riisselissä) kun nyt termarinvaidon jälkeen koneen lämpömittari näyttää tasaisesti 85 C °.
Lämmöillä 75C° oli tuntu melkeinpä haalean puolella.
Lämpenemisnopeus on myös selvästi parantunut.
On se vaan kumma kun nykyään autot tehdään heikkommin kuin ennen.
Vanhoina hyvinä aikoina -66 WVkuplaankaan ei koskaan tarvinnut vaihtaa termaria .
. . .
Raitisilman suodatin
Kuulemma tuohon lämpenemisongelmaan auttaa myös kun vaihtaa talveksi aktiivihiilisuodattimen tilalle tavallisen paperisuodattimen.
Tuota, minkälainen se "sähkölämmitys" zydeemi on tässä minun väykyssä ( -01 200 cdi) kun ei ole sitä lipastoa. Nappulasta se käännetään päälle, mutta mitähän se aikuisten oikeasti tekee.dealer kirjoitti:Ainakin W210 200-220 CDi Webaston kellosarjassa tulee mukana vesipumppu, eli sitä ei ole webastossa itsessään alunperin.
Näin lienee myös 320 CDi laita.
-hanski-
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Laitoin väyryseen automaattisen lisälämmittimen. Nyt tarkeni tänä talvena ajaa yli 30-asteen pakkasella ilman hanskoja. Hintaa tuli muutama kymmenen euroa ja aikaa meni 10 minuuttia.
Sanoivat tarvikeliikkeessä että tuo asennetaan maskin ulkopuolelle. Minusta se on siistimmän näköinen kun asentaa maskin taakse, ja niin teinkin.
Ulkonäkö ei juurikaan kärsinyt.
Sanoivat tarvikeliikkeessä että tuo asennetaan maskin ulkopuolelle. Minusta se on siistimmän näköinen kun asentaa maskin taakse, ja niin teinkin.
Ulkonäkö ei juurikaan kärsinyt.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Vaihtovathan ne molemat termostaati (tuskin...)Wsa kirjoitti:Jeps, termostaatti vaihettiin tuossa syksyllä ennen ilmojen kylmenemistä Veholla mahdollisimman isoon. Mutta tosiaan auton lämpeneminen 60 asteeseen kestää suhteellisen kauan, ja koska jostain syystä Webasto ei saa sisätiloja kunnolla lämmitettyä niin sisätilojen lämpenemiseen pitää oottaa moottoria matkaan.
Termostaattihan minun käsityksen mukaan ei nopeuta auton lämpenemistä vaan se määrittelee kuinka lämpimäksi kone saa mennä.
viewtopic.php?t=24397&highlight=
jos jompi kumpi on kokoajan pikusen auki niin lämpii tosihitaasti...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Suoraan jäähdyttimen eteen ei saa mennä laittamaan pahvia tai selluloosaa. Ajoviima vääntää jäähdytintä niin että varmuudella alkaa jossakin vaiheessa vuotamaan. Viimanestolaitteistot pitää laittaa tuohon maskiiin, joko etu- tai takapuolelle. Oot ehkä niin tehnytkin mutta tuosta sinun tekstistä joku voi tehdä virheellisen päätelmän.kilander kirjoitti:Ite ratkaisin saman asian laittamalla arkin sellua (työmaalta lainattu) jäähdyttimen eteen.
Hmm. Pakkasta oli (23.12.2010) -31 pahimmillaan ja ajossa moottorin lämmöt nousi vauhdista riippuen max 80 asteeseen. Sisätilassa ei päässyt ensimmäisen muutaman sadan kilometrin aikana säädettyyn 32 asteeseen (unohtui) Loppumatkassa kun nopeus laski n. 10-20km/h jo 22 asteen asetuksella alkoi tulla kuuma. Palella toki ei tarvinnut ensimmäisen 5 km jälkeen, lämmintä puhalsi.
Kyllä se syyläri aikalailla jäähdyttää myllyä. Kovemmassa vauhdissa oli mosan lämmöt n. 70-75.
Periaatteessa moottorin lämmöllä lämmittäisi ISON saunan koska bensamosan hyötysuhde on n. 20-25% ja loput menee lähinnä lämmöksi. Elikkä 200kW padalla lämpöä on "hukattavaksi" n. 600-800kW jos sen kaiken hukkaisi ohjaamon lämmittämiseen niin sais olla ulkona vaikka 100 astetta pakkasta eikä tuntuis missään - hiki virtaisi. Taitaa vaan syylärin kenno hukata tuosta sen 99% ???
Paljonkohan oikeasti tuo sisäpuhaltimen kenno saa lämpöä siirrettyä? monta wattia sen teho mahtanee olla?
Kyllä se syyläri aikalailla jäähdyttää myllyä. Kovemmassa vauhdissa oli mosan lämmöt n. 70-75.
Periaatteessa moottorin lämmöllä lämmittäisi ISON saunan koska bensamosan hyötysuhde on n. 20-25% ja loput menee lähinnä lämmöksi. Elikkä 200kW padalla lämpöä on "hukattavaksi" n. 600-800kW jos sen kaiken hukkaisi ohjaamon lämmittämiseen niin sais olla ulkona vaikka 100 astetta pakkasta eikä tuntuis missään - hiki virtaisi. Taitaa vaan syylärin kenno hukata tuosta sen 99% ???
Paljonkohan oikeasti tuo sisäpuhaltimen kenno saa lämpöä siirrettyä? monta wattia sen teho mahtanee olla?
Sille 124:n säätösysteemin keksijälle pitäis kyllä nobelin palkintoa tai jotain.dealer kirjoitti:Säätösysteemihän on mersuissa juurikin hyvä alkaen 124-korisesta.Mutta ei se Suomen oloja varten ole tehty tuo mersun lämpötilansäätö.
Ei tarvitse rassata, kesät talvet saa olla rullat sopivan lämpötilan kohdalla.
Vai mitä tarkoitit
Mentiin joulunviettoon aatonaattona ja pakkasta oli se -28 tai vähän enempi. Samassa 22 -23 asteessa oli rullat kuin aina ja paitahihasillaan tarkeni ajaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97