vilkut kateissa

kalle83
Viestit: 5
Liittynyt: 25.1.2006 22:01

vilkut kateissa

Viesti Kirjoittaja kalle83 »

kaikki muut toimii mutta vilkut ei....hätävilkut toimii normaalit ei... missä vika? kiitos jo etu käteen....
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Re: vilkut kateissa

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

kalle83 kirjoitti:kaikki muut toimii mutta vilkut ei....hätävilkut toimii normaalit ei... missä vika? kiitos jo etu käteen....
Sulake?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

En sulkisi viikseäkään pois laskuista, tervetuloa meselle Kalle. :wink:
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Tuntuu että mersuissa on monestikki vilkut rikki.
Varsinki uusissa... :twisted:
kalle83
Viestit: 5
Liittynyt: 25.1.2006 22:01

Viesti Kirjoittaja kalle83 »

sulakkeet on ehjät...kunrupee hehkuttaa jalaittaa hätävilkut päälle niin rupee hehkun merkki valo vilkkumaan ja vasemman puolen vilkun valo häviää mittaristosta...sitten kun virrat on pois niin se palaa himmeästi....
Avatar
santtu
Viestit: 172
Liittynyt: 01.10.2005 9:14
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

kuulostaa maadoitus vialta
-blöö-
dodge dart -67-
kalle83
Viestit: 5
Liittynyt: 25.1.2006 22:01

Viesti Kirjoittaja kalle83 »

löytyykö 124 mersun sähkö kaaviota? edelleen vilkut kateissa....
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tarkastappa vetokoukulle menevät sähköt...
Jos sulla koukku on.
Itellä ainakin nyt ollut niiden kanssa ongelmia.
Kun on niin huonosti liitokset, ryöstäjillä vedetty.
Maattovika.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
kalle83
Viestit: 5
Liittynyt: 25.1.2006 22:01

Viesti Kirjoittaja kalle83 »

joo on vetokoukku pitääpä tarkistaa....
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Re: vilkut kateissa

Viesti Kirjoittaja EzKo »

kalle83 kirjoitti:kaikki muut toimii mutta vilkut ei....hätävilkut toimii normaalit ei... missä vika? kiitos jo etu käteen....
No heh :D etpä ole yksin ongelmas kans :wink: .Mulla kans sama vaiva vaan sillä erolla,että multa kärähtää ain sulake :shout: .
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: vilkut kateissa

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

EzKo kirjoitti:
kalle83 kirjoitti:kaikki muut toimii mutta vilkut ei....hätävilkut toimii normaalit ei... missä vika? kiitos jo etu käteen....
No heh :D etpä ole yksin ongelmas kans :wink: .Mulla kans sama vaiva vaan sillä erolla,että multa kärähtää ain sulake :shout: .
Palaako se sulake molempiin suuntiin vilkuttaessa. :roll:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jatketaan tähän.

Tänään ajelin tuolla kylillä ja yhtäkkiä katosi mersusta vilkut. No tarkastin sulakkeen ja se oli palanut.
Ei ollut sillä hetkellä käsillä 8A sulaketta niin laitoin väliaikaisesti 16A sulakkeen. Tämän jälkeen vilkutti normaalisti vasemmalle mutta erittäin vaivalloisesti ja himmeästi oikealle. Laitoin vilkun oikealle ja menin konehuoneeseen räpläämään johtoja jos siellä olisi joku kosketushäiriö. Hetken aikaa vilkutteli himmeästi ja sitten lopetti kokonaan toiminnan, ei toiminut enää edes vasemmalle ja sulakekin oli ehjä.

Torvi toimii normaalisti (on saman sulakkeen takana). Vilkut toimi normaalisti ennen kuin ajoin erään vesilammikon yli. Jos tuo on aiheuttanut pienen oikosen oikeanpuolen kytkentöihin, onko mahdollista että vilkkurele olisi kyrvähtänyt liian suuren sulakkeen takia?

Minkänäköinen on 124 mersun vilkkurele ja mistä se löytyy?
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Sulakerasiaan takaosassa, saat sen auki kun ruuvat ne ristipää ruuvit veks....sellanen noin 3 * 10 cm rele...mm. vilkut, takalasinlämmitin samassa releessä 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jees, tuota vähän veikkailinkin että olisi se boxi. Täytyypä tutkia mitä se on syönyt.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Eihä ole mennyt vettä vilkkulampun sisään? Syttyykö se valo mutta ei vilkuta.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Äkkiseltään katsottuna ei ollut vettä lampuissa. Vilkkuviiksestä kun kääntää niin ei tapahdu mitään, kaikki on mykkänä.

Avasin tuon releen, mutta ei siitä tavallinen pulliainen ota selvää mikä on vialla. Kaikki juotokset näyttää hyviltä.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko hätävilkutkin pimeenä?
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Hätävilkut on myös pimeänä. Nyt olisi mahdollisesti tulossa illalla ehjä rele, jos hyvin käy.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tässä hätäsesti kahdesta sivusta yhdistetty kytkentäkuva vilkkujen osalta. Kytkentä punasella. Jännite saattaa jäädä hätävilkkukytkimelle, koska sen kautta se sulakkeelta menee. Jos se lenkki on kunnossa niin rele on seuraava, saattaa lämpökieli olla poikki mikäli se on niin toteutettu. Jos se rele on rikki niin myy se risa minulle, että pääsen sitä tutkimaan ja piirtämään kytkentäkuvat.
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ei toiminut toisellakaan vilkkureleellä.
Kiitos mjo:lle tuosta kaaviosta. Mulla on sama kuva alfamerin kirjassa, mutta tuosta skannista on helpompi tulkita kun on nuo punaiset viivat.

Seuraava vikakohde taitaa olla tuo hätävilkkukytkin S6. Eli normi vilkutkaan ei ilmeisesti toimi jos hätävilkkukytkin on irti. En usko että monitoimiviiksessä olisi vikaa, mutta onhan sekin mahdollista.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Monitoimi kytkimen voi testata siten, että viet jännitteen siihen liittimen 7 nastaan. Jos hätävilkku kytkin on esim. irti ei vilkut toimi ainakaan kytkentäkuvan mukaan.
Kytkentäkuvan punaiset viivat tein juuri sitä varten, että on helpompi seurata kytkentää, ei sitä koskaan tiedä milloin itse tarvitsee.
Oletko mittaillut jännitteitä eri pisteistä, silleen pystyy paikallistamaan mihin jännite jää.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mulla on tosi heikot työkaluvalikoimat käytettävissä täällä opiskelupaikkakunnalla, kotopuolessa olisi kaikki tarpeelliset. Täytyy varmaan käydä hakemassa biltemasta tai motonetista joku jännitemittari. Sitä kuitenkin aina tarvii, eikä niitä ole koskaan liikaa.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Juhuu, vika löytyi. Yhdistin tuosta hätävilkkuliittimestä navat 15 ja 49 niin johan alkoi toimia. Vika oli siis vain tuossa hätävilkkukytkimessä.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Samuli H kirjoitti:Juhuu, vika löytyi. Yhdistin tuosta hätävilkkuliittimestä navat 15 ja 49 niin johan alkoi toimia. Vika oli siis vain tuossa hätävilkkukytkimessä.
Jos riittää Samuli aikaa ja mielenkiintoa niin tässä opettavaisessa tarinassa olisi erinomaista ainesta mekkaan. :idea: Hienoa että sait vian selville. :D
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Täytyy katsoa jos tästä saisi jonkun tarinan väännettyä, loppuratkaisu oli kuitenkin lopulta aika yksinkertainen. Eiköhän tästä jotain keksitä.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Samuli H kirjoitti:Mulla on tosi heikot työkaluvalikoimat käytettävissä täällä opiskelupaikkakunnalla, kotopuolessa olisi kaikki tarpeelliset. Täytyy varmaan käydä hakemassa biltemasta tai motonetista joku jännitemittari. Sitä kuitenkin aina tarvii, eikä niitä ole koskaan liikaa.
Kyseisissä liikeissä on yleismittareita myynnissä alle 10 euroa ja ovat hinta / laatusuhteiltaan erinomaisi. Olen kaliproinut kyseisen mittarin ja se menee suoraan Flugen spekseihin, Itse maksoin motonetistä ostamastani 5,95 euroa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Samuli H kirjoitti:Juhuu, vika löytyi. Yhdistin tuosta hätävilkkuliittimestä navat 15 ja 49 niin johan alkoi toimia. Vika oli siis vain tuossa hätävilkkukytkimessä.
Voi tulla kuntoon kun ruiskutat sinne sisälle elektroniikaspreitä tai CRC:tä. Pöly ja kosteus saavat aikaan kosketinpinnoille kalvon. Kun ruiskutat niin renkkaat muutaman kerran ja sitten uusi suihkaus, yleensä korjaantuvat, on ainakin halpa kokeilu.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ei taida maksaa vaivaa elvyttää tuota kytkintä, jos Jubelta saisi miitissä lunastettua toimivan. Tein väliaikaispatentin tuohon ja juotin nuo 15 ja 49 navat yhteen kytkimestä. Muuten toimii niinkuin pitääkin, mutta nyt ei hätävilkut toimi jos ei ole virrat päällä.

Tuossa Alfamerin kaaviossa on muuten yksi virhe, nuo 15 ja 30 navat ei ole yhdistettynä.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Samuli H kirjoitti:Tuossa Alfamerin kaaviossa on muuten yksi virhe, nuo 15 ja 30 navat ei ole yhdistettynä.
124:nko kirja? Tuossa minun Alfamerin kirjasta skannatussa 230TE:n kaaviossa näyttää olevan oikein. 201:n kirjasta kerran tutkailin pyyhkijän kytkentöjä ja kummastelin, että miten ihmeessä tämä voi toimia. Kaavion mukaan pyyhkijän ollessa päällä virta johdetaan maihin. :shock: Vertasin sitä 124:n kaavioihin ja yksi katkaisija oli näköjään nivelletty väärin ts. johdot oli kytketty vääriin napoihin. Kannattaa olla näköjään aina pari opusta saatavilla, joista voi varmistaa kytkennät. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Joo, taisin tulkita tuota kuvaa vähän väärin. Eli se katkoviiva esittää varmaankin jotain eristettyä systeemiä, eikä johtimia.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”