Meneekö simpukka pilalle? & uuden / vanhan simpukan erot

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Hyvä, että Jumu on saanut pirssinsä iskuun. :D

Jatketaanpa itsekin jappasua... Onko tietoa, onko vanhassa (-> 89) ja uudessa (89 ->) simpukassa muuta eroa, kuin se simpukasta lähtevä kampi? Jos siis pysytään saman mallin (esim 200D) sisällä eikä lähdetä hötkyilemään joihinkin erikoismalleihin.

Letkut näyttäisivät olevan samalla valmistenumerolla, joten liitokset ovat varmaan samat. Paikallisella purkamolla olisi yksi 260 tkm ajettu simpukka -92:sta eikä mööpelissä mitään tappovälystä tunnu eikä säätöjä ole vielä ruuvattu tappiin. Pystyisikö tuosta vanhasta heittämään sen kammen uudempaan?

Pirskele, kun olivat ehtineet jo heivata yhden 170 tkm ajetun 260E:n paaliin. Siitä olisi saanut varmaan hyvän simpukan 170 eurolla. Sitä jo keväällä arvoin mutta sitten asia unohtui. :ttu: Kyllä siellä näyttäisi olevan noita vanhempiakin purussa mutta niissä simpukat olivat vielä paikoillaan eikä niiden kunnosta siis ollut tarkempaa tietoa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Itse itseäni säestäen... Ainakin se lukkorengas, joka on siinä akselilla on sama. Lisätietoa otetaan mielellään vastaan. :wink:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve taas,

Semmoista tietoa kuulin (kiitos ml65), että simpukkaa on kahden paksuisella akselilla (n. 28 mm ja n. 32 mm). Jos paksuus on sama, niin sitten vissiin pitäisi passata.

t.
Itsekseen puhelija :D
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

voihan se passata jos mitatkin on samat :roll: eihän näistä koskaan tiijä :?:mutta yrittänyttä ei laiteta :cry: kokeile käykö eihän toi ny mikään voittamaton este ole :!: vai onko :?:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

touhottaja kirjoitti: kokeile käykö eihän toi ny mikään voittamaton este ole :!: vai onko :?:
Eihän se. Kettumainen vaan itse punnertaa kerrostalo-olosuhteissa paikalleen, joten yritän näillä taustatiedoilla varmistaa, etten vie koslaa pajalle ns. turhan takia. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikö siinä tule ohjaus vartta mukana :?:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

touhottaja kirjoitti:eikö siinä tule ohjaus vartta mukana :?:
Kyllä tulee mutta ne ei passaa ristiin. Uudessa ja vanhassa on erilaiset väliraidetangot ja ilmeisesti niille on erilaiset reiät ohjausvarressa ja apusimpukan varressa. Pitäisi vaihtaa sitten välitanko ja apusimpukan varsi samalla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

No, niin. Nyt on hommattuna "uusi" simpukka. Vehke on 200 D:stä vuodelta -92 ja sillä pitäisi olla noin 260 tkm takanaan. Tuon uskon, sillä simpukka on käsipelillä testatessa keskiasennossaan tosi jämäkkä – siis ei klappia. Säätöruuviinkaan ei liene koskettu, koska osat olivat vielä ehjän maalikerroksen peitossa. :D

Nyt vaan pitäisi varata aika pajalle, kun en sitä itse taida saada vaihdettua tuolla kellarissa. Ainakin apumies pitäisi olla. Ohjausvarren siitä jo irrottelin.

Tuskin ajettavuus siitä huononee. Eilen oli Taivalkoskelta ajaessani melkoinen myräkkä ja meno hirvitti jo vähän päälle satasen vauhdissa. Ohittaminen oli myös hiuksia nostattavaa hommaa, koska keskilinjan ylittäminen aiheuttaa jonkinlaisen muljauksen ja suunta muuttuu äkisti. :sad:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Onko tämä simpukka paksummalla akselilla?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

romu kirjoitti:Onko tämä simpukka paksummalla akselilla?
Mittailin mauserilla että molemmat – nykyinen ja uusi – olisivat noin 28,5 millin akseleilla eli ilmeisesti molemmissa olisi ohuempi akseli. Boorituskin pitäisi passata tai ainakin niissä on molemmissa 22 uraa. Ovathan ne tieten voineet kettuillakseen tehdä jonkun ihan pienen eron, joka kusisi koko homman. :? Toisaalta tiedän, että yhdelle hepulle vastaava vaihto on tehty.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

No voi hittsin hitsi...sitäkö voip säätää...simpukkaa siis?Kun mie oon ihmetelly jonnii aikaa,että onko MB tehnyt v91 käärmeitä?Ukolla oli aikanaan invataxissa stadissa vanha langi(se pippuripurkkihehkulla) ja siinä ei ollu millinkään klappia,oli siis kunnossa ja ajettavuus timankia.Nyt ko miekii "rikastuin"(tai siis käytettyjen merssujen hinnat tuli alas)ostin ikioman merssun,oon ihmetelly kun 124 juoksee ko kylärakki laijasta toiseen?Jonniiverran meno oikeni kun sain uutta jousta kehiin.Klappiva ratista mitattuna ois tuuma,vähän toista.Sekin riittää kun tiet on mitä on(paikoin toisen maalimansovan jäliltä). :boing_boing:
Tiejossa siis autonalustaan tutustuminen,huoh.Pirkeles,ku naapuruston ainut osaava "seppä"sai vakituisen työpaikan,eikä ennee ehdi nuapureihin kulukuvärkkijä sepittään.Navetassa jöröttää vm-65 VALMET 565..siinäkin ois "pientä"laittoa.Issellä syntymälahjana peukalot keskellä kämmentä.Tekee ne ruattisa kuulema leikkauksia,jossa peukut siirretään,vaanko juuret on kumminnii päässä :idiot:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Arapaho kirjoitti:Issellä syntymälahjana peukalot keskellä kämmentä.Tekee ne ruattisa kuulema leikkauksia,jossa peukut siirretään,vaanko juuret on kumminnii päässä :idiot:
:rollin: Meinasipa hym karehtia huulilla tätä lukiessa :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Mjahh...no hyvä jos hymyvä irtovaa.Aina ei tyhmyytesä jaksa hymyilyttää kun p¤¤sekkii on aina auki ko tallin ovi.
Tän päivän hommat jäi ajatusasteelle...taas.Muuten ookoo,mutta auto vain ei korjauvu silleen.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Roisto kirjoitti:Ohittaminen oli myös hiuksia nostattavaa hommaa, koska keskilinjan ylittäminen aiheuttaa jonkinlaisen muljauksen ja suunta muuttuu äkisti. :sad:

t.
Risto
Oireet täsmälleen samat kuin omassa lavetissa oli.

Simpukasta lähtevä tanko ,siis mikä on niissä booreissa,kiinni 17mm.pultilla,oli aavistuksen löysällä.
Ei se muuta tarvinnut,niin hankala oli ajaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Simpukka on nyt vaihdettu ja osaavalla pajalla aikaa tärvääntyi vajaa tunti. Ohjaus muuttui ihan erilaiseksi (lue paremmaksi). Nyt on tiehen tuntumaa, ohjaus palauttaa paremmin ja yliherkkyys poistui. Näiden ajojen perusteella ihan kannattava homma ja suht' edullinen verrattuna kaikkeen muuhun, jota alustaan on laitettu.

Kunnon road-test tosin vielä puuttuu mutta joulun aikana pitää käydä siskoa moikkaamassa Keminmaassa sekä kotiväkeä Taivalkoskella, joten eiköhän pyhien jälkeen jotain tuntumaa ole kertynyt. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

hyvää joulua ristolle ja perheelle :D
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jumu, paljonko oli kilometrejä takana ennen korjausta?
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jarkko N kirjoitti:Jumu, paljonko oli kilometrejä takana ennen korjausta?
Mittarissa oli loppusuvesta karvan verran yli 200tkm, eli ainakin sen verran oli autolla tuolloin ajettu. Mutta kuten todettua, pientä väljyyttä on uusissakin heloissa. Ero ohjaustuntumassa on silti valtaisa. :?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Aika vähän on tuo 200 tkm, yleensä ohjaukselle ei kai
tarvitse paljon mitään tehdä.

Mersu tosiaan tasaa itse simpukan välyksen auton käydessä.
Simpukkaa ei normaalisti tarvitse säädellä, ei se taida olla
edes huolto-ohjelmassa.

Jos simpukkaa säädetään se pitäisi (MB:n mukaan) tehdä
auto sammuksissa. Simpukasta irrotetaan varret niin, että
ratti pyörittää vain simpukkaa. Ohjauspyörään kiinnitetään
herkkä jousivaaka. Sitten säädetään välys niin, että ratin
vastus on 100-140 Ncm riippuen auton varustuksesta (SRS)
ja iästä. Käytännössä 100 Ncm vastaa 100 gramman painoa metrisen
varren päässä eli 1 Nm.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Jarkko N kirjoitti:Mersu tosiaan tasaa itse simpukan välyksen auton käydessä.
Simpukkaa ei normaalisti tarvitse säädellä, ei se taida olla edes huolto-ohjelmassa.
Säätää tietyissä rajoissa. Simpukan sisällä on "välyksen poistin", joka toimii keskiasennossa, jossa se pyrkii kääntämään mäntää, jolloin männän hammastus vastaa ulostulevan varren hampaisiin eikä hampaiden välillä ole tyhjää. Jos kulumaa on liiaksi, ei säädin välttämättä enää tee tehtäväänsä.

Simpukan männässä on semmoinen "lineaarinen epäkesko" (hankala sanoin kuvata), johon säädin vastaa. Säätimen mäntä on jousikuormitteinen ja sen rakenteen perusteella voisi olettaa ettei öljynpaine suuremmin vaikuttaisi sen toimintaan – säätimen männän läpi puolentoista millin reikä, männän rungon (jousen) puolelle ei tule öljykanavaa ja toisella puolella vaikuttaa vaihteleva paine (tehostimen männän toinen painepuoli).

Mulla olisi kuviakin mutta ne on vielä puhelimessa. Purin nimittäin joululomalla sen vanhan simpukan. :D Tehostimen venttiiliä en saanut irti, koska käsillä ei ollut kunnon sokkapihtejä. Nyt vehke on kuitenkin helpompi purkaa uudestaan, koska sisältä on poistettu kolme desiä yönmustaa öljyä, joka tuppasi valumaan pöydälle joka ainoan pultin avauksen mukana. :D

Huolto-ohjelmaan ei säätäminen tosiaan kuulu. Ilmeisesti säädetään sitten, kun asiakas alkaa valittaa liiallisesta klapista. :D

Tällä "uudella" simpukalla on tiettäväsi ajettu 260 tkm, eikä minulla ole syytä epäillä asiaa – säätöpulttiin ei ole koskettukaan ja vehke on vielä jämäkkä. Taas tulee mieleen, onko tällä autolla ajettu paljonkin enemmän kuin tiedossa olevat 340 tkm. No, eipä sen väliä. Melkein kaikki osat kun alkavat jo olla uusia. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
luotsakone
Viestit: 49
Liittynyt: 24.1.2007 11:27
Paikkakunta: kajjaani

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

124 Sedan -85, minkä möin marraskuussa oli ajettu se 835t. Todistetusti ,kun suomiauto ja 1- omistaja lähes -97 kevääseen saakka! Kaiiki muut autoon olikin vaihdettu paitsi simpukka :wink: siinä oli keskiasennossa n.2cm. väljää,joka ei säätämälläkään hävinnyt! Käynnissäkin oli tämä välys, eli se oli niin jo kulunut!! Mutta kaikki muut nivelet, iskarit,puslat oli niin hyvässäkunnossa alustassa, että oli todella hyvä vielä ajaa, ehkä paras mitä mulla 124:sia ollut kuitenkin :)
MYYTY 124 300d -85(aj.833t.) AJOSSA 124 300 TDT-93 ,Tallissa 300TE -24V -91.
EX: 300D -86, 300TD -93, 200D -90, 300TE 4-MATIC USA, 300TDT -77/82 Korinv.
Noin 30kpl muita koslia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”