Xenon-polttimot
Xenon-polttimot
Autoni on ML270cdi 2003 ja siinä on xenonit lyhkäsissä valoissa. Tällain syksyn pimeinä on noitten xenonien valoteho vaatimaton tai sitten hiipunut.
Tietääkö joku millaset polttimot on tuossa vakiona?
Entä millaiset kannattaisi laittaa?
Minkä hintaisia ovat vaihtopolttimot?
Kiittäen,
nimim. "valoa tänne"
Tietääkö joku millaset polttimot on tuossa vakiona?
Entä millaiset kannattaisi laittaa?
Minkä hintaisia ovat vaihtopolttimot?
Kiittäen,
nimim. "valoa tänne"
Aloitetaan sillä että mikä on laadukas xenon merkki, philips?? Osram?? GE??
Mistäs noita philpsejä tai muita laadukkaita xenoita saa edullisesti.
Heti ensi vaiheessa unohdetaan alle 5000 kevinin polttimot
eli kelvinit pitää olla 5000-12000
Kannattako tilata netistä vai saako noita , biilteman - motonet kaupasta.
Itselläni on lesbo valot eli tarviten 4 polttimoa, hinnalakin rupee oleen jo merkitystä
editiä siis minun autossa on 2 xenon poltiimoa eikä 4 niin kuin yllä kirjoitin.
pitkät onkin tavalliset H7 polttimot.
Mistäs noita philpsejä tai muita laadukkaita xenoita saa edullisesti.
Heti ensi vaiheessa unohdetaan alle 5000 kevinin polttimot
eli kelvinit pitää olla 5000-12000
Kannattako tilata netistä vai saako noita , biilteman - motonet kaupasta.
Itselläni on lesbo valot eli tarviten 4 polttimoa, hinnalakin rupee oleen jo merkitystä
editiä siis minun autossa on 2 xenon poltiimoa eikä 4 niin kuin yllä kirjoitin.
pitkät onkin tavalliset H7 polttimot.
Viimeksi muokannut Håkke, 07.10.2007 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Väärin. Unohdetaan ne yli 5000 kelvinin polttimot. Niistä ei lähde niin paljon luxeja kuin esim 4300K:sta. Tuo 4300 kelviniä on valotehon kannalta paras.Håkke kirjoitti: Heti ensi vaiheessa unohdetaan alle 5000 kevinin polttimot
eli kelvinit pitää olla 5000-12000
Otin tuossa viikonloppuna audista koemielessä polttimon irti.


Kuten arvata saattaa valoteho on suoraan sieltä, minne aurinko ei paista.

Kumma kyllä väri noissa on aivan puhtaan valkoinen vieläkin. Punertumista ei ole tapahtunut. Tällä viikolla menee varmaan uudet Philipsit tilalle
Osaako joku kertoa ovatko nuo http://i229.photobucket.com/albums/ee12 ... -30016.jpg mitkä kelvin luvultaan? Veikkaan juurikin tuota 4300 kelviniä?
Yleensä nuo orkkikset ovat tosiaan 4300K, ja ne ovatkin parhaat valotehoa ajatellen. Minulla ainakin luki jossain kohti Philipsiä tuo luku..
http://www.meronet.com Tuolla on edullisia, D2R 52€ ja D2S 45€.
Jossain törmäsin luetteloonkin missä mainittu mikä polttimotyyppi käy mihin malliin, nyt sitä ei tietty löydy...No vanhemmissa heijastintekniikalla varustetuissa D2R ja uudemmissa linssivaloissa D2S.
http://www.meronet.com Tuolla on edullisia, D2R 52€ ja D2S 45€.
Jossain törmäsin luetteloonkin missä mainittu mikä polttimotyyppi käy mihin malliin, nyt sitä ei tietty löydy...No vanhemmissa heijastintekniikalla varustetuissa D2R ja uudemmissa linssivaloissa D2S.
aha ihan päinvastaista mitä mulle on kerrottu, eli isompi kelvinluku antaa puhtaanpaa ja parempaa valoa.karvine kirjoitti:Väärin. Unohdetaan ne yli 5000 kelvinin polttimot. Niistä ei lähde niin paljon luxeja kuin esim 4300K:sta. Tuo 4300 kelviniä on valotehon kannalta paras.Håkke kirjoitti: Heti ensi vaiheessa unohdetaan alle 5000 kevinin polttimot
eli kelvinit pitää olla 5000-12000
Otin tuossa viikonloppuna audista koemielessä polttimon irti.:
Kuten arvata saattaa valoteho on suoraan sieltä, minne aurinko ei paista.![]()
Kuvassa on juuri loppuunkuluneet xenonit tuo valmoinen massa sen keroo, sitten kun rupee punertaa, on kiire vaihtaa.
toi hilipsi on 4300 K
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Siinä lähellä 5000K on hyvä lukema, se on päivänvalon "keltaisuus." Eli liki valkoinen. Isompi arvo tuosta muuttaa valon siniseksi, pienempi keltaiseksi. Itse valon "määrään" tuo ei käsittääkseni vaikuta mitenkään, ainostaan kontrastiin ja erottelukykyyn.
Luonnonvalo paras, arvot välille 4000-6000K, valkkaa siihen.
Luonnonvalo paras, arvot välille 4000-6000K, valkkaa siihen.
Voi hyvä h*levetti että v*tuttaa.
Tänään meni uudet ja "paremmat" polttimot keulille. Tarkoitus oli ostaa Philipsit, mutta hintaa oli varaosaputkassa 170€ kipale. No, eihän kukaan maksa tuota summaa yhdestä polttimosta joten halvemmat, tarvike-nimellä myytävät lamput mukaan hintaan 50€/kpl
Lampuissa luki Philips, täysin identtinen yläpuolella kuvassa olevan kanssa lukuunottamatta yhtä merkintää.
Mikä sitten muuttui?
1. Valon väri vaihtui puhtaasta valkeasta aavistuksen kellertävään. Huippukohdassa pieni nokare valkeaa
2. Valoteho ei muuttunut yhtään mihinkään. Katuvalojen päälläollessa ei oikein pysty kunnolla sanomaat onko xenonit päällä vai ei. Tuntuu jopa että noilla 130tkm ajetuilla tuikuilla näki paremmin.
Pitää tehdä testiä ja laittaa toiseen vanha ja katsoa onko mitään muutosta tullut, ja kumpaanko suuntaan.
Tietääkö joku, voiko vika olla muualla kuin polttimoissa?
Ei ole mikään vakava asia, mutta silti pistää vituttamaan. Luulis että satasella sais valot joilla näkee. Mutta ei.
Jos ei tartteis kohta töihin lähteä, maistuis kyllä muutama olut.

edit: typoja pois

Tänään meni uudet ja "paremmat" polttimot keulille. Tarkoitus oli ostaa Philipsit, mutta hintaa oli varaosaputkassa 170€ kipale. No, eihän kukaan maksa tuota summaa yhdestä polttimosta joten halvemmat, tarvike-nimellä myytävät lamput mukaan hintaan 50€/kpl
Lampuissa luki Philips, täysin identtinen yläpuolella kuvassa olevan kanssa lukuunottamatta yhtä merkintää.
Mikä sitten muuttui?

1. Valon väri vaihtui puhtaasta valkeasta aavistuksen kellertävään. Huippukohdassa pieni nokare valkeaa
2. Valoteho ei muuttunut yhtään mihinkään. Katuvalojen päälläollessa ei oikein pysty kunnolla sanomaat onko xenonit päällä vai ei. Tuntuu jopa että noilla 130tkm ajetuilla tuikuilla näki paremmin.
Pitää tehdä testiä ja laittaa toiseen vanha ja katsoa onko mitään muutosta tullut, ja kumpaanko suuntaan.

Tietääkö joku, voiko vika olla muualla kuin polttimoissa?
Ei ole mikään vakava asia, mutta silti pistää vituttamaan. Luulis että satasella sais valot joilla näkee. Mutta ei.

Jos ei tartteis kohta töihin lähteä, maistuis kyllä muutama olut.


edit: typoja pois
Viimeksi muokannut karvine, 26.10.2007 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ne polttimot pitää sisään ajaa nii sitten pitäs tulla valoteho esillekarvine kirjoitti:Voi hyvä h*levetti että v*tuttaa.![]()
Tänään meni uudet ja "paremmat" polttimot keulille. Tarkoitus oli ostaa Philipsit, mutta hintaa oli varaosaputkassa 170€ kipale. No, eihän kukaan maksa tuota summaa yhdestä polttimosta joten halvemmat, tarvike-nimellä myytävät lamput mukaan hintaan 50€/kpl
Lampuissa luki Philips, täysin identtinen yläpuolella kuvassa olevan kanssa lukuunottamatta yhtä merkintää.
Mikä sitten muuttui?![]()
1. Valon väri vaihtui puhtaasta valkeasta aavistuksen kellertävään. Huippukohdassa pieni nokare valkeaa
2. Valoteho ei muuttunut yhtään mihinkään. Katuvalojen päälläollessa ei oikein pysty kunnolla sanomaat onko xenonit päällä vai ei. Tuntuu jopa että noilla 130tkm ajetuilla tuikuilla näki paremmin.
Pitää tehdä testiä ja laittaa toiseen vanha ja katsoa onko mitään muutosta tullut, ja kumpaanko suuntaan.![]()
Tietääkö joku, voiko vika olla muualla kuin polttimoissa?
Ei ole mikään vakava asia, mutta silti pistää vituttamaan. Luulis että satasella sais valot joilla näkee. Mutta ei.![]()
Jos ei tartteis kohta töihin lähteä, maistuis kyllä muutama olut.![]()
edit: typoja pois
No niin, kokemuksia.Hannu kirjoitti:
ne polttimot pitää sisään ajaa nii sitten pitäs tulla valoteho esille

Uudet xenonit ovat olleet nyt parituhatta km paikoillaan. Valon väri on muuttunut paljonkin. Eli puhdas kellertävä on muuttunut enemmänkin valkoiseksi.
Valojen kirkkaus on myös parantunut huomattavasti, mutta silti esim uusiin volvoihin nähden ollaan täysin vastaantulijoita.

Ongelmiakin on.


Epäiltiin että polttimo ei ole kunnolla paikoillaan. Tuskin nuo heti loppuun kuluu, joten oliko se jo susi syntyessään.


Sekin tietysti vaikutta näkemiseeen kun toinen lamppu on "pois pelistä", mutta katsellaan josko se siitä virkistyisi.

Kuvista tuli pokkarilla pimeällä silkkaa p*skaa, joten en nitä kehtaa laittaa.

No minulla pimeällä ajelu on ollut yhtä hymyä polttimoiden vaihdosta asti. Tai no ei ihan siitä, sillä huomasin ennen polttimoiden vaihtoa valojen näyttävän kummallisen alas. Automaattinen korkeuden säätö ei toiminut ja syyksi huomasin katkenneen säätövivun edestä.Sen korjaus ja kylläpä maailma kirkastui
Polttimotkin vaihtui tuota ennen ja kirkkaampaa tuli. Ei ole kokemusta muista orkkis xenon autoista, joten en nyt sitten tiedä onko nuo niiiin hyvät. No ainakin kaikissa ajamissani halogeenilamppuisissa valoteho on tosikaukana noista. Pitkiin pitäisi vielä vaihtaa jälkiasennus xenonit, ovat taas aika vaisut lyhyisiin verrattuna.

Nyt näkyy
No niin, vihdoinkin valoa lampuissa.
Tilasin Meronetistä polttimot D2S ja maksoivat 97€ posteineen ja olivat seuraavana päivänä postissa oottamassa.
Lamppujen vaihdon hankalin puoli oli saada kädet mahtumaan lampun takasuojan lähellekkään. Kun kuori oli pois, niin sytkäristä piuha irti ja varttikierros vastapäivään, niin siinähän polttimo oli hollilla.
Eli vartin työ ja noin 100€ kustannuksia (siis 97€ polttimot ja yksi asennusjuoma2,50€) ja avot.
Nyt näkyy n. 1000km jälkeen jo kirkkahasti.
Kävin tuossa Lohjalla kysymässä paikallisesta Mersun merkkihuollosta siinä Tynninharjulla, että pitäiskö polttimot vaihtaa ku ei taho nähdä? (siis silloin ennen vaihtoa) Itsensä mielestä pätevä heppu huollon vastaanotosta sanoi, että "kuule, ei niitä polttimoita tarvii vaihtaa ikinä ellei nyt ihan pimeänä ole. Mutta voidaan me sulle vaihtaa ne sellaset yli 200€/kpl maksavat polttimot sinne tilalle, niin voit itekkin todeta ettei se mitään auttanut. Se on kuule umpioittenvaihto sulla edessä ja ne maksaa 1700€/kpl eli varataanko aika?"
Arvaa varasinko?
Ja arvatkaa meenkö enää uudestaan siihen huoltoon?
Tilasin Meronetistä polttimot D2S ja maksoivat 97€ posteineen ja olivat seuraavana päivänä postissa oottamassa.
Lamppujen vaihdon hankalin puoli oli saada kädet mahtumaan lampun takasuojan lähellekkään. Kun kuori oli pois, niin sytkäristä piuha irti ja varttikierros vastapäivään, niin siinähän polttimo oli hollilla.
Eli vartin työ ja noin 100€ kustannuksia (siis 97€ polttimot ja yksi asennusjuoma2,50€) ja avot.
Nyt näkyy n. 1000km jälkeen jo kirkkahasti.

Kävin tuossa Lohjalla kysymässä paikallisesta Mersun merkkihuollosta siinä Tynninharjulla, että pitäiskö polttimot vaihtaa ku ei taho nähdä? (siis silloin ennen vaihtoa) Itsensä mielestä pätevä heppu huollon vastaanotosta sanoi, että "kuule, ei niitä polttimoita tarvii vaihtaa ikinä ellei nyt ihan pimeänä ole. Mutta voidaan me sulle vaihtaa ne sellaset yli 200€/kpl maksavat polttimot sinne tilalle, niin voit itekkin todeta ettei se mitään auttanut. Se on kuule umpioittenvaihto sulla edessä ja ne maksaa 1700€/kpl eli varataanko aika?"
Arvaa varasinko?
Ja arvatkaa meenkö enää uudestaan siihen huoltoon?