Olisiko W124 300TDT 4Matic automaatti kannattava ostos?
Kansiremppa voi olla kallimpaakin jos valitsee sopivan korjaamon, mutta eikös myyjällä tässä tapauksessa ole vastuuta, kun näyttää olevan autoliike myymässä.dealer kirjoitti: Enpä montaa tonnia tohtisi laittaa TDT:n ostoon kun oireet ovat tuollaiset.
Tai josko myyjä kunnostaa samaan rahaan...
Mutta harmittaa se tietty ostaa valmiiksi rikkinäinen ajokki ainakin jos maksaa kokorahan edestä.
Tässähän oli sellainen ajatus mulla että olisin vaihtanut tuon melkolailla päikseen nykyisen autoni kanssa mutta enpä tiedä nyt sitten miten tuon kanssa tekisi... Perästä kuuluva ääni oli nimenomaan sellainen klonks kun lähdettiin liikkeelle, ei siis kolahtanut kun laittoi pykälän päälle, eli kaasua tarvittiin. Ihan raha-rahalla ei tuota olisi oikein varaa ostaa.
Sääli sinänsä olisi antaa mennä sivu suun, tuollaisilla varusteilla olevaa tuonikäistä autoa harvemmin näkee. Peruutustutkakin oli, tosin se taitaa olla myöhempien aikojen jälkiasennus...
Eikä muuten ole edes 'aito suomiauto' vaan uutena saksasta tuotu uudenkarheana 4kk ajettuna
Sääli sinänsä olisi antaa mennä sivu suun, tuollaisilla varusteilla olevaa tuonikäistä autoa harvemmin näkee. Peruutustutkakin oli, tosin se taitaa olla myöhempien aikojen jälkiasennus...
Eikä muuten ole edes 'aito suomiauto' vaan uutena saksasta tuotu uudenkarheana 4kk ajettuna
Neukkujen VIN-dekooderi kertoo seuraavaa:
VIN WDB1243931F136291
Model 300 TD 4 MATI
Chassis 1243931F136291
Engine 603963 12 002075
Transmission 722344 03 335076
Order 0 9 248 70458
Approx. year 1989
Heating 0-24806846
Lights HELLA
Wiper BOSCH
Cab 00023
Dealer Kassel branch (248)
Interior cloth grey (068)
Paint
441 impala metallic (с 01.01.1986 по 31.12.1992, с 1994)
Options
228 auxiliary heater
auxiliary heater (с 01.11.1974)
auxiliary heater (only provision for installation in w 210)
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)
541 double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)
550 trailer coupling (с 01.03.1965)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
586 Behr air conditioner, and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
VIN WDB1243931F136291
Model 300 TD 4 MATI
Chassis 1243931F136291
Engine 603963 12 002075
Transmission 722344 03 335076
Order 0 9 248 70458
Approx. year 1989
Heating 0-24806846
Lights HELLA
Wiper BOSCH
Cab 00023
Dealer Kassel branch (248)
Interior cloth grey (068)
Paint
441 impala metallic (с 01.01.1986 по 31.12.1992, с 1994)
Options
228 auxiliary heater
auxiliary heater (с 01.11.1974)
auxiliary heater (only provision for installation in w 210)
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)
541 double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)
550 trailer coupling (с 01.03.1965)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
586 Behr air conditioner, and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Mikäli pystyt koneen korjaamaan itse niin osta pois, mikäli et pysty niin unohda. Kyllä autoja maailmassa riittää. Itse tehdenkin saa koneremonttiin uppoamaan mukavan summan.
Taka-akselin (ja etuakselistonkin) puslaremontteihinkin kannattaa varata tonni pari käteistä ja pitkää pinnaa itseltä. Tosiaan kuulemma ne takapuslat aiheuttavat paukkumista, ja toivoa sopii ettei se ole mikään perä joka paukkaa. Sehän maksaisi taas sen tonnin lisää.
Meillä on täällä forumilla näitä ammattilaisia, ja niiltä tulee aika ajoin kunnostettu mese myyntiin, eli semmoseen kiinni. Ainakin ne kertovat jos autossa on jotain vikaa, ja on varmaa ettei muuta vikaa ole ns. piilotettuna.
Vaikka yritys myy niin se ei tarkoita, että olisi jokin takuu sellaiselle virheelle, jonka jo nyt tiedät siinä olevan. Yritys myy sen sellaisena kuin se myyntihetkellä on, ja varmasti nuo viat laitetaan kauppakirjaankin.
Taka-akselin (ja etuakselistonkin) puslaremontteihinkin kannattaa varata tonni pari käteistä ja pitkää pinnaa itseltä. Tosiaan kuulemma ne takapuslat aiheuttavat paukkumista, ja toivoa sopii ettei se ole mikään perä joka paukkaa. Sehän maksaisi taas sen tonnin lisää.
Meillä on täällä forumilla näitä ammattilaisia, ja niiltä tulee aika ajoin kunnostettu mese myyntiin, eli semmoseen kiinni. Ainakin ne kertovat jos autossa on jotain vikaa, ja on varmaa ettei muuta vikaa ole ns. piilotettuna.
Vaikka yritys myy niin se ei tarkoita, että olisi jokin takuu sellaiselle virheelle, jonka jo nyt tiedät siinä olevan. Yritys myy sen sellaisena kuin se myyntihetkellä on, ja varmasti nuo viat laitetaan kauppakirjaankin.
En minä tuota osta ellen todella edullisesti saa, mutta en nyt oikein ymmärrä mistä kullasta nuo puslatkin on tehty jos niihin saa tonnikaupalla menemään rahaa?
Enkä usko hetkeäkään että myyjäliike tuolle enää minkäänsorttista takuuta uskaltaisi antaa, tosin en tiedä kuinka edullinen hinnan pitää olla että vastuusta pääsisi oikeasti luistelemaan irti...
Enkä usko hetkeäkään että myyjäliike tuolle enää minkäänsorttista takuuta uskaltaisi antaa, tosin en tiedä kuinka edullinen hinnan pitää olla että vastuusta pääsisi oikeasti luistelemaan irti...
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
En minäkään oikeastaan, mutta nuo asiantuntijat puhuvat siitä alustan toimintatonnista tavallisessa alustassa. Mulla on mennyt jo vähän enemmän, mutta on sinne vaihdettu alustan lisäksi jarruja, iskareita ja kaikenlaista muutakin.Count kirjoitti:En minä tuota osta ellen todella edullisesti saa, mutta en nyt oikein ymmärrä mistä kullasta nuo puslatkin on tehty jos niihin saa tonnikaupalla menemään rahaa?
Pusliin ja laakereihin, sekä tankoihin saa kyllä menemään ihmeen paljon.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Tuossapa on kuva normi satalankku sedanin taka-akselistosta:
Siittäku sitten miettii että puolimiljoonaa ollaan jo menty, eikä välttämättä ihan kaikkia osasia olla vaihdeltu jatkuvasti, niin kun tuon tukitankoviidakon viilaa jämäkäksi, vaihtaa laakerit ja jarrut niin kylläpä siihen tonneroinen uppoaa helposti.
Sitten kun vielä laitetan etuakselistoon "4matic lisä" niin ei tonnilla kovin pitkälle pötkitäkkään. Samoten jotain taka-akseliston puslia myydään matikkilisällä, vaikken tiedä onko niissä nyt mitään eroa.
-Risto
Siittäku sitten miettii että puolimiljoonaa ollaan jo menty, eikä välttämättä ihan kaikkia osasia olla vaihdeltu jatkuvasti, niin kun tuon tukitankoviidakon viilaa jämäkäksi, vaihtaa laakerit ja jarrut niin kylläpä siihen tonneroinen uppoaa helposti.
Sitten kun vielä laitetan etuakselistoon "4matic lisä" niin ei tonnilla kovin pitkälle pötkitäkkään. Samoten jotain taka-akseliston puslia myydään matikkilisällä, vaikken tiedä onko niissä nyt mitään eroa.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Tässä on tuota minun kustanuslaskentaa, toki sieltä pitää heti alkuun vähentää turhat osat eli turbot ja coolerit sekä turhat korjauspellit. Pitää myös huomata, että olen vaihtanut kaiken varmuuden vuoksi, ja niinhän ei kannata tehdä. Sen voin sanoa, että tuo 560 000 km ajettu alusta oli lohduttomassa kunnossa, vaikka ajo-ominaisuudet olivat edelleen loistavat, eikä mitään paukahduksia tai napsahduksia kuulunut.
http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/kus ... skuri.html
Takakelkan puslia en ole vielä ostanut...
Melkoinen yllätys voi olla esimerkiksi tavallisen alustan kohdalla sedanin ja farkun osien hintaero. Muutama esimerkki:
- takalaakerit tuplahinta (72 € / kpl)
abs jarrukilvet tuplahinta 70€/kpl
jne.
Saksasta saattaisi saada farmarin, jolla on oikeasti ajettu 400 000 km ja sillä voi ajella 150 000 km ilman remontteja alustaan...konekkaan ei kaipaa yleensä mitään "huoltoa" ennen puoltamiljoonaa.
http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/kus ... skuri.html
Takakelkan puslia en ole vielä ostanut...
Melkoinen yllätys voi olla esimerkiksi tavallisen alustan kohdalla sedanin ja farkun osien hintaero. Muutama esimerkki:
- takalaakerit tuplahinta (72 € / kpl)
abs jarrukilvet tuplahinta 70€/kpl
jne.
Saksasta saattaisi saada farmarin, jolla on oikeasti ajettu 400 000 km ja sillä voi ajella 150 000 km ilman remontteja alustaan...konekkaan ei kaipaa yleensä mitään "huoltoa" ennen puoltamiljoonaa.
Täältä voi samoin antaa vinkin, että 4maticin etuakseliston kunto kannattaa katsoa huolella.
OK -- osat ovat järeitä ja pitkäikäisiä mutta eivät ikuisia nekään. Noin esimerkkinä voidaan ottaa vaikka etuvakaajan päätykumit, jotka maksoi aikanaan mun bensakoneiseen 4maticiin vajaat 200 euroa sarja. Takavetoon muistaakseni alle 30 euroa. Vakaajan hinta on samaa luokkaa. Etujousi maksaa päälle satasen. Omaan autoon tehtiin aikanaan alustaremontti liikkeessä, ja sen hinta oli jotain kolmen ja puolen tonnin paikkeilla kun työn hinta oli sovittu etukäteen.
Myönnettävä on, että sen jälkeen autosta tuli yksiselitteisen juhlava ajettava ihan kelillä kuin kelillä. Vakausero ASD_perälliseen takavetoiseenkin verraten on olemassa, pöperökelillä varsinkin huomaa. Märällä tai paljaalla tiellähän eroa ei tietenkään mainittavasti ole.
Summa summarum: mahtava pirssi, mutta noin paljon ajettuna laittamista tulee jotain varmaan, eikä taka/neliveto-kysymys ole välttämättä ratkaiseva.
OK -- osat ovat järeitä ja pitkäikäisiä mutta eivät ikuisia nekään. Noin esimerkkinä voidaan ottaa vaikka etuvakaajan päätykumit, jotka maksoi aikanaan mun bensakoneiseen 4maticiin vajaat 200 euroa sarja. Takavetoon muistaakseni alle 30 euroa. Vakaajan hinta on samaa luokkaa. Etujousi maksaa päälle satasen. Omaan autoon tehtiin aikanaan alustaremontti liikkeessä, ja sen hinta oli jotain kolmen ja puolen tonnin paikkeilla kun työn hinta oli sovittu etukäteen.
Myönnettävä on, että sen jälkeen autosta tuli yksiselitteisen juhlava ajettava ihan kelillä kuin kelillä. Vakausero ASD_perälliseen takavetoiseenkin verraten on olemassa, pöperökelillä varsinkin huomaa. Märällä tai paljaalla tiellähän eroa ei tietenkään mainittavasti ole.
Summa summarum: mahtava pirssi, mutta noin paljon ajettuna laittamista tulee jotain varmaan, eikä taka/neliveto-kysymys ole välttämättä ratkaiseva.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Ahaaaaaa, nyt alkaa valjeta mistä puhutte. Eli siis takavetoisiin osat on puoli-ilmaisia joten nuo tuntuu kalliilta. Kaikki on siis suhteellista ja veikkaisin että sorvari osaa sorvata mersuun puslia samalla lailla kuin muihinkin merkkeihin.
Kyllähän noita osia varmasti vaihtamaan joutuu ja hintalappua tulee, mutta erääseen toiseen harrastamaani merkkiin verrattuna nuo hinnat ei nyt niin hirveästi säikäyttäneet. Jos katselen jotain samoja osia mitä hankin siihen tuolta Veskun listalta niin etulevyt oli sikanettoriistokaveri-alennuksella 80€ ja jarrupaloja ei motonet/biltemakuraa lukuunottamatta alle satasella saanut, takalaakeri 78€ ja niitä voi mennä jopa 20tkm välein jne. Onneksi pääsin siitä eroon
Noh, huomenna soittelen pari pajaa läpi ja pyydän rahi-kustannusarviota ja päätän sitten mitä teen.
Siinä olette aivan oikeassa, ettei neliveto ole ratkaiseva mutta niillä kun on tottunut ajelemaan niin talvi ei oikein tunnu talvelta ilman sitä
Kyllähän noita osia varmasti vaihtamaan joutuu ja hintalappua tulee, mutta erääseen toiseen harrastamaani merkkiin verrattuna nuo hinnat ei nyt niin hirveästi säikäyttäneet. Jos katselen jotain samoja osia mitä hankin siihen tuolta Veskun listalta niin etulevyt oli sikanettoriistokaveri-alennuksella 80€ ja jarrupaloja ei motonet/biltemakuraa lukuunottamatta alle satasella saanut, takalaakeri 78€ ja niitä voi mennä jopa 20tkm välein jne. Onneksi pääsin siitä eroon
Noh, huomenna soittelen pari pajaa läpi ja pyydän rahi-kustannusarviota ja päätän sitten mitä teen.
Siinä olette aivan oikeassa, ettei neliveto ole ratkaiseva mutta niillä kun on tottunut ajelemaan niin talvi ei oikein tunnu talvelta ilman sitä
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Saksasta varsin kattelin niin 100-150e saa kaikki nuo tukivarret taakse per puoli ainakin w201:seen, kyllä minun mielestä on nyt mennyt markat ja eurot sekasin jos puhutaan paristakin tonnista Osta pois ja laita kuntoon varmasti makia peli ajella ja käyttää, kyllä siihen corollaankin saa rahat meneen jos haluaa. Kansia saa ulkomailta tonnilla jo hyvin uusia ja hitsannutkin ne niitä on ja paljon ajellut sen jälkeen.
Kivan näköinen auto.
Pulputus tietää kansiremonttia, ja kansi voi olla korjauskelvoton.
Käytettyjä kansia liikkuu vain vähän. Samaten dieselmoottorinen
4-matic on ylipäätään harvinainen, bensamoottorisia on enemmän.
Hydraulinesteen lisäystarve tarkoittaa vuotavaa tiivistettä
vaihteistossa ja se on kallis korjata. Vika on tyypillinen ennen
6/1991 tehdyille autoille.
Kaikki nelivetoon liittyvät osat ovat kalliita. Pelkät vetoakselit (4)
maksavat n. 5000 euroa. Etuvetoakseli maksaa 1630 euroa.
Vetoakselin kumit hajoavat tuossa iässä, uudet maksavat n. 250
euroa per vetoakseli + työ. Käytettyjä vetoakseleita saa hyvin,
koska bensamallin akseli sopii dieseliin.
Turbo, automaatti ja ASD ovat tässä vakiovarusteita.
Autossa saattaa olla korjattavaa yli 3000 eurolla.
Kannattaisko harkita bensamoottorista autoa? Niihin saa
paremmin osia. Dieselin moottori kestää tosin tuplasti,
mutta Saksasta saattaisi löytää vähän ajetun bensavehkeen.
Neliveto on aivan ehdoton vetohommissa, tällä saa vetää 2100 kg.
Jos ei ole vetohommia, niin ASD:lla varustettu takaveto riittää.
Itse ajelen 1991 TDT 4-maticilla, jossa on 276.000 km. Hyvin
kulkee ja on luotettava, vuosittain tulee n. 25-30.000 km.
Autossa on myös "täysvarustelu". Ilmastointi kannattaa olla,
samoin pidän lampunpesureista ja istuinlämmittimistä.
Pulputus tietää kansiremonttia, ja kansi voi olla korjauskelvoton.
Käytettyjä kansia liikkuu vain vähän. Samaten dieselmoottorinen
4-matic on ylipäätään harvinainen, bensamoottorisia on enemmän.
Hydraulinesteen lisäystarve tarkoittaa vuotavaa tiivistettä
vaihteistossa ja se on kallis korjata. Vika on tyypillinen ennen
6/1991 tehdyille autoille.
Kaikki nelivetoon liittyvät osat ovat kalliita. Pelkät vetoakselit (4)
maksavat n. 5000 euroa. Etuvetoakseli maksaa 1630 euroa.
Vetoakselin kumit hajoavat tuossa iässä, uudet maksavat n. 250
euroa per vetoakseli + työ. Käytettyjä vetoakseleita saa hyvin,
koska bensamallin akseli sopii dieseliin.
Turbo, automaatti ja ASD ovat tässä vakiovarusteita.
Autossa saattaa olla korjattavaa yli 3000 eurolla.
Kannattaisko harkita bensamoottorista autoa? Niihin saa
paremmin osia. Dieselin moottori kestää tosin tuplasti,
mutta Saksasta saattaisi löytää vähän ajetun bensavehkeen.
Neliveto on aivan ehdoton vetohommissa, tällä saa vetää 2100 kg.
Jos ei ole vetohommia, niin ASD:lla varustettu takaveto riittää.
Itse ajelen 1991 TDT 4-maticilla, jossa on 276.000 km. Hyvin
kulkee ja on luotettava, vuosittain tulee n. 25-30.000 km.
Autossa on myös "täysvarustelu". Ilmastointi kannattaa olla,
samoin pidän lampunpesureista ja istuinlämmittimistä.
Meiltä löytyy pihasta tänään katsastettu -89 bensa matikki. Muutaman vuoden tuo on perheessä viihtynyt, mittarissa n. 500 000km. Rahaa korjauksiin/huoltoihin on palanut noin 1500 per vuosi, tuon ikäisissä on väkisin aina jotain laitettavaa. Kannattaa ottaa harrastuksena niin ei vituta osien hinnat ihan niin paljoa, käyttöautoksi matikki ei ole mikään halpa ja huoleton.
Hyvänä puolena on se että kun saa laitteen toimimaan niin se on upea ajettava varsinkin talvella.
Pete
Hyvänä puolena on se että kun saa laitteen toimimaan niin se on upea ajettava varsinkin talvella.
Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
Niinpä, ja melko varmasti onkin. Nyt sitten herääkin kysymys, että kannattaisiko savottaan ryhtyä, jos hopan saisi halvalla?Jarkko N kirjoitti: Autossa saattaa olla korjattavaa yli 3000 eurolla.
Epäilen, että bensakone olisi melkoinen bensarosvo varsinkin vetopuuhissa, ja kun yhdestä bensarosvosta pääsin eroon niin en haluaisi toista... Siksi pakuksi rekisteröity diesel olisi ostoslistalla.Kannattaisko harkita bensamoottorista autoa? Niihin saa
paremmin osia. Dieselin moottori kestää tosin tuplasti,
mutta Saksasta saattaisi löytää vähän ajetun bensavehkeen.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Ei niitä saa halvalla, saksassakin 5200 € tuommonen
Ai niin, minun mielestä mersun korjaaminen ja minkä tahansa muunkin kannatta aina, vaikkei siinä mitään järkeä olekkaan jos ajattele taloudellisesti. Minäki olen tekemässä alustaa, jolla voi ajaa taas 500 tkm, tuskin ehdin itse ajamaan niin paljoa...no 40 tkm vuoteen niin meneehän se kun ajaa 15 vuotta samalla autolla
Ai niin, minun mielestä mersun korjaaminen ja minkä tahansa muunkin kannatta aina, vaikkei siinä mitään järkeä olekkaan jos ajattele taloudellisesti. Minäki olen tekemässä alustaa, jolla voi ajaa taas 500 tkm, tuskin ehdin itse ajamaan niin paljoa...no 40 tkm vuoteen niin meneehän se kun ajaa 15 vuotta samalla autolla
Kyllä minusta ehdottomasti kannattaa ostaa ja kunnostaa, kun
tuohon hintaan saa. Nuo dieselmoottoriset nelimatikit ovat
harvinaisia ja hinnat korkealla ulkomaillakin. Kuten joku jo totesi,
niin ei Saksastakaan halvemmalla saa.
Auton kunnostamiseen menee ehkä tuo 3000 euroa, mutta siitä
pitäisi pystyä neuvottelemaan myyjän kanssa. Vielä yli 10.000
hintaisenakin tuo on minusta järkevä ostos, jos kori on hyvä.
Autossa on erinomainen varustelu, jos siinä on nuo Suomi-varusteet
ja ilmastointi. Varusteiden jälkiasennus on mahdollista, mutta
työlästä. Jos auto ei ole pahasti ruosteessa, niin tekniikkaa voi
pitää hengissä pitkään.
Vaikka auton korjauksiin upottaisi 1000-2000 euroa vuodessa, niin
se ei ole kovin paljon. Auton arvo ei tuosta enää alene, vaan se
alkaa jossain vaiheessa jopa nousta harvinaisuuden takia. Yleensä
10.000 euron autosta arvo alenee tuon 1000-2000 euroa vuodessa.
Tässä autossa kilometrit eivät kovin paljon vaikuta enää hintaan,
vain kunto.
Sijoitetulla rahamäärällä saa auton, joka on yksi parhaista koskaan
valmistetuista käyttöautoista, jos ei paras. Siinä on mahtava
kuljetuskyky ja sillä saa ja pystyy vetämään isoa kuormaa.
Sen varustelu ja mukavuus on riittävä eikä se näytä vanhentuneelta,
vaan klassikolta. Vikoja on melko vähän ja ne pystyy suurimmaksi
osaksi korjaamaan itse kohtuukustannuksin. Talviautona se on yksi
parhaista. Se on halpa ajaa pakettiautoveron takia.
Itse maksoin omasta autosta 1,5 vuotta sitten 14.400 ja olen
käyttänyt pari tonnia uusiin renkaisiin, vanteisiin ja pieneen
kunnostukseen. En usko että mikään muu auto tarjoaa yhtä paljon
käyttöautoa rahalle. Kilometrejä oli 230.000, joten vikoja on ollut vähän,
oikeastaan ei lainkaan.
Vastaava Mersu ilman nelivetoa on halvempi pitää,
mutta se ei ole niin harvinainen. Tämä nelivetoinen vaatii
hiukan harrastusta ja ihan viimeisiä rahoja siihen ei kannata
sijoittaa. Jos neliveto vaatii korjauksia, niin harvinaisuus
näyttää huonot puolensa.
Itävallassa joku kauppasi 75.000 ajettua nelimaticia kuudella
tuhannella, minulla on siitä kuvat ja tiedot. Vuosimalli oli 92.
Autossa oli pieniä kolhuja siellä täällä, parilla tonnilla siitä
olisi saanut siistin. Varusteita oli vähän, mutta kuitenkin mm.
sähkölasit, ilmastointi, puhelin, pähkinäpuut, metalliväri. Siitä olisi
saanut hyvän tekniikan...
tuohon hintaan saa. Nuo dieselmoottoriset nelimatikit ovat
harvinaisia ja hinnat korkealla ulkomaillakin. Kuten joku jo totesi,
niin ei Saksastakaan halvemmalla saa.
Auton kunnostamiseen menee ehkä tuo 3000 euroa, mutta siitä
pitäisi pystyä neuvottelemaan myyjän kanssa. Vielä yli 10.000
hintaisenakin tuo on minusta järkevä ostos, jos kori on hyvä.
Autossa on erinomainen varustelu, jos siinä on nuo Suomi-varusteet
ja ilmastointi. Varusteiden jälkiasennus on mahdollista, mutta
työlästä. Jos auto ei ole pahasti ruosteessa, niin tekniikkaa voi
pitää hengissä pitkään.
Vaikka auton korjauksiin upottaisi 1000-2000 euroa vuodessa, niin
se ei ole kovin paljon. Auton arvo ei tuosta enää alene, vaan se
alkaa jossain vaiheessa jopa nousta harvinaisuuden takia. Yleensä
10.000 euron autosta arvo alenee tuon 1000-2000 euroa vuodessa.
Tässä autossa kilometrit eivät kovin paljon vaikuta enää hintaan,
vain kunto.
Sijoitetulla rahamäärällä saa auton, joka on yksi parhaista koskaan
valmistetuista käyttöautoista, jos ei paras. Siinä on mahtava
kuljetuskyky ja sillä saa ja pystyy vetämään isoa kuormaa.
Sen varustelu ja mukavuus on riittävä eikä se näytä vanhentuneelta,
vaan klassikolta. Vikoja on melko vähän ja ne pystyy suurimmaksi
osaksi korjaamaan itse kohtuukustannuksin. Talviautona se on yksi
parhaista. Se on halpa ajaa pakettiautoveron takia.
Itse maksoin omasta autosta 1,5 vuotta sitten 14.400 ja olen
käyttänyt pari tonnia uusiin renkaisiin, vanteisiin ja pieneen
kunnostukseen. En usko että mikään muu auto tarjoaa yhtä paljon
käyttöautoa rahalle. Kilometrejä oli 230.000, joten vikoja on ollut vähän,
oikeastaan ei lainkaan.
Vastaava Mersu ilman nelivetoa on halvempi pitää,
mutta se ei ole niin harvinainen. Tämä nelivetoinen vaatii
hiukan harrastusta ja ihan viimeisiä rahoja siihen ei kannata
sijoittaa. Jos neliveto vaatii korjauksia, niin harvinaisuus
näyttää huonot puolensa.
Itävallassa joku kauppasi 75.000 ajettua nelimaticia kuudella
tuhannella, minulla on siitä kuvat ja tiedot. Vuosimalli oli 92.
Autossa oli pieniä kolhuja siellä täällä, parilla tonnilla siitä
olisi saanut siistin. Varusteita oli vähän, mutta kuitenkin mm.
sähkölasit, ilmastointi, puhelin, pähkinäpuut, metalliväri. Siitä olisi
saanut hyvän tekniikan...