W123 diiseleiden kulutuksesta
W123 diiseleiden kulutuksesta
Marraskuussa alkaisi työt missä työmatkaa kertyy yli 50km päivässä. Ässä joutaa mennä talviunille ja nyt tarvittaisiin joku halpa käyttöauto. W124 ja W201 olen jo omistanut, joten nyt olisi hyvä tilaisuus hankkia W123.
Kysymys kuuluukin, että mitä tuollaiset hörppää menovettä sekalaisessa ajossa? Kiinnostuksen kohteena lähinnä 240D ja 300D.
Kysymys kuuluukin, että mitä tuollaiset hörppää menovettä sekalaisessa ajossa? Kiinnostuksen kohteena lähinnä 240D ja 300D.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Mun isäukon 240D -84 alkuperäisissä säädöissä on mennyt maantiellä pienimmillään alle 7 litraan sadalla ja keskimäärin menee ehkä jtn n.8 paikkeilla tossa ku seka-ajossa.. 300Dieselit melkei oikeestaa kaikki mitä on ollut itellä ja isäukolla on vienyt semmoset 8-10l/100km. Suosittelen jos mahdollista ostamaan 240D koska se on aika hyvä kompromissi kulutuksen ja kulun puolesta. 200D ehkä liian laiska jonkun makuun ja sama kulutus kummiski. Tosi yksilöllistäki saattaa olla, koska yksi mulla olleista 200Deestä ei tahtonut alle 10l/100km mennä.. Lienee niin kulunut pumppu syynä ja ruuvailtu ees taas..
Tämmöistä..
T: Jussi L.
Tämmöistä..
T: Jussi L.
® Mesen Porkkana-klubi
Ehdottomasti 300 D ja mieluiten matikilla. Kulutuksen voidaan sanoa yksilöerotoleranssilla olevan sama kuin 240 D:ssä. Oma 300 D automaatti vienyt tänä vuonna raskaalla kengällä käytännössä kolmoskehän sisäpuolella runsaalla pätkäajolla keskimäärin 9,5 l/100km. Entinen 300 D aut. joka oli pienemmillä syötöillä vei 0,5 l/100km vähemmän.Jussi L. kirjoitti:Suosittelen jos mahdollista ostamaan 240D koska se on aika hyvä kompromissi kulutuksen ja kulun puolesta.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Meillä tuo 300D automaatilla oulu-lähialue pyörityksessä vie sen 8-9 litraa, puhtaassa matkassa ehkä lähempänä 8:aa kuin 9:sää, ei olla tässä mittailtu. Entinen 300D manuaalilla vei sen aika tasan tarkkaa 10l ajoi miten ajoi
Ehdottomasti siis tuo viispyttynen versio.
-Risto
Ehdottomasti siis tuo viispyttynen versio.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
On tuossa sitten jo parin litran ero w124 eduksi kulutuksessa. Asiaa ei auta yhtään se, että facelift 124:sia saa leimattuna jo alta 2ke.
Pitää käydä koeajamassa eri vaihtoehtoja ja katsoa voittaako järki vai tunne.
Pitää käydä koeajamassa eri vaihtoehtoja ja katsoa voittaako järki vai tunne.
Auto olisi tarkoitus pitää ihan vakiona ja vaan ajaa. Ässälle on suunnitelmissa tekniikan päivitystä jollain aikavälillä.Olli Lajunen kirjoitti:Osta vaan se 300D turbo suosista, on sitten mukavampi alkaa ruuvailemaan.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Onhan tuo viisipyttynen tietty mukavempi sutkutella jos meinaa ohitellakki 50km matkalla, mutta kyllä se silti vain litrankin ja varsinki enemmänkin ero kulutuksessa ainakin minunlaisien köyhempien rahapussissa vaikuttaa valintaanLeka kirjoitti:Ehdottomasti 300 D ja mieluiten matikilla. Kulutuksen voidaan sanoa yksilöerotoleranssilla olevan sama kuin 240 D:ssä. Oma 300 D automaatti vienyt tänä vuonna raskaalla kengällä käytännössä kolmoskehän sisäpuolella runsaalla pätkäajolla keskimäärin 9,5 l/100km. Entinen 300 D aut. joka oli pienemmillä syötöillä vei 0,5 l/100km vähemmän.Jussi L. kirjoitti:Suosittelen jos mahdollista ostamaan 240D koska se on aika hyvä kompromissi kulutuksen ja kulun puolesta.
Samainen "köyhyys" asia on syy miksi ajan "pikkumersulla" enkä 123:lla.. ainaki vielä.
® Mesen Porkkana-klubi
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Niin ne kaikki sanoo!Samuli H kirjoitti:Auto olisi tarkoitus pitää ihan vakiona ja vaan ajaa. Ässälle on suunnitelmissa tekniikan päivitystä jollain aikavälillä.Olli Lajunen kirjoitti:Osta vaan se 300D turbo suosista, on sitten mukavampi alkaa ruuvailemaan.
Noilla eväillä ehkä kannattaisi etsiä sopivaa yksilöä molemmilla koneilla ja valita kiesi kokonaiskunnon mukaan. Kulutuseron verran kuluja menee helposti muihin korjaamisiin yms huoltoihin -> kunto ratkaisee enemmän.
Btw, jokos sää myit sen 7mm pumpun? Sehän käy 240D:kiin...
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Niinhän se on, halvempaa olis ajaa jollain W124 200D:llä mutta ku ei oikeen nappaa .Mittailin tänään kulutusta ja nyt oli menny 460km ja 43,8l polttoainetta,eikös se oo jotain vajaa 9,5l satasella?Pienimmillään on mennyt 7,6l satasella kesäkelillä lähes puhtaassa maantieajossa.Suosittelen kulutuksesta huolimatta kokeilemaan W123:sta ennakkoluulottomasti,voit jopa yllättyä positiivisesti .Samuli H kirjoitti:On tuossa sitten jo parin litran ero w124 eduksi kulutuksessa. Asiaa ei auta yhtään se, että facelift 124:sia saa leimattuna jo alta 2ke.
Pitää käydä koeajamassa eri vaihtoehtoja ja katsoa voittaako järki vai tunne.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Käykö om601 pumppu tosiaan 240D:hen? Se mun pumppu oli vaan säädetty ja vakioelementeillä.Olli Lajunen kirjoitti: Btw, jokos sää myit sen 7mm pumpun? Sehän käy 240D:kiin...
Paria autoa olen katsellut nettiautosta ja tänään ehtisi yhtä käydä vilkaisemassa.jari_w123 kirjoitti: Suosittelen kulutuksesta huolimatta kokeilemaan W123:sta ennakkoluulottomasti,voit jopa yllättyä positiivisesti .
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Heip !
Itsellä kulauttaa W123 300 D sekalaisessa ajossa kasin nurkille, hieman allekin, koska ajelen kevyellä jalalla ja rullailen välillä jos mahdollista. Lossini on 5-vaihteinen manuaali. Maantiellä pääsee hyvin liki seitsemää litraa, jos ajelee 90:iä. Valmistajan ilmoittamahan on 7,0 l/100km 90 nopeudelle. Olisihan outomaatti leppoisampi, mutta taitaa se haukauta sen 1-1,5 l enemmän.
240 D 5-lovisella taitaisi olla se kaikkein pihein W123. Eikös sille ilmoiteta 90 kulutukseksi 6,3 l/100 km, joka kuulostaa jo aika ällistyttävältä.
Oman kokemuksen mukaan edellinen W123 200 D vei enemmän kuin nykyinen 300D. Älä siis ota 200D:tä, koska se kiihtyy kuin kirjahylly eikä silti kuluta sen vähempää. Kunnossa olevalla 300:lla kerkeää aivan tarpeeksi, kun jättää revittelyt dynaamisille työsuhde-Audeille...
Itsellä kulauttaa W123 300 D sekalaisessa ajossa kasin nurkille, hieman allekin, koska ajelen kevyellä jalalla ja rullailen välillä jos mahdollista. Lossini on 5-vaihteinen manuaali. Maantiellä pääsee hyvin liki seitsemää litraa, jos ajelee 90:iä. Valmistajan ilmoittamahan on 7,0 l/100km 90 nopeudelle. Olisihan outomaatti leppoisampi, mutta taitaa se haukauta sen 1-1,5 l enemmän.
240 D 5-lovisella taitaisi olla se kaikkein pihein W123. Eikös sille ilmoiteta 90 kulutukseksi 6,3 l/100 km, joka kuulostaa jo aika ällistyttävältä.
Oman kokemuksen mukaan edellinen W123 200 D vei enemmän kuin nykyinen 300D. Älä siis ota 200D:tä, koska se kiihtyy kuin kirjahylly eikä silti kuluta sen vähempää. Kunnossa olevalla 300:lla kerkeää aivan tarpeeksi, kun jättää revittelyt dynaamisille työsuhde-Audeille...
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: 30.10.2006 13:28
- Paikkakunta: turku
Turbo dee taitaa mennä vähemmällä kuin vaparit.
Om 617 vaparini vie välillä 7-15 litraa sadalla. Kun nopeus nousee 120 päälle ainettakin kuluu, oma tosin 3,92:sella perällä. Pidempi perä, esim. turbon 3,07 sopii 300D:n jatkoksi ja käsittääkseni kulutus tippuu mukavasti.
Om 617 vaparini vie välillä 7-15 litraa sadalla. Kun nopeus nousee 120 päälle ainettakin kuluu, oma tosin 3,92:sella perällä. Pidempi perä, esim. turbon 3,07 sopii 300D:n jatkoksi ja käsittääkseni kulutus tippuu mukavasti.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Meidän 200D-yksilö tuntuis vievän seka-ajossa jotain 7.5l paikkeilla sataselle. Jos pelkkää maantietä mennään, voi viedä todella radikaalistikin vähemmän, paras laskettu kulutus on ollut karvan alle kuuden... mut tuohon onkin vaihdettu harvempi perä. 200D:n vakioperällä näihin ei välttämättä päästä.Wade71 kirjoitti:Älä siis ota 200D:tä, koska se kiihtyy kuin kirjahylly eikä silti kuluta sen vähempää. Kunnossa olevalla 300:lla kerkeää aivan tarpeeksi, kun jättää revittelyt dynaamisille työsuhde-Audeille...
Ei päässyt mersuja vielä katsomaan. Toinen oli juuri säädössä, joten ei päässyt sitä katsomaan. Toinen oli eräässä autoliikkeessä, mitä ei sitten pienellä etsimisellä löytänyt.Heavy kirjoitti: Kerroppa vähän millaisia olivat, kun olet käynyt katselemassa noita.
Muutamalle mersukauppiaalle nyt tullut soitettua ja tuntuu, että heitä ei voisi auton myyminen vähempää kiinnostaa. Myös "huippukuntoinen" ja "yksilö" paljastuu jo puhelimessa vanhaksi ropposeksi taksiksi. Nettiauton "ostajia" haukutaan paljon, mutta kyllä myyjät voisi myös katsoa peiliin.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Kyllä kunnossa oleva w123 on niin paljo parempi ku w201 tai w124 että ilman muuta laita semmonen, äläkä sekaannu alle 5 pyttysiin . Kyllähän ne jotku leuhkii että 123sella pääsee 6l kulutukseen, mutta paskapuhetta se on. Kyllä mulla on OM61x koneilla keskikulutus ollu 8-9l.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Laitoin sulle yv:täSamuli H kirjoitti: Muutamalle mersukauppiaalle nyt tullut soitettua ja tuntuu, että heitä ei voisi auton myyminen vähempää kiinnostaa. Myös "huippukuntoinen" ja "yksilö" paljastuu jo puhelimessa vanhaksi ropposeksi taksiksi. Nettiauton "ostajia" haukutaan paljon, mutta kyllä myyjät voisi myös katsoa peiliin.
No mullako on nuita nyt jo muutama ollu niin matka-ajoon ehdottomasti 240D, menee nelivaihteisena manuaalinakin jopa 7 litran paikkeille ja joku voi päästä allekkin mutta kone on oltava vm 79 tai uudempi, kumminki se 72 heppanen, sopivilla pumpun säädöillä ja 200D:n perällä jää 300D:kin toiseksi kiihdytyksessä aina tuonne 120 km/h asti. Mulla oli näin äkkisiltään muisteltuna ilman dokumenttipohjaa kulutus 240D:ssä 7-8 ja pitkässä matkassa jopa alle 7. 220D vei tasan kympin maantiellä ja taajamassa, nopeudesta ja kaasujalasta riippumatta, Eka 300D (vm 81) vei tuossa minun työmatka-ajossa (40 km siivu) noin 8-9,5 litraa ja yhdellä lapinreissulla laskin keskikulutukseksi kuivalla kesäkelillä 11 litraa (noin 2000 km ajoa). Nykyinen 300D vie samaisella työmatkalla normaalinopeuksilla ajettaessa melko tarkkaan 8,5. Vertailuksi W124 200D:lle sain keskikulutukseksi 6,4 ja W201:lle 6,2...
240D ja 300D ovat mielestäni molemmat ihan hyviä vaihtoehtoja W123:sista, itse ottaisin kyllä mieluummin 240D:n juurikin pienemmän kulutuksen ja pienemmän veron takia ja silti ajelen 300D:llä...
Järkimieshän ostaisi kakkoskoppaisen pakettiautoksi rekisteröidyn diisselikolhvin työmatkoja varten mutta autokaupoissahan jätetään järki narikkaan ja pelataan tunteilla...
240D ja 300D ovat mielestäni molemmat ihan hyviä vaihtoehtoja W123:sista, itse ottaisin kyllä mieluummin 240D:n juurikin pienemmän kulutuksen ja pienemmän veron takia ja silti ajelen 300D:llä...
Järkimieshän ostaisi kakkoskoppaisen pakettiautoksi rekisteröidyn diisselikolhvin työmatkoja varten mutta autokaupoissahan jätetään järki narikkaan ja pelataan tunteilla...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Tämä topikki on oikeastaan minun osalta käsitelty, kun päädyin vaihtoehtoiseen ratkaisuun. Siitä lisää tuolla http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=16564
Keskustelu saa kuitenkin mielestäni jatkua, koska aihe on varmasti kiinnostava.
Keskustelu saa kuitenkin mielestäni jatkua, koska aihe on varmasti kiinnostava.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Mulla on ollu kylä-ajo aika lailla vähäistä tuon kans ko tullee kylillä käytyä mieluumminki tuolla 124:llä ko jotenkin kivempaa ajella automaatilla taajamassa, ei tartte kokoaikaa sotkea keppiä, tosin siinä sainkin sitten ekalla tankkauksella tuloksen 12,7 ja bensaa...Jussi L. kirjoitti:Ei paha.. Siinä samoihin meni munki edeltävä 300D, mutta sitte kylä ajoa ajaes meni aina se kymppi.. ja jalka oli raskas..JaniH kirjoitti:Pamautin 300D:llä 2 edellistä tankkausta lukemiin 8,23 ja 8,88...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi