Vika lienee selvä eli ilmamassamittari, mutta mikä on vian aiheuttanut, siitä on nyt uusi teoria. Putsatulla MAFfilla ja uudella bensasutarilla kone muuten lähtee kylmänä aikas nihkeesti tulille ja pysyy nipinnapin käynnissä. Mutta itse asiaan...
Täältä pölkkypäiden forumilta
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
kun ei apua koskaan löydy, aloin selailemaan kaikkitietävän herrakansan eli amerikkalaisten foorumeita.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Sieltä selvisi että vanhemmissa kompressorimalleissa (90-luvun?) on tyyppivikana huohottimen öljynerottimen + letkujen tukkeutuminen sekä kampikammion tuuletuksesta huolehtivan PCV-valven jumittuminen. Eli kun yksisuuntaisesta venttiilistä tuleekin kaksisuuntainen, alkaa öljyä löytymään vääristä paikoista varsinkin jos on tapana ajella usein vähän isommilla kierroksilla. Tietenkään amerikaanot eivät voineet kertoa missä tuo kyseinen valve sijaitsee, ilmeisesti jossain imusarjan alla. Joku kyllä puhui jotain imusarjan irrottamista ja imusarjalle menevien letkujen perusteellisesta putsaamisesta. Joka tapauksessa uutta MAFfia on aivan turha asentaa ennenkuin öljyyntyminen on hallinnassa.
Lisäksi "separaattorille" menevään letkuun on tehty muutoksia vuosien varrella. Uudessa letkussa on 2,5mm reikä, josta menee letku kompurahässäkälle. Tämä ilmeisesti ohjailee isomman paineen kompuran suuntaan täyskaasukiihdytyksessä, parantaa siis öljynerottimen toimintaa, jolloin sumua ei pitäis päästä ilmanputsariin asti. Aika lailla muuten kone huohottaa tyhjäkäynnillä, joka kuulemma on normaalia kompressorikoneelle, siis jenkkiläisten asiantuntijoiden mukaan.
Noh, putsasin separaattorin ja letkut, aikas karstaisia olivat. Lisäksi letkujen yläpintaan oli kertynyt vaaleata möhnää, joka on käsittääkseni kondensoituneen veden ja öljyn sekoitusta? Vedenhän pitäisi haihtua öljystä, kunhan öljy lämpenee vaan tarpeeksi. Mutta nyt kun on ollut kosteita ja viileitä ilmoja, autolla on ajettu vain lyhyttä matkaa eikä termostaattikaan tunnu toimivan kunnolla (lämmöt hädintuskin 80), on sitä mönjää alkanut kertymään. Eli öljyn ylitäyttö oli vain osa ongelmaa, toivottavasti öljyyntyminen loppuu tuon huohotinhässäkän putsaamisella, ylimääräisen öljyn poistolla ja uudella termostaatilla. Jotenkin vaan tuntu että öljyä oli paljon enemmän IC:n jälkeen kuin sitä ennen, joka viittaisi siihen PCV:hen ja öljyn kulkeutumiseen MAFffiin imusarjan kautta. Vaan onko edes mahdollista, että öljy liikkuis "vastavirtaan", varsinkin kun paineputken mutka on aikas korkealla ja siinä on se kaasuluistihässäkkäkin välissä? Sanokaa ny joku jotain.
![ää :ää:](./images/smilies/smiley_aayp.gif)