Pikaista apua kaivataan, MB 200 E -94 diesel
Pikaista apua kaivataan, MB 200 E -94 diesel
Joo eli nyt tarvittaisiin mahdollisimman pikaisesti vastausta ja nuo haku koneet on vähän tuntemattomia otuksia,liian vaikeaa niille löytää mitään...
Eli ostin mersun eilen,ja no ajelua on tullut jo jotain 300 km...vika on ollut että mittaristossa palaa joka ikinen,valo,tai no käsijarru valo ei taida palaa jos se ei ole päällä...
nyt sitten mersu teki tenän,aamulla lähti hyvin soimaan,ajelua 35km,sitten taas ihan hyvin ajelua 10km ja taas 40 ja sitten pari metriä,ja seuraavalla startilla eipä jaksakkaan enää edes startata...no puol tuntia latausta ja taas lähti käyntiin,mutta kaikki valot vilkkuu vaikka soitin ei olekkaan kovalla...
ja nyt sitten ei enää mitään toivoakaan taas käyntiin vaikka ajelua tuli taas 20 km ja kone rallatti taas melkein tunnin olla päällä...
lataus jännite 10,6V eli voiko esim hiilet mennä yht äkkiä sököks??
montako johtoa kuuluu tulla laturille?? äkkiseltään en huomannut kun vaan yhden nipun missä tais olla 3 johtoa jotka tulee johonkin liittimeen joka on vielä jollain rauta klipsulla kiinni laturissa...
eli nyt lähinnä että viittako tuo merkkivalojen palaminen laturi vikaan?? valot sammuuvat kun kierrokset nousee yli 1,5 k rpm,mutta syttyyvät heti kun kierrokset laskee alle ja välillä vilahteleevat muutenkin korkeemmillakin kierroksilla...
onko jokin keino miten voi esim jännitteen säätimen tai mikä siellä nyt onkaan niin testata??
ainiin,akku muuten on uusi 75 Ah...
Eli ostin mersun eilen,ja no ajelua on tullut jo jotain 300 km...vika on ollut että mittaristossa palaa joka ikinen,valo,tai no käsijarru valo ei taida palaa jos se ei ole päällä...
nyt sitten mersu teki tenän,aamulla lähti hyvin soimaan,ajelua 35km,sitten taas ihan hyvin ajelua 10km ja taas 40 ja sitten pari metriä,ja seuraavalla startilla eipä jaksakkaan enää edes startata...no puol tuntia latausta ja taas lähti käyntiin,mutta kaikki valot vilkkuu vaikka soitin ei olekkaan kovalla...
ja nyt sitten ei enää mitään toivoakaan taas käyntiin vaikka ajelua tuli taas 20 km ja kone rallatti taas melkein tunnin olla päällä...
lataus jännite 10,6V eli voiko esim hiilet mennä yht äkkiä sököks??
montako johtoa kuuluu tulla laturille?? äkkiseltään en huomannut kun vaan yhden nipun missä tais olla 3 johtoa jotka tulee johonkin liittimeen joka on vielä jollain rauta klipsulla kiinni laturissa...
eli nyt lähinnä että viittako tuo merkkivalojen palaminen laturi vikaan?? valot sammuuvat kun kierrokset nousee yli 1,5 k rpm,mutta syttyyvät heti kun kierrokset laskee alle ja välillä vilahteleevat muutenkin korkeemmillakin kierroksilla...
onko jokin keino miten voi esim jännitteen säätimen tai mikä siellä nyt onkaan niin testata??
ainiin,akku muuten on uusi 75 Ah...
ei lataa tarpeeksi ja tuo akku voi olla kyllä liian pieni tuohon autoon.Itelle oli ex 200Dieselissäkin 90Ah akku ja edellisessä 300dieselissä 100Ah akku
Ja laturi voi pimentyä kyllä yhtä-äkkiä. tuosta 200riisselitä meni multa laturista jännitteen säädin kaks kertaa peräkkäin kahden viikon sisällä. Ensin latasi liikaa,jotain 16-19volttia ja seuraavalla kerralla sitten liian vähän jotain 9,5-11volttia
Ja laturi voi pimentyä kyllä yhtä-äkkiä. tuosta 200riisselitä meni multa laturista jännitteen säädin kaks kertaa peräkkäin kahden viikon sisällä. Ensin latasi liikaa,jotain 16-19volttia ja seuraavalla kerralla sitten liian vähän jotain 9,5-11volttia
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-97 Chrysler
-97 Chrysler
Re: Pikaista apua kaivataan, MB 200 E -94 diesel
VoiMr_nice kirjoitti:
lataus jännite 10,6V eli voiko esim hiilet mennä yht äkkiä sököks??
..
Korjaantuu tällä, on kahella ruuvila kiinni laturin päässä.
http://www.kl-varaosat.fi/kauppa_new.html
17919 Laturin säädin + hiilisarja BOSCH
Hinta: 26,00 EUR
Juu niin sitä isäukkokin puhu että akku ainenkin ois liian pien,varsinkin talvi käyttöön...pitää tuossa nyt tökätä verkko laturiin akku ja katsella aamulla että paljonko lataa sitten korkeemmilla kierroksilla autossa vai lataako mitään...
eikai jännitteen säädin muuten voi kyrvähtää siitä jos jää virrat päälle esim 20 minuutiks ilman että auto käy?? vaihdoin tuossa soittimen autoon ja testauksen jälkeen aloin jotain muuta säätämään ja oli prkl jääny virrat sillon päälle
eikai jännitteen säädin muuten voi kyrvähtää siitä jos jää virrat päälle esim 20 minuutiks ilman että auto käy?? vaihdoin tuossa soittimen autoon ja testauksen jälkeen aloin jotain muuta säätämään ja oli prkl jääny virrat sillon päälle
Pitää ladata tyhjäkäynnilläkin yli 12v (mutu). Ei se sääjin huonua tykkää vaikka virrat onkin päällä.Mr_nice kirjoitti:paljonko lataa sitten korkeemmilla kierroksilla autossa vai lataako mitään...
eikai jännitteen säädin muuten voi kyrvähtää siitä jos jää virrat päälle esim 20 minuutiks ilman että auto käy?
Just nuin ja 55 A laturi riittää sekin.Rässi kirjoitti:Vaihda se säätäjä+hiilipaketti.
Akku laturiin ja aito käymään.
Mittaa latausjännite.
Jos ei parantunut, käy Motonetistä laturi.
Mie justiin vaihoin, 70A tuotolla makso satasen.
200reehen voisi riittää pienempikin?
Mainittu 75 Ah akku on kooltaan OK.
Nyt on uusi hiili säädin paketti kiinni mutta eipä järin ollut apua...
välillä lataa hyvin välillä taas syttyy kaikki valot eli ei lataa...outoa vaan kun joskus saattaa olla että valot ei pala esim tyhjäkäynnilläkään mutta välillä taas valot aplaa vaikka kierroksia olisi yli 3 tonnia vaikak yleensä kierrosten noustessa alkaa lataamaan/valot sammuu...
välillä lataa hyvin välillä taas syttyy kaikki valot eli ei lataa...outoa vaan kun joskus saattaa olla että valot ei pala esim tyhjäkäynnilläkään mutta välillä taas valot aplaa vaikka kierroksia olisi yli 3 tonnia vaikak yleensä kierrosten noustessa alkaa lataamaan/valot sammuu...
No ni käytettiimpä uutta laturia kiinni,mutta eipä prkl ollut mitään apua...130 euroa 75A laturi merkkiliikkeeltä...
no sit alettiin tutkimaan vähän ja tulos oli että heräte jännite tyhjäkäynnillä vain 2,2V,eli että mitä perkelettä!! kierroksia kun antaa niin tietyssä kohtaa hyppää sitten jännite ylemmäks ja alkaa lataamaan,tulipahan kokeiltua suoraan akulta herätteetkin mutta kyllähän se latas mutta ei kovin hyvin,saattoi kyllä ehkä johtua siitä että jos irta teki jonkun helvetin silmukan (akulta 12 V + jostain mistä heräte oikeasti tulee 2,2V = Heräte,eli 2,5 vuotta amiskan sähköpuolta käyneenä väitän että tulos olisi alle 12V,voi olla opinnot menneet metsään)...
mutta siis niin mistähän tuo heräte sitten tulee,onkohan jossain joku rele tai jotain vastaavaa??
jätti mersukin tänään eka kerran tielle,tai siis ABC;n pihalle,akku ei latautunut matkalla yhtään vaikka niin oletin niin eipä sit voinut kun kysyä apu virtaa ja kun ei mazdan (kait se oli mazda) virta riittänyt niin se pääs sit nyhtäsemään tuon sotanorsun käyntiin...
no sit alettiin tutkimaan vähän ja tulos oli että heräte jännite tyhjäkäynnillä vain 2,2V,eli että mitä perkelettä!! kierroksia kun antaa niin tietyssä kohtaa hyppää sitten jännite ylemmäks ja alkaa lataamaan,tulipahan kokeiltua suoraan akulta herätteetkin mutta kyllähän se latas mutta ei kovin hyvin,saattoi kyllä ehkä johtua siitä että jos irta teki jonkun helvetin silmukan (akulta 12 V + jostain mistä heräte oikeasti tulee 2,2V = Heräte,eli 2,5 vuotta amiskan sähköpuolta käyneenä väitän että tulos olisi alle 12V,voi olla opinnot menneet metsään)...
mutta siis niin mistähän tuo heräte sitten tulee,onkohan jossain joku rele tai jotain vastaavaa??
jätti mersukin tänään eka kerran tielle,tai siis ABC;n pihalle,akku ei latautunut matkalla yhtään vaikka niin oletin niin eipä sit voinut kun kysyä apu virtaa ja kun ei mazdan (kait se oli mazda) virta riittänyt niin se pääs sit nyhtäsemään tuon sotanorsun käyntiin...
Latausvalon kautta? Oisko jopa niin, että jos polttimo on rikki niin herätettä ei tule?Mr_nice kirjoitti:
mutta siis niin mistähän tuo heräte sitten tulee,onkohan jossain joku rele tai jotain vastaavaa??
Onkos maadotukset akusta runkoon ja rungosta moottoriin kunnossa? Maadottaako laturi nyt pyyhkijänsulan kautta? Jos ois se maakaapeli runko-->kone/laatikko kypsä?
Jos se latausvalo palaa normaalisti ja kirkkaasti ei siellä päässä oikeastaan voi olla vikaa ja valon ja laturin välillä oleva kosketus- tai maavikakaan ei tuntuisi kovin todennäköiseltä. Siinä linjassa kun ei yleensä mitään hankaus- tai muita paikkojakaan oikein ole, niitä olis täällä foorumilla pähkäilty jo maailman sivu.
Eihän sieltä herätejohdolta ole otettu(tai siihen kytketty) mitään mankan räpistyksiä?
Eihän sieltä herätejohdolta ole otettu(tai siihen kytketty) mitään mankan räpistyksiä?
Tuo kannattaa tarkistaa, kaverin pitkä ei maadottanu ku siitä tyhjäkäynninsäätö vaijerista, ei ladannu ja kaikki valot palo himmeenä koetaulus. Sulihan siitä kuoriki siitä vaijerista.HVM kirjoitti:Latausvalon kautta? Oisko jopa niin, että jos polttimo on rikki niin herätettä ei tule?Mr_nice kirjoitti:
mutta siis niin mistähän tuo heräte sitten tulee,onkohan jossain joku rele tai jotain vastaavaa??
Onkos maadotukset akusta runkoon ja rungosta moottoriin kunnossa? Maadottaako laturi nyt pyyhkijänsulan kautta? Jos ois se maakaapeli runko-->kone/laatikko kypsä?
Helppo kokeilla Akkukaapeli akun miinusnapaan ja toinen pää moottoriin kiinni jonnekki kohtaa mihin saa
Kyllä sitä maadotusta tarkasteltiin,tai siis eihän me piuhaa löydetty mutta yleisvirta mittarilla sai kyllä koneen kautta näyttämään (plus plussaan ja mittarin miinus koneeseen,näyttämä 12V)...
niin ja siis mittaristossa kyllä palaa hyvin kaikki mahdolliset valot,välillä kuitenkin korkeilla kierroksilla sammuu muut mutta "akku" merkki valo palaa himmeesti...
se on kyllä outo että kierrokset kuitenkin vaikuttaa tuohon lataukseen,alle 2 tonnia ei yleensä lataa ollenkaan mutta eilen meinas olla että välillä ei alle 4 tonnin lataa ollenkaan,todellakin oudolta alkaa tuo jo vaikuttaa...
niin ja siis mittaristossa kyllä palaa hyvin kaikki mahdolliset valot,välillä kuitenkin korkeilla kierroksilla sammuu muut mutta "akku" merkki valo palaa himmeesti...
se on kyllä outo että kierrokset kuitenkin vaikuttaa tuohon lataukseen,alle 2 tonnia ei yleensä lataa ollenkaan mutta eilen meinas olla että välillä ei alle 4 tonnin lataa ollenkaan,todellakin oudolta alkaa tuo jo vaikuttaa...
Meinas syttyä tuleen? Lähinnä tulee mieleen, että olis oikosulkua niissä piuhoissa ja ottaa siitä laturi ihteensä.. Vanha laturi ei jaksa muutenkaan ladata, niin ei jaksa syttyä tuleenkaanMr_nice kirjoitti:maadotus toimii jne...
vanha laturi lataa joten kuten,herätteistä ei löydy vikaa,uus laturi meinas syttyä tuleen,tai itse asiassa liekeissä kävikin...tuossa lähinnä tämän päivän saldo...outoa,tosi outoa...
siis eka kerranhan uus laturi ei ladannut ollenkaan,toisella kerralla eka ei mitää sit hyppäs 14,5V lataus ja loppujen lopuks alko lauri vaan käryämään...
vanha laturi lataa,mutta ei tyhjäkäynnillä ja muutenkin antaa aika paljon virta piikkejä jostain syystä...
huomenna vien paskan "uuden" laturit (siis jos tarkkoja ollaan niin laturissa on tussilla piirretyt momentti merkit eli varmaan korjattu laturi vaan) pois poikkeen ja näytän tuimalta liikkeessä eli joko uutta tilalle tai rahoja takas...
vanha laturi lataa,mutta ei tyhjäkäynnillä ja muutenkin antaa aika paljon virta piikkejä jostain syystä...
huomenna vien paskan "uuden" laturit (siis jos tarkkoja ollaan niin laturissa on tussilla piirretyt momentti merkit eli varmaan korjattu laturi vaan) pois poikkeen ja näytän tuimalta liikkeessä eli joko uutta tilalle tai rahoja takas...
Niinhän ne varmaan suuri osa on korjattuja? Voi toki olla pelkkä runkokin vanhasta. Muistan, kun joskus laturin vaihdoin mitsuun (on muuten ainut kerta, kun on tarvinnut reilun 10 vuoden aikana mihinkään autoon laturia vaihtaa), niin "uutta" laturia vaihdossa antaessa myyjä tsekkasi, että siihenhän oli kaikki hilut vaihdettu, että mulla kävi hyvä tuuri. Ts. voi olla niinkin, että siinä vaihtolaturissa on vain esim. säädin vaihdettu, jos se on ainut viallinen komponentti ja muuten on vanhaa. Toki niiden pitäisi aina ne kunnolla tsekata, mutta voihan testaus mennä läpikin, mutta todellisessa käytössä sitten paljastuukin joku vika.Mr_nice kirjoitti: huomenna vien paskan "uuden" laturit (siis jos tarkkoja ollaan niin laturissa on tussilla piirretyt momentti merkit eli varmaan korjattu laturi vaan)