Om 617 lämpenee turhan reippaasti motarinopeuksilla.

Vastaa Viestiin
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Om 617 lämpenee turhan reippaasti motarinopeuksilla.

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Elikkäs tuli tuossa huomattua että lämmöt nousevat melko korkeiksi, jopa 110 pintaan motarilla reippaampaa vauhtia ajettaessa. Kun vaudin tiputtaa 110 tuntumaan lämmöt tippuvat alle sadan. Jäähdytin neste on puhdasta ja sopivassa suhteessa lantrattu, -30 kestoista. Olisiko tässä apuja viileämmän termostaatin vaihdossa?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

>Olisiko tässä apuja viileämmän termostaatin vaihdossa?

Kannattaa kokeilla ensin. Mulla on kesät talvet käytössä Veholta 12€ ostettu ns.kesätermari. Talvimalli on 87cels ja kesämalli 80-85c (en muista). Lämpenee nopeasti mutta ei liikaa. Talvella riittää kun laittaa maskiverkon.

Mulla on täällä kotona pari turhaa Motonet istä ostettua kesätermaria jos kiinnostaa. Eivät ehkä ole yhtä hyviä kuin Vehon myymät mutta ajavat asiansa.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Voishan sitä kokkeilla. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
hmk
Viestit: 68
Liittynyt: 21.10.2006 9:42
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja hmk »

Mulla on GD:ssä om 617 ja ongelma on sama. Varsinkin turbotuksen jälkeen lämmöt on viisarin yli satasen. Ennen turbotusta lämmöt taas oli viisarin verran ali. Entinen omistaja oli laittanut tarvike lämpömittarin ja mulla tuli epäily siihen suuntaan. Mutta eilen laitoin vdo:n mittarin, anturin + uuden johdon ja ongelma oli edelleen sama. Termari on uusi 80 c , mallia Motonet. Nyt on tässä mielessä pyörinyt jos suorittaisi jäähdytys järjestelmän sisä pesun mutta pitäisköhän sitä ennen ottaa koko termari veks ja kokeilla ilman niin näkis tuliko säästettyä taas väärässä paikassa kun tarvike termarin ostin. Ja jos ei pesu/termari auta niin onko kenelläkään tietoa onko om 617 orkkis turbossa tehokkaampi vesipumppu ja/tai onko saatavana vesipumpun hihnapyörää pienempänä ?
Luova laiskuus on tehokkuuden äiti.
Avatar
mercedes
saunakarhu
Viestit: 557
Liittynyt: 12.2.2006 16:51
Paikkakunta: rannikolla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mercedes »

tästäkään asiasta mitään tietämättä,mutta oma w123 300dee ei ainakaan mulla vedä alle 100 asteen mihinkään mutta kun viisari nousee hiukan yli sadan asteen niin rupee vanhuksesa tapahtuun että kai se normaalia on
Värähtely on liike, joka ei tiedä, mihin suuntaan sen pitäisi mennä...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Taidan ottaa termarin kokonaan pois kesäksi.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Lämpenee ihan toopemaisen hittaasti jos otat poikkeen.
Ja tutulla ei lämmöt noussu ees 80 asteeseen ku ei sitä ollu.

Minkä lämpönen termostaatti on om617 turpoissa?

Aattelin ku esim. om603ssa on vaparissa on lämpimämpi ku turpossa, ja monet laittaa 603 vapariin turpon termostaatin.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Toimii kuulemma kun ottaa poies, enkä usko että kesällä lämmöt kovin hitaasti nousevat. Talveksi taas takas tietty.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Sami R kirjoitti:Toimii kuulemma kun ottaa poies, enkä usko että kesällä lämmöt kovin hitaasti nousevat. Talveksi taas takas tietty.
Nyt mää tiedän minkä laitat tuohon :?:

Mulla on hyllyssä yksi semmonen termari joka on 80cels. Kyseessä oli eka termari 123:sessani. Revin sen pois aikoinaan silloin kun vielä oli -23cels talvia. Lämpeni tod. hitaasti sillä ja otti pannuun talvella. Mutta aina pysyi lämmöt 80c vaikka kuinka kenki. Se on varmaan jostain bensamallista kotoisin.

Tuolla sä ajat läpi vuoden näiden nykytalvien aikaan. Käy hakemassa joku päivä se.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Jees, käyhän tuo. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Meihemi
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2006 0:24
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Meihemi »

Heittäkää ne tarvike termarit helevettiin ja ostakaa alkuperänen, niin johan pysyy lämmöt kurissa.Kokemusta on :wink:
hmk
Viestit: 68
Liittynyt: 21.10.2006 9:42
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja hmk »

Mulla GD:ssä putosi lämmöt 10 asteella kun porasin termarin yläreunaan 6 mm reijän. Moottorin lämpiäminen hidastu jonkin verran mutta nousee kuuteenkymppiin reilun parin kilometrin ajolla. Eli ongelma on ettei neste kierrä riittävästi. Mutta kunhan kerkiäisi Mersun liikkeellä käydä niin pitää kokeilla orkkis termari.
Luova laiskuus on tehokkuuden äiti.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Orkkis termari on ainut varmasti toimiva. Viskasin saksalaisella Wahlerin tarviketermarilla justiinsa ennen kesäkelejä kuikkaa kun alkoi lämmöt pumppuremontin jälkeen hyppimään, hartikaiselta mersun kamaa tilalle ja pelaa? :roll:
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Vanhalla koneella ja välityksillä oli samaa vikaa -> huippunopeus rajautui kesäkelissä käytännössä lämpötilan mukaan. 135km/h ei päässty pitkiä aikoja kun alkoi lämpömittari hipomaan punarajaa. :mrgreen:

Ongelma on sittemmin poistunut mm uudelleen kennotetun jäähdyttimen vaihdolla, öljynJÄÄHDYTTIMEN asennuksella, välijäähdyttimellä, 5 -vaihteistolla ja harvemmalla perällä... :whistle:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mulla voisi pelkkä perän vaihto harvempaan auttaa. 200D perä kun on aika lyhkänen timmissä olevalle kolmesatkulle. No, ei jaksa. Vaihetaan termari.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sami R kirjoitti:Toimii kuulemma kun ottaa poies, enkä usko että kesällä lämmöt kovin hitaasti nousevat. Talveksi taas takas tietty.
Termostaattia ei kannata ottaa kokonaan pois: W123:n lämmöt.

Onko sinulla jäähdytin missä kunnossa? Itsellä oli alkuperäinen jäähdytin paikoillaan 1983 vuodelta ja äsken vaihdoin sen uuteen. Johan laski lämmöt sen jälkeen. Kannattaa varmaan hakea KL-varaosilta uusi jäähdytin ja Veholta termostaatti niin johan on kumma, jos vielä lämpenee.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Heavy kirjoitti:
Sami R kirjoitti:Toimii kuulemma kun ottaa poies, enkä usko että kesällä lämmöt kovin hitaasti nousevat. Talveksi taas takas tietty.
Termostaattia ei kannata ottaa kokonaan pois: W123:n lämmöt.

Onko sinulla jäähdytin missä kunnossa? Itsellä oli alkuperäinen jäähdytin paikoillaan 1983 vuodelta ja äsken vaihdoin sen uuteen. Johan laski lämmöt sen jälkeen. Kannattaa varmaan hakea KL-varaosilta uusi jäähdytin ja Veholta termostaatti niin johan on kumma, jos vielä lämpenee.
En tiedä, eikä paljoa kiinnosta enää vaihtaa syyläriä, vaihdan parin kk:n päästä uudempaan autoon. Termarin vaihdan kyllä kunhan sen ehdin hakea.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Juu. kyllä on ihme kun lämmöt nousee W123:sella dieselillä. Olen tänäkin kesänä-silloin kun oli kuumaa-vetänyt aika isoja hiekkakuormia ja lämmöt pysyy kyllä hienosti 80 pintaan. Tuntuu siltä, että tosiaan syyläri on oltava tukossa kun lämmöt nousee. W123:sessa on esimerkillinen jäähdytys. Termostaatin olen kerran vaihtanut kun kone kävi liian kylmänä. Uuden termarin myötä olen talvellakin luopunut etupahveista yms. Lämmöt nousee nopsaan normaaliksi kun termostaatti toimii ja nousee talvellakin.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on 300D:n lämmöt noin 90 astetta kesäaikana maantiellä noin 110km\h ajettaessa.Lie tuo 90 astetta normaalia sekin,ainakaan niitä ei millään alemmaks saa kun kaikki on uutta moottoria myöten 8) .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mullakin pysyy 115 Km/h asti lämmöt hyvin kurissa, siellä 90 paikkeilla.
Kun nopeus nousee pidemmäksi aikaa 120+, lämpötila nousee jopa 110 pintaan. Tiuha perä ei kyllä jeesaa motarilla, ohituksissa välityskin loppuu kesken. :? Voishan tuon järjestelmän vielä huuhtoa ja kahtoa mitä sanoo uuden termarin kanssa. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

meikäläisellä on kanssa vallan lämmöt tasaisen tappavasti 100 astetta tai karvan alle. tänään kun kävimme pick-nickissä niín kuuma päivä nostatti lämmöt ajossa vähän yli sadan asteen ja jonotustunnelmissa vielä vähän yli. kesti melko kauan ennen kuin jäähtyi tyhjäkäynnillä satasen pintaan. olisikos meikäläiselläkin syyläri kypsä?
termostaatti on 87 asteen mallia motonet. (uusi) mikä kuuluu olla ohjesäännön mukainen käyntilämpötila?
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minulla pysyvät lämmöt 90 asteen tuntumassa kesäkelissä. Termostaatti on vanha 80-asteinen ja syyläri reilun vuoden vanha.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Oletko jo kokeillu sitä meikäläisen antamaa termaria tohon?
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Motonetista yritin hakea tiivistettä, oli 50+ tyyppiä ennen mua, joten en odotellut... Josko tällä viikolla saisi sen tiivisteen hommattua. 8)
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
laurw123
Viestit: 96
Liittynyt: 03.5.2006 14:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja laurw123 »

Jatketaanpas aiheesta syyläri ja termostaatti...

Onko hemmoilla kokemusta jäähdyttimen puhdistus- ja paikkausmömmöistä? 240d:n jäähdytin tiputtelee nestettä jostain kennoston keskivaiheilta, enkä laiskana ihmisenä jaksaisi koko jäähdytintä vaihtaa uuteen. Onko Bars- nimisestä purkista oikeasti apua vai ovatko moiset mömmöt vain rahanhukkaa? :roll:
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Puhdistusmömmöistä ei ole kokemusta, paikkausmömmöistä on. Kyllähän ne toimivat kun noudattaa ohjeita. Yhden vuotavan syylarin olen paikannut semmoisella jauheella joka kaadetaan järjestelmään. Ei vuotanut enään.

:!: Mutta olen kuullut että se ei ole ihan paras konsti syylarin paikkaukseen. Se osa mömmöstä joka ei tuki vuotoa kiinnittyy tietysti jäähdytyskanaviin, temariin, vesipumppuun ym. Jos pysytään helppoheikin konsteissa niin parempi olisi paikallistaa vuoto ja tukkia se ulkoapäin (purkkamaisella paikkausmassalla).


:arrow: Oletko Sami jo kokeillu toista termaria?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

laurw123 kirjoitti:Jatketaanpas aiheesta syyläri ja termostaatti...

Onko hemmoilla kokemusta jäähdyttimen puhdistus- ja paikkausmömmöistä? 240d:n jäähdytin tiputtelee nestettä jostain kennoston keskivaiheilta, enkä laiskana ihmisenä jaksaisi koko jäähdytintä vaihtaa uuteen. Onko Bars- nimisestä purkista oikeasti apua vai ovatko moiset mömmöt vain rahanhukkaa? :roll:
Forten tekemä paikkaus aine on ainoa joka tukkii vuodon eikä mitään muuta.Semmosta siis käy hakemassa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”