Etulasin pyyhin...
Etulasin pyyhin...
Johan rupeaa sähkövikoja löytymään kuin pösöstä konsanaan..
Toissa päivänä pyyhin lakkasi toimimasta..
puolitoistapäivää se oli mykkänä jaa taas pelaa..
Sulake oli ehjä..
Onko kokemuksia..??
Toissa päivänä pyyhin lakkasi toimimasta..
puolitoistapäivää se oli mykkänä jaa taas pelaa..
Sulake oli ehjä..
Onko kokemuksia..??
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä...
Ne joilla on mersu ja ne jotka aikovat hankkia sellaisen...
Ne joilla on mersu ja ne jotka aikovat hankkia sellaisen...
Jotku toimii - toiset taas ei Mulla on semmoinen ei-toimiva. Pyydä vaihtotakuulla jos ostatpeehoo7 kirjoitti:Sopinee tähän topikkiin tämäkin.
Törmäsin päivänä yhtenä 124:ssa pyyhkijän sulkaan jossa ei ollut runkoa.
Tuntui toimivan ok joten mistä noita saa kun on taas talvelle lähtö edessä?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Mulla pyyhkijä jumitti ja lakkasi melkein toimimasta. Epäilin että moottori vetelee viimesiä, kun käry alkoi haista pienen käytön jälkeen. Vein vanhalle mersumiehelle, joka aukas varren päällä olevan "kannen" ja heitti muutaman tipan öljyä pyyhkijän pumppuun. On toiminu kohta vuoden päivät moiteettomasti.
Jos tuolla purkamisella ja putsaamisella tarkoitat pelkkää moottoria ei siitä paljon apua ole yleisimpään vikaan eli sen varren/varressa olevan teleskoopin kuivumiseen. Eli?hv kirjoitti:kysymys tietävälle:
voiko se moottori vaan laiskistua, nyt on purattu, putsattu ja vaseliiniit uusittu. silti se paska jumittaa ja tökkii
vai voiko siellä olla jotain virtahukkaa jossain, jännitteet mittasin ja samat kaikilla nopeuksilla
Itse moottori nyt harvemmin "laiskistuu".
eilen se sen sitten teki 140km kotiin ja C mallin (-99) pyyhin jumittuu keskelle tuulilasia kura, pa...ka kelissä .
mites tuo härdelli aukeaa; sain pyyhkijän varren päällä olevan muovisuojan pois, mutta mekanismin/(pyyhkimen moottorin?) päällä olevaa muovisuojusta en saa auki/ tiedä avaus mekanismia, eikä viittis väkivältaan turvautua vielä? .
Eli onko neuvoja miten tuota lähtisi purkamaan/selvittämään.
Kun se ekan kerran jumitti, se oli todella jäykkä jotta sitä sai liikutettua, mutta nyt liikkuu helposti (eli ilmeisesti hajos enemmän).
Pyyhkimen moottori pitää hurinaa kun kytkee pyyhkimet päälle. (varsi on myös öljytty jo)
mites tuo härdelli aukeaa; sain pyyhkijän varren päällä olevan muovisuojan pois, mutta mekanismin/(pyyhkimen moottorin?) päällä olevaa muovisuojusta en saa auki/ tiedä avaus mekanismia, eikä viittis väkivältaan turvautua vielä? .
Eli onko neuvoja miten tuota lähtisi purkamaan/selvittämään.
Kun se ekan kerran jumitti, se oli todella jäykkä jotta sitä sai liikutettua, mutta nyt liikkuu helposti (eli ilmeisesti hajos enemmän).
Pyyhkimen moottori pitää hurinaa kun kytkee pyyhkimet päälle. (varsi on myös öljytty jo)
Hui, sano Venäläinen.
Eilen ajelin pyyhkijä tauotta päällä noin 200km putkeen, ja loppumatkasta kiinnittyi huomio siihen että jopas liikkuu hitaasti. Eli alkaako tulla moottori tiensä päähän? Sprayvaseliinia olen varteen yrittänyt suihkia aina silloin tällöin muistaessani, useita kertoja vuoteen kumminkin.
Mutta tuo vika vähän ihmetyttää, minkäänlaista "tökkimistä" en huomannut, ainoastaan hidastumista. Homman tekee haasteelliseksi se ikävä tosiasia ,että kyseessä on ainoa auto jota ei millään jaksaisi päiväkausiksi purkaa liikennekelvottomaan kuntoon. No jospa ensin koittaisi mekan ohjeilla purkaa ja herkistää...
Eilen ajelin pyyhkijä tauotta päällä noin 200km putkeen, ja loppumatkasta kiinnittyi huomio siihen että jopas liikkuu hitaasti. Eli alkaako tulla moottori tiensä päähän? Sprayvaseliinia olen varteen yrittänyt suihkia aina silloin tällöin muistaessani, useita kertoja vuoteen kumminkin.
Mutta tuo vika vähän ihmetyttää, minkäänlaista "tökkimistä" en huomannut, ainoastaan hidastumista. Homman tekee haasteelliseksi se ikävä tosiasia ,että kyseessä on ainoa auto jota ei millään jaksaisi päiväkausiksi purkaa liikennekelvottomaan kuntoon. No jospa ensin koittaisi mekan ohjeilla purkaa ja herkistää...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
No liukasteen puuttuminen on aiheuttanut tuon hidastumisen. On vaan pyyhin ollut kovilla...JuMu S kirjoitti:Hui, sano Venäläinen.
Eilen ajelin pyyhkijä tauotta päällä noin 200km putkeen, ja loppumatkasta kiinnittyi huomio siihen että jopas liikkuu hitaasti. Eli alkaako tulla moottori tiensä päähän? Sprayvaseliinia olen varteen yrittänyt suihkia aina silloin tällöin muistaessani, useita kertoja vuoteen kumminkin.
Mutta tuo vika vähän ihmetyttää, minkäänlaista "tökkimistä" en huomannut, ainoastaan hidastumista. Homman tekee haasteelliseksi se ikävä tosiasia ,että kyseessä on ainoa auto jota ei millään jaksaisi päiväkausiksi purkaa liikennekelvottomaan kuntoon. No jospa ensin koittaisi mekan ohjeilla purkaa ja herkistää...
Noh, kuten haluatte. Pitääpä tuota luistovoidetta vielä koittaa kuitenkin. Kiitos kannustuksesta...
Eilen oli kyllä sellainen kestotesti sadevarustuksella, etten ole ennen kokenut moista. Saattaahan se wyrttiläinen moisessa tohinassa huuhtoutua pois aiheuttaen hyytymistä.
Ja tietysti useamman sadan kilsan reissupäivä huomisellekin tiedossa.
Eilen oli kyllä sellainen kestotesti sadevarustuksella, etten ole ennen kokenut moista. Saattaahan se wyrttiläinen moisessa tohinassa huuhtoutua pois aiheuttaen hyytymistä.
Ja tietysti useamman sadan kilsan reissupäivä huomisellekin tiedossa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kosteisiin olosuhteisiin kehitetty luistovoide.luistovoidetta
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
ÖÖ, mitäs erova noitten SWF- ja bosch-merkkisten vivustojen ja moottoreiden välillä on? Sopivatko ristiin, vai onko oltava kaikki samaa merkkiä?
Mistäs sen "äkkiä" tunnistaisi kumpi autossa on? Parikin vivustoa olisi "tilauksessa". Ajattelin minimoida remonttiajan huoltamalla varavivuston valmiiksi ja läväyttää samaan pakettiin uuden moottorin, joita näkyy KL kauppaavan edulliseen hintaan.
Mutta pirhana sentään, kun ei viittisi vääriä osia hommailla...
Mistäs sen "äkkiä" tunnistaisi kumpi autossa on? Parikin vivustoa olisi "tilauksessa". Ajattelin minimoida remonttiajan huoltamalla varavivuston valmiiksi ja läväyttää samaan pakettiin uuden moottorin, joita näkyy KL kauppaavan edulliseen hintaan.
Mutta pirhana sentään, kun ei viittisi vääriä osia hommailla...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Noniin, täällähän keskustellaan tutusta aiheesta, joten kannanpa korteni kekoon
Reilu kuukausi takaperin ostin w124 300D :n vuosimallia 89 ja vaatimattomat 691000km taulussa.
Ensimmäinen kosketukseni eurooppalaisiin autoihin..mutta asiaan.
Pyyhkijä oli sekaisin, eli pysähtelee mihin sattuu. Vauhtia sulassa kyllä piisasi. Systeemi paloiksi ja levälleen keittiön pöydälle (poikamies, ei tule sanomista).
Rasvaa joka paikkaan (mihin kuuluu) vaikka mekanismit tuntuikin kevyesti pelaavilta, ja systeemi nippuun. Ei auttanut.
Vauhti alkoi pikkuhiljaa hyytyä ilman näkyvää syytä, ikäänkuin moottori olisi alkanut jotenkin laiskistua.
Moottori näytti kuitenkin olevan uudenveroinen kuten myyjä kertoikin uusineensa sen vain muutamia kuukausia sitten.
Vaihdoin silti senkin, eipä tuostakaan apua ollut.
Seuraavaksi konetilassa sijaitsevan sulakerasian kansi ruuvaten irti ja tutkailemaan sieltä löytyviä releitä. Toisiksi suurin musta möltti paljastui toimittavan mm. tihkureleen virkaa. Rele irti ja kansi auki (ei ole valettu!). Piirilevyltä löytyi yksi poikkipalanut johdinliuska, jonka korjattua kaikki alkoi toimia kuin ajatus
Purkki maksaa purkaamolla ~100e.
Iloa kesti parisen viikkoa, kunnes Merssusta hyytyi akku ja se piti hinata käyntiin ja antaa apusähköä jne. Jonkin mystisen tapahtumasarjan myötä pyyhkijätilanne on nyt palannut entiseen. Releboxin tarkistin, se on ok. Ilmeisesti korjasin johdinliuskan riittävän jöötillä piuhalla koska jotakin muuta on kärähtänyt
Seuraavaksi kokeilen vanhaa moottoria takaisin, joka nyt makaa purettuna tuvassa. Purin sen uteliaisuudesta atomeiksi, eikä siitä löydy yhtään mitään vikaa. Kuten sanottua, tuollainen yksinkertainen sähkömoottori ei vaan voi "laiskistua" ilman minkäänlaisia näkyviä vaurioita. Tai niin luulen.
Ohessa uteliaille kuvia moottorin sisuskaluista.
Viimeisessä kuvassa kamat aseteltu siten, kuin moottori purkaantuu.
To be continued..
Reilu kuukausi takaperin ostin w124 300D :n vuosimallia 89 ja vaatimattomat 691000km taulussa.
Ensimmäinen kosketukseni eurooppalaisiin autoihin..mutta asiaan.
Pyyhkijä oli sekaisin, eli pysähtelee mihin sattuu. Vauhtia sulassa kyllä piisasi. Systeemi paloiksi ja levälleen keittiön pöydälle (poikamies, ei tule sanomista).
Rasvaa joka paikkaan (mihin kuuluu) vaikka mekanismit tuntuikin kevyesti pelaavilta, ja systeemi nippuun. Ei auttanut.
Vauhti alkoi pikkuhiljaa hyytyä ilman näkyvää syytä, ikäänkuin moottori olisi alkanut jotenkin laiskistua.
Moottori näytti kuitenkin olevan uudenveroinen kuten myyjä kertoikin uusineensa sen vain muutamia kuukausia sitten.
Vaihdoin silti senkin, eipä tuostakaan apua ollut.
Seuraavaksi konetilassa sijaitsevan sulakerasian kansi ruuvaten irti ja tutkailemaan sieltä löytyviä releitä. Toisiksi suurin musta möltti paljastui toimittavan mm. tihkureleen virkaa. Rele irti ja kansi auki (ei ole valettu!). Piirilevyltä löytyi yksi poikkipalanut johdinliuska, jonka korjattua kaikki alkoi toimia kuin ajatus
Purkki maksaa purkaamolla ~100e.
Iloa kesti parisen viikkoa, kunnes Merssusta hyytyi akku ja se piti hinata käyntiin ja antaa apusähköä jne. Jonkin mystisen tapahtumasarjan myötä pyyhkijätilanne on nyt palannut entiseen. Releboxin tarkistin, se on ok. Ilmeisesti korjasin johdinliuskan riittävän jöötillä piuhalla koska jotakin muuta on kärähtänyt
Seuraavaksi kokeilen vanhaa moottoria takaisin, joka nyt makaa purettuna tuvassa. Purin sen uteliaisuudesta atomeiksi, eikä siitä löydy yhtään mitään vikaa. Kuten sanottua, tuollainen yksinkertainen sähkömoottori ei vaan voi "laiskistua" ilman minkäänlaisia näkyviä vaurioita. Tai niin luulen.
Ohessa uteliaille kuvia moottorin sisuskaluista.
Viimeisessä kuvassa kamat aseteltu siten, kuin moottori purkaantuu.
To be continued..
Jos se on "laiskistunut" eli alkanut pyyhin hidastumaan (etenkin niihin kello 10 ja 14 kohtiin, eli missa se tekee sen edestakaisin huitaisun), niin todennakoisesti on vain rasvan puutetta pyyhkijan mekanismin teleskoopissa. Tuosta aivan alkuosasta ohjetta siihen:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... min_huolto
Ja muuten mekanismin ja moottorin huollosta/tarkistuksesta siina viela lisaa..
Jos taas pysahtelee minne sattuu, niin siihen on periaatteessa kaksi mahdollisuutta:
1) Pyyhkijan moottorin muovirattaalla (sinun kuvassasi tuo valkoinen, jossa varsi) on johdin"radat", joihin nuo kannessa olevat kupariliuskat vastaa. Eli homma menee niin, etta tihkurele antaa parin sekunnin "pulssin" ja loppuajan moottori saa virtansa tuota johdinrataa pitkin. Jos ne johdinradat on hapettuneet, pyyhin pysahtelee minne sattuu, koska yhtakkia virta loppuu kesken kaiken. En tosin tuulilasin pyyhinta ole tsekannut, mutta tallainen vika oli mulla takalasinpyyhkijassa. Olisko lie siis tasan samanlainen systeemi tuulilasilla
2) Pyyhkijan mekanismissa on loysia, jolloin paasee pomppimaan pois booreiltaan ja asettuu eri kohtaan. Nain oli jollakulla taalla foorumilla kaynyt. Eli puhun tuosta boorista:
http://i9.photobucket.com/albums/a92/ve ... syvyys.jpg
Sen paasee muistaakseni tsekkaamaan hyvin helposti irrottamalla vain parit muovit pois tielta. Eli sille vain tarvittaessa kiristysta.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... min_huolto
Ja muuten mekanismin ja moottorin huollosta/tarkistuksesta siina viela lisaa..
Jos taas pysahtelee minne sattuu, niin siihen on periaatteessa kaksi mahdollisuutta:
1) Pyyhkijan moottorin muovirattaalla (sinun kuvassasi tuo valkoinen, jossa varsi) on johdin"radat", joihin nuo kannessa olevat kupariliuskat vastaa. Eli homma menee niin, etta tihkurele antaa parin sekunnin "pulssin" ja loppuajan moottori saa virtansa tuota johdinrataa pitkin. Jos ne johdinradat on hapettuneet, pyyhin pysahtelee minne sattuu, koska yhtakkia virta loppuu kesken kaiken. En tosin tuulilasin pyyhinta ole tsekannut, mutta tallainen vika oli mulla takalasinpyyhkijassa. Olisko lie siis tasan samanlainen systeemi tuulilasilla
2) Pyyhkijan mekanismissa on loysia, jolloin paasee pomppimaan pois booreiltaan ja asettuu eri kohtaan. Nain oli jollakulla taalla foorumilla kaynyt. Eli puhun tuosta boorista:
http://i9.photobucket.com/albums/a92/ve ... syvyys.jpg
Sen paasee muistaakseni tsekkaamaan hyvin helposti irrottamalla vain parit muovit pois tielta. Eli sille vain tarvittaessa kiristysta.