4-matic;iloa vai murhetta pitemmän päälle?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

4-matic;iloa vai murhetta pitemmän päälle?

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Alkaa 4-maticcia saamaan bensana mukavan hintaisena,onko se täysi susi se
neliveto vai voiko sillä ajella joka päivä vai meneekö siihen että seisoo rikkinäisenä tallissa ja naapurille sanoo että "mä fiksailen sitä" vaikka lootaremppaan ei rahat riitä... :twisted: :roll: Tekniikka ei ole sieltä yksinkertaisemmasta päästä ja niin,miten eroaa bensa & diesel 4-maatti,onko muuta eroa kuin moottori.Abumatic-umpikela ainakin oli täysi susi :roll: :wink:

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

No bensa vehkeissä se hyväpuoli,että tää heikkolenkki (=jakolaatikko)on halvempi kuin dieseliin,käytettynä saatavana hyvin.
Jostain syystä bensa 4maticceja about kymmenkertainen määrä dieseleihin nähden,jopa saksassakin.
Aikoinaan olin vahvasti hilux tyyppisen nelikon kannattaja,mutta on tuokin tarvittaessa kytkeytyvä alkanut miellyttää.
Yks hyvä esimerkki:syksyllä jouduin maantiellä väistämään äkkiä oikeaan reunaan,siinä oli valtava vesilammikko,vauhtia aika reippaasti,toinen etupyörä osui siihen lampeen,samantien syttyi kolmiovalo kojetaulussa.
Ja kyllä säilyi ohjattavuus,kun vastaavassa paikassa takavedolla tempasee aika ilkeästi oikealle.
Mutta kun tuolla ehtii enemmän ajella,näkee tekeekö sillä mitään.

Lisätään vielä,siinä konehuoneessa kahva mistä järjestelmä pois päältä.Voi käyttää takavetona,jos pitää säästää laatikkorahoja,ei tiiä naapurit mittään :D
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tuossa http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=494552 näyttäs olevan dieseli projekti.
Viittaisi 4maticin ohjausboksiin,uusi VEHOlla 1830euroo,mie kun ostin,sain halavalla,1076euroo :D
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Njooh, tänään oli kiva kokeilla vähän rajoja -siis todellakin ihan vähän- eli käydä pyöräyttelemässä tota matikkia tuolla loskakentällä... Hyvin pyöri. Ja lähtee liukkaallakin ku jänis makuulta; jäi moni uudenkarheakin ihmettelemään että mikä siinä meni :twisted:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10767
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Daimler. Jos abumatic on susi niin miten olis syncro? Keloista vai autoistako tässä tuumaillaan. Nelikolla saa vetää isoa kärryä.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Mannesmannilla oli toissa talvena vw transporter 2.4 syncro.Ainoa puute oli abs-jarrut,meinasi mennä mutkiin liian kovaa....Ja paikallaan sen sai pyörimään kuin hyrrän;kivaa talviurheilua. :oops:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29302
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä toimii kun muistaa vaihtaa siiman joka kevät. :idea:
wiimax.fi
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

4 vuotta oli 4-maticci ja kovasti minä sitä komensin.
Mitään vikaa ei ollut koko tuona aikana voimansiirrossa, tai muutakaan että ois välille jäänyt. Etupään vetonivelten suojakummit vaihettiin kummallekkin puolelle, sillä ne vetarit maksaa maltaita (muunmuassa).

Mulla oli bensaversio ja vaihdettaessa oli kilsoja semmonen 260 ooo. Perushuollot ku teki, niin huoletonta ajoahan se nelimatikki tarjoaa.

Talvella aivan mahtavan upea ajeltava, neliveto on poikaa.

Kysele Daimleri lisää, mistä haluat tietoja.

Uskallan suositella :wink:
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
(">
Viestit: 6
Liittynyt: 18.1.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja ("> »

Joh, mäkin olisin nelikon perään, kun Subarusta aika jättää keväällä. Oon kyllä yrittänyt kaivaa tietoa ympäri nettiä, mutta pari asiaa vielä vaivaa.

Onko manuaalina? Ei ole ainakaan löytynyt vielä. Mun mielestä automaatti tappaa kaiken nautinnon autolla ajosta.

Planeetallahan nämäkin on, niinkuin 210:kin eikö? Ja voimanjakosuhde on...?


Vaihtoehtona on 850 Volvo, paremman näköinen, mutta viskolla, ja voimansiirto muutenkin toteutettu väärällä tavalla.
Pingviini
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Empä ole manuaalina koskaan nähnyt tahi kuullut olevan :roll: :roll

Töissä näkisin mikä on jakosuhde sekä miten toteuttettu... :shock: :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
(">
Viestit: 6
Liittynyt: 18.1.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja ("> »

Lucky-Dog kirjoitti: Töissä näkisin mikä on jakosuhde sekä miten toteuttettu... :shock: :shock:
Jos viittit vilasta seuraavan kerran kun työpaikalla käyt?
Pingviini
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

[quote="(">"]Joh, mäkin olisin nelikon perään, kun Subarusta aika jättää keväällä. Oon kyllä yrittänyt kaivaa tietoa ympäri nettiä, mutta pari asiaa vielä vaivaa.

Onko manuaalina? Ei ole ainakaan löytynyt vielä. Mun mielestä automaatti tappaa kaiken nautinnon autolla ajosta.

Planeetallahan nämäkin on, niinkuin 210:kin eikö? Ja voimanjakosuhde on...?


Vaihtoehtona on 850 Volvo, paremman näköinen, mutta viskolla, ja voimansiirto muutenkin toteutettu väärällä tavalla.[/quote]

Mulla muistaakseni (W124 300 TE 4Matic -91) suhde on 1. vaiheessa 35:65, 2. vaiheessa 50:50 ja 3. vaiheessa 50:50 ja lukot päällä...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
(">
Viestit: 6
Liittynyt: 18.1.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja ("> »

dry kirjoitti: Mulla muistaakseni (W124 300 TE 4Matic -91) suhde on 1. vaiheessa 35:65, 2. vaiheessa 50:50 ja 3. vaiheessa 50:50 ja lukot päällä...
Ethän vaan sekoita nyt vaihteiston mekaanisen/hydraulisen välityksen suhteeseen. Uskoisin että voimanjakosuhde eteen/taakse olisi kiinteä. Vai voiko tuo muka oikeasti olla vaihteiden mukaan muuttuvalla suhteella? Olisi minulle aivan uutta, vaikka olenkin yrittänyt pitää silmät auki nelikoiden voimansiirtoja käsiteltäessä.
Pingviini
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Lainaus TM 6/1986:
" Kytkentää ohjaa kahdeksan bitin mikroprosessori, joka saa pyörintänopeustiedot molemmista etupyöristä ja taka-akselilta sekä ohjauspyörältä kääntökulman. Näiden perusteella se laskee pyörien luiston ja kaartosäteen vastaavuuden ohjauspyörän kääntökulmaan. Jos saadut arvot eivät vastaa normaalia tilannetta, kytkeytyy 1. vaiheessa neliveto päälle, jolloin voima jakautuu planeettapyörästössä 35% eteen ja 65% taakse. Seuraavaksi lukitaan keskustasauspyörästö ja voiman jakautumaksi tulee 50/50. Ellei tämäkään vielä riitä, lukitaan vielä taka-akselin tasauspyörästö. Liikkeelle lähdössä ja pienillä nopeuksilla kytkeytyy neliveto aina päälle, ja jarrutettaessa kaikki kytkennät poistuvat jottei ABS:n toiminta häiriintyisi."
8)

EDIT: kirjoitusvihreitä :shock: :wink:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Lucky-Dog kirjoitti:Empä ole manuaalina koskaan nähnyt tahi kuullut olevan :roll: :roll
Kyllä niitä manuaalinakin on, harvemmin vaan näkyy. Tosin onhan nettiautossakin ollut yksi konttiperäinen, vapari-300D manuskana pitkään tarjolla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

http://www.whnet.com/4x4/ets.html

Tuolta löytyy tietoa sekä vanhemmasta että uudemmasta 4Matic-systeemistä... :shock:

Ja näköjään kolaritestikuvia eri malleista, tässä W210 ja W124( :idea: )

http://www.whnet.com/4x4/W210_crashtest.html

ja lisää... :shock: :shock:
Mercedes New C-Class under water test:
http://www.off-road.com/mbenz/videos/ta_water.mov
:shock: :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Aku P kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Empä ole manuaalina koskaan nähnyt tahi kuullut olevan :roll: :roll
Kyllä niitä manuaalinakin on, harvemmin vaan näkyy. Tosin onhan nettiautossakin ollut yksi konttiperäinen, vapari-300D manuskana pitkään tarjolla.
viewtopic.php?t=1494
Tuohan oli manuaali. Näköjään ehti mennä jo. Ensin se oli seissyt varmaan puoli vuotta ja heti kun kirjoitin koeajoraportin, niin joku haki pois :shock:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Meesun kirjasta, Rakenne ja toiminta:

4Matic on nelivetojärjestelmä, jossa jatkuvasti toimivan takapyörävedon lisäksi kytketään automaattisesti tarpeen mukaan etupyöräveto. lisxäksi kyketään, mikäli on tarpeen, jakovaihteiston tasauspyörästön lukko ja taka-akseliston tasauspyörästön lukko (ASD) automaattisesti.

4Maticin kytkeminen tapahtuu elektronisesti / hydraulisesti ohjattuna kolmessa kykentävaiheessa kujettajaa vaivaamatta.

Kytkentävaihe 0-takapyöräveto

Kytkentävaihe 1-nelipyöräveto tasattuna 35 % edessä / 65 % takana. Liikkeelle lähdettäessä vähintään nopeuteen 20 km/h kytkettynä

Kytkentävaihe 2-neliveto pitkittäisuunnassa lukittuna 50 % / 50 %

Kytkentävaihe 3- nelipyöräveto pitkittäis- ja poikittaissuunassa lukittuna.
nopeus yli 35 km / h ei enää käytetä.

Keskitasauspyörä on planeettavaihteisto.

Ilmeni, että myös manuaalina on autoa saanut :shock: :shock:...eli 300 E / TE ja D.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No tietysti heti kun pääsee kehumasta...
Starttasin auton aamulla (vain -20 astetta, ei tolpassa) ja lähti tulille heti miettimättä. Annoin lämmetä 10-15 minuuttia ja putsasin auton lumesta.
Kun lähdin ajamaan, tuntui meno hieman nihkeältä enkä liikoja kaasutellut, matalilla kierroksilla vain.

Noin kilometrin ajettuani lävähti mittaritauluun 4Matic-valo päälle, eikä risteyksestä lähtiessä kytkeytynyt (perä lähti heti ohittamaan )
Ajelin sitten varovasti läheiselle parkkikselle, konepelti pystyyn ja vääntämään 4Matic-nappulaa test-asentoon ja takaisin - ei auttanut.
Ajoin sen jälkeen auton "lämpimään" (+2,5) talliin sulamaan (noin 3 tuntia ehti lämmetä...).

Hain auton tallista ja 4Matic-valo tuntui olevan epävarma siitä syttyäkkö vai ei; päätti sitten kuitenkin syttyä.

Voisiko vika olla likaisissa/jäätyneissä ABS-antureissa
Kannattaako autolla ajaa
Käännänkö 4Matic-vivun testiasentoon ja ajelen sillälailla (ohjekirjassa sanotaan että yli 50 km matkoja ei saisi ajaa :x
Kellään kokemuksia :?:
MITÄ PITÄISI TEHERÄ :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dry kirjoitti:
Hain auton tallista ja 4Matic-valo tuntui olevan epävarma siitä syttyäkkö vai ei; päätti sitten kuitenkin syttyä.

Voisiko vika olla likaisissa/jäätyneissä ABS-antureissa
Kannattaako autolla ajaa
Käännänkö 4Matic-vivun testiasentoon ja ajelen sillälailla (ohjekirjassa sanotaan että yli 50 km matkoja ei saisi ajaa :x
Kellään kokemuksia :?:
MITÄ PITÄISI TEHERÄ :?:
Tuolla toisella forumilla jo vinkkasin, että tsekkaas hydrayliöljyn määrä ensteksi ja täytä tarvittaessa.
Ei se siihen hajoa vaikka takavedolla ajaisi. VIkakoodithan saa haettua itsekin, toisen forumin puolla siihen on tulkintaohjeet.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Aku P kirjoitti:
dry kirjoitti:
Hain auton tallista ja 4Matic-valo tuntui olevan epävarma siitä syttyäkkö vai ei; päätti sitten kuitenkin syttyä.

Voisiko vika olla likaisissa/jäätyneissä ABS-antureissa
Kannattaako autolla ajaa
Käännänkö 4Matic-vivun testiasentoon ja ajelen sillälailla (ohjekirjassa sanotaan että yli 50 km matkoja ei saisi ajaa :x
Kellään kokemuksia :?:
MITÄ PITÄISI TEHERÄ :?:
Tuolla toisella forumilla jo vinkkasin, että tsekkaas hydrayliöljyn määrä ensteksi ja täytä tarvittaessa.
Ei se siihen hajoa vaikka takavedolla ajaisi. VIkakoodithan saa haettua itsekin, toisen forumin puolla siihen on tulkintaohjeet.
TÄNKS!
Pitää heti safkiksen jälkeen tarkastaa ölöjyt :shock:

nimimerkillä suvereenisti voorumilta toiselle :wink:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
(">
Viestit: 6
Liittynyt: 18.1.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja ("> »

Voi mopo! Mäku luulin että tuossa olis ollut kiinteä neliveto niinkuin 210:ssäkin. Tuohan kuulostaa todella hölmöltä systeemiltä, näin jatkuvan nelivedon kannattajalta. Ohjailla nyt jollain nintendolla vetosuhdetta... Mites, voiko noita kytkentävaiheita (niin, ei siis todellakaan laatikon vaihteita, hyvä minä :oops: ) pakko-ohjata millään vippaskonstilla? Kiinteä 50/50 voisi olla aika hyvä.


Kiitoksia vaivannäöstä Lucky-Dog ja dry!
Pingviini
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

[quote="(">"]Voi mopo! Mäku luulin että tuossa olis ollut kiinteä neliveto niinkuin 210:ssäkin. Tuohan kuulostaa todella hölmöltä systeemiltä, näin jatkuvan nelivedon kannattajalta. Ohjailla nyt jollain nintendolla vetosuhdetta... Mites, voiko noita kytkentävaiheita (niin, ei siis todellakaan laatikon vaihteita, hyvä minä :oops: ) pakko-ohjata millään vippaskonstilla? Kiinteä 50/50 voisi olla aika hyvä.
![/quote]

No vaikka tekisi kemppilukon, jos se siitä on kiinni. Muutenhan tuo on vähän kuin visko, sillä erolla että mersussa se kytkentä tosiaan on mekaaninen sitten kun tarvitaan.
Kiinteää keskitasauspyörästöä en kaipaa, kyllä se akselien välinen pyörintäeron mahdollisuus juohevoittaa kaarreajoa. Ei sitä maastureitakaan pitävällä pinnalla ajeta neliveto päällä, jos se vaan on pois kytkettävissä -- ts. miksikä sen etuvedon pitäisi rallattaa mukana kun tarvetta ei ole.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No jos mitään pystyin seleventään, niin hjuva :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
(">
Viestit: 6
Liittynyt: 18.1.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja ("> »

Aku P kirjoitti: No vaikka tekisi kemppilukon, jos se siitä on kiinni. Muutenhan tuo on vähän kuin visko, sillä erolla että mersussa se kytkentä tosiaan on mekaaninen sitten kun tarvitaan.
Kiinteää keskitasauspyörästöä en kaipaa, kyllä se akselien välinen pyörintäeron mahdollisuus juohevoittaa kaarreajoa. Ei sitä maastureitakaan pitävällä pinnalla ajeta neliveto päällä, jos se vaan on pois kytkettävissä -- ts. miksikä sen etuvedon pitäisi rallattaa mukana kun tarvetta ei ole.
Juu, en minäkään siinä mielessä kiinteää tahdo, ettei sallisi pyörintäeroja. Mutta kyllä sinne etuakselille pitäisi ehdottomasti mennä voimaa joka tilanteessa. Ei tämä systeemi varmaankaan huono ole, mutta kyllä minä jatkuvaa planeettaa arvostaisin enemmän.

Niinkuin joku viisas on joskus sanonut; "Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa." :lol: . Minä vaan olen nähnyt sen valon, eikä paluuta ole...
Pingviini
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

[quote="(">"]
Niinkuin joku viisas on joskus sanonut; "Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa."
:lol: . Minä vaan olen nähnyt sen valon, eikä paluuta ole...[/quote]

Niin, mistäs luulet että meikunkin allekirjoitus tulee... :lol:
Eihän tästä paluuta noihin 2-vetoisiin ole -- ellei sitten siirry pysyvästi ajamaan taksilla jolloin kaikki etenemismurheet ovat jonkun muun mietittävänä.

Noin lohdutukseksi voin sanoa, että 4matic on varsin luotettavan tapainen järjestelmä -- useimmin breikkavat osat ovat kai parin euron jarruvalokytkin tai abs-anturit.
Sikälihän tämä on henkilöauton nelivedoksi jopa liian järeä, että eihän tätä määrää lukkoja ole noissa 80-luvun japsimaastureissakaan. Siihen etenemiskykyyn, minkä mersun koko ja maavara sallisivat, riittäisi tavallinen lukotonkin neliveto. Nyt, kun 3 pyörää saa "yhdeksi puuksi" vetopitoa on tavallaan yli tarpeen.
Vaikka onhan se polleaa esim. hinaustehtävissä kun joka kulmassa sutii -- ja tietyllä tavalla ei voikaan kuvitella että mersu olisi 80-luvulla esitellyt mitään puolihintaisia ratkaisuja. Nythän sitten on kaikki 4motionit sun muut nykyajan "nintendot".

Kyllä tää mulle sopii, vaivaton käytössä ja pitoa on tarvittaessa todella paljon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Juu, ei oo kakkosnelosen nelimatikki jatkuva neliveto. Systeemihän on toteutettu monilevykytkimellä. Normaalisti kytkin on auki ja kun anturit huomaavat takapyörien lipsuvan niin kytkintä kiristetään ja voimaa alkaa välittyä myös eteen. Perusmekaniikka ja toimintaperiaate on hyvin samantapainen kuin nykyisin suosioon nousseella Haldex-nelivedolla.

Oikea jatkuva neliveto on tietenkin paljon fiksumpi esim liukkaalla ajettaessa kun kaikki neljä pyörää oikeasti vetävät koko ajan.

http://www.autozine.org/technical_schoo ... 4wd_21.htm Tuossa heti Porschen PSK:n jälkeen on vähän juttua 4-matikista.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:eek: ...olipas muuten liukasta tänään ajella ilman nelivetoa... :huh:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Muuten on vallan loistava systeemi tuo 4maticci,mutta yksi epäkohta häiritsee:Kun jarruttelee liukkaaseen risteykseen,niin siinä auto käyttäytyy kuin takaveto,vähän meinaa mennä pitkäksi,mitä ei jatkuvalla nelivedolla tapahdu.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti:Muuten on vallan loistava systeemi tuo 4maticci,mutta yksi epäkohta häiritsee:Kun jarruttelee liukkaaseen risteykseen,niin siinä auto käyttäytyy kuin takaveto,vähän meinaa mennä pitkäksi,mitä ei jatkuvalla nelivedolla tapahdu.
Vastapuoli on se, että vapaakytkimen ansiosta jarrut ovat myös kaarteessa etupainoiset. Jarrutus mutkapaikassahan on varsinkin noiden lyhyempien, kiinteällä nelivedolla varustettujen autojen pulmakohta, kun takapää jarruttaa yhtä kovin kuin etupääkin: efekti on hiukan sama kuin jos vetäisi tavan autossa takapyöriin vaikuttavaa käsijarrua mutkassa kiinni.

Jarrutusmatkoihin pitävähkölllä, suoralla tiellä kiinteä neliveto tietty vaikuttaisi lyhentävästi, ja tätä ilmeisesti haet takaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”