Maskin peitto ?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Maskin peitto ?

Viesti Kirjoittaja zyys »

Mielikuva :wink: että tästä olisi jotain juttua ollut. Aloitetaan nyt kuitenkin uudestaan.

Peittelin diiselin jäähdyttimen yläosan, välijäähdyttimen jätin auki.
Saman olen tehnyt aina kun pakkasta on siinä -20 °C korvilla.
Koneen lämmöt on normaalissa n. puolet nopeammin kuin ilman peittoa.
Käyntilämpöön ei vaikutusta, webaston avittamana +80 °C kuormituksesta riippumatta.
Väykyssä helppo peittää maskin takana oleva ilmastoinnin ropelien suojaritleikkö.
. . .
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Miula oli viime talavena ässän keulilla kuiviin imetty kaljalaatikko, en tosin huomannut että siitä olisi sen kummempaa iloa ollut. :roll: Voipi olla turpotiiselissä juttu erikseen? :roll:

Nyt ei oo mitään peittoja kummassakaan, seehen vois tosin kokeeksi laittaa. :idea: Huomenna tamppoonilaatikko kaupasta, avantgardemaski päästää sen oikeuksiinsa somisteena. :idea:
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Itse ajattelin tänään työpäivän iloksi viritellä paffin grilliin kiinni...

Tänään ei muuten auto tahtonut antaa lämpöstä sisään millään...ja kyllä oli johdon päässä ja sisälämppärikin tohottamassa
Kuva

200T W124 -86
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Itse en ole peitteitä käyttänyt sitten kultaisen '80 -luvun.
Toimiva termostaatti ja kelpo pakkasnesteet ovat toistaiseksi riittäneet.

Lämpenemisnopeutta kompensoidaan tarvittaessa Webaston käytöllä.
Tai aiemmin -kun sellaista varustetta ei ollut- tyhjäkäynnillä tupakkitauon ajan eli noin 5 minuuttia.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ride
Äitee
Viestit: 494
Liittynyt: 14.1.2006 22:38
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Ride »

[quote="HVM"]



:idea: Huomenna tamppoonilaatikko kaupasta,
Olehan varovainen ettei mene väärään paikkaan!!!! :twisted:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eipä ole tarvinnut laittaa tukkeita keulalle. Näillä esim. tämän aamun 25 asteen pakkasilla pirssi lämpesi liki samaan tahtiin kuin leudommillakin säillä, vaikka lämppäri puhkui täysillä alusta asti. Lämpiäisi toki nopeammin, jos malttaisi aluksi pitää rullat siellä valkoisella sektorilla.
No, kuutisen kilsaa ajoa riitti normilämpöjen saavuttamiseen. Toki auto lähti lohkosta...

Kova pakkanen on kiva - kylmä ilma tuo lisää tehoa :shock: :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10763
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kaapo kirjoitti:kylmä ilma tuo lisää tehoa :shock: :lol:
Omakin auto tuntui, jopa vallan tykiltä kun ajelin tuolta työmaalta kotiin. Kummasti pakkanen auttaa, mutta kyllä meni diisseliäkin enemmän.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Pappi kirjoitti:.....mutta kyllä meni diisseliäkin enemmän.
Se on katsos... kun tulee sitä tehoa sitten käytettyäkin :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Ari66 kirjoitti:...Toimiva termostaatti ...
Kumpaa termostaattia olette suosineet 87 vai 92 asteista??
Kuva

200T W124 -86
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ne on noita japsi autoja jotka pahvia käyttävät :D Ei ole koskaan mersun keulaa peittää että olisi lämmöt saatu nostettua normaaliksi.

Eilenkin pakkasta parhaimmillaan -31c niin lämmöt pysyi nätisti 90asteessa ja kopissa lämpöä riitti :D
Autona tuo farkku 300D.
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Näillä CDI koneilla ei lämpöjä hukattavaksi asti ole. Mielessä on käynyt myös se pahviviritys mutta ei ole vielä jaksanut vaivautua. Tänään lienee sen aika. Entisessä autossa tuli joskus kovalla pakkasella pahvi asenneltua ja pois otin sitten keväällä. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Tuota CDI konetta ei saa lämpöiseksi näillä pakkasilla paikallaan käydessä vaikka käyttäisi kuinka pitkään siitä huolimatta että eberikin tohisee mukana.

Pähkintää itsestäänselvyydestä: moottori lämpenee nopeammin hitaassa ajossa ja hetkittäisillä kuormituksilla (kaupunkiajoa valoista valoihin) kuin moottorinienopeuksissa => ajoviima ei pääse jähdyttämään samalla tavalla.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Generig kirjoitti:Näillä CDI koneilla ei lämpöjä hukattavaksi asti ole.

Pähkintää itsestäänselvyydestä: moottori lämpenee nopeammin hitaassa ajossa ja hetkittäisillä kuormituksilla (kaupunkiajoa valoista valoihin) kuin moottorinienopeuksissa => ajoviima ei pääse jähdyttämään samalla tavalla.
Samat ajatukset täällä. Eilen kokeilin lämpenemistä kun vaihdoin
syksyllä uuden termarin, vanha oli auki koko ajan. Eilisessä -18c
lämpötilassa lämmöt nousivat kaupunkiajossa 80c ilman webastoa
mutta melko pitkän ajan kuluessa. Tänään -21c sama ei enää onnistunutkaan vaan lämpö seilasi 70-80c välillä joten
Webasto peliin. Täytyy vähän suunnitella tuota pahvisysteemiä
koska oletettavasti lämpenemisnopeus on kiivaampi jokatapauksessa.

Heikki
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1022
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Saakos enää niitä muovisia itte maskin taakse kiinnitettäviä viimasuojia enää? Käpypalstallahan joku kyselee Aakkoseen moista ja ei löydy, onko ne loppunu kaikista? W210:ssä oli semmonen ja hyvä oli, tosin "eräs" sen meni rikkomaan... :oops:

Ei mikään vehje tyhjäkäynnillä taida kovin hanakasti lämmetä, joululomia kotopuolessa viettäessäni käyttelin vanhaa Opeliksin Commodorea tallissa, eikä sekään nostanut kauheemmin lämpöjään, jonku verran, mutta ei käyntilämpöön. Toisaalta voihan siellä termarikin olla syynä, mutta taas toisaalta yläletku oli lämmin ja alaletku kylmä... Eli ei se tarmari aukinaiseksikaan ole voinu jäädä... :?
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Olikos se nyt niin että jäähd.nesteensäiliön tilavuus + järjestelmä on 6,5 l ja öljyä menee tohon tähtikeulaani 5 l. Kun ohjekirja ei just nyt käsillä ja kaupan kautta pitäis kotiin ja huoltoon mennä
Kuva

200T W124 -86
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Testataanpas nyt sitten tämä syylärin peittäminen ihan käytännössä. Pakkasten on luvattu pysyvän hyvin samalla tasolla viikonlopun yli. Töistä äsken tullessani ajoin tietyn reitin, vajaa 20 kilsaa jossa on pääosin 60mk/h mutta myös 80km/h pätkiä. Osa luonnollisesti taajamaa. Lähtöpaikka +2 asteinen iso parkkihalli ja ulkona 22-23 pakkasta. Kotipihaan päästessä lämmöt noin 80 asteessa ja neulaa tuli seurattua pitkin matkaa. Referenssi on siten asetettu.

Huomenna mennään sama pätkä mutta nyt erona on noin 95% syylärin peitto. Välineenä LG mikroaaltouunin pakkauslaatikosta leikattu sopivankokoinen pahvi. Tällä konfiguraatiolla näemme huomenissa onko tällä testilenkillä esiin tulevia radikaaleja eroja. Ennalta kuvittelisin ei ole varsinkin kun mitään pitkää pätkää nopeampaa ajoa ei lenkkiin kuulu. Kuvittelisin, että moottori ei nyt pääse lämpiämään johtuen lähinnä siitä, että imuilma on jäätävää (ja koska olen tältä osin poropeukalo niin voin olla julmetusti metsikössä).
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Toisteaan sama koe. Itse lähdössä juuri kohta duunista ja aamulla koneen lämmöt reilu 60 oiskos ollut 70, mutta alle 80 any way. Nyt heitän sinne pahvin ritilän eteen samoilla prosenteilla about. Ajan toki hieman eri reittiä mutta saas nähdä...
Kuva

200T W124 -86
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Oma 300D lämpenee oikein mukavasti maantiellä. Kaupungissa moottori sitten taas jäähtyy 60:iin ja pysyy siellä. Peittoa en ole tarvinnyt yhdessäkään autossa moottorin lämpöjen nostamiseksi. Kunnossa oleva termostaatti kyllä estää lämmön karkaamisen syyläriin, eikä ajoviima maantiellä jaksa moottoria jäähdyttää, kuormitusta on nimittäin sen verran että lämpöäkin syntyy. Kaupungissa viimasta ei puolestaan ole haittaa. Tämä on toki 300D:ssä ja termostaatti on uusi, niin kuin kuuluukin.

Toinen asia, mihin peitto kiistatta vaikuttaa, on kaikki muu. Kun ajoviiman jäähdyttävä vaikutus estetään, notkistuu mm. ohjaus ja kytkin normaaleiksi kovallakin pakkasella. Ilman peittoa tahtoo kankeus vaivata maantielenkin jälkeen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

En tiedä mutta olettaisin, että alunperin niitä peittoja on käytetty lähinä siksi, että huono neste ei muutu nesteestä hilloksi syylärin kohdilla. Jos viimaa ei tule niin ei se viilennyskään niin tehokas ole.

Tuo väykyn keula on kyllä niin täyteen pakattu kaikkea kamaa että pahvi on lähinnä enää kosmeettinen parannus.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Syylärin peittämisellä saadaan tarvittaessa paremmin lämpöä auton sisätiloihin, sikäli kun tuntuu ettei lämpö riitä.

- Kovalla pakkasella ajettaessa vaikkapa 80 km/h ajoviima jäähdyttää syylärissä olevan nesteen erittäin tehokkaasti.

- Mikäli "keula" suojataan, termostaatin moottoriin päästämä neste on lämpimämpää, vaikutus johtuu yksinkertaisesti siitä.
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Laitoin omaani jo pari viikkoa sitten maskin taakse paffin ja on auttanut kabiinin lämpiämiseen selvästi. Kannataa kokeilla.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Jees, nyt on pahvi 220 cdi:n nokassa. Siinä lukee kuvaavasti
Playmobil :happy:

Eli peitin maskin takana näkyvissä olevan syylärin osuuden sillä
poikkeuksella että pahvin alaosaan tein n. 5cmx40cm aukon
"varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi" :shock:

Testilenkki koostui vaihtelevasta n. 40 min rupeamasta ja
ei mainittavaa vaikutusta havaittavissa ainakaan lämpötilan
suhteen. Lämpö korkeimmillaan n. 82c. Lämpenemisnopeuteen
en vielä osaa ottaa kantaa koska laite oli roikan päässä ja
käytin sen Webaston kera lähes lämpöiseksi ennen lähtöä.

Katsellaan vielä mitä tästä kehittyy.

Heikki

edit: testilaboratorion lämpötila -22,5c
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Oman testin analysointi:

Lämpö nousi erityisesti alhaisilla nopeuksilla, lähinnä letkassa ajettaessa. Mutta nousu oli niin minimaalinen ettei varmaan merkitystä.

Toki loppumatkasta kun letkassa oli Kehä I körötellyt niin normaalista 60 ja rapiat lämmöstä nousi lähes 80 asteeseen eli omassa kiesissä tapahtui jotain. Toki mielestäni ei siinä määrin että se olisi pahvin ansiota. Toki eilen "päivitin" pakkasnesteen vahvuuden.

Otappa ntuosta nyt sitten selvä.... :nocando:
Kuva

200T W124 -86
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

ei oo pahvia keulassa :? lämmöt nousee normaaliin muutaman kilometrin ajolla. nyt kovilla pakkasilla olen kaikki yhtään pidemmät reissut lykännyt tuonnemmaksi - ei jaksa lähtee kikkaileen kun nyppii jos vaikka rengasrikko tms yllättää... voihan se tosin olla että coolerin läpi menee moottorille jo kohtuu viileää ilmaa mutta eipä se talvisäädöillä ahdakaan paljon mitään :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Nyt suoritettu toinen koeajo...

Nyt duunin +2 autohallista ja lämmöt lähes 80 ja nyt enemmän kuin viimeksi...

ja sama reitti kuin aamulla
:shock:
Kuva

200T W124 -86
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Kilometrilleen sama lenkki kuin eilen. Lähtötilanne siis 8 tuntia seissyt auto +2 asteisessa parkkihallissa. Ulkona noin 19-20 astetta pakkasta eli eroa tulee noin 3 astetta eiliseen.

Tulokset: auton moottori lämpeni noin 10-15% nopeammin matkana mitattuna. En kuitenkaan ole ollenkaan varma siitä että paljonko siitä oli vaikutusta tuolla pahvilla koska lämpötilaerokin oli jo prosentteina enemmän kuin lämpenemisnopeus. Ihan näin suoraa sitä ei tietenkään voi laskea tai ajatella. Muutenkin valoissa seisominnen yms vaikuttaa nopeasti tuon 10%.

Sisälämpötila osalta en osaa arviota antaa. Johtopäätös on kuitenkin se että tästä ei juuri mitään opittu :oops:
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mika.T kirjoitti: Ei ole koskaan mersun keulaa peittää että olisi lämmöt saatu nostettua normaaliksi.

Eilenkin pakkasta parhaimmillaan -31c niin lämmöt pysyi nätisti 90asteessa ja kopissa lämpöä riitti :D
Autona tuo farkku 300D.
No nyt meni hermot jo palellessa tuon 290n kanssa. Kolmas termostaatti menossa ja ei lämpene... Väköstelin sitten neliön pahvia keulaan. :D

Välijäähdytin on peitetty kokonaan ja jäähdytinkin niin tarkoin kuin maskin taakse pahvin sai. :D Alkopa tarkeneen väykyssäkin. :lol:
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Siis jos termostaatti on kunnossa niin ei se haittaa vaikka ajoviima syylärin jäähdyttää ja veden siellä kun se kylmä vesi ei pääse moottoriin. Mutta se ajoviima avoimesta maskista/syyläristä vaikuttaa olevan niin merkityksellinen että moottorin lämpenemisnopeus paranee selvästi jos nokan laittaa umpeen.

Etelässä ei pahveja nyt ole tarvinnut mutta aiemmin noita on jäänyt paikoilleen pidemmälle keväälläkin eikä se moottori mitenkään ylikuumene edes normaalilämpöjen yläpuolelle sen vertaa että sen huomaisi. Suomen oloissa riittää normaaliajossa tosi vähäinen moottorin jäähdytys, siis CDI:ssä tietenkin.

Mitenkähän mahtaa olla nykyisissä bemareissa, TM:n talvitestissä joku bemari pärjäili hyvin. Joskus vuosia sitten BMW:n dieselissä oli automaattinen jäähdyttimen sulkeva säleikkö (sellainen kääntyvä sälekaihdin). Ymmärtääkseni se oli tehty ensisijaisesti vähentämään kylmästä moottorista ulos kuuluvaa melua mutta sai myös auton lämpenemään tosi hyvin talvella. Mersullakin on ollut jossakin bensamallissa (W211) alaosan sulkeva säleikkö, ilmanvastuksen optimoimiseksi. Nuo nyt vaan pitäisi saada CDI-autoihin vakioksi, tai vakka Suomi-varusteeksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”