Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena

Vastaa Viestiin
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ugly finn kirjoitti: Tämä on hieman mutua mutta voisi kuvitella järjestelmän vahtivan myös paineen nousunopeutta jollain tasolla.

Pete
Nousunopeudesta en tiedä, mutta painetta nyt kumminkin.

PS. Pete, kirja löytyi, pistän matkaan ensi tilassa -- ehkä jo tänään jos ehdin postiin ajoissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Pitääkin vaihtaa hydrauliöljyt, ihan kokeeksi, jos vaikka vaikuttaisi tuohon vikaan. On meinaan melko ruskeaksi päässyt vuosien mittaan - ei ole tullut kuin lisättyä sitä kerran-kaksi vuodessa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Niin, tarkoitin että järjestelmässä voi olla jokin aika johon mennessä paineen on oltava riittävä.

Postia odotellessa :D

Pete
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dry kirjoitti:Eikös kilanderilla mennyt boksi? :?
Joo mäni.Pari vuotta aikaa,ei nyt muista oikein muuta,että kytki nelivetoa kokoajan päälle.Ja oli jotenkin junttura pyöritellä parkkipaikalla,nelikko päällä.
Nelivedon aivot,eli ohjainboxi vaihtoon,ja on tuo toiminut sen jälkeen melko hyvin,kop kop.
Vielä kun löytäisi sen vanhan poksin,vois viiä elektroniikka kurulle katottavaksi,saisko sitä vielä elvytettyä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Frejvallin mukaan 4-matikissa on neliveto päällä lähdössä. Nelivedon
kytkee päälle jousi, joka vapautetaan hydraulipaineella.

Muistaakseni korjauskäsikirjan mukaan vuonna 1991 rakennetta
muutettiin niin, että jousi pitää nelivedon pois päältä ja hydraulipaine
kytkee sen päälle. Täytyy tarkistaa.

http://frejvall.com/frejvall.nsf/pages/ ... ent&Click=
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jarkko N kirjoitti:Muistaakseni korjauskäsikirjan mukaan vuonna 1991 rakennetta
muutettiin niin, että jousi pitää nelivedon pois päältä ja hydraulipaine
kytkee sen päälle. Täytyy tarkistaa.
Tarkistapa piruuttasi. Mikä pumaska se on – ihan 4-Matikille omistettu opus? Kiinnostaisi tietää, miten jälkimmäinen systeemi olisi toteutettu.

Pirssinhän pitää olla ajokelpoinen myös paineettomana. Ainakin se versio, johon olen tutustunut toimii paineettomana takavetoisena – etuveto on irti ja keskilukko (tasauspyörästö) jumissa. Jos keskilukko on avoin paineettomana (ja etuveto ei ole kytketty), niin voima ei välity takapyörille ja meno hyytyy. :lol:

Tieten logiikka voisi toimia toisinpäin: paineettomana neliveto olisi kytketty ja keskilukko auki. Hmm... :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kyseessä on Mersun oma korjaamo-CD (werkstatt CD), jossa on
kaikki w124:t, myös 4-matic.

En vain muista, missä näin aiheesta juttua. Tarkistan, oliko kyseessä
korjaamo-CD. Jotain päivitystä siihen jousihommaan mielestäni tuli.

Myös se usein vuotava tiiviste on muistaakseni korvattu erilaisella.

Juuri näin se vaihtoehto voisi olla kuin ajattelit, eli paineettomana
neliveto päällä ja keskilukko auki.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tässä lähteessä mainitaan tämä muutos;

http://www.answers.com/topic/4matic-1
Two W124 variants of the 4MATIC system were produced, the first system (1986-1991) used a mechanical pressure lever to disable the system hydraulically while the second system variant (1992/1993) used an electrical switch to break power to the system.

Palataan asiaan, kun ehdin perehtyä tuohon korjaamo-CD:en.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jarkko N kirjoitti:http://www.answers.com/topic/4matic-1
Two W124 variants of the 4MATIC system were produced, the first system (1986-1991) used a mechanical pressure lever to disable the system hydraulically while the second system variant (1992/1993) used an electrical switch to break power to the system.
Jep, jep. 4-Matikin ohjaus kyllä tosiaan muuttui. Tuo mekaaninen testivipu päästi paineet hydrauliikkayksiköltä ja painetta haisteleva kytkin ilmoitti boksille, että nyt ei kannata kytkeä venttiileitä päälle. Jälkimmäisessä katkaistaan painekatkaisijalta tuleva signaali tällä "testikytkimellä". Sama asia saatiin aikaan vähemmillä hydauliikkaosilla => halavempi. Jälkimmäisessä ilmeisesti toimii tasonsäätö myös testiasennossa, jos semmoinen on. Toisaalta jos systeemissä on joku putki poikki, niin aiemmassa saatiin öljynhävikki estettyä. :nocando:

Jotain eroja hydrauliikkayksikössäkin vissiin on – ainakin etuvedon lamellikytkimellä oli ilmeisesti ensimmäisessä versiossa pieni esipaine. Se vissiin poistettiin.

Voihan näissä versiossa olla muutakin eroja, ja minulta on jäänyt joku kappale lukematta. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jarkko N kirjoitti:Tässä lähteessä mainitaan tämä muutos;

http://www.answers.com/topic/4matic-1
Two W124 variants of the 4MATIC system were produced, the first system (1986-1991) used a mechanical pressure lever to disable the system hydraulically while the second system variant (1992/1993) used an electrical switch to break power to the system.

Palataan asiaan, kun ehdin perehtyä tuohon korjaamo-CD:en.
Mites nuo variantit erottaa toisitaan - näin niinkuin maallikon silmin :shock:
Sattuu juuri tuohon saumaan tuo meikäläisen Matikki, otettu käyttöön 10/91 mutta luokiteltu -92 -malliksi... :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
dry kirjoitti:Mites nuo variantit erottaa toisitaan - näin niinkuin maallikon silmin :shock:
Sattuu juuri tuohon saumaan tuo meikäläisen Matikki, otettu käyttöön 10/91 mutta luokiteltu -92 -malliksi... :?
Onko sinulla semmoinen testivipu pissapojan säiliön luona, moottoritilan oikeassa reunassa vai semmoinen kolme senttiä halkaisijaltaan oleva musta purkki akun ja testipistokkeen likellä? Purkissä lukee seuraavasti:

TEST
FUNKTION
4MATIC

Ensimmäinen on ekaa versiota, jälkimmäinen toista.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Minullapa itsellä näyttäisi olevan musta purkki, auto on kai 12/91 ja
toivottavasti siinä on se vuotava tiiviste myös paranneltua mallia.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Juu sellanen musta, nostaen käännettävä muovinen säädin...
Ilmeisesti se uudempi malli :D

EDIT: Nyt muistankin, että alkuperäisessä käsikirjassa on se käännettävän kahvan kuva ja liitteenä erillisenä paperina selostus siitä uudesta namikasta :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Katselin pintapuolisesti korjaamo-CD:a ja siinä onkin paljon
tietoa 4-maticista saksan kielellä. On mm. lista muutoksista, selostukset
tiomintaperiaatteesta, rakenteesta, hydrauliikasta, elektroniikasta ja
mekaniikasta.

Se esijännitysjousi on tosiaan jätetty pois, samalla on tehty muitakin
muutoksia laatikosta 26617 alkaen (jos muistan oikein). Ennen sitäkin
on tehty joitakin pieniä muutoksia. Varsinaista toimintaperiaatteen
muutosta ei näkynyt, mutta jos tuo jousi ei enää pidä keskilukkoa kiinni,
niin takapyörät eivät saa voimaa, ellei etuveto ole kytketty. Tämä
ei kuitenkaan käynyt mistään ilmi, onko etuveto päällä, kun
hydraulipaine on nollassa. Normaalista liikkeellelähdössä laite
on kuitenkin nelivetoinen. Järjestelmä sisältää mm .oppimistoimintoja
eli se ei toimi koko ajan samalla tavalla.

Tilasin Amazonista 124:n omistajan käsikirjan Mercedes-Benz E-Class Owner's Bible: 1986-1995. Siinä on lisää juttua 4-maticin
muutoksista. Tämä saapunee lokakuussa ja hintaa tulee 35 taalaa
eli 26 euroa + mahdolliset tullit ja verot.

http://www.amazon.com/Mercedes-Benz-E-C ... 0837602300
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jarkko N kirjoitti:Se esijännitysjousi on tosiaan jätetty pois, samalla on tehty muitakin muutoksia laatikosta 26617 alkaen (jos muistan oikein). Ennen sitäkin on tehty joitakin pieniä muutoksia. Varsinaista toimintaperiaatteen muutosta ei näkynyt, mutta jos tuo jousi ei enää pidä keskilukkoa kiinni, niin takapyörät eivät saa voimaa, ellei etuveto ole kytketty.
Hmm. :? Minä taas ymmärsin siitä hydauliikkadokkarin viimeiseltä sivulta, että vanhempi hydrauliikkayksikkö pitää etuvedon kytkimellä pientä esipainetta, joka nopeuttaa etuvedon kytkemistä. Se on poistettu uudemmasta yksiköstä. Samoin siitä olisi poistettu joku paineen mukaan säätyvä venttiili, joka vaikuttaa keskuslukon kytkeytymisnopeuteen. Esijännitysjousen poistosta en kuitenkaan löytänyt juttua. Tekstiä on kyllä monta sivua. :oops:

Pirskele, kun näitä 4-Matikin asioita ei löytynyt sieltä braingearista englanniksi. Saksan tuntemus on allekirjoittaneella vähän rajoittuneempi ja pikku vivahteet voivat jäädä ymmärtämättä. :lol:
Jarkko N kirjoitti:Tilasin Amazonista 124:n omistajan käsikirjan Mercedes-Benz E-Class Owner's Bible: 1986-1995. Siinä on lisää juttua 4-maticin muutoksista. Tämä saapunee lokakuussa ja hintaa tulee 35 taalaa eli 26 euroa + mahdolliset tullit ja verot.
Tuota itsekin kerran Amazonissa katselin. Jätin kuitenkin ostamatta, koska siitä ilmeisesti puuttuu nämä Suomen yleisimmät koneet eli neloset. :D Sitten kun saat käsiisi, niin kerropa, mitä mieltä olet sisällöstä. Jos se muuten on silkkaa asiaa, niin voisipa hankintaa harkita uudemman kerran.

Ei pitäisi noin pienestä paketista veromätkyjä tulla. Kirjojen ALV:hän taitaa olla 8%, joten tulliraja on jossakin satasen pinnassa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Siellä hydrauliikassa on tosiaan ollut esipainetta kytkeytymisen
nopeuttamiseksi. Olisikos sitten se jätetty pois eikä mekaaninen
jousi? Täytyy katsoa uudestaan. Tekstiä on niin paljon, että se
ei aukea ihan vähällä yrityksellä.

Palataan asiaan viimeistään, kun
tuo raamattu on saapunut. Saa nähdä, paljonko dieseleille on uhrattu
sivuja.

Vero taitaa tosiaan jäädä kynnyksen alle.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jarkko N kirjoitti:Tekstiä on niin paljon, että se ei aukea ihan vähällä yrityksellä.
Näin on. Sitten kun tekstin lomaan on skannattu vielä vähäsen epäselviä piirroksia ja kaavioita, niin välillä saa raaputella ihan tosissaan tukan juurta. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Testikytkimistä:
"Service valve (up to transfer case no. 26 616)
The service valve is attached at the front right
wheelhouse. The 4MATIC can be rendered
inoperative with the service valve. By relocating the
lever into test position (A) the complete hydraulic
system is switched to a depressurized condition.

As of transfer case no. 26 617 the previous service
valve for switching off the system has been replaced
by an electrical normal operation/service selection
switch (S7/3). The selection switch is located on the
inside of the components compartment panel on the
right.
To switch off the system, the coding plug must be
withdrawn and reinserted in "Test" position. The
ASD/4MATIC warning lamp comes on and indicates
that the system has been rendered inoperative.

To insert the coding plug in the "function" position,
switch off ignition, otherwise the ASD/4MATIC
warning lamp does not go out.
As of transfer case no. 26 617 the accumulator
pressure must be relieved at the pressure relief
screw (16) to switch the hydraulic system to a
depressurized condition."

Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ugly finn kirjoitti:Testikytkimistä:
Näin justiinsa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Legenda elää vieläkin, siis matikki ja jopa liikkuukin :lol:
Boxi tuli tarkistettua, konkat uusiksi ja moninapaliittimen juotokset.
Guru sainoi ettei siinä varsinaista vikaa ollut mutta konkat olivat jo hieman vanhentuneet.
Jakolaatikko menee vaihtoon, jippii :x Hydrauliikkaölppää kuluu ihan kiitettävästi ja lodju vuotaa ne ulos. Samaten narinahelat ja etuiskarit odottavat tallissa paikalleen menoa, jep elämä on.

Hommasin toiset talvivanteet (kasireikäiset), vakiokoko ja niille vakiokoon kitkat (conti). Heitin äsken alle ja kuinka ollakaan etuvanteet ei mahtuneet pyörimään ennenkuin otti sisäreunan tasapainot pois, matikin raidetangon kiinnitys on sen verran tukevaa tekoa ettei liikoja tiloja näemmä jää. No, testiajossa tuntui vain pieni tärinä.

Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

ugly finn kirjoitti:Legenda elää vieläkin, siis matikki ja jopa liikkuukin :lol:
Boxi tuli tarkistettua, konkat uusiksi ja moninapaliittimen juotokset.
Guru sainoi ettei siinä varsinaista vikaa ollut mutta konkat olivat jo hieman vanhentuneet.
Jakolaatikko menee vaihtoon, jippii :x Hydrauliikkaölppää kuluu ihan kiitettävästi ja lodju vuotaa ne ulos. Samaten narinahelat ja etuiskarit odottavat tallissa paikalleen menoa, jep elämä on.

Hommasin toiset talvivanteet (kasireikäiset), vakiokoko ja niille vakiokoon kitkat (conti). Heitin äsken alle ja kuinka ollakaan etuvanteet ei mahtuneet pyörimään ennenkuin otti sisäreunan tasapainot pois, matikin raidetangon kiinnitys on sen verran tukevaa tekoa ettei liikoja tiloja näemmä jää. No, testiajossa tuntui vain pieni tärinä.

Pete
Hmmm... Oliko se rehtij joka kyseli rikkinäisen jakolaatikon perään, jos vaikka saisit vanhan kiertoon :wink:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

On jo huollettu tilattu, kiitti vinkistä silti.

Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
ugly finn
Viestit: 43
Liittynyt: 29.7.2007 13:14
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Olikos se nyt tiistaina kun tuli ½-miljoonaa täyteen, satakunnan lennosto teki sen kunniaksi ylilennon :lol: ja matikki juhlisti tilaisuutta sytyttämällä abs ja 4matic vikavalot. Syyksi paljastui ne orggis vanteet, etuvasen anturijohdon kiinnitysrauta oli sen verran suorempi että vanteen reuna oli syönyt kaapelin poikki. Ja tietysti niin ettei kannattanut korjailla.
Uusi anturi meni paikalleen pari tuntia sitten, viat kuittaantui. En käynyt testilenkillä kun on lattiamaton kuivausprojekti menossa, takasivulasin tiiviste oli vuotanut sadevedet c-pilarin vierestä lattialle. Sika-Flex oli kovasana :twisted:

Pete
Ei ole olemassa salaisuuksia, vain salattuja totuuksia.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mikähän mahtaa Matikkia vaivata näin nollakekleillä, kun vieteri on niiiiiiin mahottoman pitkä?
Lämpimällä ja kylmällä starttaa laakista, mutta nollakeleillä ei.
Tänäänkin mokoma jätti kokonaan käynnistymättä, vein sitten nappulat kävellen kouluun ja köpöttelin töihin...

Oiskohan tuossa M103:ssa joku paikka mihin kosteus helposti kertyy :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Virranjakajan kansi.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jarkko N kirjoitti:Virranjakajan kansi.
Näin foorumin puoliammattilaisena on pakko kysyä jotta mistäs mie sellasen sieltä konehuoneesta löyvän :lol: :oops:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dry kirjoitti:
Jarkko N kirjoitti:Virranjakajan kansi.
Näin foorumin puoliammattilaisena on pakko kysyä jotta mistäs mie sellasen sieltä konehuoneesta löyvän :lol: :oops:
Täh,ootko jo saanut dieselin pellin alle,eli sulla ei ole virranjakajan kantta :D .

Mutta jos vielä on,niin seuraa sytytystulpilta niitä johtoja,ne kokoontuu virranjakajan kannessa,avaat sen ja vaikka ensiksi kuivaat.Tai jos on kovinkin vanha,uusi tilalle(ja pyörijä myös).
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Siinä koneen etupäässähän ne majailee. Kannattaa ehkä kokeilla putsailua ensin, kansi maksaa pienen omaisuuden :shock:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Aaa... se on se mötikkä siinä edessä johon nuo tulpanjohdot menee piiloon... :D
Eli siitä ilmeisesti se pehmyt muovinen suoja pois ja sen alla sitten on se kansi :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No niin, Matikki on taas liikenteessä :D
Yli yön latauksessa ollut akku jaksoi hyräyttää Matikin tulille, joskin käynnistys oli hieman haparoivan oloinen.
Ajelin sitten autotallille, purin virranjakajan ja putsailin hapettuneet kontaktipinnat.

Samalla tuli vaihdettua ilmanpuhistimen suodatin. Vanha olikin jo melko likainen.

Nyt kyllä hiukka jännittää aamuinen käynnistys; kenkkuileeko Matikki vai hyrähtääkö tulille nätisti :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”