
Mukava auto ajaa, on alustasarjaa jne.. mutta toki jotain huolen aihettakin!

Taitaa tämä KE-jetronic olla kohtuu hankala värkki, kuten tätä foorumia lukemallakin voi päätellä..
Mutta asiaan:
Eli aloin tutkia hieman konehuonetta ja huomasin että lisäilmaluistin liitin oli irroitettu (varmaan tahallaan), tyhjäkäynti siinä 700rpm paikkeilla.
Noh laitoin sitten tietty piuhan kiinni (tuskin ne mitään ylimääräisiä osia ovat

Painelin takaisin nettiin ja lueskelin hieman KE:n vioista. Nousi esille ilmamäärämittarin potentiometri. Otin irti potikan, pientä kulumaa havaittavissa, ei järellistä lukemaa mitatessa, putsasin ja iskin takaisin, alkoi tulla mittareihinkin lukemaa, saattaa toki vielä pätkiä joissan kohdin luistia..
http://sooda.dy.fi/fpaste/index.php?UTk&avase
Kuvassa on siis "lautasen" potentiometrin liukuosat.. älytön systeemi mielestäni laittaa autoon noin herkästi kuluva osa, mutta jos saksalainen insinööri on näin miettinyt niin täytyyhän sen olla hyvä ratkaisu

Nyt kun pistin tuon potikan putsattuna takaisin, ja lisäilmaluistin kiinni, tyhjäkäynti nousee 1500 ja kun painaa kaasua kierrokset jää piikkiarvoonsa (esim. 3500 jatkuvasti) JA PYSYY

Erikoinen vika mielestäni.. lambda on paskana sen tiedän ja mittasin, lisäilmaluisti ok, ilmamäärämittarin potikka kohtuu ok, ecua alan kohta epäilemään tuon vian aiheuttajaksi, jos se ohjaakin väärin tuota lisäilmaluistia. Pitää asennella ensin se uusi lambda ja kattoa miten vaikuttaa ja jos ei parane niin tempasta tuo ECU ulos ja katsoa ainakin juotosviat siitä. Eikös tuon ecun pitäisi antaa luistille 100hz kanttiaaltoa? jotain kanttiaaltoa oskilloskoopissani näkyi mutta ei toivotulla tuloksella.

Alan vain epäilemään että jos ecussani on vikaa, luultavasti myös monen muunkin ecussa on tuo sama vika eikä se korjaannu lisäilmaluistin vaihdolla

Heittäkääpä ehdotuksia ja kysymyksiä! Olisi kiva saada tuo kuitenkin toimimaan vielä. Ja viisaammat kertokoot voisiko viallinen lambda vaikuttaa noin rajusti tyhjäkäyntiin?