Voima katosi hetkeksi
Voima katosi hetkeksi
Eilen väykky 300 TDT laiskistui todella. Kulki vain 80 ja kiihtyi kuin vanha hiace tosin ilman mustaa savua. Kun auto oli seissyt jonkun aikaa pihalla ja tutkailin sitä alta ja päältä ja sisältä ja kun ei mitään kummaa näkynyt niin käynnistin ja koikalle. ... Kulki niin kuin pitääkin. Mikä sitä oikein vaivasi. Olenhan noita polttoaineletkuja kyllä vaihdellut viimeaikoina ilmavuotojen minimoimiseksi mutta voivatko ne liittyä moiseen. Kone kiersi korkeintaan 3000 kiekkaa ja kun kaasun heitti pohjaan niin vaihtoi pienemmälle ja jurrasi sitten sillä kunnes löysäsi kaasua. Mitä tää meinaa tällä kertaa. Aamulla toimi moitteetta myös.
Niin, oon yrittänyt löytää vinkkiä selaamalla vanhoja juttuja aiheesta, mutta jos ei ole cdi koneesta kyse niin mitä potentiaalisia syitä silloin ensmäisenä nousee framille. Toinen asia mikä on ajoittain mietityttänyt on, että kun kiihdytän oikein reippaasti niin kuskinpuolen etumuksesta kuuluu häiritsevähkö pakoputken vuotoa muistuttava suhina. Siis kuuluuko se jotenkin ominaisuuksiin 300 TDT:ssä, vai kertoneeko jostain imusarjan seudussa olevasta vuodosta.
Ilmamäärämittari on yksi yleinen vikapaikka.
Tai sitten tukkeutunut/jumittunut pakokaasun kierrätys.
Ilmamäärämittari "näkee" koneesen menevän ilman väärin=vikatila
Pakokaasun kierrätyksen tukkeduttua koneeseen menevä ilmamäärä ei tipahdakkaan kun kierrätyksen pitäisi avautua=vikatila.
näitä riittää.
Suhina voi johtua turbolta lähtevän ahtoputken vuodosta. Kuulu ahtopaineen noustessa. Samasta syystä voi moottorinohjaus mennä vikatilaan koska ilmamäärämittarin läpi menee ilmaa enemmän kuin normaali tilanteessa on mahdollista.
Tai sitten tukkeutunut/jumittunut pakokaasun kierrätys.
Ilmamäärämittari "näkee" koneesen menevän ilman väärin=vikatila
Pakokaasun kierrätyksen tukkeduttua koneeseen menevä ilmamäärä ei tipahdakkaan kun kierrätyksen pitäisi avautua=vikatila.

näitä riittää.

Suhina voi johtua turbolta lähtevän ahtoputken vuodosta. Kuulu ahtopaineen noustessa. Samasta syystä voi moottorinohjaus mennä vikatilaan koska ilmamäärämittarin läpi menee ilmaa enemmän kuin normaali tilanteessa on mahdollista.
Nuohoilin taannoin sille melkein rintapellissä olevalle anturille menevän kumiletkun ja ei ole nyt toistaiseksi oireillu. Huonokuntoinen on letku, lyhyehkökin, lutussa ja rispaantunut sisältä ja päältä joten vaihtelen niitä myös uusiin kun keli taas suosii taivasalla kähnääjää. Liekö se sitten syyllinen moiseen, mene ja tiedä. Vanha paljon ajettu auto tuntuu noiden kumi ja muoviletkujen osalta olevan kiusaantunut. Enää ei ole ranttu mihin asentoon parkkeeraa vanhuksen. Polttoaineletkujen vaihto ainakin oli paikallaan... Mikä se markooli (vai mikä se nyt olikaan) on?