Osaako kukaan neuvoa, mistä voisi johtua, kun liikkeelle lähtiessä matkustamoon tulee dieselin hajua.
Veholla etsittiin kyseisen hajun aiheuttajaa tuloksetta.
Kysymyksessä on C 220 CDI -02.
Dieselin haju matkustamoon
Re: Dieselin haju matkustamoon
Vika on paikallistettu ja diesel-hajun aiheuttajaksi on paljastunut korkeapainepumppu. Tieto hajun aiheuttajasta on ihan hyvä, mutta uuden pumpun vaihto tai tieto uuden hinnasta ei niinkään kiva.Keba kirjoitti:Osaako kukaan neuvoa, mistä voisi johtua, kun liikkeelle lähtiessä matkustamoon tulee dieselin hajua.
Veholla etsittiin kyseisen hajun aiheuttajaa tuloksetta.
Kysymyksessä on C 220 CDI -02.
Ostin kyseisen auton vajaa 2 kk sitten P- Käyttöautosta, tiedustelin myyjän vastuuta korjauksesta, tää lättäsi puhelimen korvaan.
(pieni mainosinfo kyseisen liikkeen toiminnasta)
P.S. mitähän tuohon kuluttajasuoja sanoo, pitänee selvittää.
Viimeksi muokannut Keba, 21.9.2007 22:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kuluttaajansuoja sanoo ettei paljoa auta asiaa luurin korvaanlyöminen.
Takuuseen niiden on se korjattava ei auta mikää.
Takuuseen niiden on se korjattava ei auta mikää.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Onko käytetyn auton kaupassa olemassa 6 kk:n "lakimääräinen takuu"?
Kuluttajansuojalain 5 luvun 15 §:n mukaan "virheen oletetaan olleen olemassa jo ostohetkellä, jos virhe ilmenee 6 kk:n kuluessa, jollei toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen". Pikkuviat jäävät ostajan vastuulle luonnollisena kulumisena ja ainoastaan vakavat ja yllättävät viat tulevat myyjän vastattaviksi. Myyjäliikkeen lakisääteinen virhevastuu ei pääty 6 kk:n jälkeen. Ostajan pitää osoittaa, että autossa on virhe. Käytetyn auton ostaja ei voi vaatia autolta uuden auton laatua ja virheettömyyttä.
Takuu on vapaaehtoinen lisäetuus, jonka liike voi myöntää ja myös määritellä takuuehdot. Takuulla ei saa rajoittaa ostajan kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksia.
Jos auto on ostettu yksityishenkilöltä, ei kuluttajaa suojaavaa lainsäädäntöä sovelleta, eivätkä kuluttajansuojaviranomaiset anna siten apua näissä kaupoissa ilmeneviin ongelmiin.
http://web.kuluttajavirasto.hosted-by.a ... lmf=0&id=0
11. Ostajan oikeudet virhetilanteessa ja reklamaatio
Jos luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe, ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Myyjällä on oikeus ensisijaisesti korjata virhe, jos tämä voi tapahtua kohtuullisessa ajassa ja siten, että ostajalle ei aiheudu korjaamisesta kustannuksia tai olennaista haittaa. Jollei tämä ole mahdollista, ostaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai virheetöntä ajoneuvoa. Jos virhe ei kuluttajakaupassa ole vähäinen, ostaja saa purkaa kaupan ja vaatia vahingonkorvausta.
Jos virhe ilmenee kuuden (6) kuukauden kuluessa ajoneuvon luovutuksesta, virheen oletetaan olleen ajoneuvossa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen.
Ostajan pitää ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Ostajan pitää toimia niin, etteivät vahingot aiheettomasti lisäänny.
Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan tehdä myös elinkeinonharjoittajalle, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut ajoneuvon jälleenmyyntiä varten tai joka on välittänyt kaupan myyjän lukuun taikka sitoutunut muutoin vastaamaan ajoneuvon ominaisuuksista.
Takuu tai muu myyjän antama sitoumus ei rajoita ostajan lakiin perustuvaa oikeutta vedota kaupan kohteessa olevaan virheeseen.
Myyjä ei ole muussa kuin kuluttajakaupassa vastuussa ajoneuvon virheestä tai luovutuksen viivästymisestä johtuneesta välillisestä vahingosta. Myyjä ei vastaa tällaisessa kaupassa virheen tai viivästymisen aiheuttamasta välittömästäkään vahingosta, jos virhe tai viivästyminen on johtunut myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota myyjän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seuraamuksia myyjä ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/fe9 ... f7251.aspx
Kuluttajansuojalain 5 luvun 15 §:n mukaan "virheen oletetaan olleen olemassa jo ostohetkellä, jos virhe ilmenee 6 kk:n kuluessa, jollei toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen". Pikkuviat jäävät ostajan vastuulle luonnollisena kulumisena ja ainoastaan vakavat ja yllättävät viat tulevat myyjän vastattaviksi. Myyjäliikkeen lakisääteinen virhevastuu ei pääty 6 kk:n jälkeen. Ostajan pitää osoittaa, että autossa on virhe. Käytetyn auton ostaja ei voi vaatia autolta uuden auton laatua ja virheettömyyttä.
Takuu on vapaaehtoinen lisäetuus, jonka liike voi myöntää ja myös määritellä takuuehdot. Takuulla ei saa rajoittaa ostajan kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksia.
Jos auto on ostettu yksityishenkilöltä, ei kuluttajaa suojaavaa lainsäädäntöä sovelleta, eivätkä kuluttajansuojaviranomaiset anna siten apua näissä kaupoissa ilmeneviin ongelmiin.
http://web.kuluttajavirasto.hosted-by.a ... lmf=0&id=0
11. Ostajan oikeudet virhetilanteessa ja reklamaatio
Jos luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe, ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Myyjällä on oikeus ensisijaisesti korjata virhe, jos tämä voi tapahtua kohtuullisessa ajassa ja siten, että ostajalle ei aiheudu korjaamisesta kustannuksia tai olennaista haittaa. Jollei tämä ole mahdollista, ostaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai virheetöntä ajoneuvoa. Jos virhe ei kuluttajakaupassa ole vähäinen, ostaja saa purkaa kaupan ja vaatia vahingonkorvausta.
Jos virhe ilmenee kuuden (6) kuukauden kuluessa ajoneuvon luovutuksesta, virheen oletetaan olleen ajoneuvossa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen.
Ostajan pitää ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Ostajan pitää toimia niin, etteivät vahingot aiheettomasti lisäänny.
Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan tehdä myös elinkeinonharjoittajalle, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut ajoneuvon jälleenmyyntiä varten tai joka on välittänyt kaupan myyjän lukuun taikka sitoutunut muutoin vastaamaan ajoneuvon ominaisuuksista.
Takuu tai muu myyjän antama sitoumus ei rajoita ostajan lakiin perustuvaa oikeutta vedota kaupan kohteessa olevaan virheeseen.
Myyjä ei ole muussa kuin kuluttajakaupassa vastuussa ajoneuvon virheestä tai luovutuksen viivästymisestä johtuneesta välillisestä vahingosta. Myyjä ei vastaa tällaisessa kaupassa virheen tai viivästymisen aiheuttamasta välittömästäkään vahingosta, jos virhe tai viivästyminen on johtunut myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota myyjän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seuraamuksia myyjä ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/fe9 ... f7251.aspx
Mitään hajua ei ole korjauksen hinnasta, mutta jos kerran kallista niin selvästihän tuo liikkeen piikkiin menevää. Tiedän kokemuksesta ettei kovin kiva ole valitella liikkeeseen jos vastapuoli hankala, mutta...hyvän tuntipalkan siinä silti itselleen saa koska liikkeen tuo kuuluu korvata. Jos ei yhteistyöhalukkuutta löydy niin soittoa vaan kylmästi kuluttajasuojaihmisiin.