W202 c240 t "aurauskulmat"
W202 c240 t "aurauskulmat"
Löytyiskö tietoa kyseisen auton alustan pyöränkulmien säätöön.
autossa alusta sarja -40mm ja renkaat etu 225/45x17, taka 245/40x17. tarviis säädättää ei vissiin voi viedä ihan "huoltsikalle"?
ois kiva tietää onko paljon eroa "vakiosäätöihin"
T.kr
autossa alusta sarja -40mm ja renkaat etu 225/45x17, taka 245/40x17. tarviis säädättää ei vissiin voi viedä ihan "huoltsikalle"?
ois kiva tietää onko paljon eroa "vakiosäätöihin"
T.kr
- ®ÐÐ
- Dr.Durex
- Viestit: 3460
- Liittynyt: 05.10.2005 9:20
- Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
- Viesti:
unohda huoltsikat
madalletun mersun kulmiensäätö ei oo ihan rutiinihomma, yleensä se aparaatti antaa ne samat arvot kun ennen madallusta..
jos sulla on classic niin espritin tai sportin arvoilla vois sitä säätöä ajatella.
Kannattaa etsiä korjaamo, jolla on kokemusta mersuista, melkein jokaisella isommalla korjaamolla nuo laitteet on kuitenkin..
Omaan ceehen tuli sportin jouset alle ja sportin asetuksilla varmaan sattuu kulmat kohdalleen
no se on ens ma ongelma sit et mitä astelukuja sinne laitellaan..
nim.merk. ens ma suuntaukseen pyrkimässä

madalletun mersun kulmiensäätö ei oo ihan rutiinihomma, yleensä se aparaatti antaa ne samat arvot kun ennen madallusta..
jos sulla on classic niin espritin tai sportin arvoilla vois sitä säätöä ajatella.
Kannattaa etsiä korjaamo, jolla on kokemusta mersuista, melkein jokaisella isommalla korjaamolla nuo laitteet on kuitenkin..
Omaan ceehen tuli sportin jouset alle ja sportin asetuksilla varmaan sattuu kulmat kohdalleen

nim.merk. ens ma suuntaukseen pyrkimässä

raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Nelipyöräsuuntauksessa minäkin käytin alustasarjan laiton jälkeen. Eipä taida kotikonstein onnistua säätäminen, kun siellä on muitakin säätöjä kuin auraus. Alustan muutoskatsastuksessa vaaditaan todistus pyörien suuntauksesta.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Näin minä jostain lukasin. Olikohan tuohon joku ikäraja? -95->®ÐÐ kirjoitti:ahonen v kirjoitti: Alustan muutoskatsastuksessa vaaditaan todistus pyörien suuntauksesta.ei kai? ei mulla ainakaan edellisessä autossa kysytty mitää papereita

---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2342
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
takasten vaihto.
Taka raidetangot olis paketissa odottamassa vaihtoa.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1280048.jpg
Ja tietysti mielessä käy ,miten säilyttää,tai suunnata pyörät kotikonstein.
Varmasti moni on miettinyt sitä,jos olette tulleet päätökseen teettää kyseinen homma rahtina,sen nyt ei sitten kiinnosta minua. Minua kiinnostaa käytännön toteutus omassa tallissa. Jos on ajatuksia niitä pyydän näkösälle
Oma visio on olemassa,tosin löyhin perustein ja paremman puutteessa se toteutetaan ja käydään senjälkeen korjauttamassa vauriot, ammattimiehillä

http://www.aijaa.com/v.php?i=1280048.jpg
Ja tietysti mielessä käy ,miten säilyttää,tai suunnata pyörät kotikonstein.
Varmasti moni on miettinyt sitä,jos olette tulleet päätökseen teettää kyseinen homma rahtina,sen nyt ei sitten kiinnosta minua. Minua kiinnostaa käytännön toteutus omassa tallissa. Jos on ajatuksia niitä pyydän näkösälle

Oma visio on olemassa,tosin löyhin perustein ja paremman puutteessa se toteutetaan ja käydään senjälkeen korjauttamassa vauriot, ammattimiehillä


- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2342
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Re: takasten vaihto.
Jaha yleistä mielenkiintoa ei ole,silti huomenna homma alkaa ja tehdään sitten omin opein. Ja tallataan koko risukasa läpi kuten tavallisesti.cdi kirjoitti:Taka raidetangot olis paketissa odottamassa vaihtoa.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1280048.jpg
Ja tietysti mielessä käy ,miten säilyttää,tai suunnata pyörät kotikonstein.
Varmasti moni on miettinyt sitä,jos olette tulleet päätökseen teettää kyseinen homma rahtina,sen nyt ei sitten kiinnosta minua. Minua kiinnostaa käytännön toteutus omassa tallissa. Jos on ajatuksia niitä pyydän näkösälle![]()
Oma visio on olemassa,tosin löyhin perustein ja paremman puutteessa se toteutetaan ja käydään senjälkeen korjauttamassa vauriot, ammattimiehillä![]()

- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
124, 201 ym. vanhemmistahan löytyy edestä kaikki säätömahdollisuudet, onko uudemmissa ostettava erikseen säätöpulttisarjat, että saa camberit, casterit ja KPI:n kohilleen? Onko nuissa perssonikeulasissa yläpäissä mitään säätöjä? Joskus joudun noita pyöränkulmiakin töissä säätelemään, niin kiinnostaa tuo noppitieto.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
No katoin eilen tuota CDI: n kirjoitusta mutten vielä kommentoinu. Viime talavena Tiileri ehotteli mullekkin nelipistesuuntausta,mutta uskoinkos.dealer kirjoitti:Mittaat aurauksen takana kolmen millin paikkeille ja katsot suoralla laudalla tms. renkaan kyljestä että suunta on sama kummallakin renkaalla ?
Koskaan en ole kokeillut mutta noin se kai onnistuisi parhaiten ?


Suoralla putkella asetin keskimääräisen suoruuden takapyörille kun auraustangot ja pitkittäiset vaihdoin
Kyll siitä tulee hyvä kotikonsteinki kun tietää mitat ja jotai käsitystä kulmista ja mikä vaikuttaa mihinkin.
Mittasin aurauksen niin tarkkaa että merkkasin vanteeseen merkin ja työnsin sit etteenpäin ja samasta merkistä ja nii monee kertaa ees taas että varmasti on oikei.
Mittaukessa kannattaa ottaa huomioon että mistä kohtaa mitta-arvo on annettu. Jos se on annettu akselin korkeudelta renkaan kehän vastakkaisista pisteistä silloin se on vanteesta mitattuna aivan eri ja rakenteesta johtuen hyvinkin alhaalla joten mitta-arvo jokaisessa tapauksessa on suhteutettava interpoloimalla.
Jos laudalla,ni merkatkaa siihen että kummin päin puolellansa,pitää olla samoin puolin, ettei se heitto kertaannu mittaväineen takia.

Kannattaa alkutilanteess myös ottaa huomioon että edessä ja takana on eri raideväli jos se ei entuudestaan ole selvää.
Olempa jonkun kuulut mittaavan pyörän kulmia nelipiste nosturilla, EI , silloinhan kulmista tulee mitä satuu, auton täytyy olla oman massansa ja oikean kuormituksen mukainen, joissakin autoissa mainitaan mittataulukoissa jopa matkustajan paikalle massa ja polttaine säiliö full tai 100%.
Otetaanko ne edes huomioon niissä liikkeissä missä mittauksia suoritetaan, eihän ne paljoa vaikuta.

No, mitä varten sitten ohjeet ja mitta-arvot on olemassa

On oltava tarkkana, nelivetoisen auton arvot ovat viereisellä rivillä ( Ei niillä )

Lisäisin vielä että jos jaksaa laittaa pelkän suoran vanteen ja sen reunasta mittaa,huomasin että mitatessa rengas joustaa ja jos on kirjaimii tai vaikka renkaan muotovirhettä,oma heitto siitäkin tulee.
Sain kulkemaan suoraan ja kampeamineki loppui.
Ja renkaat kuluu nyt vielä aivan tasaseen

Ainii, miehän en asenna osia nosturilla että kumipuslat jäävät pyörien roikkuessa voimakkaaseen vääntöön ,vaan loppukiristyksen teen kun ajoneuvvo lepää renkaiden varassa omalla massallaan.

Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä

VALMET 5oo -69
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2342
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Onhan täällä ahkeroitu.
Käsitteenä 3 mm mitattuna mistä? keskilinjalta vanteen etureunaan....... tuntuis isolta. Vanteen etu-ja takareunan erotus tuo 3 mm sopis minun henkimailmaan paremmin.
Log päällikön aurausmittaatanko (eli se vanha) systeemi ei sovi koska monttu puuttuu eli perä lennossa tehtävä.....mmutta jos säätää samaan vaikka akseli retkottaakin alhaalla.....no siitä huolimatta on kai se tanko värkättävä vielä avuksi ........alotetaan autontilan raivauksella..............
Käsitteenä 3 mm mitattuna mistä? keskilinjalta vanteen etureunaan....... tuntuis isolta. Vanteen etu-ja takareunan erotus tuo 3 mm sopis minun henkimailmaan paremmin.
Log päällikön aurausmittaatanko (eli se vanha) systeemi ei sovi koska monttu puuttuu eli perä lennossa tehtävä.....mmutta jos säätää samaan vaikka akseli retkottaakin alhaalla.....no siitä huolimatta on kai se tanko värkättävä vielä avuksi ........alotetaan autontilan raivauksella..............

Ite vaihoin 4matikkiin kaikki kolme tankoa,silmämääräisesti katoin aurauksen.
13mm. oli heittoa.
Meinas senverran,kun ehti tulla n.1000km.ajoa ennen ammattimiehen säätöä,niin renkaista kului sisäkulmista tavaraa poispoikkeen,haritusta kun oli.
13mm. oli heittoa.
Meinas senverran,kun ehti tulla n.1000km.ajoa ennen ammattimiehen säätöä,niin renkaista kului sisäkulmista tavaraa poispoikkeen,haritusta kun oli.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Muistelen takana alaetutukivarren alapuolelta vaakatasossa saa mittauspisteiden etäisydeksi tangolla n.30cm ja kun tarkkaan mitta ni onnistuuhan se, ja kun 15" renkaan kokonaishalkaisija on n, 60 cm, niin siitä pähkäilin että vanteesta mitattuna puolet annetusta arvosta. eli n, 1,5 , hiukan ajomieltymyksistä riipuen, ja renkaat tietenki, toiset on hysteerisempiä kuin toiset.
Gislaved Frost ainakii mulla 201:ssä ni kunha oli vähä sinne päin.Kuitenki aurauksen puolella
, siis takana.
Nyt puhun omista mittauksista ja ne ei sit oo takuuvarmaa muihin malleihi. Mie sohlailen 201:n kulmia.
Ja oman kaa, en laita vieraille joten vastuu on vain omasta vehkeestä.
Edesssä raidetanon alapuolelta vanteesta ja etupuolella vastaavasti , tietenki ottaen olka-akselin kallistuma huomioon.Eli hiukan ylempää kuin raidetangon pää.
Siksi liikuttelen lattialla ees taas ettei ole sivuvoimia ja että molemmilla puolilla renkaista tulee samankohtainen mittauspiste.
Mutta jos on varmasti suorat vanteet ni siitä vaan.
Gislaved Frost ainakii mulla 201:ssä ni kunha oli vähä sinne päin.Kuitenki aurauksen puolella

Nyt puhun omista mittauksista ja ne ei sit oo takuuvarmaa muihin malleihi. Mie sohlailen 201:n kulmia.

Ja oman kaa, en laita vieraille joten vastuu on vain omasta vehkeestä.

Edesssä raidetanon alapuolelta vanteesta ja etupuolella vastaavasti , tietenki ottaen olka-akselin kallistuma huomioon.Eli hiukan ylempää kuin raidetangon pää.
Siksi liikuttelen lattialla ees taas ettei ole sivuvoimia ja että molemmilla puolilla renkaista tulee samankohtainen mittauspiste.

Mutta jos on varmasti suorat vanteet ni siitä vaan.
VALMET 5oo -69
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2342
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
No niin menihä siinä 1.5h kun asia on kunnossa ja tuttuun tapaan valtaosa materiaalien etsimiseen. Siis se mittatanko.
Panempa kuvakollaasin tuonne toiseen topikkiin.
Tämä hommahan alkoi autontilan raivaamisella....kaikki sivullepäin vaan
http://www.aijaa.com/v.php?i=1290025.jpg

Tämä hommahan alkoi autontilan raivaamisella....kaikki sivullepäin vaan

http://www.aijaa.com/v.php?i=1290025.jpg
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2342
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Homma on alussa perseet olalla.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1290970.jpg
Uieliaaisuuttani aukaisin uuden tangon pallonivelen suuojakumin
http://www.aijaa.com/v.php?i=1290985.jpg
Vaseliiniä vain pikkuisen toisella reunalla.
Toinen puoli vaihdettu,säätöä ei pystynyt tekeen koska 10 cm pitkä m12 ei sopinut paikalleen.Huomenna ryöstöreisinkiin.
Kuten tiileri mainitsi vanteen etu ja taka reunasta mitaten ero oli 3mm tai tarkemmin 3,5 mm (siis pyörät lennossa) ja systeemi on näköjään sellainen ,että painon kasvaessa auraus pienenee.
Periaatteessa irroitetu pyörän saa lähtötilanteeseen toiseltapuolelta uudelleen mitaten samoilla arvoilla.Minulla on kuitenkin lisäksi lähtötilannetta varmistamassa "salainen ase"
http://www.aijaa.com/v.php?i=1291056.jpg

Homma tehty koeajo meneillään.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1290970.jpg
Uieliaaisuuttani aukaisin uuden tangon pallonivelen suuojakumin
http://www.aijaa.com/v.php?i=1290985.jpg
Vaseliiniä vain pikkuisen toisella reunalla.

Toinen puoli vaihdettu,säätöä ei pystynyt tekeen koska 10 cm pitkä m12 ei sopinut paikalleen.Huomenna ryöstöreisinkiin.
Kuten tiileri mainitsi vanteen etu ja taka reunasta mitaten ero oli 3mm tai tarkemmin 3,5 mm (siis pyörät lennossa) ja systeemi on näköjään sellainen ,että painon kasvaessa auraus pienenee.
Periaatteessa irroitetu pyörän saa lähtötilanteeseen toiseltapuolelta uudelleen mitaten samoilla arvoilla.Minulla on kuitenkin lisäksi lähtötilannetta varmistamassa "salainen ase"
http://www.aijaa.com/v.php?i=1291056.jpg

Homma tehty koeajo meneillään.

-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Samma här ! 60 km koeajolenkki kaiken sortin teitä.cdi kirjoitti:
Uieliaaisuuttani aukaisin uuden tangon pallonivelen suuojakumin
Vaseliiniä vain pikkuisen toisella reunalla.
Homma tehty koeajo meneillään.
Mie oon aina avannu ne suojakumit, ei niis oo ravaa ollu millonkaa ko pien nokare.

Oon rasvannu , muljutellu ja sit täyttänny lopuks vaseliinilla.
Eile käväsin auton alla, oli vuodessa hiukka auraus vähentyny ko kumit painuneet, ko just vuos sitt tappelin vaeltelun takia ja vaihoin tankoja.
Nyt lisäsin aurausta


Ei muuttunu paremmaks jos nyt ei huonommakskaa. Muuta ei ainakkaa loistavaks. Vittu, tekijässä vika.
Maaseutu polannetietä iha mukava ajella , mutta valtatiellä lelluu edellee.
Kai se johtuu talavirenkaista,pittää kahtella kevväällä että mite ne sit on kulunu.
Tätä enne kulu tasan pienemmällä aurauksella, jotennii kuvittelen että tais olla sillo levollisempi.
No tulipahan rusnattuu

Ja taakse en ihtellein laita enemmpää autrausta ko ei miul ikinä mittää kuormaa. Iha omilla säädöillä ajelen.

VALMET 5oo -69