W123 Farmarin tasonsäätö pois - mitkä iskarit vaaditaan?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Avatar
w123
Viestit: 20
Liittynyt: 17.7.2006 21:37
Paikkakunta: Turku

W123 Farmarin tasonsäätö pois - mitkä iskarit vaaditaan?

Viesti Kirjoittaja w123 »

Eli jos moisesta farkusta poistaa tasonsäädön käytöstä niin tiedän, että jouset pitää vaihtaa sedanin vahvistettuihin, mutta mitkä iskarit sinne käy suoraan paikalleen ilman mitään muutoksia iskareiden kiinnityksissä?
Minä mittään tekniikasta tiijä, ajan vaan.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

w123 kirjoitti:Eli jos moisesta farkusta poistaa tasonsäädön käytöstä niin tiedän, että jouset pitää vaihtaa sedanin vahvistettuihin, mutta mitkä iskarit sinne käy suoraan paikalleen ilman mitään muutoksia iskareiden kiinnityksissä?
Laita se tasonsäätö kuntoon :ope: Se on hieno varuste toimiessaan ja kunnossa ollessaan 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
w123
Viestit: 20
Liittynyt: 17.7.2006 21:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja w123 »

No mitä sitten maksaa käytetyt, tasonsäätöön käyvät iskarit ja mistä niitä saa? Uudet Veholla aivan liian kalliita..
Minä mittään tekniikasta tiijä, ajan vaan.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

w123 kirjoitti:No mitä sitten maksaa käytetyt, tasonsäätöön käyvät iskarit ja mistä niitä saa? Uudet Veholla aivan liian kalliita..
Itse ostin tuossa jokin aika sitten pari käytettyä iskaria netin kautta. Kannattaa laitella tänne ja mersuforumille ostoilmoitus tasonsäätöiskareista. Voipi hyvinkin olla, että löytyy. Niihinhän voi muuten vaihtaa osia jos se itse sylinteri ei ole tohjona.

Öljyvuodon korjaus.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

onkos joku tollasta iskariswappia tehnyt? meneekö sedanin iskarit kiinnityksen ja pituuden puolesta? joutuuko muokkaamaan vai onko ihan bolt on? kuulin että noihin on joskus laitettu granadan iskareita kun sedanin ei sopeis....ite en ole perehtynyt ja kysynkin nyt faktoja. kaverin autoon tuollainen tartteis tehdä.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kyllähän ne sedanin iskarit sinne mennee. :D
Kysy vaikka IsoIvan -nimiseltä urpolta. :lol:

En kyytiin oo piässy, mutta eiköhän se jonnimmoinen kyyti siinä oo. :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Tasonsäätöiskunvaimennus on sikariportaan varuste kansanmallissa, sitä ei tule poistaa käytöstä. Se on aivan loistava toimiessaan ja se kannataa kunnostaa :amis_selittaa:

On vastaan kaikkia mersumiehen sääntöjä tuo tasonsäädön poisto- edes ajatuksena!

Mitä ongelmaa siinä muuten on? Iskareihin voi vaihtaa tiivisteet jos vuotavat.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Isot pojat puhuu että tasonsäädöllinen on huonompi ajaa kuin tavallinen (huonompi iskunvaimennus).. Jos tähän on uskominen, niin kannattaahan se tasonsäätö poistaa, jos ei ole tapana kiskoa kärryä, tai kuskata pihalaattoja kontissa ympäri vuoden. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sivonen kirjoitti:Isot pojat puhuu että tasonsäädöllinen on huonompi ajaa kuin tavallinen (huonompi iskunvaimennus).. Jos tähän on uskominen, niin kannattaahan se tasonsäätö poistaa, jos ei ole tapana kiskoa kärryä, tai kuskata pihalaattoja kontissa ympäri vuoden. :roll:
Jaa, minulle ne isot pojat on puhuneet juuri päinvastaista. Voihan se tuntua huonolta vaimennukselta jos kaikki osat ei ole kunnossa. On varmasti kova perä silloin eikä vaimennuksesta ole tietoakaan, mutta kun laittaa sen kuntoon niin... 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

iskarit vuotaa, venttiili vuotaa ja paineakut vissiin kaput(ainakaan ei jousta)
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

nokivasara kirjoitti:iskarit vuotaa, venttiili vuotaa ja paineakut vissiin kaput(ainakaan ei jousta)
Iskareihin saa uudet stefat ja venttiiliin on olemassa korjaussarja. Painepallot saattaa löytää käytettynäkin esim. venetmäeltä, tai ostaa uudet varmasti toimivat, maksaa yli 100€/kpl.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Teo kirjoitti:Iskareihin saa uudet stefat ja venttiiliin on olemassa korjaussarja. Painepallot saattaa löytää käytettynäkin esim. venetmäeltä, tai ostaa uudet varmasti toimivat, maksaa yli 100€/kpl.

Joo, niitä paineakkuja löytää kyllä käytettynäkin. Uudet on tietysti tosiaan aina varmat, mutta itsellä pelaa kyllä käytetyt. Ovat W201 merusta peräisin, eli käy muistakin ne osat. Ei muuta kuin kuntoon vaan. Iskareitakin löytää farmareihin aika kivasti käytettyinä. Siellä venttiilisiää ei ole välttämättä mitään rikki, on sen verran yksinkertainen osiltaan. Luultavasti putsauskella ja pulttien kiristyksellä alkaisi pitämään. Lukaiseppa tämä: Tasonsäädön korjauksesta.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

nyt siellä sovitellaan jo sedanin iskareita. mahtuuko noita takajousia puristelemaa jousen puristimilla? vaiko miten olette irroitelleet. entäs millaiset jouset olisi sopivat? 300d, 300td vai heavy duty jäykimmät? olettaisin noiden tujujen jousien olevan turhan jäykät. vai menisikös ne vanhat vakiojouset siellä? nyt kaivataan kokemuksia. Ja ps. tuolle kaverille on turha toitottaa järjestelmän korjaamista. mitta on kuulemma täysi.
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Jaa, jos on mitta täysi tasosäädöstä, niin kohta on mitta täys myös muista Mb-n erikoisuuskista... olisiko anjovis ehkä parempi ratkaisu?

Jos tosiaan haluaa raiskata yhden hienon auton, niin tarvitaan sedanin vahvistetut jouset. Vakiojousilla ei kanneta kuormaa, kolmas takapenkkilainenkin on liikaa. Jos taas halpa madallus on mielessä, niin kuoleentuneet normijouset madaltaa kivasti. Tosin, silloin ajetaan vaan kahdestaan tai raavitaan maata.

Iskareista kertokoon joku muu. Voin suositella todella halvana vaihtoehtona Mossen etuiskareita. Sopii suoraan, vaimentaa kohtuullisesti ja varmaan ei maksa mitään. Joo, kerkisin ajaa noin 6000 km sillä kokoonpanolla :oops:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Takajouset saa parhaiten pois irroittamalla perämurikka kannakkeestaan ja laskemalla akselia alas niin paljon että jouset saa otettua välistä pois.Jos tämäkään ei riitä voi irroittaa myös kelkka etupäästään jolloin akseli on käytännössä kokonaan irti ja jouset tulee varmasti pois.Niin ja kukin laittaa autoonsa semmoiset jouset kuin lystää ja poistaa osia samalla reseptillä jos tahtoo :) .PS,paalaan kohta oman MB:n ja ostan polkupyörän :lol: :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

taitaa anjovikset olla turhan tyyriitä vielä. eikä siihen sitten muita hienouksia jääkkään. funteerattiin vaan tossa että onko farkussa tosiaan niin pljon enemmän painoa takajousilla, että sedanin normaalit olisi liian löysät? motonettikin suosittelee vahvistettuja sinne taakse mutta tiedä häntä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Farkku-124:ään ei riitä taakse edes vahvistetut sedanin jouset jos tasonsäätö poistetaan ja laitetaan tavalliset iskarit.
Satakakskolmosesta en tiedä.
wiimax.fi
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Minulla oli sedanin kuormajouset ja niiden vieressä pohjan ja tukivarren välissä vielä pienet lisäjouset ja sittenkin perä oli vähän turhan pehmyt.

Toinen ongelma on sedanin iskari.

Se on liian pitkä!

Pahassa heitossa tekee gutaa jarruletkuille.
Itelle laitoin Sachsin iskarit joissa patruuna oli iskarin yläpäässä jolloin sai tilaa sepittää iskarin kahdella pultilla olevaa alakiinnitystä. Pidemmät pultit ja holkin kiinnityksen väliin. Jolloin ulosjouston sai oikeisiin mittoihin.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Siinä farkkussa on muuten aivan älyttömästi enemmän painoa siellä perässä kuin mitä sedanissa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jiitek kirjoitti:Siinä farkkussa on muuten aivan älyttömästi enemmän painoa siellä perässä kuin mitä sedanissa.
Niin, ajatellaan nyt vaikkapa jo pelkkää takaluukkua... :roll:
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

nokivasara kirjoitti:taitaa anjovikset olla turhan tyyriitä vielä. eikä siihen sitten muita hienouksia jääkkään. funteerattiin vaan tossa että onko farkussa tosiaan niin pljon enemmän painoa takajousilla, että sedanin normaalit olisi liian löysät? motonettikin suosittelee vahvistettuja sinne taakse mutta tiedä häntä.
Onhan siellä odotamassa takertelevat istumenkiskot, jumittava virtalukko, katkeavat vetoakselit, ruostuvat pellit, kuoleentuneiden kaasupumppujen takia niskaatippuva takaluukku (kyllä, arvon HVM, se lukku painaa ihan kivasti, jos se kolahtaa niskaan) ja loppujen lopuksi, SE vaatii huoltoa...

Eihän muita tarvii huoltaa..

Anteeksi, meni överiksi, mutta oli pakko.:oops:

Jos ihan rehellisesti puhutaan, niin mossen iskari on noin 1 cm lyhyt eli ulosjoustossa joskus kolahteli...
Sopii uskoa, että sedanin normiiskarilla saadan tosi sleeperi. Se ei tietysti haittaa, jos aiotaan raapia mahalla maata, mutta tosiaan kuormma sellainen kokoonpano ei kanna yhtään. Suosiolla vahvistetut jouset ja joku vähän jämäkämpi iskari. Vanhasta pumpusta saa kätevästi tarvittavat mitat...
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

se sedanin iskari oli aivan syvältä. laitettiin sedanin tujut jouset ja granadan iskunvaimentimet. ompahan ainakin ryhdissä :wink: ehkä turhankin hotrod.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Saisko kuvaa?
Mua miellyttää kakkos kolomosessa se, jos se kulukee perä ylempänä! :D

Omaki tekkee niin. 8)
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja propje »

Vaihdoin viime talvena farkkuun taakse uudet painepallot ja jouset sekä toimivat tasonsäätöiskarit. Auto muuttui tosi hyväksi ajettavaksi kaikin puolin. Ainoa mikä ottaa lujasti päähän on se, että tein remontin vasta vuoden pompottelun ja jahkailun jälkeen....Mulla on jossain pari korjattua tasonsäätöiskariakin ja venttiili purettuna jos joku tarvii.
Avatar
JTY
Mobilemultimediameedio
Viestit: 290
Liittynyt: 24.4.2006 1:15
Paikkakunta: Selangor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Omastani heitin tasosäädön veke (sedani), ajattelin et jos ei AMG:lle kelpaa niin ei mullekkaan :lol:
Oikeastaan kalkuloin päässäni mitä tasosäädln korjaus vs. perus systeemi laitto maksaa ja tulin siihen tulokseen et vaihdan pois.
Ja kyllä kannatti, nyt auto on semmonen mikä se pitääkin olla.

Eli jos joku tarvii tasonsäätö iskareita niin täällä on ylimääräiset.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JTY kirjoitti:Omastani heitin tasosäädön veke (sedani), ajattelin et jos ei AMG:lle kelpaa niin ei mullekkaan :lol:
Sedaniin poisto-operaatio onkin helpompi suorittaa, kun sopivia vakiopalikoita on saatavana. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
mb 123
Viestit: 1
Liittynyt: 17.8.2007 14:05
Paikkakunta: Luumäki

Farkun tasonsäätöiskarit ja sedani iskareiden sopivuus....

Viesti Kirjoittaja mb 123 »

Voihan ne sedaninkin iskarit sinne laittaa, muttei kannata sitten yhtään ihmetellä kun ensimmäisessä isommassa heitossa lasti päällä prikka antaa iskarin yläpäästä periksi!!! Näin kävi minulle :oops: .
Suosittelen Volkkari LT:n etuiskareita...vm. oli noin 90 ja sopii melkein suoraan. Ehkä joutuu vähän alapulttien kiinnikkeitä viilaamaan iskarista, jos nyt enää oikein muistan :x . Mutta itse ajelin useamman vuoden ko. virityksellä ja hyvin toimi....ei tietysti voita alkuperäistä järjestelmää :) !
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hoksin tuossa EPC:tä katsellessani, että 123:een on saanut vielä tasonsäädöllisiin iskareihin alapään niveltä irrallaan. Taas on otettu takapakkia uudemmassa mallissa. :x

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Teemu123
Viestit: 2
Liittynyt: 23.9.2011 2:20

Viesti Kirjoittaja Teemu123 »

Terve,

Onko kellään nyt kertoa selvästi että minkä vehkeen iskarit tuohon sopivat?

Ilmeisesti LT vm-90 etuiskarit ok.

Onko katsastuksessa narisseet kun on tasosysteemi poistettu?

Itselläni on sama vaihe käynnissä kun pellin alle hieroin tallin nurkasta löytyneen om601 moottorin jossa ei ole tasopumppua, vanha 240d rupesi juopottelemaan öljyllä oikein kunnolla. Onhan uudempi noitapannu taloudellisempikin ilmeisesti vaikkei tehot paljon pienenekkään. Toki tämä on häpäisy kaikkia tosi mersumiehiä kohtaan mutta antakaa tämän kerran anteeksi :D

Koeajoja on suoritettu mutta vielä on värkkäämistä esim tuo jousiproblem.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Yksi vaihtoehto on haalia jostain tandempumppu tehostajan pumpun paikalle :idea: Joku foorumilainen sellaista taisi juuri kauppaillakkin :tuumaus:
On nimittäin niin hyvä systeemi, etten ehjää alkaisi pois purkamaan :shock:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”