250D hihnankiristimen iskarin vaihto

Katso myös W210
Vastaa Viestiin
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

250D hihnankiristimen iskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Diesel nyypie taas kyselee:
kiristimen iskunvaimennin on aivan loppu ja hihna "räplättää" tyhjäkäynnillä. Uusi iskari on hankittu. otin hihnan löysälle ja kiristinjousen irti sekä iskarin yläpään pultin pois, mutta miten alapään ruuvin saa pois. Ruuvi on niin pitkä että ottaa kiinni hihnapyörään eikä mahdu tulemaan niin pitkälle, että iskarin voisi vaihtaa. Onko tässä jokin kikka vai pitääkö tosiaan ottaa visko ja hihnapyörä irti sinällään helppoa toimenpidettä varten? :roll:

-Ville
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ei oo kikkaa, ota pyörä irti 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

Muistelisin nähneeni tästä vaihdosta ohjeenkin jossain (vielä ite tiilerin? tekemän), vai olenkohan nähnyt unta...?
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ainakin 300 Dannyssä piti ottaa visko ja hihnapyörä pois. Ei saanut pulttia pois, millistä oli kiinni. :cry:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Kävin tuossa kleimolan pajalla jutustelemassa. Konsteja on siis kolme. joko ottaa visko ja hihnapyörä pois tai ottaa kiristin "keinu" irti tai ottaa se "hullupyörä" irti ja pyörittää vauhtipyörää sen verran että siellä olevista koloista yksi tulee oikealle kohdalle ja keinu mahtuu kääntymään riittävästi.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29279
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Visko ja hihnapyörä on helpot irrottaa.
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Tuota, joskus nuorena onnistuin vaihtamaan iskarin OM602.912 ilman mitään ylimääräisia purkutöitä. Se iskari (keinussa oleva puoli siis) piti painaa täysin ylös, jonka jälkeen pultti mahtui tulemaan hihnapyörän yli.

Mutta komppaan asiantuntijoita: helpompi ja myös nopeampi se on irroittaa seka propelli että hihnapyörä tieltä. Säästyy ainakin woimasanoja...
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

dealer kirjoitti:Visko ja hihnapyörä on helpot irrottaa.
Tänään sain tuon homman tehtyä.

Tuntui niin ahtaalta rakoselta irrottaa flekti, kun tuulitunnelikaan ei mahtunut pois tulemaan, että päädyin irrottamaan sen kiristimen keinun. Muovitulppa pois ja 17mm kuusiokolopultti auki ja käänsin keinua sen verran, että iskarin ruuvi mahtui pois. Kovassa oli tuo pultti. Metrisellä varrella piti vääntää, varovasti tosin. Kuinka tuo visko ym. pitää oikeaoppisesti irrottaa, jos vastaisuudessa tarvii irrotella? Ahtoputket hankaloittaa vielä hieman... :roll:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

ahonen v kirjoitti:[...
Kuinka tuo visko ym. pitää oikeaoppisesti irrottaa, jos vastaisuudessa tarvii irrotella? Ahtoputket hankaloittaa vielä hieman... :roll:
Sitä minäkin olen ihmetellyt. Meikäläisen koura ei ole maailman suurin, mutta on selviä vaikeuksia mahtua viskon pulttia avamaan siipien välistä. Ja samalla pitää varoa jäähdytintä, ettei ähellyksen seurauksena siiheen tulisi reikää...


Se tuulitunneli irtoaa vasta flektin irroituksen jälkeen...

Miten ammatilaiset sen tekee? Onko niillä erikoistaivutettu avain viskon pulttia varteen?

Ja miten se tehdään tapauksessa 300 TDT :shock:
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Onko nämä ohjeet jo luettu:

Näin dealer väittää sen tekevänsä.

Mullakin on keinu, rulla, iskari ja hihna hyllyssä, pitää vaihtaa lähiaikoina.
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

On luettu, on.

Mutta minua kiinnostaa just se, miten suoritus "irroita viskon pultti" todellisuudessa tehdään... Olen useamman kerran äheltänyt ja ajatellut, että ei se nyt niin vaikeaksi voi olla tehty.

Vai onko se ähellys vaan kestettävä?
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

v6sa kirjoitti:On luettu, on.

Mutta minua kiinnostaa just se, miten suoritus "irroita viskon pultti" todellisuudessa tehdään... Olen useamman kerran äheltänyt ja ajatellut, että ei se nyt niin vaikeaksi voi olla tehty.

Vai onko se ähellys vaan kestettävä?
Kokeilin itsekin tuota nyt. Se, mitä ammattimekaanikot sanovat helpoksi hommaksi on tietty näin harrastelijalle vähän eri juttu: he ovat tottuneet pitämään isona juttuna vasta sellaista mitä moni meistä ei koskaan edes tee. Ei tuo silti minusta paha projekti ollut, oikeastaan viskon pultin aukeamisesta kuuluneen pingahduksen jälkeen ihan leikkiä. Vaihdoin koko kiristin/kitistinsysteemin ja hihnan (oli muuten keinu aika löysällä, ei ihme jos äänsi :shock:)

On se pultti ärsyttävässä paikassa, mutta en ihan heti keksi miten sen helpomminkaan / vähemmällä purkamisella tekisi. Ainoa vaikeus oli, että pultin pää oli täynnä jotain töhkää, eikä avain meinannut upota. Ellei olisi ollut Mekan ohjeita, olisin epäillyt pienempää avainta tarvittavan kun ei sitä pultin päätä juuri näe. Onneksi oli ohjeet, kiitokset taas ohjeiden väsääjälle eli dealerille. Kuusioavaimen asettelua helpotti minulla kun laittoi sen päähän CRC:tä :lol: ja avaimeen jatkovarren. Jatkovarrella saa aseteltua kauempaa avainta, ei tarvitse molempia käsiä laittaa sinne rakoon. Sitten kun on huulilla, työnnetään konetta kuusioavaimella takakonttiin päin ja hoetaan että on vihitty ja mahduttava on ym. latteaa paskaa :D

Nyt kun se on taas kerran aukaistu, seuraavan kerran lähtee helpommin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”