300d (om603) lähtee huonosti käyntiin

Katso myös W201.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Kaivelempa tässä vanhaa topikkia pystyyn, ku muutamat asiat mietityttävät...

Omassa om603:ssa seuraavia ongelmia. Sininen savu kylmänä käynnistettäessä ja epätasainen käynti (tasottuu kyllä muutaman minuutin sisään ja esim. kierroksia käyttämällä). Lisäksi kylmänä käyntiääni korvia huumaavan äänekäs vs. isän E300d -24valve :roll: Mutta tasottuu lämpimänä normaaliksi.

Kyseessäkö lie suuttimet, vai hehkurele, joku muu? Hehkuille tulee virta hehkutettaessa, joten vika ei lienee siellä.?

Tarkoituksena käyttää autoa paikallisella korjaamolla jossa pelit ja heebelit joilla saadaan paikkojen toimivuus tarkastettua. Suutinkärkien testaus, hehkureleen testaus, jne...

Mutta kyselenpähä vaa, että mitä ne gurut/mersutohtorit meinaa.. :roll:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Sinisen tupruutus seisonnan jäläkeen vois kieliä venavarren tiivisteiden vaihtorajan saapumisesta tontille.
Mitähän ne nostajat tuumailee elämästä?
Pro HVM
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Rässi66 kirjoitti:Sinisen tupruutus seisonnan jäläkeen vois kieliä venavarren tiivisteiden vaihtorajan saapumisesta tontille.
Mitähän ne nostajat tuumailee elämästä?
Millä keinoin vois varmistaa nuo venavarren kumien vaihtotarpeen ja onko iso homma (voiko tehä ite, onko aikaa vievä, vaiko suosiolla korjaamolle)?,, tietenki karsimalla muita mahdollisia vaihtoehtoja pois..

Mitähä nuiden nostajien elämästä pitäs tietää?! :roll:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tupru kirjoitti:Omassa om603:ssa seuraavia ongelmia. Sininen savu kylmänä käynnistettäessä ja epätasainen käynti (tasottuu kyllä muutaman minuutin sisään ja esim. kierroksia käyttämällä). roll:
Tuo nyt kyllä kuullostaa siltä että sieltä on joko yksi tai useampi hehkutulppa pimeänä.
Sama se vaikka sinne virta meneekin jos tulpan vastuslanka on palanut poikki. :D

Jättäisin viimeisimmiksi vaihtoehdoiksi nuo suuttimet, releen, venavarret.
Niissä se vika tuskin on. :D
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mika.T kirjoitti:Tuo nyt kyllä kuullostaa siltä että sieltä on joko yksi tai useampi hehkutulppa pimeänä.
Sama se vaikka sinne virta meneekin jos tulpan vastuslanka on palanut poikki. :D
Aivan! Ei se turhaan ole Mersutohtori!
Olisko se hehkujen vastusmittauksen paikka?
Helpoin tehdä hehkureleen päästä, liitin irti ja yleismittaria väliin joka hehkulle.
Yhden oominko se oli ehjän hehkun vastus?
Pro HVM
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Tarkasta nyt ensimmäisenä hehkut, koska samaa relettä käytetään 250:ssä niin maalaisjärjellä aateltuna ainakin yhden kärsii olla pimeenä ettei näy valoista. Toiseksi toimiiko jälkihehku, siis auton pitää hehkuttaa vielä senkin jälkeen kun se on käynnistynyt.

Käyntiääni on isompi kapeakylkilistaisissa kuin uudemmissa, varsinkin kylmänä tyhjäkäynnillä kone oikeen "lotkottaa".
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Eli ei muuta ku hehkutulpat irti ja tarkistamaan. Releelle tulevasta liittimestä mitaten kaikille tulee virta, joten se mahdollisuus pois suljettu. Näin se rinki pienenee.

Voiko olla mahdollista että hehkutulpan pää on jotenki kärsinyt (kuumuudesta tai jostakin), ja vaikka virta tulee niin hehkussa ei vaan riitä tehot sitte toimittamaan varsinaista tehtäväänsä?!!

Ja hehkutulpathan sijaitsevat suuttimien alapuolella?
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tupru kirjoitti:Eli

Voiko olla mahdollista että hehkutulpan pää on jotenki kärsinyt (kuumuudesta tai jostakin), ja vaikka virta tulee niin hehkussa ei vaan riitä tehot sitte toimittamaan varsinaista tehtäväänsä?!!
Eli se on silloin palanut.

Helpoin mittaustapa hehkuille on se että otat parimetriä johtoa ja laitat sen akun plusnapaan. Sitten hehkureleen pohjasta tulpille menevä johtoliitin irti ja tökit sillä johdolla kaikki ne hehkutulppien johdot läpi. Se napa joka ei lyö kipinää niin on palanut. Siitä liittimestä löytyy pienet numerot josta selviää missä sylinterissä se palanut hehku luuraa.

HUOM! Sillä johdolla ei kannata sitten kokeilla mitään muuta. Jos ei ole ihan varma mitä tekee. :D
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Kipinät on kivoja,,tuota voisi testata, mutta taidan tyytyä kuitenki mittarin kertomiin tuloksiin..

Paikalline mersutohtori antoi jonkinlaisia vinkkejä tuohon hommaan.. Vastuksien tulee olla täsmällee samat kuulema joka hehkulla..
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”