Millainen homma on vaihtaa venttiilikopan tiiviste M115ssa ?

Vastaa Viestiin
markus_200e
Viestit: 43
Liittynyt: 09.9.2006 1:11
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Millainen homma on vaihtaa venttiilikopan tiiviste M115ssa ?

Viesti Kirjoittaja markus_200e »

Auto W123 230 -79. Tuntuu että falskaa etureunasta, siitä paksun tiivisteen luota. Onko millainen homma avata kansi ja tarkistaa/vaihtaa tuo tiiviste ? Mitään mitä tulisi erityisesti muistaa ?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No ei ole työnä homma eikä mikään.
Putsaa tiivisteen sija hyvin äläkä vedä hampaat irvessä kiinni.
Pro HVM
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Rässi66 kirjoitti: Putsaa tiivisteen sija hyvin äläkä vedä hampaat irvessä kiinni.
Pulttipyssyllä ei tarvi vetää hampaat irvessä :lol: Kaveri kerran pyyhkäs dieseli matukastaan kopan pulttipyssyllä kiinni, oli "lievää" vuotoa havaittavissa :shock:
markus_200e
Viestit: 43
Liittynyt: 09.9.2006 1:11
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200e »

Elikkä se on vain ruuvata irti siis? Ei tule mitään silmille yms.?
MB 200 -85 147tkm
MB 200 -85 250tkm
MB 200E -89 278tkm
Peugeot 406 HDi -02 115tkm
Yamaha Bravo -85 +10tkm
Yamaha Viking III -04 2.1tkm

ex
MB W123 230 -79 aut.
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

markus_200e kirjoitti:Elikkä se on vain ruuvata irti siis? Ei tule mitään silmille yms.?
Ei tule. Varaa rättiä käteen, ettei valu mahdottomasti öljyä pakosarjalle, tai siis pyyhi öljy pois, ettei käryä niin mahdottomasti kun ajelet seuraavan kerran.

Liian tiukkaan ei tosiaan kannata kiristää, ettei koppa ala vuotamaan. Kieroonhan näitä ei vähällä saa kuten peltisiä koppia, mutta tiiviste lyttääntyy häiriintyneesti :arrow: vuotoa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kannattaa varautua siihen että tiiviste on liimattu kiinni... Eli mattopuukko tai muu kaapimisväline kannattaa olla jo etukäteen käsillä. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
markus_200e
Viestit: 43
Liittynyt: 09.9.2006 1:11
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200e »

Hmm. Lähti sievästi auki kolme neljästä, kuskin puolen taaempi tosin otti pultin mukaansa :shock: Eli pultti siis poikki, uskoisin.
En irrottanut koppaa kokonaan, jotta tarpeen vaatiessa voi ajaa pajalle näyttämään mikäli on tarvetta uuden kierteen teolle tms.
Onkos kenellekkään sattunut vastaavaa ? Mitä tarvitsee tehdä ?

Käytin konetta jälkeenpäin ja koppa istuu vielä tiukasti eli ei falskaa, mutta jos yksi pulteista on poikki niin uskaltaako pitkään ajaa ?
MB 200 -85 147tkm
MB 200 -85 250tkm
MB 200E -89 278tkm
Peugeot 406 HDi -02 115tkm
Yamaha Bravo -85 +10tkm
Yamaha Viking III -04 2.1tkm

ex
MB W123 230 -79 aut.
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

markus_200e kirjoitti: Käytin konetta jälkeenpäin ja koppa istuu vielä tiukasti eli ei falskaa, mutta jos yksi pulteista on poikki niin uskaltaako pitkään ajaa ?
No kannattanee seurata yltyykö miten vuotamaan? Jos ei vuoda, niin mikäs sillä on ajellessa. Jos pultti on poikki, se voi tulla ihan helpostikin ulos vastakierretapilla, se kun ei ole enää kireällä. Tai sitten se on laitettu ruuvilukitteella kiinni...

Olikos muissa pulteissa ruuvilukitetta, eli oliko jengoissa mitään sinistä tai punaista töhnää?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Otti pultin mukaansa? Eli siis nuo on muttereilla kiinni? Jos se ihan kierteillä sieltä tulee niin eipä hätää, eiköhän se ihan ehjä ole, lähti vain se kierretangon pätkä mukaan pyörimään. Jos näin niin ota vain koppa irti, ruuvailet sitten sen kierretangon pätkän koppairrallaan takaisin. Vaikkapa kaksi mutteria kierretangon pätkään kiinni ja niitten avulla kiristät sen takaisin kanteen.
markus_200e
Viestit: 43
Liittynyt: 09.9.2006 1:11
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200e »

AM kirjoitti:Otti pultin mukaansa? Eli siis nuo on muttereilla kiinni?
En kiertänyt sitä kokonaan auki, kun ajattelin ettei sitä ehkä saa edes sen vertaa tiiviiksi että pääsee ajamaan lainkaan - joten en tiedä paljonko sitä pulttia on kopassa/mutterissa kiinni.

Siis muttereilla kiinni (4kpl).

Seuraan mahdollista vuotoa ja alan sitten toimenpiteisiin.

Kiitos vastauksista !
MB 200 -85 147tkm
MB 200 -85 250tkm
MB 200E -89 278tkm
Peugeot 406 HDi -02 115tkm
Yamaha Bravo -85 +10tkm
Yamaha Viking III -04 2.1tkm

ex
MB W123 230 -79 aut.
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Eli kannessa on pinnapultit ruuvattuna kiinni ja niissä mutterit pitää koppaa.
Jos pinnapultti nousee mukana pois, niin senkun kierrät sen takaisin kiinni.
Mutterin ja pinnapultin toisistaan erottamisohjeet tuossa jo tulivatkin.
Pro HVM
markus_200e
Viestit: 43
Liittynyt: 09.9.2006 1:11
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200e »

Kiitos !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”