Mikä vikana, mese ei liiku

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
muju
Viestit: 32
Liittynyt: 21.7.2007 17:33
Paikkakunta: Rovaniemi

Mikä vikana, mese ei liiku

Viesti Kirjoittaja muju »

Mikähän hajosi ja kalliiksikohan tulee? Eli risteyksestä lähtiessäni liikkeelle kuului/tai ehkäpä enemminkin tuntui jokin napsahdus/kumahdus, kuin jokin oli mennyt poikki. Lähdin liikkeelle normalisti pysähdyksistä ykkösvaihteelle, auto ehti hieman liikahtaa ennenkuin veto katosi kokonaan. Auto ei vedä millään vaihteella. Laitoin vaihteen päälle ja kurkistin auton alle. Kardaani näytti pyörivän kun katsoin sinne taakse missä on se "perämurikka". Eli joku sellanen laippa jossa on pultteja pyörii.

Suuri harmitus kun juuri ostin kakkosautoksi -87 230E mesen ja nyt on pleko paidassa et tuliko kuinka kallis remppa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vetari poikki. :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Vetari poikki. :roll:
Nii varsin on, ja tervetuloa "muju" Meselle. :D

Käytetty vetoakseli kustantaa jotain satasen verran.
Avatar
tasty
Viestit: 293
Liittynyt: 14.1.2007 22:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja tasty »

dealer kirjoitti:Vetari poikki. :roll:
on tapahtunut minullekin muutama vuosi sitten... alla oli silloin W124 200D vm 86. Jäin silloin (viikonloppuna tietenkin) noin 450 km:n päähän kotoa... :evil:
*****************
If you make it idiotproof, someone will surely make a better idiot.
******************
S211 320cdiA 2004
C123 300CDT 1983
W116 280S 1973
muju
Viestit: 32
Liittynyt: 21.7.2007 17:33
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja muju »

Huomenna korjaaja katsoo mitä hajonnut. Voisiko olla joku kumi, jossain kardaaniin liittyen? Piti korjaaja yhtenä mahdollisuutena että ois mennyt sellanen, osan nimeä en muista...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tarkoittanee kardaanin kuminiveltä (ns. rättinivel). Tokihan sekin voi mennä hajalle, mutta kyllä se kaikkein tyypillisin vika on se vetoakseli.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sivonen kirjoitti:Tarkoittanee kardaanin kuminiveltä (ns. rättinivel). Tokihan sekin voi mennä hajalle, mutta kyllä se kaikkein tyypillisin vika on se vetoakseli.
En ole ikinä kyllä kuullut, että se olisi vakiotehoilla hajonnut niin päreiksi että veto katkeaa.
Mulla meni joskus W201:ssa se kumiosa siitä aika huonoksi ja seurauksena oli vaan aika ikävä rääkäisy aina liikkelle lähtiessä. Itse nivel kyllä välittää voiman vaikka kumi olisi ihan kaputt.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

dealer kirjoitti:Vetari poikki. :roll:
vakio vika :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

Aku P kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Tarkoittanee kardaanin kuminiveltä (ns. rättinivel). Tokihan sekin voi mennä hajalle, mutta kyllä se kaikkein tyypillisin vika on se vetoakseli.
En ole ikinä kyllä kuullut, että se olisi vakiotehoilla hajonnut niin päreiksi että veto katkeaa.
Mulla meni joskus W201:ssa se kumiosa siitä aika huonoksi ja seurauksena oli vaan aika ikävä rääkäisy aina liikkelle lähtiessä. Itse nivel kyllä välittää voiman vaikka kumi olisi ihan kaputt.
no vakiotehollahan sitä ei saa rikki mutta miljoonalla kilometrillä kyllä tai sitten vaan liian isolla vaihteella jyrnäämällä... 124ssa meni caput värinänvaimennin irtos se ulkokehä ja piti muuten jännää kolinaa :lol: ei muuta ku rinkula rälläkällä irti ja pari päivää ajoo ilman vaimenninta kunnes sai uuden tilattua :D
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
muju
Viestit: 32
Liittynyt: 21.7.2007 17:33
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja muju »

petska kirjoitti:
dealer kirjoitti:Vetari poikki. :roll:
vakio vika :lol:

Tuntuupa isäänät tuntevan hyvin nämä merkuuriukset :D Tuli korjaamolata juuri tietoa et vetari poikki oikelta puolelta...
Ajattelin kysyä tuota osaa hajottamolta. Mitenkähän on arvon tietäjät, autoni on 230 -87 sedan niin käykö siihen oheisesta linkistä vetoakseli?
http://www.varaosahaku.fi/?index=stock& ... r=1&page=1
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

paksuudessa ja perän puoleisen pään kiinnityksessähän noissa vetareissa oli eroja moottorin ja perän ( :asd: ) mukaan?

edit: 201 2.oD tais uus kustantaa jotain 250e
Viimeksi muokannut ®ÐÐ, 12.8.2007 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

*meni lainaa ja muokkaa nappula sekasin* :lol:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
muju
Viestit: 32
Liittynyt: 21.7.2007 17:33
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja muju »

®ÐÐ kirjoitti:paksuudessa ja perän puoleisen pään kiinnityksessähän noissa vetareissa oli eroja moottorin ja perän ( :asd: ) mukaan?

edit: 201 2.oD tais uus kustantaa jotain 250e
Eli nuistako ei käy mikään? KL:ssä maksaa 300 uus...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitäisi käydä ellei autossasi ole autommattista lukkoperää eli ASD:tä.
Tiedätkö KL:n numeron oikealle osalle ?
muju
Viestit: 32
Liittynyt: 21.7.2007 17:33
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja muju »

ei ole ASD:tä. Numero taitaaa olla 15751
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

minkäslainen operaatio tuon vaihto mahtaa olla? meni meinaan iteltäkin irti katki poikki just tuo oikeanpuoleinen vetari tänään..

ei ollu mikään kummonen operaatio sen jälkeen kun navan mutterin sai auki ja sekin totteli kaksi metristä jatkovartta eikas hyvin. uusi vanha vetari oli huomattavasti paksumpi kun tuo vanha joten eiköhän nyt kestä perkule..
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”