300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - Taas pelaa
300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - Taas pelaa
Vinkkejä vianetsintään:
-pyörii niin maan perusteellisesti
-sammutinvipu nousee
-harmaata usvaa tulee putkesta
-tankissa on diiseliä
Hmmm, hehkun merkkivalo on musta
Hehkurele vai sen sulake? Virtalukonpohja?
-pyörii niin maan perusteellisesti
-sammutinvipu nousee
-harmaata usvaa tulee putkesta
-tankissa on diiseliä
Hmmm, hehkun merkkivalo on musta
Hehkurele vai sen sulake? Virtalukonpohja?
Viimeksi muokannut Rässi66, 10.8.2007 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
No jos savua tulee niin kyllähän se ainettakin saa. Tosin luntakin näyttää olevan sen verran vähän että pitäisi kyllä lähteä ilman hehkujakin Lähteehän se vielä pikku pakkasillakin käyntiin ilman hehkuja, joskus rele ollu rikki ja pakko laittaa käyntiin...hmm..omituista.
Tuliko tuo hehkun vika nyt samalla? Pyörititkö niin pirun kauan, voi kestää ennenkuin lähtee ilman hehkuja/jospa vaikka ilmaa imaissut, pumpun päällä vuotoa?
Tuliko tuo hehkun vika nyt samalla? Pyörititkö niin pirun kauan, voi kestää ennenkuin lähtee ilman hehkuja/jospa vaikka ilmaa imaissut, pumpun päällä vuotoa?
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Re: 300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - HJÄÄÄLP!
Hmm, pyöriikö se niin maan perusteellisesti enemmän kuin normaalisti ? Eikös silloin ole jotain vakavempaa kyseessä, kai nokka-akseli pyörii samalla ?Rässi66 kirjoitti:Vinkkejä vianetsintään:
-pyörii niin maan perusteellisesti
Toivothahan että se on vain se hehkurele paskana, eihän se välttämättä käynnisty ilman sitä olleskaan, varsinkin jos on jo hieman "flush" huuhotoutumisilmiötä tapahtunut sylintereissä palamattoman polttoaineen takia
Hmm, onkohan tuossa turbossa siinä tulipellissä samanlainen kolmenapainen liitin kun tavan 200D:ssä, siihen tulloo hehkun kontrollisähköt ja startin heräte, siitähän sitä voi debugata?
-Risto
Viimeksi muokannut Malm, 10.8.2007 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Mulla naftapumpun päällä olevan suutinputken o-rengas vuotaa ja piru että on hankala saada käyntiin jos pääsee ilmat vetämään Autoa saa startata useita minuutteja ennenkuin sen saa käyntiin. Onneksi ens viikolla tämän vian pitäisi olla korjattuna
Kannattaa siis ainakin tutkailla niitä naftapuolen vuotoja. Näillä keleillä pitäs lähtee hereästi käyntiin ilman hehkujakin
Kannattaa siis ainakin tutkailla niitä naftapuolen vuotoja. Näillä keleillä pitäs lähtee hereästi käyntiin ilman hehkujakin
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Re: 300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - HJÄÄÄLP!
Rässi66 kirjoitti:Virtalukonpohja?
Juu, nyt taitaa olla kipinä kateissa. Puuttuukohan sytytysvirta, vai onkohan sytkäboksi tullut tiensä päähän?AM kirjoitti:No jos savua tulee niin kyllähän se ainettakin saa.
Ketju siitä on poikki, jos kerran pyörii kuin Kadetti ilman jakohihnaa.
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Re: 300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - HJÄÄÄLP!
Ensin mittaisin sen kuusinapaisen liittimen releen ulostulosta, minkä sylinterin hehkulle tulee jännite ja mille ei. Jos ne ovat mykkiä, katsoisin mitä releelle tulee sisään (nastat 30, 15 ja 50). En ole tuota koskaan mitannut, minkä tasoista jännitettä rele ottaa sisään, mutta veikkaan että joku muu on ja kertoo. Jos ohjaukset ovat ok, rele vaatii tutkailua. Startin solenoidijännite tulee kyllä releelle.Malm kirjoitti: Toivothahan että se on vain se hehkurele paskana, eihän se välttämättä käynnisty ilman sitä olleskaan, varsinkin jos on jo hieman "flush" huuhotoutumisilmiötä tapahtunut sylintereissä palamattoman polttoaineen takia
Hmm, onkohan tuossa turbossa siinä tulipellissä samanlainen kolmenapainen liitin kun tavan 200D:ssä, siihen tulloo hehkun kontrollisähköt ja startin heräte, siitähän sitä voi debugata?
Re: 300TDT pyörittää mutta ei käynnisty - HJÄÄÄLP!
Voi olla, tai sitten yksinkertaisesti kannattaisi alkaa virranjakajan kannen putsailusta, nämä kosteat kelit voivat tehdä tepposiaHVM kirjoitti:
Juu, nyt taitaa olla kipinä kateissa. Puuttuukohan sytytysvirta, vai onkohan sytkäboksi tullut tiensä päähän?
Yhä ja edelleen olen sitä mieltä että tällä kelillä lähtee ilman mitään hehkuja aika pienellä starttauksella käyntiin, jos ei niin melkoinen horo koko kone
Veikkaisin että tuo lujaa pyörittäminen tarkoitti vain että pyörittää ihan normaalisti..Ei kai nyt sentään ihan tyhjää pyöri
Saakos turbokoneen imusarjaan puhallettua kuumaa ilmaa jollain ilveellä? Auttaa nimittäin ihmeesti käynnistymisessä mikäli hehkuja ei kiinnosta toimia.
Nimim. Mitsubishin latauslaitteistolla kahdesta kylmästä talvesta selvinnyt.
Nimim. Mitsubishin latauslaitteistolla kahdesta kylmästä talvesta selvinnyt.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Mutta kun ne väittää ettei hehkua kesällä tartte ja ilmahan on aika lämmintä jo nytkin. Oliko AM rele siten rikki ettei YKSIKÄÄN hehku toiminut kun käynnistit? Tarkoitan, kestääkö kaikkien kuuden olla poissa pelistä?JuMu S kirjoitti:Saakos turbokoneen imusarjaan puhallettua kuumaa ilmaa jollain ilveellä? Auttaa nimittäin ihmeesti käynnistymisessä mikäli hehkuja ei kiinnosta toimia.
Nimim. Mitsubishin latauslaitteistolla kahdesta kylmästä talvesta selvinnyt.
Omat vähäiset kokemukseni elämästä monivikaisen dieselauton kanssa sanovat, että lähtee se lopuksi ilman hehkujakin käymään, viimeistään siinä vaiheessa kun startista erittyvä lämpösäteily alkaa sulattaa kuuraa konepellistä.Vilenin Herttua kirjoitti:Mutta kun ne väittää ettei hehkua kesällä tartte ja ilmahan on aika lämmintä jo nytkin. Tarkoitan, kestääkö kaikkien kuuden olla poissa pelistä?
Kesähelteellä vaati itämaan ihme noin 20 sekunnin starttaamisen ilman yhtään toimivaa hehkutulppaa tai muita vippaskonsteja. Käyntilämpimänä samaisen auton moottori vaati reilun sekunnin mittaisen "mersumaisen" saattelun, olivat hehkut kunnossa eli eivät.
Kuumailmapuhaltimella avittaen käynnistyi muutamassa plusasteessa alle 5 sekunnin sahaamisella.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Tuommonen 700tkm ajettu ei käynnisty helteelläkään ilman toimivia hehkuja.
Nyt sekin on testattu.
Nappasin releen kannen auki ja mitä näkyi.
Vaihdoin sulakkeen ja laakista käyntiin. Kaikista hienointa oli kun appiukko oli tullut "hätiin" ja parkkeerannut uuden jettansa mesen taakse.
Annoin samantien hieman leipää koneelle ja masiiina tyhjensi palamattoman diiselin komeaksi pilveksi - sen jetan päälle.
Tarinan opetus: Käykää hakemassa passeli sulake hanskalokeroon - ihan vaan varalle.
EDIT:
Nyt sekin on testattu.
Nappasin releen kannen auki ja mitä näkyi.
Vaihdoin sulakkeen ja laakista käyntiin. Kaikista hienointa oli kun appiukko oli tullut "hätiin" ja parkkeerannut uuden jettansa mesen taakse.
Annoin samantien hieman leipää koneelle ja masiiina tyhjensi palamattoman diiselin komeaksi pilveksi - sen jetan päälle.
Tarinan opetus: Käykää hakemassa passeli sulake hanskalokeroon - ihan vaan varalle.
EDIT:
Koskas tuut vaihtaan ketjun? Ajakko Pohojammaan kautta ja pyyvät sen puristimen lainaan?Mr. Suurveto kirjoitti:Ketju siitä on poikki, jos kerran pyörii kuin Kadetti ilman jakohihnaa.
Pro HVM
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Ensimmäistä kertaa kuulen että Mersusta meni hehkusulake.
Tai no vanhemmassa autossa käytin paksua kuparinaulaa tuossa
Lakkasi sillä se sulakekkin palamasta
Naulan kun nappasi taskuun ( jos joutui hämärään paikkaan jättämään auton ) niin ei olisi varkaatkaan saanu mörskää mukaansa.
Tai no vanhemmassa autossa käytin paksua kuparinaulaa tuossa
Lakkasi sillä se sulakekkin palamasta
Naulan kun nappasi taskuun ( jos joutui hämärään paikkaan jättämään auton ) niin ei olisi varkaatkaan saanu mörskää mukaansa.
® Mesen linttaklubi
No kevättalvella 2008 on toivottavasti aikaa paneutua näihin mielenkiintoisiin projekteihin. Ja otetaan vaan pohjanmaan kautta.Rässi66 kirjoitti:Koskas tuut vaihtaan ketjun? Ajakko Pohojammaan kautta ja pyyvät sen puristimen lainaan?Mr. Suurveto kirjoitti:Ketju siitä on poikki, jos kerran pyörii kuin Kadetti ilman jakohihnaa.
dealer kirjoitti: No se nyt on niin harva että pyörii startillakin 700 rpm, pakostihan se sitten käynnistyy.
No kyllähän se tarkemmin ajatellen hehkuttaa vaikkei hehkutakaan, se jälkihehkutus kai auttaa paljon. Mutta silloin kun kone oli tuoreempi niin lähti kyllä ilman sitäkin käyntiin Siis silloin joskus 400tkm sitten