Auto Bild-lehdessä todettiin, että mersun bensakoneet ovat ikuisia/dieseleitä varsinkin ekoja cdi-moottoreita käskettiin varomaan. Itse ei noita bensamoottorisia autoja ole ollut kuin puoli vuotta, mutta onko niin, että mersun bensakoneet ovat myös alakerraltaan dieselin veroisia? Yläkerran puolella toki bensakoneissa lienee kuluvampaa tekniikkaa?
Se pisti vaan korvaan, kun sanotaan, että mersun bensakoneet ovat ikuisia ja dieseleitä ei niinkään ikuisiksi kehuttu. Asia on niinkuin päinvastoin omien käsityksieni mukaan-onko käsitykseni siis väärä?
MB:n bensamersujen kestosta vs. diesel
luin ite saman artikkelin. siinähän todetaan vain että ensimmäisiä cdi-mottoreita kannattaa välttää ja bensat on ikuisia(siitä en tiedä)... mutta ahtamattomat dieselit jotka tuli ennen cdi-tekniikkaa on mun käsityksen mukaan niitä huippuja, on kyllä aika lailla ikuisia (ikuisia=noin 600tkm ilman suurempia huoltoja).
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Re: MB:n bensamersujen kestosta vs. diesel
Ehkä ne eivät osaa AutoBildissä kuvitella jonkun vielä ajelevan noilla kakkosnelosilla tai jopa W123:lla ihan päivittäin ja kommentoivat vain näitä uudempia, eli CDI-tekniikkaa ja samanikäisiä bensakoneita.kardaani kirjoitti: Se pisti vaan korvaan, kun sanotaan, että mersun bensakoneet ovat ikuisia ja dieseleitä ei niinkään ikuisiksi kehuttu. Asia on niinkuin päinvastoin omien käsityksieni mukaan-onko käsitykseni siis väärä?
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
No kyllä tuo ikuisuustitteli mieluummin kaatuu naftakoneiden puolelle ja siellä OM60X-sarjaan ja yhtä lailla OM615, 616 ja 617 -moottoreihin.
Perimätieto kertoo, että varsinkin jälkimmäisen sarjan 240D on yksi maailman kestävimmistä moottoreista.
Mutta ei bensakoneistakaan pahaa sanottavaa ole, kyllä alakerrat ovat lujia ja yläpäät sitten vaihtelevalla menestyksellä moottorista riippuen.
Esim. omalla M103:lla on päästelty nyt 440 tkm, eikä kone ole ollut auki kuin nokka-akselin ja venavarren kumien vaihdon verran. Kansi on edelleen "tehtaan momenteissa". Appiukon 124 230E hätyyttää nyt 400 tkm rajaa, eikä ole ollut auki senkään vertaa.
Kaapon aivan ensimersu eli W114 250 oli sekin kulkenut jo yli 500 tkm. Ei ollut rempattu sitäkään, mutta kaasari aiheutti harmia senkin edestä.
Kaverin S124 300E 4matic taivalsi avaamatta 700 tkm, kunnes yksi pakovena katkesi, tuosta on tullut aiemminkin puhuttua.
240D meni vaihtoon 700 tkm kohdalla aivan terveenä, eikä erkkikään tiedä paljonko siitä on aikoinaan jo ruuvattu pois.
Eli kyllä bensamyllytkin hyvin pitävät pintansa. Mersun 6-pyttyisen (2,5-3 -litraiset) sanotaan muissakin yhteyksissä olevan yksi lujimmista bensakoneista. Mm. Datsunin 240Z:n (ja muissa kutosmalleissa käytetty) motti perustuu samaan MB-konstruktioon, eikä sitä kuulemma ajamalla rikki saa
.
Perimätieto kertoo, että varsinkin jälkimmäisen sarjan 240D on yksi maailman kestävimmistä moottoreista.
Mutta ei bensakoneistakaan pahaa sanottavaa ole, kyllä alakerrat ovat lujia ja yläpäät sitten vaihtelevalla menestyksellä moottorista riippuen.
Esim. omalla M103:lla on päästelty nyt 440 tkm, eikä kone ole ollut auki kuin nokka-akselin ja venavarren kumien vaihdon verran. Kansi on edelleen "tehtaan momenteissa". Appiukon 124 230E hätyyttää nyt 400 tkm rajaa, eikä ole ollut auki senkään vertaa.
Kaapon aivan ensimersu eli W114 250 oli sekin kulkenut jo yli 500 tkm. Ei ollut rempattu sitäkään, mutta kaasari aiheutti harmia senkin edestä.
Kaverin S124 300E 4matic taivalsi avaamatta 700 tkm, kunnes yksi pakovena katkesi, tuosta on tullut aiemminkin puhuttua.
240D meni vaihtoon 700 tkm kohdalla aivan terveenä, eikä erkkikään tiedä paljonko siitä on aikoinaan jo ruuvattu pois.
Eli kyllä bensamyllytkin hyvin pitävät pintansa. Mersun 6-pyttyisen (2,5-3 -litraiset) sanotaan muissakin yhteyksissä olevan yksi lujimmista bensakoneista. Mm. Datsunin 240Z:n (ja muissa kutosmalleissa käytetty) motti perustuu samaan MB-konstruktioon, eikä sitä kuulemma ajamalla rikki saa

W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Juuri tänään tarinoitiin hovijonglöörin kanssa. Yksi alkupään CDI-myllyjen vaivoista on hehkutulppien voimakas nokeentuminen ja sittaantuminen kansirakenteeseen. Kun sitten parikymmensenttistä piikkiä lähdetään puhdistusmielessä ruuvaamaan irti, on usein seurauksena katkeaminen, joka tietää kannen irrotusta ja lieveilmiöineen parhaimmillaan 2000 eunukin rätinkiä kouraan.Bliz kirjoitti: siinähän todetaan vain että ensimmäisiä cdi-mottoreita kannattaa välttää ja bensat on ikuisia(siitä en tiedä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Aikoinaan käytin yhtä 190E 2.0 Mersua ihan oikeassa autotestissä, sellaisessa, joka kurkkii männät ja kaikki, mittaa ohivuodot ynnä muut, (ei mikään pintapuolinen autotohtori) mittarissa oli 195 tkm, arvatkaas paljonko sano aseman omistaja yrittäjä noin 25 vuoden kokemuksella asioista perillä olleena Mersulla "oikeesti" ajetun.....
noin 700 tkm, eikä konetta mitä todennäköisimmin ollut aukaistu koskaan, männissä näkyi pientä kaltevuutta sivuilla, sylinterit olivat kuin tehtaan jäljiltä, muutenkaan auto ei vaikuttanut mistään siltä, että tuollaiset kilometrit vois todellisuudessa olla, testin suorittaja uskalsi suositella autoa, todennäköistä, että, pari kolmesataa tuhatta mennään vielä ilman suurempia, hän lausui, tuo on Mersun kestävimpiä bensakoineita, kun vaan muistaa ketjun/ketjut vaihtaa ja yläpäätä huoltaa
Jos Mersussa ei ole huoltokirjaa, kilometrit eivät 99 % todennäköisyydellä pidä paikkaansa, tämäkin oli ulkoisesti tarkasteltuna aivan loistoyksilö, testin jälkeen soittelin läpi edelliset omistajat, se oli salapollisityötä se, aikaakin vierähti tovi, mutta alkoi homma valjeta, aika hyvin testi tiesi todelliset kilometrit, ihmetellä vaan täytyy
auto jäi kuitenkin ostamatta 
noin 700 tkm, eikä konetta mitä todennäköisimmin ollut aukaistu koskaan, männissä näkyi pientä kaltevuutta sivuilla, sylinterit olivat kuin tehtaan jäljiltä, muutenkaan auto ei vaikuttanut mistään siltä, että tuollaiset kilometrit vois todellisuudessa olla, testin suorittaja uskalsi suositella autoa, todennäköistä, että, pari kolmesataa tuhatta mennään vielä ilman suurempia, hän lausui, tuo on Mersun kestävimpiä bensakoineita, kun vaan muistaa ketjun/ketjut vaihtaa ja yläpäätä huoltaa

Jos Mersussa ei ole huoltokirjaa, kilometrit eivät 99 % todennäköisyydellä pidä paikkaansa, tämäkin oli ulkoisesti tarkasteltuna aivan loistoyksilö, testin jälkeen soittelin läpi edelliset omistajat, se oli salapollisityötä se, aikaakin vierähti tovi, mutta alkoi homma valjeta, aika hyvin testi tiesi todelliset kilometrit, ihmetellä vaan täytyy

