takanavan laakerit

Vastaa Viestiin
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

takanavan laakerit

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Kesäloma lähestyy uhkaavasti ja on aika tilailla osia ässän massiivista huoltoa varten. Perseestä on kuulunut kolinaa jo pitkän aikaa ja ääni on paikallistettu takanapaan ja palikkaan missä jarrusatula on kiinni.
Kuvasta kattomalla tässä palikassa on laakeri mutta mikähän mahtaa olla palikan oikea nimitys että osaa kysellä uuden laakerin. Toki jos kyseiselle laakerille löytyy numero niin senhän saattaa löytää jopa ihan tarvikkeena normaali pulttikaupasta.

Niin mikä kuva ajattelee moni varmaan tällähetkellä. Noh tämä kuva ja laakeri numero 100

http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... uttuja.JPG
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tuossapa500SE:n takapään hilkkeitä, siitä löytyy ainakin M-B:n numero ko.laakerille. :idea:
Pro HVM
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

[OT]
Taas iski lukihärö. Vähän aikaa piti miettiä, mitä tarkoittaa "takakanavan laakeri". :lol:
[/OT]

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Roisto kirjoitti:[OT]
Taas iski lukihärö. Vähän aikaa piti miettiä, mitä tarkoittaa "takakanavan laakeri". :lol:
[/OT]
Et ollut ainoa :oops:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

On muuten pirullinen vaihtaa tuo laakeri ilman hyvää avainta tuohon mutteriin joka on navan takapuolella,mä en ainakaan tykänny :evil: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

jari_w123 kirjoitti:On muuten pirullinen vaihtaa tuo laakeri ilman hyvää avainta tuohon mutteriin joka on navan takapuolella,mä en ainakaan tykänny :evil: .
Löytykös tuo laakeri iha KL:n hyllystä vai pitikö kiusata vehoa.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos on sama laakeri kuin W123:sessa niin löytyi ihan paikallisen varaosaliikkeen hyllystä.Ainakin laakeri näyttää kuvassa aivan yhtä v,mäiseltä kuin W123:sen tapauksessa.Mekassa on ohjeetkin siihen vaihtotyöhön.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

jari_w123 kirjoitti:Jos on sama laakeri kuin W123:sessa
No katelkaa numerot tuolta Online-EPC:stä?
Pro HVM
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joo numerot näytti täsmäävän eli sama laakeri kuin W123:sessa ainakin epc:n mukaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

:D osta kl-varaosasta koko laakeri sarja taitaa tulla halvemmaks,siellä on kaikki mitä tarviit.
tässa työkalu millä lukitus mutteri irtoo helposti

Kuva

ps. laakeri sarjan hinta 47€
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Onko takapyöränlaakeriin ilmoitettu jotain kiristysmomenttia?
Mekassa luki vain että kireälle mutta olisi hyvä tietää tästä hieman tarkemmin.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eihän kartio laakeria mitenkään momenttiin vedetä, kiristä ne kellon kanssa taikka sitten vaan sillai niinku etupyöräkin että melekein välys pois :wink:
se takapyörän laakerin kiristys ei ole ihan yhtä näppärä niinku edessä mutta sama systeemi, varo kiristämästä sitä liikaa :lol:
Avatar
prehistorik
aktiivimeseläinen
Viestit: 1875
Liittynyt: 19.10.2010 11:12
Paikkakunta: Nuija maalta

Viesti Kirjoittaja prehistorik »

Tässäpä vielä työohje - KLIK!
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Prehistorik linkitti etupään laakerien säädön. Tässä takapää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Hyvä homma nuo ohjeet. Täytyy kiristellä tarkasti ja koittaa saada välys sopivaksi. :)
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ohjeen kuva 35-0130 kohta 6 kuvassa numero 078 sillä on helppo kiristää laakerivälys sopivaksi, sillä on helppo heilutella napaa ja tuntee samalla millanen välys laakerissa on :wink:
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Harmi kun tuli heitettyä jo vanhat jarrulevyt roskiin. Niistä olisi tehnyt näppärästi tuollaisen työkalun.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

heleppohan se on levystäkin tehä ja porraa vaan siihen pultin reijät ja keskireijän ja sitten hitsailee siihen varren kiinni :wink: se jarrulevyn napa taitaa olla valurautaa ja on paha hitsata :roll:
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Vaihtelin eilen laakerin ja kiristin ohjeen mukaan tuohon 0,03-0,06mm välykseen heittokellolla.
Vipuvarren napaan sai tehtyä helposti poraamalla kaksi pultinreikää 30mm neliöputkeen, sillä sai ihan riittävästi voimaa.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”