SRS-valo palaa W202 (Vika löytyi ja on korjattu)
SRS-valo palaa W202 (Vika löytyi ja on korjattu)
Katsastus lähestyy, testeri ilmoitti viaksi oik. puoleisen kiihtyvyys anturin
sivu airbagille. Ko. osa on vaihdettu, mutta vika ei poistunut vaikka testeril
lä resetoitiin vanhat ilmoitukset. Osaako joku auttaa miten edetä vian
haussa... Kiitokset jo etukäteen jos jollain olisi vinkkiä ?
sivu airbagille. Ko. osa on vaihdettu, mutta vika ei poistunut vaikka testeril
lä resetoitiin vanhat ilmoitukset. Osaako joku auttaa miten edetä vian
haussa... Kiitokset jo etukäteen jos jollain olisi vinkkiä ?
Viimeksi muokannut jyggemb, 09.7.2007 0:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Millä testerillä sitä on tutkittu ?
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
SRS-valo palaa W202
Texa:lla
Sorry, tämä topiikki jotenkin takkuaa ei ollut tarkoitus vastata useasti mutta vastaus ei ollut päivittynyt...
Mutta asiaan äänimerkki toimii, istuin tunnistinta epäiltiin aluksi mutta
testeri ei vikaa löytänyt.
Vika oli kuin olikin kiihtyvyys anturin hapettuneessa liittimessä, se että
oliko ko. anturi rikki on jo toinen asia mutta pääasia että leima tuli autoon
ja srs-valo pysyy pimeänä silloin kuin pitää !
Mutta asiaan äänimerkki toimii, istuin tunnistinta epäiltiin aluksi mutta
testeri ei vikaa löytänyt.
Vika oli kuin olikin kiihtyvyys anturin hapettuneessa liittimessä, se että
oliko ko. anturi rikki on jo toinen asia mutta pääasia että leima tuli autoon
ja srs-valo pysyy pimeänä silloin kuin pitää !
Viimeksi muokannut jyggemb, 09.7.2007 0:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samma homma...oli
Sama vika sano rahikainen. Auton ollessa vielä koeajossa havaitsin SRS-valon syttyvän ja sammuvan omia aikojaan ja palauttaessani autoa minulle kerrottiin sen johtuvan istuimen tunnistimesta. Siis tiesivät Veholla vian ilman mitään vikakoodien lukua
Oisko näihin Vehon testeritulosteiden lukemiseen mitään manuaalia että itsekin pääsis kärryille? Rupes vain ihmetyttämään kun loppujen lopuksi Veholla eivät tarkalleen tiedä mikä kiihtyvyysanturi on sökö Tilasivat ensin kuulemma väärän ja nyttemmin se ei ehkä olekaan väärä ja tilataan toinen. Meneekö se sitten niin että vaihtelevat aikansa kaiken maailman antureita ja sitten ku valo sammuu mittaristosta niin oikea on löytynyt. Näitä lappuja ku selailen, niin en löydä mitään toimintahäiriöön viittaavaa merkintää tai koodia.
Testerin mallia en tiedä, mutta kyseessä siis merkkiliike.
Nimim. kusetetaanko Teroa taas?
Testerin mallia en tiedä, mutta kyseessä siis merkkiliike.
Nimim. kusetetaanko Teroa taas?
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Aivan kuin olisin kuullut tuon jostain muualta aiemminkin mutta nyt sinä sanoit tuon Enkä osaa tai halua siihen sen enempää ottaa kantaa. Joskus vain ihmetyttää kun asiakkaalle pukataan tuhansien eurojen laskua sangen (loppujenlopuksi) yksinkertaisista vioista.haju kirjoitti:Meneekö se sitten niin että vaihtelevat aikansa kaiken maailman antureita ja sitten ku valo sammuu mittaristosta niin oikea on löytynyt.
W202 SÄHKÖ
Kyllähän oikeilla korjaamoilla on moraali, mutta niitä on tosi vähän...
Yleensä siellä on amis pojat työharjoittelussa jotka uskovat testeriä
sokeasti ja lapioivat sokeasti osia ilmoitus olisi "low voltage"
Silloin pitäisi ottaa järkikäteen ettei testerin ehdottamia osia sokeasti
vaihdeta koska ilmoitus on virheellinen oikeasti voi olla akku finaalissa
tai laturi lopuillaan. Alijännitteestä tulee vaikka mitä ilmoituksia eikä
tarkoita että testerin ilmoittamat osat vaihdetaan...
Yleensä siellä on amis pojat työharjoittelussa jotka uskovat testeriä
sokeasti ja lapioivat sokeasti osia ilmoitus olisi "low voltage"
Silloin pitäisi ottaa järkikäteen ettei testerin ehdottamia osia sokeasti
vaihdeta koska ilmoitus on virheellinen oikeasti voi olla akku finaalissa
tai laturi lopuillaan. Alijännitteestä tulee vaikka mitä ilmoituksia eikä
tarkoita että testerin ilmoittamat osat vaihdetaan...
SRS-Valo
Juu, omasta sain juuri sammumaan kyseisen valon.
Vika oli oikean puolen "airpäkin" ohjausyksikössä.
Ohjausyksikön, joka löytyy hanskalokeron takaa. Liittimet oli hapettuneet ja yksikkö oli uusittava.
Ei hätää...Saksasta löytyi uusi ja edullinen???
Hinta vaihtotöineen Vehon merkkiliikkeessä nimelliset 418:sta eetä.
Eikös sillä hintaa saa jo kakkosnelkkujakin???
Et silleen...ja auto on muuten 200cdi w202 C-Farkku. vm.2000 .
Vika oli oikean puolen "airpäkin" ohjausyksikössä.
Ohjausyksikön, joka löytyy hanskalokeron takaa. Liittimet oli hapettuneet ja yksikkö oli uusittava.
Ei hätää...Saksasta löytyi uusi ja edullinen???
Hinta vaihtotöineen Vehon merkkiliikkeessä nimelliset 418:sta eetä.
Eikös sillä hintaa saa jo kakkosnelkkujakin???
Et silleen...ja auto on muuten 200cdi w202 C-Farkku. vm.2000 .
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Aivan kuin minäkin olisin kuullut em. asiasta joskus samaa.Meissenkeri kirjoitti: Aivan kuin olisin kuullut tuon jostain muualta aiemminkin mutta nyt sinä sanoit tuon Enkä osaa tai halua siihen sen enempää ottaa kantaa. Joskus vain ihmetyttää kun asiakkaalle pukataan tuhansien eurojen laskua sangen (loppujenlopuksi) yksinkertaisista vioista.
Säköviathan onvat maailman helpompia korjattavia on vain kahdentyyppisiä vikoja joko johto poikki tai huono kosketus
Se missä tallainen vika sitten on onkin ihan eri tarinansa.
Saattaapi olla 5 tuntia vian etsintää ja 5 min sen korjausta, luonnollisesti tästä 5 minuutistahan se lasku pitäisi laittaa
Mitä sitten täytyisi tehdä jos testilaite näyttää esim.
- ohjainlaite vikaa
- jos em. laite tilataan Veholta niin sitä ei voi palauttaa
- ohjainlaitetta ei voi mitenkään mitata ?
Eipä nuo niin selekeitä korjattavia ole.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Niin, Lucky-Dogille haluaisin sen verran täsmentää että itsekin työkseni etsin sähkö- ja automaatiovikoja (tosin pääasiassa teollisuuslaitoksissa) joten tiedän mistä puhun.
Lähinnä tarkoitin sitä että joissakin korjaamoissa tuntuu olevan valitettavasti tapana (tai siltä se vaikuttaa) vaihtaa uutta osaa summanmutikassa tai sokeasti testeriin luottaen, kuten tuolla aiemmin jo mainittiin. Ja mikä ihmellisintä myös turhaan vaihdetut osat laskutetaan tai yritetään laskuttaa hyväuskoiselta hölmöltä joka ei välttämättä tiedä tekniikasta kovinkaan paljoa. Tuommoisilla metodeilla olisin itse ainakin hyvin nopeasti entinen työntekijä niissä paikoissa joissa nykyisin työskentelen.
Vikojen etsimeeseen käytetyn ajan laskuttaminen on ok ja toki on otettava huomioon että ammattilaisella ei siihenkään kulu kohtuuttomasti aikaa.
Lähinnä tarkoitin sitä että joissakin korjaamoissa tuntuu olevan valitettavasti tapana (tai siltä se vaikuttaa) vaihtaa uutta osaa summanmutikassa tai sokeasti testeriin luottaen, kuten tuolla aiemmin jo mainittiin. Ja mikä ihmellisintä myös turhaan vaihdetut osat laskutetaan tai yritetään laskuttaa hyväuskoiselta hölmöltä joka ei välttämättä tiedä tekniikasta kovinkaan paljoa. Tuommoisilla metodeilla olisin itse ainakin hyvin nopeasti entinen työntekijä niissä paikoissa joissa nykyisin työskentelen.
Vikojen etsimeeseen käytetyn ajan laskuttaminen on ok ja toki on otettava huomioon että ammattilaisella ei siihenkään kulu kohtuuttomasti aikaa.
Eipä niin.Eipä nuo niin selekeitä korjattavia ole.
Tavallinen tilanne on se että auton omistaja luulee testerin olevan kaikkivoipa laite, kuvitellaan että se näyttää kädestä pitäen mikä osa pitää vaihtaa ja homma on sillä selvä.
Nykyään on tullut tavaksi varoitella jo testausta aloitellessa että käyntihäiriön / vikatilan aiheuttaja ei todennäköisesti selviä vikatestissä, se vain antaa suuntia siitä mistäpäin vikaa aletaan etsimään.
Vianetsinnässä voi mennä kauankin aikaa.
Poimin tekstistä tarkoituksella vain tuon "kysymyksen" ja vastaan siihen.Mitä sitten täytyisi tehdä jos testilaite näyttää esim.
- ohjainlaite vikaa
- Ensin tarkistetaan/mietitään olisiko mahdollista että joku muu komponentti aiheuttaa kyseisen vikakoodin.
- Seuraavaksi mitataan johdotukset. Ei käy käden käänteessä.
- Mikäli johdotukset ovat kunnossa keskitytään ohjainlaitteeseen.
Joissain tapauksissa sen tinaukset voi tarkistuttaa ja vika saattaa korjaantua uudelleentinauksella (viimeksi tällainen sattui eteen edellisviikolla, Volvo S70 moottorinohjauksen vikavalo paloi ja vikamuistissa "lambda-anturin lämmitys, katkos" -> uudelleentinauksella kuntoon)
Ellei edellisistä löydy apua ja ongelma jatkuu joudutaan tilaamaan uusi ohjainlaite.
Ohjainlaite voi maksaa pari tonnia, ellei korjaamo ole ihan varma sen viallisuudesta asiakas joutuu ottamaan rahallisen riskin itse jos lupaa tilata sen.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Niin kyllähän minäkin tuon Dealerin edellä antaman vastauksen tuohon ensimmäiseen "vikaan" tiedän. Mutta tuo olikin ns. kysymyssarja ja käsittäkseni ohjainlaitteiden testausmahdollisuutta sinällään ei ole, että voitaisiin boxi lyödä johonkin kiinni ja sen jälkeen kertoa "Juu toi on 100 %;sti rikki"Lucky-Dog kirjoitti:
Mitä sitten täytyisi tehdä jos testilaite näyttää esim.
- ohjainlaite vikaa
- jos em. laite tilataan Veholta niin sitä ei voi palauttaa
- ohjainlaitetta ei voi mitenkään mitata ?
Toki jollain break out boxeilla kyetään meleko pitkälle jo varmistamaan, että loota on p*skana kun esim. mitataan tulevat ja lähtevät signaalit.
Ja kuten Dealerikin totesi riski "kokeilusta" jää asiakkaalle ja luonnollisesti tällaiseen "kokeiluun" on asiakkaan lupa.
Automaatiosta ja sen korjaamisesta en tiedä sen enempää kuin sika hajuvesistä , mutta noista autosähköhommeleista jonkin verran
En ole niissäkään expertti, mutta jotain niidenkin kanssa häslätään.
Jos me emme esim. pääse MB:n testerin avulla kohtuu ajassa vikaan kiinni ohjaamme asiakkaan autosähköön erikoistuneelle korjaamolle.
Heillä on suurempi kokemus tällaisten ongelmien hakemisessa ja meillä on tuota "normihommaakin" niin paljon tekemättä, että koetetaan edes niistä selvitä kunnialla läpi.
Tottakai edes jonkilaista ammattitaitoa omaava asentaja "järkeilee" vikaa,näytti se testeri mitä tahansa, diagnostiikka ei ole täydellinen missään autossa.
Eli sokeasti ei voi joka kohdassa "tikitaaliin" uskoa.
Joskus, ainakin autojen kanssa on vain pakko kokeilla jotain osaa olisiko apuja, mutta jos se korjaaminen on sitä että vaihdetaan osia niin kauan että vika korjaantuu niin
.....ei se nyt kauhean ammattitaitoista toimintaa ole. Jos ei asiasta ymmärrä yhtään mitään niin jättää sen suosista sitten tekemättä.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Heh, no joskus se arvaus osuu oikeaan
Sulle tämä sallittakoon, kunhan et ihan työksesi alakaa arvuuttelemaan
Minäkin oon joskus arvannut jopa oikeinkin
Yhtä pirssiä tuli tutkittua oikeinkin urakalla ja selkeitä vikojakin poistettin useampia.
Siltikään auto ei kulkenut kuten sen olisi pitänyt. No arvasin, että se 350 egen ilmamäärämittari on rikki. Uusi paikalleen ja avot sehän toimii.
Testerin mukaan se oli kunnossa:
- yleensä vikamuistiin jää ilmoitus viasta
- testerillä pystyy tarkistamaan em. anturin antamat arvot auton käydessä / ajossa sekä vertaamaan niitä ohjearvoihin
Sulle tämä sallittakoon, kunhan et ihan työksesi alakaa arvuuttelemaan
Minäkin oon joskus arvannut jopa oikeinkin
Yhtä pirssiä tuli tutkittua oikeinkin urakalla ja selkeitä vikojakin poistettin useampia.
Siltikään auto ei kulkenut kuten sen olisi pitänyt. No arvasin, että se 350 egen ilmamäärämittari on rikki. Uusi paikalleen ja avot sehän toimii.
Testerin mukaan se oli kunnossa:
- yleensä vikamuistiin jää ilmoitus viasta
- testerillä pystyy tarkistamaan em. anturin antamat arvot auton käydessä / ajossa sekä vertaamaan niitä ohjearvoihin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Ihan hyvää keskustelua tästä aiheesta tuli. En kylllä hetkeäkään ole epäillyt että tämän palstan autokorjaamot/mekaanikot olisivat harrastaneet sitä turhaa osien vaihtoa vaan päinvastoin uskon että ne Suomen huippuosaajat löytyy juurikin täältä.
Piti vain taas avautua kun näin parikin aika hurjaa korjaamolaskua tuttujen autoissa ja ei minulla ainakaan mene jakeluun esim. 2000€:a yhdestä vetoakselin vaihdosta (osat+työ) ja toinen oli sitten ruiskupumpumpun ongelmien selvittelyä 5000€:lla
Piti vain taas avautua kun näin parikin aika hurjaa korjaamolaskua tuttujen autoissa ja ei minulla ainakaan mene jakeluun esim. 2000€:a yhdestä vetoakselin vaihdosta (osat+työ) ja toinen oli sitten ruiskupumpumpun ongelmien selvittelyä 5000€:lla
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Aikas hurjalta kuulostaa
Oisko harrastetu sitä ...hmm....auto Lottoa
Oisko harrastetu sitä ...hmm....auto Lottoa
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Kuten meissenkeri sanoi, hyvää keskustelua asiasta.
Sähköviat ovat viheliäisiä korjattavia, oli laite sitten mikä hyvänsä. Valitettavasti minulla on pääsääntöisesti negatiivisia kokemuksia merkkikorjaamoista (tästä johtuen hieman negatiivis sävytteinen viestini aiemmin).
Vaikkakin tulevat korjauskustannukset eivät rasita omaa lompakkoani, tahtoisin silti päästä kärryille heidän diagnooseistaan. Minulle jäi kuva, että riippuen keneltä kysyy, saa hieman eri vastauksen. Kertonee tällaisten vikojen haasteellisuudesta ja siitä, että kuka uskaltaa/osaa sanoa asiakkaalle mitä autolle aiotaan tehdä ja mitä se mahdollisesti maksaisi.
Tässä tuntee itsensä peruspihinä vain hiukan avuttomaksi, kun ei osaa "haastaa" tällaisten vikojen yhteydessä huoltokorjaamoa. Täytyy vain luottaa ammattilaisten ratkaisuihin.
Sähköviat ovat viheliäisiä korjattavia, oli laite sitten mikä hyvänsä. Valitettavasti minulla on pääsääntöisesti negatiivisia kokemuksia merkkikorjaamoista (tästä johtuen hieman negatiivis sävytteinen viestini aiemmin).
Vaikkakin tulevat korjauskustannukset eivät rasita omaa lompakkoani, tahtoisin silti päästä kärryille heidän diagnooseistaan. Minulle jäi kuva, että riippuen keneltä kysyy, saa hieman eri vastauksen. Kertonee tällaisten vikojen haasteellisuudesta ja siitä, että kuka uskaltaa/osaa sanoa asiakkaalle mitä autolle aiotaan tehdä ja mitä se mahdollisesti maksaisi.
Tässä tuntee itsensä peruspihinä vain hiukan avuttomaksi, kun ei osaa "haastaa" tällaisten vikojen yhteydessä huoltokorjaamoa. Täytyy vain luottaa ammattilaisten ratkaisuihin.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
No ne tulosteet eivät ole aina niin selekeitä vs EPC varaosaohjelma ja joskus joutuu hiukan arpomaan.
W202:seen vaihdoin airbagin istumistunnistimen koska tetsteri sitä herjasi.
Autoon oli vaihdettu sisusta ja penkissä kiinni ollut tunnistin oli erilainen kuin autoon kuuluva ja töpseli oli irti, koska sen pää oli erilainen.
Uudellakin tunnistimella herjasi samaa vikaa ja aiheutti hiukan lisää työtä.
No tarkistin sulakkeetkin kaikki ok. Sitten hoksasin..."Jaahas asia oli korjattu nyppäämällä airbagin merkkivalon sulake irti"
No tämä ei nyt kuulu tähän, mutta just tilasin A mallin lamellikattoluukkuun vaijerinpäähän yhden osan ja väärähän se oli:
- vanhassa osassa ei ole mitään varaosanumeroa
- EPC:llä kolme eri osaa vaijerin päähän ja kuvan perusteella ei voi näköjään sanoa juuri mitään
- tilasin ne pari muutakin osaa ja nekin kuten nuo edellisetkin osat Saksasta
- hyvä puoli on etteivät nuo palikat ole hintavia bout 15 egee kpl
Aion laittaa ja laskuttaa kaikki osat, myöskin nuo turhaan tilatut, palauttaa niitä ei nimittäin voi.
W202:seen vaihdoin airbagin istumistunnistimen koska tetsteri sitä herjasi.
Autoon oli vaihdettu sisusta ja penkissä kiinni ollut tunnistin oli erilainen kuin autoon kuuluva ja töpseli oli irti, koska sen pää oli erilainen.
Uudellakin tunnistimella herjasi samaa vikaa ja aiheutti hiukan lisää työtä.
No tarkistin sulakkeetkin kaikki ok. Sitten hoksasin..."Jaahas asia oli korjattu nyppäämällä airbagin merkkivalon sulake irti"
No tämä ei nyt kuulu tähän, mutta just tilasin A mallin lamellikattoluukkuun vaijerinpäähän yhden osan ja väärähän se oli:
- vanhassa osassa ei ole mitään varaosanumeroa
- EPC:llä kolme eri osaa vaijerin päähän ja kuvan perusteella ei voi näköjään sanoa juuri mitään
- tilasin ne pari muutakin osaa ja nekin kuten nuo edellisetkin osat Saksasta
- hyvä puoli on etteivät nuo palikat ole hintavia bout 15 egee kpl
Aion laittaa ja laskuttaa kaikki osat, myöskin nuo turhaan tilatut, palauttaa niitä ei nimittäin voi.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Ammattimaista korjausta
Nykyinen Mersu on toiminut ok. Ensimmäinen vika tulu 10tkm:n jälkeen, kivi tuulilasiin ja vaihtoon. En laske auton viaksi.
Vähän huonompaa kerrottavaa on kymmenen vuoden takaa uudesta Volvosta, jollainen oli työsuhdeautona kolme vuotta. Kerron tämän vain, jotta sähkövikojen korjaustaidoista syntyisi oikeanlainen kuva, sellainen kuin minä sen näen. Selitykset paranee, mutta mikä on totuus.
Tämä laatuauto ei tykännyt kosteistä öistä. Jokaisen sateisen yön jälkeen se jätti käynnistymättä tai jos hyvin sattui käynnistyi yhdellä tai kahdella pytyllä. Siitähän katit tykkää. Laatuauto hinattiin 6-7 kertaa Volvolle, joskus 10, joskus 100 kilometria, kiitos Volvon tiepalvelulle. Monta turhaa sanaa vaihdettiin merkkihuollon tiskillä Kaivokselassa, kaikki ajan haaskausta. Nimenomaan minun aikani haaskausta, koska tiskin toisella puolen höpistiin rahan voimalla.
Kerran oltiin hinausauton nupissa päästy Porvoon Volvolle ja aikani kuluksi seurasin tilanteen kehittymistä. Mekaanikko nosti konepellin ja alkoi puistelemaan johtosarjoja, välillä startaten ja taas puistellen. Olisinhan minäkin voinut niitä puistella, joten kysyin miksei autosta otettu vikakoodeja. No ei, koska niistä ei mitään selviä. Vastasin, että ei se lähde käyntiin ennenkuin noin kolem tunnin päästä tässä hallilämpötilassa, jolloin huolto sanoi että "jahas" ja lähti kahville, huoltamaan toista kärryä, kotia...
Kolmen tunnin päästä päästiin taas jatkamaan matkaa. Tässä oli autonhuoltotöiden osaamisen taso sillä hetkellä.
Vähän huonompaa kerrottavaa on kymmenen vuoden takaa uudesta Volvosta, jollainen oli työsuhdeautona kolme vuotta. Kerron tämän vain, jotta sähkövikojen korjaustaidoista syntyisi oikeanlainen kuva, sellainen kuin minä sen näen. Selitykset paranee, mutta mikä on totuus.
Tämä laatuauto ei tykännyt kosteistä öistä. Jokaisen sateisen yön jälkeen se jätti käynnistymättä tai jos hyvin sattui käynnistyi yhdellä tai kahdella pytyllä. Siitähän katit tykkää. Laatuauto hinattiin 6-7 kertaa Volvolle, joskus 10, joskus 100 kilometria, kiitos Volvon tiepalvelulle. Monta turhaa sanaa vaihdettiin merkkihuollon tiskillä Kaivokselassa, kaikki ajan haaskausta. Nimenomaan minun aikani haaskausta, koska tiskin toisella puolen höpistiin rahan voimalla.
Kerran oltiin hinausauton nupissa päästy Porvoon Volvolle ja aikani kuluksi seurasin tilanteen kehittymistä. Mekaanikko nosti konepellin ja alkoi puistelemaan johtosarjoja, välillä startaten ja taas puistellen. Olisinhan minäkin voinut niitä puistella, joten kysyin miksei autosta otettu vikakoodeja. No ei, koska niistä ei mitään selviä. Vastasin, että ei se lähde käyntiin ennenkuin noin kolem tunnin päästä tässä hallilämpötilassa, jolloin huolto sanoi että "jahas" ja lähti kahville, huoltamaan toista kärryä, kotia...
Kolmen tunnin päästä päästiin taas jatkamaan matkaa. Tässä oli autonhuoltotöiden osaamisen taso sillä hetkellä.
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Missä sijaitsee w202 kiihtyvyys anturit? Itsellä srs valo palaa, spiraali kai toimii koska töötti toimii.haju kirjoitti:Oisko näihin Vehon testeritulosteiden lukemiseen mitään manuaalia että itsekin pääsis kärryille? Rupes vain ihmetyttämään kun loppujen lopuksi Veholla eivät tarkalleen tiedä mikä kiihtyvyysanturi on sökö Tilasivat ensin kuulemma väärän ja nyttemmin se ei ehkä olekaan väärä ja tilataan toinen. Meneekö se sitten niin että vaihtelevat aikansa kaiken maailman antureita ja sitten ku valo sammuu mittaristosta niin oikea on löytynyt. Näitä lappuja ku selailen, niin en löydä mitään toimintahäiriöön viittaavaa merkintää tai koodia.
Testerin mallia en tiedä, mutta kyseessä siis merkkiliike.
Nimim. kusetetaanko Teroa taas?
Irrotin ja tarkastit kuljettajan airbagin ja en tiennyt kummin päin liitin tulee takas rattiin, kun menee molemmin päin... onko tuolla väliä?
Loyal kirjoitti:Missä sijaitsee w202 kiihtyvyys anturit? Itsellä srs valo palaa, spiraali kai toimii koska töötti toimii.
Irrotin ja tarkastit kuljettajan airbagin ja en tiennyt kummin päin liitin tulee takas rattiin, kun menee molemmin päin... onko tuolla väliä?
Olikos yksi anturi hanskalokeron alla? Onko muitakin antureita
Löytyisköhän apuja mun vikaan. SRS-valo jäi palamaan muudan kerta pari viikkoa takaperin kun töistä lähdin, ilman mitään aiempia ongelmia.
Käytin korjaamolla ja vikakoodiksi saatiin nro 7, Pelkääjän airbagin sytytyslangan vastus liian iso. Tuli uudestaan heti nollauksen jälkeenkin.
Johtoja tuossa jo heiluttelinkin ja otin airbagin ja keskusyksikön liittimet esille ja tsiigailin mutta eipä nuissa mitään ihmeellisiä näy. Jotain ihmeellisyyttä niissä piuhoissa ohjainboksilta bägille kyllä on, näytti että ovat oikkarissa keskenään? Ei kait se niin pitäis olla
Käytin korjaamolla ja vikakoodiksi saatiin nro 7, Pelkääjän airbagin sytytyslangan vastus liian iso. Tuli uudestaan heti nollauksen jälkeenkin.
Johtoja tuossa jo heiluttelinkin ja otin airbagin ja keskusyksikön liittimet esille ja tsiigailin mutta eipä nuissa mitään ihmeellisiä näy. Jotain ihmeellisyyttä niissä piuhoissa ohjainboksilta bägille kyllä on, näytti että ovat oikkarissa keskenään? Ei kait se niin pitäis olla
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Siis noissa liitin yleensä sellainen että irrotettaessa se kytkeytyy oikosulkuun sen takia että joku ei saa vahingossa bägiä poksahtamaan vaikkapa mittailemalla vastuksia johtojen väliltä jos airbag on toisessa päässä vielä paikoillaan.roud-ari kirjoitti: Jotain ihmeellisyyttä niissä piuhoissa ohjainboksilta bägille kyllä on, näytti että ovat oikkarissa keskenään? Ei kait se niin pitäis olla