AUDI 2,5 V6 turbodiesel -99 tekniikan kestävyys? nokka-akse?

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

AUDI 2,5 V6 turbodiesel -99 tekniikan kestävyys? nokka-akse?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Terve,
Kertokaa auton ongelmakohdat. Ainakin nokka-akseleista olen kuullut negatiivista. Ovat kuluneet jopa reilussa 100 tkm. kohdassa. Ilmamäärämittareita mennyt ainakin yhdellä kaverilla useita. Kertokaa auton ongelmakohdat kiitos. Ja kun täällä on niitä audin korjaajiakin niin varmaan saadaan luotettavaa tietoa? Auto on Quatro-malli.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmamäärämittareita menee autosta kuin autosta.

Muutama viikko sitten tehtiin nokkaremppaa yhteen yksilöön, kylläpä oli kamalan näköisiksi menneet vajaan 200 tkm ajolla ... remontille tulee hintaa useita tuhansia.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

dealer kirjoitti:Ilmamäärämittareita menee autosta kuin autosta.
W123 dieselistä ei mene :happy: .Joo tosiaan niitä menee kaikista joissa niitä on mutta ainakin vanhemmat mitsut on poikkeus,niissä kestää paremmin mittarin toimintaperiaatteesta johtuen.Sori OT :oops: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Nokkakepit, syöttöpumppu, turbo, moniurahihnan kiristin(työläs korjata ja saattaa aiheuttaa täystuhon), viime kuukausina tullut vastaan kaksi paloiksi mennyttä nokkapyörääkin. On kyllä semmonen auto etten uskalla suositella kenellekkään.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

[quote="dealer"]Ilmamäärämittareita menee autosta kuin autosta.

Näitä oli mennyt kaverini autosta 4 kpl:tta ennen 150 tkm:ä! :shock:

Automaattivaihteet, Automaatti-ilmastointi ja Veekuutonen, mitä muuta voi ihminen tarvita? -eli Ville S:n sanoin Audi A6:nen josta puhun on juuri tuollainen! Eli Ihminen ei voi muuta tarvita kuin esim. Audi A6:sen 2,5 turbodieselin :shock: -tarkenna mottoasi :wink:
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Allekirjoitus viittaa avattaren ranskalaiseen... Ominaisuudet A6:ssa on kohdallaan, mutta voi tulla melko kalliiksi.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Muuronen
Viestit: 13
Liittynyt: 14.12.2006 19:10
Paikkakunta: Rovaniemen Ympäristö

Viesti Kirjoittaja Muuronen »

Nokkaakselit ja pumppu. siinä ne mitä pitää rempata.
Omassa menossa juuri nokkaremontti, ajettu mittarin mukaan 165t Hintaa tulee nokille 1500€
No samalla hieman hipostellaan kansia se hiukkasen nostaa hintaa.
UUdet nokat on kuulemma eri ainetta ja ei kulu niin herkästi kuin alkuperäiset, ja on erittäin kranttu öljystä mitä käytetään.
saksassa näkyy uusia pumppuja olevan myynnissä jo 900€.
Suomesta ku kyselee niin vaihto pumppu 1200€+työ
Turbosssa ei ole mitään erikoista vnt siivet jumii jossain vaiheessa.
Ilmamasssa mittareita ei ainakaa mulla syö sen enempää kuin muutkaan vagit. 100e saa jo mittarin.
Sitten vielä yksi ongelma jos ei ole jo korjattu. Ratkaisu klik klik

Kyllä se on mahtava auto ajaa.
Kaikki on suhteellista mikä on kallista ja mikä ei.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Ja mersuistahan ei mene mitään rikki? :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Eiköhän noi tuossa olleet lueteltu!
big jopo
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Ei mene. :no: Huvikseen vaihdellaan toisinaan osia. :idea:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kyllähän tuo A6 -99 on komea ja hieno auto. Monella tapaa mersua parempi-korin kesto, tietyt ajo-ominaisuudet yms.

Mutta tuo nokkien kuluminen on kyllä suunnitteluvirhe. Ihan turha puhua, että on tarkka öljyistä. Nokka-akseli ei kulu esim. MB:n dieseleistä(W123,W124 ainakin) vaikka niillä ajetaan mineraaliöljyillä talvet läpi. Audin kantta en ole koskaan avannut, mutta melkein tekisi mieli väittää, että nokkien voitelu on puutteellinen! Huom. ystäväni uutena ostama A6 joutui nokkien vaihtoon 120 tkm: kohdalla ja varmasti ajettiin rauhallisesti ja vielä pitkää maantieajoa. Ihme juttu jos nokka-akselin materiaali olisi huonoa-oltaisiin muka kokeiltu jotain uutta materiaalia riskillä. Vai onko ne tehty alumiinista nokatkin audissa???-saadaan keveyttä :shock: :wink:
Sama juttu mersun W124 vetareista-sanotaan, että ruoste raiskaa akselit. Niin raiskaakin mutta miksi W123:n akselit ei mene poikki vaikka ne on vielä vanhempia autoja ja samassa suolassa ajettuja-materiaalissa on eroja! PS. W124:sen akselit kyllä kestää satoja tuhansia, että kestävyys kuitenkin ihan hyvä-ei mikään jatkuvan korjauksen kohde.
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Pari viikkoa sitten korjattiin kaksi öljyä vuotavaa v6 tdi:tä. Öljypohja on kaksikerroksinen ja sieltä ylemmän pohjan ja lohkon välistä nuo tykkää kuolata. Tämänkin väitän tyyppiviaksi, sen verran usein niitä laitetaan vaikka kanta ei iso olekaan.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29373
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihan turha puhua, että on tarkka öljyistä. Nokka-akseli ei kulu esim. MB:n dieseleistä(W123,W124 ainakin) vaikka niillä ajetaan mineraaliöljyillä talvet läpi.
Niin, Mersu ei ole kranttu öljystä...
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Kun ottaa kätöseensä hypisteltäväksi tommosen vehkeen nokat ja keinut, niin ei kyllä ihmettele enää heikkoa kestävyyttä. Kovin ovat alamittasia osia auton moottoriin. Monkeyn keinuissakin taitaa olla enempi kosketuspintaa nokkaan.

Turbosta sen verran, että 180hp version turbosta on monasti akseli katkennut. Lähinnä tuontiautoista, niillä on ilmeisesti ajettu kovempaa.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

dealer kirjoitti:
Ihan turha puhua, että on tarkka öljyistä. Nokka-akseli ei kulu esim. MB:n dieseleistä(W123,W124 ainakin) vaikka niillä ajetaan mineraaliöljyillä talvet läpi.
Niin, Mersu ei ole kranttu öljystä...
mersu on mersu :lol: ....voin tuumata et kaikenlaisia vehkeita on viritelty ja kun mersua on tullut viritettyä niin on se kestävyydeltään kuningas luokkaa....kun vertaa vag konsernin vehkeisiin tai vaikka bemariin... ja näkyy niistä muistakin kuitenkin voimaa saavan :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

[quote="Ville S."]Kun ottaa kätöseensä hypisteltäväksi tommosen vehkeen nokat ja keinut, niin ei kyllä ihmettele enää heikkoa kestävyyttä. Kovin ovat alamittasia osia auton moottoriin. Monkeyn keinuissakin taitaa olla enempi kosketuspintaa nokkaan.

Siis tarkoitatko, että jos esim. itse olisit suunnitellut tuon moottorin niin olisit tehnyt järeämmät osat? Tätä voi ihmetellä, että miten huippuinsinöörit tehtaalla ja tietokoneet ei osaa laskea osien kuormitusta oikein. Millaiselta muuten A6:sen nokkien voitelu vaikuttaa sisältäpäin katsottuna?
Mistä muuten kertoo se, että öljypohjassa avattuna kyseisessä automallissa on metallihileitä runsaasti-tuleeko sekin nokkien kulumisesta?

PS. Viikko sitten jäi melkein käsiin tuollainen auto-hinta oli kiinni 500 eurosta, mutta taisikin käydä tuuri kun ei tullut mulle. No eteenpäin se oli kyllä tosin tarkoitus laittaa mutta kuitenkin.
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Vaikka insinööri olenkin niin en tiedä miten olisin kyseisen moottorin yläkerran suunnitellut. Sen vain tiedän että monkin osista ei kannata tehdä autonmoottoria. :lol:

Sijoituskohteena kyseinen auto ei taida kannattaa, myyminen on varmasti vaikeaa silä maine on aika huono. Meidänkin liikkeessä nuo tykkää seistä aika pitkään, vaikka hinta linjassa olisikin.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Muuronen
Viestit: 13
Liittynyt: 14.12.2006 19:10
Paikkakunta: Rovaniemen Ympäristö

Viesti Kirjoittaja Muuronen »

Joo kyllä nokat on selvä valmistus virhe. eihän se ole normaalia että nokat on loppu 150 jälkeen.
No öljyistä sen takia tarkka kun osat on alimitoitettu niin öljyllä voi hieman parantaa tilannetta.
käyttää siellä pumpparin öljyjä niissä on parempi pinta paineen kesto.

Ville kun tiedät aika paljon audeista osaatko sanoa missä malleissa on käytetty 2mäntäisiä pumppuja ja missä 3mäntäisiä
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Muuronen kirjoitti:

Ville kun tiedät aika paljon audeista osaatko sanoa missä malleissa on käytetty 2mäntäisiä pumppuja ja missä 3mäntäisiä
Minä mittään tiijä... ei ole pumpuista tarkempaa tietoa. Audin korjausohjeet ei yllä noin "syvälle", ongelmatilantessa käskee uusia pumpun. Aika harvassahan noiden korjaajatkin käsittääkseni ovat.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kaksi kyseisenlaista autoa tuttavapiirissä ollut. Toisesta hajosi turbo n. 50 tkm ajettuna, uusi turbo takuuseen, kunnes ennen sataa tuhatta turbo hajosi uudestaan ja meni ilmeisesti muutakin ohessa, koska vaihdettiin kokonaan uusi moottori.

Toinen reilut 200 tkm ajettu A6 2,5 V6 TDI hyytyi juuri äsken Lahden moottoritien varteen ties mihin vikaan. Ajoin W123 dieselini paikalle, että pääsee luotettavasti jatkamaan kotiin, kun on useampi sata kilometriä matkaa vielä jäljellä 8)
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Taisi olla täälläpäin viimeviikonloppuna yksi kesän kuumimmista päivistä. Sunnuntaiajelulla löytyi kaksi taipaleelle hyytynyttä auto. Toinen oli A6-farmari peräkärry perässä ja toinen jota nostettiin hinurin kyytiin oli A4-farmari. Moottorimalleista ei toki tietoa mutta kaksi Audia samalla reissulla eikä muita merkkejä bongattuna.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”